Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vraagje over volume meting met voltmeter op luidspreker uit

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een vraagje ... louter uit intresse en eigenlijk omdat ik een duscussie had er over op mijn werkt ...

als je over een auto luidspreker parrallel een diode met in serie een analoge voltmeter hangt. Krijg je dan een uitslag op de naald syncroon met de muziek.

Volgens mij dus wel en zonder invloed op je geluid. Een voltmeter heeft een oneindig grote weerstand (zo heb ik altijd geleerd) door een diode er voor te plaatsen kan de uitslag maar naar 1 richting gaan ... in theorie zou dit dus moeten werken ...

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:00:
ik zit met een vraagje ... louter uit intresse en eigenlijk omdat ik een duscussie had er over op mijn werkt ...

als je over een auto luidspreker parrallel een diode met in serie een analoge voltmeter hangt. Krijg je dan een uitslag op de naald syncroon met de muziek.

Volgens mij dus wel en zonder invloed op je geluid. Een voltmeter heeft een oneindig grote weerstand (zo heb ik altijd geleerd) door een diode er voor te plaatsen kan de uitslag maar naar 1 richting gaan ... in theorie zou dit dus moeten werken ...
Niet helemaal, een spanningsmeter heeft een hele hoge weerstand, zo hoog mogelijk zelfs, maar zeker niet oneindig hoog. Afhankelijk van het model en uitvoering praat je bij een voltmeter meestal over enkele mega-ohms.

Maar de diode én de voltmeter dissiperen bijde zo'n kleine hoeveelheid vermogen dat het kwa volume niet hoorbaar zal zijn. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je door de diode en voltmeter de impedantie van het geheel gaan beinvloeden. Zodoende zal je speaker geen impedantie meer hebben van 8 of 4 ohm, wat wel hoorbaar zal zijn. Overigens kan het zo zijn dat door de voltmeter en diode de impedantie ook heel erg afhankelijk van de frequentie beinvloeden, waardoor je een heel raar geluid kunt krijgen.

Moet er wel bij zeggen dat mijn kennis van wisselstroom niet geweldig is, dus wellicht merk je er helemaal niks van. Het gaat wel werken, maar je moet even goed opletten wat de spanning is die je versterker bij een normaal volume uitstuurd, aan de hand daarvan moet je de schaal van je voltmeter kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door LeonM op 11-01-2007 19:41 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Met een digitale multimeter zit je doorgaans met een impedantie rond de 10 MOhm, dus die is te verwaarlozen tegenover de 8 of 4 Ohm van de luidspreker.
Je wil echter een ouderwetse analoge meter gebruiken, deze zijn doorgaans heel wat minder goed.

Voor de veiligheid kan je er imho best een opampje tussenzetten als buffer (ingang is dan héél hoogimpedant, dus trekt bijna geen stroom en beïnvloed het geluid dus nagenoeg niet, de uitgang kan echter voldoende stroom leveren voor je analoge meter), dan zal zelfs een kortsluiting in het meettoestel het geluid niet beïnvloeden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
De beinvloeding op het geluid is volgens mij inderdaad verwaarloosbaar ... mijn analoge meter is 7,3 Mega ohm!!! dat parrallel over de 4 ohm speaker zal dus zeker wel mee vallen ... tevens was ik gisteren aan het denken ... als ik nu eens een gelijkrichtingsbrug gebruik in plaats van een diode ... dan zal het signaal stabieler naar de naald gestuurd worden...

heeft iemand een idee op een autoradio hoeveel volt er maximaal uit de luidspreker uitgang komt?

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bedenk wel dat je per diode 0.7 Volt verliest, in een gelijkrichtbrug (dus) 1.4V. Zou je een opamp niet alleen als buffer gebruiken, maar ook als actieve gelijkrichter (en eventueel regelbare versterker) dan hoef je je radio minder hard te zetten.

Hoeveel volt er uit komt? In je auto zal het niet veel meer zijn dan 13Vmax bij een simpele autoradio, lijkt mij zo.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gemeten op een kenwood :-) en ik kwam rond de 9 volt

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:54:
Met een digitale multimeter zit je doorgaans met een impedantie rond de 10 MOhm, dus die is te verwaarlozen tegenover de 8 of 4 Ohm van de luidspreker.
Je wil echter een ouderwetse analoge meter gebruiken, deze zijn doorgaans heel wat minder goed.
Inderdaad - enkele tientallen tot honderden kilo-ohms. Nog steeds helemaal te verwaarlozen ten opzichte van de luidsprekerimpedantie.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:18:
heeft iemand een idee op een autoradio hoeveel volt er maximaal uit de luidspreker uitgang komt?
De meeste moderne autoradio's hebben brugversterkers. Daarbij kan er maximaal 2 keer de accuspanning over de luidspreker staan (top-top waarde van de wisselspanning = 28V).

Verwijderd

joopv schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 11:01:
Inderdaad - enkele tientallen tot honderden kilo-ohms. Nog steeds helemaal te verwaarlozen ten opzichte van de luidsprekerimpedantie.
Je moet zelfs vergelijken met de uitgangsimpedantie van de versterker, en die is nog vele malen lager dan 4 ohm
goeievraag schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:06:
Hoeveel volt er uit komt? In je auto zal het niet veel meer zijn dan 13Vmax bij een simpele autoradio, lijkt mij zo.
heel belangrijk is of er nog een afvlak C achter die diode staat. (Digitale meters hebben die vaak ingebouwd. Dit heeft een groot effect op meetwaarde!

Ook heeft die C + diode tijdens opladen vrij lage impedantie, en dat kan bij een audiofiel wel uitmaken

NB:
een shottky diode verliest maar 0.2 V...

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 11:12:
heel belangrijk is of er nog een afvlak C achter die diode staat. (Digitale meters hebben die vaak ingebouwd. Dit heeft een groot effect op meetwaarde!
Dat je door de werking van je meter misschien niet het daadwerkelijke maximum meet, betekent niet dat er niet het maximum uit komt :) .
Ook heeft die C + diode tijdens opladen vrij lage impedantie, en dat kan bij een audiofiel wel uitmaken
Hoe groot zou die condensator nou zijn? Waarschijnlijk zit er ook nog een weerstandje voor/naast om een gemiddelde te nemen. En als je gewoon een nummer op hebt staan zal die condensator op den duur vol zitten. Met die verlaging van impedantie zal het dus wel mee vallen. En zo als je zelf al zegt is de versterker impedantie ook heel laag. Die meter blijft gewoon verwaarloosbaar tov de speaker.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Pagina: 1