Toon posts:

[Controle] Onzeker over geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heleboel artikeltjes gelezen over geheugen hier op GoT, inc. de FAQ, alleen ben ik af en toe niet zo snugger en wil ik toch zeker weten wat ik aanschaf.

Dus graag wil ik even van jullie advies/controle.

Ik sta op het punt om een mobo met een FSB van 1333 MHz aan te schaffen. Ook wil ik het liefst aan het snelste 6GB RAM komen, aangezien ik zwaar werk te doen heb met HD-videos (1080p).

Het beste schijnt dus te zijn om je geheugen even snel te hebben als de FSB.
Moet ik nu zorgen dat alle geheugenmodules bij elkaar niet over de 1333 MHz komen, aangezien dat dan overbodig zou zijn? Ik zou dan namelijk kunnen kiezen voor 3x (1x2048 MB) a 533MHz = 1599MHz

Dat zou dus betekenen dat mijn berekening niet klopt, aangezien ik dan nooit precies op die 1333MHz uit kan komen. En dat betekent dus ook dat ik er weer niets van gesnapt heb.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Ik weet dat bedankjes niet nodig zijn volgens GoT, maar toch uit de grond van mijn hart... alvast BEDANKT! ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is allemaal fout ;)

FSB van je mamaplank is niet die van je processor, koop je een processor met 1333Mhz frontsidebus moet je ofwel:

even aantal latjes van 667Mhz
of
oneven (even mag natuurlijk ook, maar is echt niet nodig) 1333Mhz (heel duur dus, als ze uberhaupt bestaan)

Koop je een CPU van 1066Mhz (huidige Core 2 Duo)
even latjes van 533Mhz
of
oneven/even latjes van 1066Mhz

3 latjes is overigens single chanal, niet zo snel

Ik zou dus ofwel 4 gig, ofwel 8 gig pakken, je bent goedkoper met 4*2 gig a 667Mhz als 3*2 gig a 1333Mhz

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Snakiej!
Dan kan ik inderdaad net zo goed een mobo van 1066 MHz aanschaffen, want ik ben van plan de X6800 (Core 2 Duo) aan te schaffen. Ik neig dan toch naar de 4GB. Dat zouden dan inderdaad twee latjes van 533 MHz worden. Mocht ik ooit te kort komen, dan kan ik er dus gewoon nog 2 latjes van 533 MHz bij stoppen? En is dit dan nog effectief aangezien de FSP van de processor op 1066 MHz ligt en mijn geheugen bij elkaar op 2132 MHz ligt? Of is het geen kwestie van simpelweg optellen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:16:
Dank je Snakiej!
Dan kan ik inderdaad net zo goed een mobo van 1066 MHz aanschaffen, want ik ben van plan de X6800 (Core 2 Duo) aan te schaffen. Ik neig dan toch naar de 4GB. Dat zouden dan inderdaad twee latjes van 533 MHz worden. Mocht ik ooit te kort komen, dan kan ik er dus gewoon nog 2 latjes van 533 MHz bij stoppen? En is dit dan nog effectief aangezien de FSP van de processor op 1066 MHz ligt en mijn geheugen bij elkaar op 2132 MHz ligt? Of is het geen kwestie van simpelweg optellen?
Nee, dat kun je niet zomaar optellen. Het gaat om de FSB waar alles op draait.
Je cpu draait op 1066MHz en je geheugen draait op 1066MHz (2*533, want dualchannel).

Verwijderd

Topicstarter
Ok cool, bedankt! Ik begin het een klein beetje te snappen hehe.
Ik denk dat ik dan toch maar voor 2x Kingston 2048MB DDR2 (533MHz) ga. Dit zou dus het snelst zijn?

Dat zijn dus twee modules a 2048MB.

Verwijderd

eventjes om op je CPU in te gaan.

De core 2 extreme kost bijna evenveel of de Qx6700 (ja 10€ verschil op 890€ ofzo). Als je moet kiezen voor 2x2.93gighz of voor 4x2.67gighz, denk ik dat je gezien de professionele programma's die je hoogst waarschijnlijk gebruikt als je met HD video-materiaal werkt véél beter af bent met die quadcore.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:23:
[...]

Nee, dat kun je niet zomaar optellen. Het gaat om de FSB waar alles op draait.
Je cpu draait op 1066MHz en je geheugen draait op 1066MHz (2*533, want dualchannel).
En ook dat mag je niet zeggen :o

Twee kanalen op 533MHz blijven op 533MHz draaien, alleen gaat er per tijdseenheid twee keer zoveel data doorheen...

Het gaat uiteindelijk om bandbreedtes en latencies: de maximale bandbreedte van alle geheugenkanalen samen moet gelijk zijn aan of groter zijn dan de maximale bandbreedte van de FSB. Tegelijkertijd wil je om de latencies te minimaliseren zorgen dat de clocksnelheden van de FSB en van het geheugen gelijk lopen of zo niet een zo klein mogelijke deler hebben.

Dus in dit geval heb je een FSB die op 266MHz loopt, 64b breed is en quad-pumped is, waardoor je uitkomt op zo'n 8600MB/s

Je geheugen moet dus bij dual channel per kanaal minstens 4300MB/s leveren. Dat lukt dus vrijwel altijd met DDR2. Daar komt bij dat je met PC4200 ook nog synchroon draait. Dus dat is op zich al goed.

Toch tonen benchmarks dat de Core2Duo niet zo latency afhankelijk is en dat je dus winst haalt uit meer bandbreedte. Ik zou dan ook aanraden om niet minder dan PC5300 te kopen, mogelijkerwijs haal je zelfs uit PC6400 nog wat winst, maar eigenlijk zou ik dat alleen maar aanraden om future-proof te zijn en de headroom hebben om te OCen als je dat wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 11-01-2007 17:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1