Waar blijven de drivers, BIOS-en en firmwares

Pagina: 1
Acties:

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Wat mij de afgelopen maanden opvalt is dat zowel de drivers als de firmware- en de BIOS-updates nog maar zelden gepost worden. Op het moment is de laatste firmware-update zelfs van vorig jaar en op de categorieoverzichtspagina's (3x woordwaarde) loopt de lijst helemaal terug tot begin 2006 of zelfs halverwege 2005.

Nu vroeg ik me af waar dat aan ligt. Niet aan het feit dat er geen updates zijn iig, die worden er genoeg uitgebracht. Wordt er misschien te weinig gesubmit? Verleden week heb ik een aantal BIOS-updates gesubmit, maar die zijn tot op heden niet geplaatst. Gebrek aan mankracht om de meukposts te maken? Afaik zijn er meerdere meukposters, dus dat lijkt me geen probleem.

De software updates worden wel gewoon geplaatst, en ik neem aan dat de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn alle meukcategoriën moeten vullen. Waarom wordt de aandacht dan niet wat gelijkmatiger verdeeld? Is hier een speciale reden voor?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

Qwerty-273

Meukposter

De submits voor BIOS/driver/firmware komen vaak te laat binnen. Dus wanneer het item al ouder is dan een aantal dagen (of zelfs weken). Dan heeft het geen toegevoegde waarde vaak om deze in de meuktracker te plaatsen. Dus het probleem is vaak niet dat we ze niet ontdekken/gesubmit krijgen maar dat we vaak 'te laat' zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ja, maar wat is te oud? Als je een BIOS update of firmware update 4 of 5 dagen na de release post zie ik daar persoonlijk niet zo'n probleem in. In tegenstelling tot nieuws verouderen dit soort dingen niet zo snel en kan een paar dagen oud item toch nuttig zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
We halen onze items deels uit de submitqueue - de scoops die door de bezoekers ingestuurd worden - en voor een deel door zelf op zoek te gaan naar updates. Het vinden van software is niet het probleem, ook niet het opsporen van drivers, bios'en en firmware. Waar wel het struikelblok ligt, is de aard van de driver-, bios en firmware-update. Voordat we een van die updates posten, kijken we of die update überhaupt nut heeft voor de gebruiker, want om een nieuw bios te vermelden als die alleen maar een nieuwe processor ondersteund, dan posten we liever een update van een software die meer fixt dan dat nieuwe bios. We posten dus niet zomaar elke nieuwe bios en firmware, de update moet toch wel enige (kritieke) fixes bevatten.

De laatste maanden van een jaar staan er ook om bekend om niet al teveel nieuwe drivers en firmware uit te brengen, maar wel weer juist software (en hardware, maar dat is weer iets voor het nieuws). Ook heeft er mee te maken dat je zelf ook niet direct op zoek gaat naar drivers voor hardware buiten de drivers die nodig zijn voor de hardware die in je eigen computer(s) zit. Daarop zijn we dan ook deels gewezen op de submits.

We zijn er zelf ook van bewust dat het aantal biosupdates terug is gelopen en zijn daardoor iets actiever gaan zoeken naar updates, maar het gros van de updates worden geleverd zonder changelog of met een enkele kleine fix.