Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hartritme hoor- en zichtbaar maken

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een idee hoe ik het geluid van een kloppend hart live kan versterken en ook met licht zichtbaar maken?

Ik heb gevonden: een stethoscoop met daaraan een kleine microfoon en dat geluid versterken. Dat geluid kan dan opgepikt worden door geluidsgevoelige (disco) lampen.

In dit idee zou ik niet weten wat voor een microfoon te bevestigen aan de stethoscoop en hoe.
Waaruit zal het traject bestaan? Stethoscoop - microfoon - versterker - boxen ?
En wat voor een lampen?

Misschien heeft iemand een (beter) idee?

Bedankt alvast!

Groeten, Emma

[Dit is voor een kunstproject met kinderen. We maken een reusachtig hart. Binnen kan iemand worden aangesloten op de techniek en zijn hartslag wordt in de ruimte zicht- en hoorbaar, alsof hij in zijn eigen hart staat.]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat is een mogelijkheid, je loopt wel het risico dat kids dan in die microfoon gaan schreeuwen enzo, en dat lijkt me niet de bedoeling. Als je kennis van electronica en programmeren hebt, zou je het ook op een andere toer kunnen doen: meet de hartslag door middel van zo'n clipje om de vinger en voer dat signaal aan een PC. De PC kan dan een geluidssample van een hartslag zo timen dat het overeenkomt met het ontvangen hartslagritme. Je kan dan ook door middel van een interfaceboard de lampen aan de PC hangen, zodat deze meteen meebestuurd kunnen worden. De kids horen dan weliswaar niet echt letterlijk hun eigen hartslag, maar het komt er waarschijnlijk dicht genoeg bij in de buurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 11-01-2007 14:55 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zo'n clipje kan nooit de verschillende harttonen laten horen Sprite :P

Da's 't interessante aan een stethoscoop: andere plek op je borst en je hoort opeens iets anders :) Ook is 't interval tussen de harttonen anders bij een wisselende hartslag, dus dan zul je je sampletje ook moeten versnellen n.a.v. de hartslag. Maak je 't alleen maar moeilijker voor jezelf.

En een kinderbeveiliging lijkt me ook niet zo moeilijk. Wellicht is 't wel verstandig om een soort clipping-beveiliging in het schema op te nemen, want als er idd met een vinger opgetikt wordt of iets anders, tja, dan is dat idd vrij hard :P

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Of aanzetten pas wanneer iemand is 'aangesloten'. Nadeel dan wel, dat er iemand nonstop bij moet blijven ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:58:
Of aanzetten pas wanneer iemand is 'aangesloten'. Nadeel dan wel, dat er iemand nonstop bij moet blijven ;)
Tja, 'aangesloten'. Zoals ik al zei, 't interessante van een stethoscoop is 't luisteren op meerdere plekken op de borstkas, zodat je, mocht men dat interessant vinden, variaties in de harttonen kan horen. En dan zul je toch wel met je stethoscoop wat 'overbodig' geluid maken.

Maar dat kan een volumeknop prima opvangen lijkt me :) Eventjes half naar beneden, stethoscoop verplaatsen en weer omhoog :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Of je epibreert ook nog een geleidingssensor op de stethoscoop: alleen als de stethoscoop goed op de huid gedrukt word, is er genoeg geleiding en wordt het volume omhooggezet. Niet op de huid, geen geleiding, geen volume, geen versterkte schreeuwende kinderen.

Hartproject, kan je iets meer vertellen over hoe het project gebruikt gaat worden? Is een simpel klopklop, klopklop horen op het ritme van je hart genoeg of moeten de kids ook met een stethoscoop kunnen experimenteren qua harttonen enzo? Het eerste is makkelijker automatisch te vandalisme-proofen, het tweede wat lastiger.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59
Home made electro cardio graph (Link). Simpel en niet duur...

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Met wat kennis van elektronica en een INA128 moet het ook wel lukken.
Kijk maar eens op derze deze data sheet Blz11.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ina128.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Super allemaal! Morgen wil ik er graag verder op terug komen.

Sprite_tm, eigenlijk hoef ik alleen maar de hartklop en het ritme te horen, verschillende tonen is niet nodig.

Wat fantastisch dat jullie dat allemaal weten.
Ik ben er zelf eigenlijk helemaal (nog) niet bekend mee.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:11:
Super allemaal! Morgen wil ik er graag verder op terug komen.

Sprite_tm, eigenlijk hoef ik alleen maar de hartklop en het ritme te horen, verschillende tonen is niet nodig.

Wat fantastisch dat jullie dat allemaal weten.
Ik ben er zelf eigenlijk helemaal (nog) niet bekend mee.
Voor je daadwerkelijk op mensen gaat experimenteren, laat je dan best eens iemand met verstand van elektronica en veiligheid ernaar kijken, je weet waarschijnlijk zelf wel dat je moet opletten van netspanning maar er zijn nog een heel pakket aan andere zaken die ik dubbel (of driedubbel) zou controleren voor ik daadwerkelijk goed elektrisch contact maak tussen mijn toestel en een mens.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Wat sprite_tm noemt met een clip om je vinger is misschien wel wat minder 'echt' dan een stethoscoop op je hart maar kan je wel veiliger maken. Heb ergens op circuitsonline eens een keer iets gezien met een fel ledje dat door je vinger schijnt en een fotodiode aan de andere kant van je vinger die de variatie in licht meet. Zal zo eens zoeken of ik het nog kan vinden. Zo kan je alles volledig elektrisch isoleren van het lichaam. Ik weet niet of zo'n stethoscoop helemaal geleidend is maar ik zou daarmee wel oppassen met kinderen en dan ook nog eens op het hart. Zelfs wat normaal veilige laagspanning is zou dan nog wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Normaal gesproken hoeft er natuurlijk geen spanning op te staan maar je weet maar nooit, je wilt er niet verantwoordelijk voor zijn dat er iets mis gaat lijkt me.

edit:
Twee interessante links:
hartslagsensor
Heartbeat Monitor (HeMon)

[ Voor 11% gewijzigd door madwizard op 11-01-2007 21:50 ]

www.madwizard.org

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:38
Voor een van onze projecten van school moesten wij ook een keer een hartslag meter maken.
Hier staat het hele projectverslag van een klasgenoot.
Pagina: 1