Nieuwe PC, geen dual channel?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Innsewerants
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11-2022
Hi iedereen,

Ik heb me eergister een nieuw systeem in mekaar gezet namelijk:

AMD Athlon 64 X2 4200+ AM2
MSI K9N sli-2f (NForce 570 sli)
2x512Mb DDR2 533MHz (Nanya)
XFX Geforce 7600GT 256Mb PCI-E

De dimm slots zijn heel simpel color-coded.
dimm 1 & 2 zijn aangegeven als channel-A
dimm 3 & 4 zijn aangeveven als Channel-B

Volgens de handleiding (erg karig en niet veel info) moeten ze in slot 1 & 2, dus gedaan maar bij opstarten geeft hij aan 1024mb singlechannel.

Ondanks de aanwijzingen van de handleiding toch ook maar geprobeerd ze in slot 1 & 3 te zetten maar dan ook geeft hij bij het opstarten aan 1024Mb singlechannel.

In het bios kan ik geen settings vinden over dual channel.

Iemand enig idee? ligt het aan de dimms?

Ik ben geen leek maar dit is m'n eerste upgrade na dik 5 jaar dus dual channel is voor mij iets compleet nieuws...

Moet je specifieke dimms hebben voor dual channel?
Volgens paradigit zou het namelijk geen probleem moeten zijn met die 2 nanya dimms.

Verwijderd

je moet wel dual channel (matched pair) modules hebben...

en volgens mij moet je die als volgt prikken:

A1 + B1
A2 + B2

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
nanya? wtf, is dat wel een merk?

kijk eens op de site van msi of daar jouw nanya staat bij geheugen dat werkt, mischien dat er in de bios wat rond te neuzen valt.

HEt meeste geheugen ondersteunt het wel, de faq zegt alleen dat als je niet een paired paar hebt dat er kans is dat het gewoon niet in dual channel werkt.

BUH

• Bliz
  • Laatst online: 23:24
Jazeker is dat een merk! staat zelfs in de top 5 ofzo dacht ik!
maar het maakt vooral chipjes enzo

maar ff ontopic: bios update helpt vaak ook wel en anders moet je even cmos resetten heeft bij mij ooit ook gewerkt..

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Channel A is 1 kanaal, Channel B is de andere. Je moet in allebei de kanalen een reepje zetten wil je dual Channel kunnen draaien. Daarna eventueel nog in de bios aanzetten.

Slot 1 en 3 dus in jouw geval.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Innsewerants
Nanya is vrij bekend wb geheugen ja.

dan zal het wel aan de sticks liggen... heb nog wel samen met de TD bij paradigit gekeken naar de sticks zodat ik zeker weten dual channel zou draaien volgens hem.. dus niet :S

alvast bedankt wel voor alle reacties tot nu.

@mojo zoals ik al zei heb ik al ggeprobeerd ze op verschillende manieren te combineren.

in slot 1&2 en slot 1&3 combo's geven allebei singlechannel

toch vat ik het niet een maat van me heeft 2 verschillende formaat dimms van 2 verschillende merken maar hij krijgt gewoon dual channel... en ik niet met 2 identieke dimms? vaag

verder kan ik in het bios helemaal niks vinden mbt single of dual channel..
wordt wel 100% zeker weten ondersteund door het mobo wat ik heb.

het internet is ook niet erg behulpzaam met deze vraag, tot zover nog niet veel kunnen vinde mbt mijn probleempje..

ach ja straks nog eens naar kijken, heb nu alleen black en white 2 om m'n nieuwe bak mee te testen, gisteren urenlang gespeeld met alles maximaal... nog geen ministotter gezien :) werd ook echt wel tijd, m'n athlon 1333 met gf3 wou b&w2 niet eens installeren :-D
de 5 fps in orgrimmar in wow zal ook wel beter zijn nu.. maja @home vind het kennelijk erg moeilijk om een pakketje te versturen... wacht na 4 telefoontjes nu al 3 weken op een vervangend modem :s

in ieder geval bedankt alvast voor de reacties en mocht iemand nog een idee hebben ik hoor het graag!!!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
de opmerking over dat je een matched pair moet hebben is volgens mij onzin

gewoon in 1 en 3 duwen moet het goed gaan
ik heb nog nooit gezien dat je het in een bios aan moet zetten by the way
je eventueel nog 2 en 4 proberen!!
nanya is prima merk hoor

[ Voor 19% gewijzigd door wippo76 op 11-01-2007 23:58 ]

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

waarom ben je niet voor core2duo gegaan als ik vragen mag? scheeld tegenwoordig niks meer hooguit 50 euro ?

• Aapiethaaap
  • Laatst online: 27-11-2025
wippo76 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 20:47:
wat een onzin opmerking over dat je een matched pair moet hebben
is echt bulshit

gewoon in 1 en 3 duwen moet het goed gaan
ik heb nog nooit gezien dat je het in een bios aan moet zetten by the way
je eventueel nog 2 en 4 proberen!!
nanya is prima merk hoor
sorry maar ik haal het regstreeks uit de tweakers pmg-faq, en je moet het niet hebben alleen als je het niet hebt kan het niet lukken.
Hoeft er niet geflamed te worden.

BUH

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Kaell schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 20:42:
Nanya is vrij bekend wb geheugen ja.
Klopt, is niks mis mee
dan zal het wel aan de sticks liggen... heb nog wel samen met de TD bij paradigit gekeken naar de sticks zodat ik zeker weten dual channel zou draaien volgens hem.. dus niet :S
In principe werkt dual channel al prima met 2 sticks van het zelfde merk met dezelfde timings. Het kan ook werken met aparte timings, andere merken etc, maar dat is gewoon niet gegarandeerd.
alvast bedankt wel voor alle reacties tot nu.

@mojo zoals ik al zei heb ik al ggeprobeerd ze op verschillende manieren te combineren.

in slot 1&2 en slot 1&3 combo's geven allebei singlechannel
Als het al zou werken, moet het 1&3 of 2&4 zijn
toch vat ik het niet een maat van me heeft 2 verschillende formaat dimms van 2 verschillende merken maar hij krijgt gewoon dual channel... en ik niet met 2 identieke dimms? vaag
Tsja, verschillend per moederbord/chipset
verder kan ik in het bios helemaal niks vinden mbt single of dual channel..
wordt wel 100% zeker weten ondersteund door het mobo wat ik heb.
Laatste bios al geprobeerd?
het internet is ook niet erg behulpzaam met deze vraag, tot zover nog niet veel kunnen vinde mbt mijn probleempje..

ach ja straks nog eens naar kijken, heb nu alleen black en white 2 om m'n nieuwe bak mee te testen, gisteren urenlang gespeeld met alles maximaal... nog geen ministotter gezien :) werd ook echt wel tijd, m'n athlon 1333 met gf3 wou b&w2 niet eens installeren :-D
de 5 fps in orgrimmar in wow zal ook wel beter zijn nu.. maja @home vind het kennelijk erg moeilijk om een pakketje te versturen... wacht na 4 telefoontjes nu al 3 weken op een vervangend modem :s
Een pc werkt prima op single channel, tis alleen wat langzamer ;)
in ieder geval bedankt alvast voor de reacties en mocht iemand nog een idee hebben ik hoor het graag!!!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Innsewerants
hehe eindelijk m'n modem gekregen en na "maar" 3 telefoontjes krijgt ie nog verbinding ook lol... zucht

@nizzle heel simpel, strak budget (ik zwem alles behalve in geld :( ) dus 50 euro meer is dan ook 50 euro meer dan wat ik heb lol.

@mojo fraaie manier van reageren heel duidelijk (laatste post).

Ik ga morgen met de 2 dimms naar paradigit. Gezien de verkoper me heeft gezegd dat het zo werkt moet daar ook een recht aan zitten als dat dus niet het geval is. Ik bedoel hij heeft me overtuigd om 2x512 te nemen ipv 1x1024 vanwege dual channel... dan wil ik nu dus ook dual channel voor dat geld.

Heb nog even naar de dimms gekeken en toen is me wel iets opgevallen.
ze zijn allebei hetzelfde volgens de stickers en verpakking maar... de ene dimm heeft alleen chips aan 1 kant, de andere aan beide kanten.
eentje gebruikt dus meer chips om tot een totaal van 512mb te komen dan de ander... maw andere data dichtheid en een aantal vage opmerkingen in de handleiding doen mij vermoeden dat het mobo nogal gevoelig is voor niet identieke datadichtheid ivm dual channel.
vandaar morgen naar de winkel. het zou geen probleem moeten zijn 1 van de dimms te ruilen zodat ik 2 dimms met evenveel chips heb gezien ze als eenzelfde artikel met dito gelijke prijs worden gezien.

misschien helpt het misschien niet maar het proberen waard denk ik.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kaell schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:23:
hehe eindelijk m'n modem gekregen en na "maar" 3 telefoontjes krijgt ie nog verbinding ook lol... zucht

@nizzle heel simpel, strak budget (ik zwem alles behalve in geld :( ) dus 50 euro meer is dan ook 50 euro meer dan wat ik heb lol.

@mojo fraaie manier van reageren heel duidelijk (laatste post).

Ik ga morgen met de 2 dimms naar paradigit. Gezien de verkoper me heeft gezegd dat het zo werkt moet daar ook een recht aan zitten als dat dus niet het geval is. Ik bedoel hij heeft me overtuigd om 2x512 te nemen ipv 1x1024 vanwege dual channel... dan wil ik nu dus ook dual channel voor dat geld.

ze zijn allebei hetzelfde volgens de stickers en verpakking maar... de ene dimm heeft alleen chips aan 1 kant, de andere aan beide kanten.
eentje gebruikt dus meer chips om tot een totaal van 512mb te komen dan de ander... maw andere data dichtheid en een aantal vage opmerkingen in de handleiding doen mij vermoeden dat het mobo nogal gevoelig is voor niet identieke datadichtheid ivm dual channel.
vandaar morgen naar de winkel. het zou geen probleem moeten zijn 1 van de dimms te ruilen zodat ik 2 dimms met evenveel chips heb gezien ze als eenzelfde artikel met dito gelijke prijs worden gezien.

Dual-channel werkt (naar mijn weten dan) niet met een dual-sided (RAM-chips aan beide kanten) & single-sided DIMM (RAM-chips aan een kant).

Op http://www.msi-computer.c...ath=22_31&products_id=148 is te zien dat het niet met de nForce 4 sli mobo werkt. Voor zover ik weet is dat niet verandert met het nForce 570 sli mobo,

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerNummer op 14-01-2007 16:31 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kaell schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:23:
[...]

[...]

Dit helpt 100% zeker :o

De enige chipsets die met twee zulke verschillende modules dual channel kunnen draaien zijn de ALi Aladdin 7 en de nVidia nForce1/2 reeksen omdat die eigenlijk twee losse 64-bit controllers naast elkaar hebben in een crossbar-setup. Alle andere oplossingen incl die van de Athlon64-reeks is een enkele 128-bit controller die dus dezelfde load (aantal datalijnen) per kanaal moet hebben.

Hier heb je blijkbaar een DIMM met 16 stuks 256Mbit chips en een andere met 8 stuks 512Mbit. Het maakt eigenlijk weinig uit welke je neemt (prestaties zullen identiek zijn), maar zorg gewoon dat je twee identieke hebt.

"Identiek" hoeft trouwens niet zelfde merk of modelnr te zijn, het moeten gewoon dezelfde grootte chips met zelfde aantallen datalijnen zijn. Die "dual setjes" zijn wat dat betreft 99% marktetingblaat (en 1% daadwerkelijk zorgen dat twee DIMMs dezelfde zijn zoals hier niet gebeurd is)

Oslik blyat! Oslik!

• Innsewerants
Nou das dan duidelijk nu :)

maw ik ga morgen naar paradigit... lijkt me sterk dat ze me kunnen weigeren een van de dimms te ruilen. Tenminste hoop het.

dank allemaal voor alle info en meedenken, heeft me weer wat meer up to date gebracht :)

met hoop op zege morgen :)

thanks en groetjes

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
@ dion_b: vergeet niet dat die kitjes ook gezien worden als 1 artikel, dus bij garantie claimen krijg je gegarandeerd weer een matched setje terug ter vervanging.

Er zijn zat winkels die alleen de defecte module innemen en die omruilen/rma'en waardoor je dus met een unmatched pair kan komen te zitten (bedenk dan dan ze ook geenzins verplicht zijn om een goed werkende module te vervangen bij twee losse modules omdat het anders niet in dual channel zou werken). Wat dat betreft is het altijd een afweging van het risico :D

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 00:12
Dat jouw bios zegt dat het SingleChannel is, al heb je ze in 1+3 gedaan, zegt niks. Voor hetzelfde geld draait je pc gewoon in dual channel.
Kan gewoon aan de bios liggen. probeer een bios update als je wil datie ook echt aangeeft dat het dual is.
Modbreak:Heb je ook de posts in dit topic gelezen? Nee he... doe dat voortaan voor je post aub. Scheelt de plank flink misslaan enzo :z

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 14-01-2007 18:45 ]

• Innsewerants
@jazzo het is niet te hopen dat je bios je dermate foute info geeft eigenlijk.

Maar conclusie, ben eerder vandaag naar paradigit geweest en de vriendelijke man van de technische dienst vond het geen probleem me 2 passende dimms bij mekaar te rapen.

heb nou 2 dimms in dezelfde week gemaakt met dezelfde dichtheid..

even ingeplugged en ami bios gaf me meteen bij het opstarten de vriendelijke melding 1024mb ddr2 in dual channel te draaien :)

probleem opgelost, dus voor de nietzo tweakers en tweakers die zoals ik een beetje achter liggen door omstandigheden, check de dimms op het aantal chips en/of single-, dualsided als je bord dual channel niet wil draaien.

nog eens bedankt voor de hulp allemaal, ben weer wat wijzer geworden :)

groetjes!!!!
Pagina: 1