Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Een windmeter bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een windmeter bouwen. De theorie heb ik al klaar, nu nog in de praktijk omzetten met weinig tot geen kennis van elektronica... Kan er mij iemand helpen a.u.b.?

Theorie:

Diameter van de windmeter = 16 cm = Omtrek van 50.24 cm
Reed contact meet de omwenteling, dwz. per twee omwentelingen is 100.48 cm afgelegd.
Dit is een onnauwkeurigheid van 0.48% wat zeer aanvaardbaar is voor mij.

Stap 1: Reedcontact stuurt het aantal pulsen per seconde naar een teller >>>
Stap 2: Teller sturt zijn waarde naar de serieele poort van een pc >>>
Stap 3: Programma leest de waarde uit en rekent deze om naar km/h

Vragen:

- Wat is de maximum frequentie dat een reedcontact kan slikken?
- Hoe schakel ik stap 1 en 2 best aan elkaar?
- Ik weet dat ik hier niet naar een kant en klare oplossing moet vragen, maar moest iemand hier toevallig een schema voor hebben... _/-\o_ O-)

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 17:53
Ha Iwan,

ik ben de gelukkige bezitter van een Arduino.
Dit is een simpele I/O controller waarmee je analoge en digitale signalen via USB kan uitlezen en programeren.
Het is misschien niet de kant-en-klaar oplossing waar je naar op zoek bent, maar het voordeel ervan is de veelzijdigheid waarmee je zowieso uit de voeten kunt.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Reed contacten kunnen best snel schakelen, ik denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken. Die stap van reed naar computer zou ik met een veleman kitje doen ofzo, die zijn super makkelijk te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen we anders ff gewoon bij stap 1 beginnen?
m.a.w. Hoe kan ik het aantal pulsen per seconde tellen?
Have mercy on my brain plz :z

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 12:42 ]

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat dacht je van een infraroodzender en ontvanger, en een simpel stukje metaal dat bij iedere omwenteling 1x het ontvangst verbreekt? Dan meet je de tijd tussen iedere onderbreking, wat je kunt herleiden tot snelheid.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou je laat het reedcontact meeroteren zoals bij een fiets-snelheidsmeter.
elke keer dat hij een specifiek punt passeert zal hij contact maken :)

da tis een puls.
de rest kun je doen met:

of direct naar je pc en dan tellen.
een pic\avr?
losse ICs?

Verwijderd

even naar buiten stappen waai je weg zo als nu dan stormt het
nee gekheid kan je idd niet een draadloze fiets computer kopen ?
sommige gaan tot 200 km uur

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:45:
nou je laat het reedcontact meeroteren zoals bij een fiets-snelheidsmeter.
elke keer dat hij een specifiek punt passeert zal hij contact maken :)

da tis een puls.
Dat weet ik, want dit heb ik zelf uitgelegd in mijn theorie.... Lees aub de vraagstelling eerst goed voor te antwoorden.

Ik zal mijn vraag anders stellen, stap per stap, ik begin bij stap 1...

Welke componenten heb ik nodig om om stap 1 te verwezenlijken en hoe schakel ik ze aan elkaar?
1 component heb ik al en dat is het reedcontact.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dat is geen stap 1, stap 1 is Reedcontact stuurt het aantal pulsen per seconde naar een teller? Je zal een PIC nodig hebben zoals al vermeld werd, of je linkt het direct door naar je PC met een velleman kitje waarna je zelf de rest kan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 13:13:
Dat is geen stap 1, stap 1 is Reedcontact stuurt het aantal pulsen per seconde naar een teller? Je zal een PIC nodig hebben zoals al vermeld werd, of je linkt het direct door naar je PC met een velleman kitje waarna je zelf de rest kan doen.
Dus er bestaan geen ic's die de mogelijkheid bezitten om pulsen per seconde door te geven in binaire of decimale waarde, dit moet met een pic of velleman kitje gebeuren?
Indien niet: Met welk velleman kitje kan dat dan doorgegeven worden, heb al gezocht op velleman website maar het enige dat ik gevonden heb is dit, en dat is naar mijn mening een overgwaardeerd ding voor wat ik nodig heb. Ik wil ook de werking van elk component begrijpen zodat ik iets leer van dit projectje maar met die kit van velleman is dat met mijn huidige kennis van elektronica onbegonnen werk.
Nogmaals: Ik ben een leek in elektronica.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 13:42 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Jawel je kan het met een PIC. Ik ben niet zo'n ster op dit gebied dus ik weet niet precies welke je nodig hebt, maar ik denk dat een AVR het ook wel kan,

Als je eenvoudig wilt programmeren dan kan je hier naar kijken

[ Voor 29% gewijzigd door Megamind op 11-01-2007 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:13:
Jawel je kan het met een PIC. Ik ben niet zo'n ster op dit gebied dus ik weet niet precies welke je nodig hebt, maar ik denk dat een AVR het ook wel kan,

Als je eenvoudig wilt programmeren dan kan je hier naar kijken
Terug gelukt om naast de kwestie te antwoorden...
Mijn vraag was:
Iwan Pattyn schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 13:39:
Dus er bestaan geen ic's die de mogelijkheid bezitten om pulsen per seconde door te geven in binaire of decimale waarde, dit moet met een pic of velleman kitje gebeuren?
Een PIC en een ic zijn twee verschillende dingen toch, een PIC kan je zelf programmeren en een ic is voorgeprogrammeerd? Of ben ik hier mis in?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 15:02 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:59:
[...]

Terug gelukt om naast de kwestie te antwoorden...
Mijn vraag was:

[...]

Een PIC en een ic zij twee verschillende dingen toch, een PIC kan je zelf programmeren en een ic is voorgeprogrammeerd? Of ben ik hier mis in?
Nee zijn hetzelfde. Een PIC IS een IC: een Integrated Circuit.

Er bestaan veel counter ICs. Hier een voorbeeldje: http://www.play-hookey.co...ents/counter_ic_4029.html

Hier meer: http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:02:
[...]

Nee zijn hetzelfde. Een PIC IS een IC: een Integrated Circuit.

Er bestaan veel counter ICs. Hier een voorbeeldje: http://www.play-hookey.co...ents/counter_ic_4029.html

Hier meer: http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
Een PIC is een IC maar een IC is niet altijd een PIC dus zijn ze niet hetzelfde...om mijn gelijk te krijgen :+
Maar ik kom al dichter dankzij jou post.
Dus als ik het goed begrijp sluit ik het reedcontact aan op een bepaalde ingang van die ic 4029, die telt dan het aantal pulsen per seconde en geeft die decimaal of binair door naar een bepaalde uitgang?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
het is niet in 1 ic maar goed hier gaan we dan:

Je hangt er een teller aan via de clock ingang, dus telkens het reedcontact een puls geeft telt de teller 1 op. als je dan op een frequentie van 1Hz de telleruitgang zou doorgeven aan een quad of octal d-flipflop en tegelijk de teller reset krijg je aan de uitgang van de flipflip een getal dat het aantal pulsen per seconde weergeeft.

Wil je meer nauwkeurig en een sneller systeem zet dan bv 2 reedcontacten en een resetclock van 2Hz, of nog sneller zijn 8 reed contacten en 8Hz, 16 contacten en 16Hz, rest kan je wel zelf aanvullen.

Op deze manier (ongeveer) worden sommige ADC's (of DAC's dat weet ik niet meer juist) gemaakt. (Met natuurlijk nog wat extra ervoor en er achter)

Er bestaan trouwens als ik mij niet vergis wel omvormers van een frequentie naar een voltage kunnen omzetten. microchip maakt er bv.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:44:
het is niet in 1 ic maar goed hier gaan we dan:

Je hangt er een teller aan via de clock ingang, dus telkens het reedcontact een puls geeft telt de teller 1 op. als je dan op een frequentie van 1Hz de telleruitgang zou doorgeven aan een quad of octal d-flipflop en tegelijk de teller reset krijg je aan de uitgang van de flipflip een getal dat het aantal pulsen per seconde weergeeft.
Ik flip idd :)
Jij begrijpt de vraag alleszins goed en geeft me een antwoord waar ik iets mee kan doen.
Als ik het goed begrijp: reedcontact >>> verbinden met de clock ingang van die 4029 >>> een d-flipflop verbinden met een van de outputs van die 4029?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt je pc ook al dat telwerk laten doen, is mischien makkelijker dan zelf met losse ICs aan de slag... (ik ben zelf informaticus en maak een nixielklok en ben geschrokken van aantal losse ICs)

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:23:
[...]
Ik flip idd :)
Jij begrijpt de vraag alleszins goed en geeft me een antwoord waar ik iets mee kan doen.
Als ik het goed begrijp: reedcontact >>> verbinden met de clock ingang van die 4029 >>> een d-flipflop verbinden met een van de outputs van die 4029?
Ongeveer, maar als je een d-ff aan elke uitgang van de teller hangt dan staat er achter de d-ff's een getal dat het aantal pulsen per seconde geeft. Als je bv een 8bit teller hebt, dan hang je een octal (8voudige)
D-flipflop ic achter deze teller en heb je een 8bit (0-255) getal dat je kan gebruiken om de snelheid uit te lezen.

Ik neem aan dat je weet dat een flipflop gewoon een geheugen element is.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:51:
[...]
Ongeveer, maar als je een d-ff aan elke uitgang van de teller hangt dan staat er achter de d-ff's een getal dat het aantal pulsen per seconde geeft. Als je bv een 8bit teller hebt, dan hang je een octal (8voudige)
D-flipflop ic achter deze teller en heb je een 8bit (0-255) getal dat je kan gebruiken om de snelheid uit te lezen.

Ik neem aan dat je weet dat een flipflop gewoon een geheugen element is.
Wist ik niet...

Ik ga zo snel mogelijk om die 4029 ic, een octal d-ff en twee 7-segments lcd's
Ga het eerst es proberen om het getal tevoorschijn te toveren op die twee lcd's, het getal kan toch nooit hoger zijn dan 99 want dan zou ik een windsnelheid hebben van +-176 km/h wat niet kan in belgië.

To be continued...

• kluyze
  • Niet online
Een 4029 telt maar van 0 tot 9 dus moet je dan er 2 van gebruiken.

En dan of asynchroon koppelen, de carry van de 1ste met de klok van de 2de
of synchroon beide met dezelfde klok en dan de carry van de 1ste met de CE van de 2de.
(als deze een CE (count enable) ingang hebben.

En je moet ook nog ergens een µC hebben om de lcd's aan te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:45:
Een 4029 telt maar van 0 tot 9 dus moet je dan er 2 van gebruiken.

En dan of asynchroon koppelen, de carry van de 1ste met de klok van de 2de
of synchroon beide met dezelfde klok en dan de carry van de 1ste met de CE van de 2de.
(als deze een CE (count enable) ingang hebben.

Welke microchip zou ik hier dan best voor gebruiken de 4055? Kwestie dat ik mijn boodschappen meteen goed heb... Ik heb er hier waarsch. weer twee van nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 19:48 ]

• kluyze
  • Niet online
hoezo? microchip? 4055?

Die 4029 was goed, dat maakt het wel iets moeilijker, als je met een µC gaat werken zou ik gewoon een 2x4bit teller maken. dan krijg je 8 bit en kan je makkelijk aan een poort van een µC hangen.

Voor de tellers zou ik eens gaan kijken bij TI (binaire tellers) Daar hebben ze een mooi overzicht van de mogelijkheden. Ook flipflops kun je daar kiezen.
Als je de juiste nr hebt ga je er gewoon mee naar je elektronica boer en die weet je wel een ic'tje mee te geven.

Een µC kan je van microchip of atmel halen (ook gewoon bij de elektronica boer te krijgen als het goed is) Dat zijn doorgaans de meest genomen µC's.

Je kan misschien gewoon met je verhaal naar je elektronicaboer lopen, misschien zit daar wel een vakidioot die je er mee van kan vertellen en je de juiste inlichtingen/raad kan geven kwa opstelling en componenten.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Die uC moet ook worden geprogrammeerd!
Als ik jou was zou ik het zonder uC bouwen, moeilijk genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:45:
Een µC is dus geen microchip maar een microcontroller, of zit daar geen verschil in?

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:51:
[...]

[...]

Een µC is dus geen microchip maar een microcontroller, of zit daar geen verschil in?
Mircochip is een merk microcontroller, je hebt bijvoorbeeld ook AVR. Meedere bedrijven maken microcontrollers.

Lekker belangrijk

• kluyze
  • Niet online
JuuL20 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:18:
Die uC moet ook worden geprogrammeerd!
Als ik jou was zou ik het zonder uC bouwen, moeilijk genoeg.
Ik denk dat zonder µC het redelijk moeilijk gaat zijn om een lcd aan te sturen. Hij zou eventueel wel kunnen overstappen op 7-segment. En dan kan je beter 2 decade tellers nemen en die met een bcdTo7seg omzetten naar de display's uitsturen.

Verwijderd

Misschien handig om gewoon een schakeling te zoeken (Google is, as ever, your friend)! Bijvoorbeeld hier: http://ww.circuitsonline.net/circuits/view/21 (telt tot 10), http://www.kpsec.freeuk.com/counting.htm (voor als tellen tot 10 onvoldoende is, zoals in jouw geval, wordt hier o.a. uitgelegd hoe je verder kunt tellen: multiplexen), of kijk hier:
http://hem.passagen.se/communication/frcpll.html voor een heel mooie teller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de zaken een klein beetje anders moeten aanpakken.
Heb een beetje zitten denken 8)7 en de windmeter gaat te onnauwkeurig zijn met mijn huidig systeem waar ik maar 1 reedcontact gebruik.

Huidige ituatie:
Stel dat er een windsnelheid is van iets minder dan 5,4 Km/h en aan het begin van de seconde (1Hz) is het reed contact net voorbijgelopen door de molen en aan het einde van de seconde is het reedcontact net niet gehaald door de molen dan telt hij maar 1 puls = 1,8 Km/h = in het slechtste geval een onnauwkeurigheid van 3,6 Km/h.

Oplossing:
Nieuwe diameter van de windmolen = 8.8 cm
Nieuwe omtrek van de windmolen = 27.7 cm
m.a.w. 1 omwenteling per seconde is 1 Km/h
Nu zit ik met een maximale onnauwkeurigheid van 2 Km/h, als ik nu 4 reedcontacten gebruik ipv 1 zit ik met een maximum onnauwkeurigheid van 0,5 Km/h

Ik ga ook 3 7-segments lcd's nodig hebben ipv 2 als ik reken op een maximale windsnelheid van 120 Km/h zijn dit maximum 480 pulsen

Dus de waarde die op de 3 7-segment lcd's komt te staan deel ik door 4 en voila: De snelheid in Km/h tot op 0,5 Km/h nauwkeurig.

Nieuwe vragen:
Never mind vorige post was er nog niet toen ik dit intypte, ik ga eerst es naar die links kijken van de vorige post...
To be continued....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 12:04 ]

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Waarom zou je per seconde willen tellen? Dan krijg je inderdaad de ene seconde 1 puls, de volgende 3, en zo verder als je pech hebt. Als je nou gewoon afvlakt over 10 seconden ofzo (ofwel pulsen tellen per 10 seconden, of er achteraf een moving average van nemen), dan ben je daar toch vanaf? Heb je ook geen 4 contacten nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Pooh op 12-01-2007 10:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pooh schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:02:
Waarom zou je per seconde willen tellen? Dan krijg je inderdaad de ene seconde 1 puls, de volgende 3, en zo verder als je pech hebt. Als je nou gewoon afvlakt over 10 seconden ofzo (ofwel pulsen tellen per 10 seconden, of er achteraf een moving average van nemen), dan ben je daar toch vanaf? Heb je ook geen 4 contacten nodig.
Ik wil die windmeter evengoed zonder pc gebruiken en wil ook nog niet beginnen met PIC's te zooien. Daarom dat ik het zo eenvoudig mogelijk wil houden.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:07:
[...]

Ik wil die windmeter evengoed zonder pc gebruiken en wil ook nog niet beginnen met PIC's te zooien. Daarom dat ik het zo eenvoudig mogelijk wil houden.
Simpelste oplossing zonder pc: koop voor 5 euro een fietscomputer. :+

Maar even serieus: is 't zoveel moeilijker om te tellen per 10 seconden? Je moet die pulsen toch ergens tellen?

Verwijderd

Topicstarter
Pooh schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:32:
[...]

Simpelste oplossing zonder pc: koop voor 5 euro een fietscomputer. :+

Maar even serieus: is 't zoveel moeilijker om te tellen per 10 seconden? Je moet die pulsen toch ergens tellen?
En pas om de 10 seconden een update te krijgen van de meting? Een windstoot duurt soms maar enkele seconden, op die manier kan ik geen maxima meten...

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 14:04
Om een maxima te meten moet je ook steeds bij je display zijn...
Ik zou er een uC aan hangen (micro controller) bv een microchip (die zijn wel leuk) en dat hij alles berekend en opslaat. Dus de maximale windsnelheid die gemeten is, een actuele windsnelheid (evt gefilterd) en een algemene dagsnelheid ofzo. Je mogelijkheden zijn onbeperkt

• kluyze
  • Niet online
Pooh schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:32:
[...]

Als je per 10 seconden telt MOET je een pc of µC gebruiken. aangezien je naderhand je binaire getal door 10 moet delen, of weet jij ergens een IC die dat soort dingen doet.
Gezien de vorige antwoorden van de TS denk ik niet dat hij al dat niveau heeft dat hij dat zomaar een 10 deler uit zijn mouw schudt. Niets slecht bedoelt tov TS natuurlijk :Y)

Als je ook minima en maxima wilt bijhouden dan zal je het toch aan de pc/µC moeten koppelen. Via de parallele poort van de pc misschien om de seconde inlezen? Parallele poort is tamelijk simpel om in te lezen, er nog een buffertje (darlington array ULN2804) tussen en wat c-code schrijven.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

kluyze schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:06:
[...]
Als je per 10 seconden telt MOET je een pc of µC gebruiken. aangezien je naderhand je binaire getal door 10 moet delen, of weet jij ergens een IC die dat soort dingen doet.
Gezien de vorige antwoorden van de TS denk ik niet dat hij al dat niveau heeft dat hij dat zomaar een 10 deler uit zijn mouw schudt. Niets slecht bedoelt tov TS natuurlijk :Y)
Of je krijgt een waarde in 101m/s. Je kunt die waarde natuurlijk ook pas bij visualisatie door 10 delen.
Terzijde: Als het werkelijk te lastig wordt, vind ik mijn idee van een fietscomputer nog niet zo slecht. Genoeg fietscomputertjes waar je elke willekeurige wielomtrek op kunt invoeren, en ze houden automatisch gemiddelden, maxima, etc. bij.

Verwijderd

Topicstarter
Pooh schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:52:
[...]

Of je krijgt een waarde in 101m/s. Je kunt die waarde natuurlijk ook pas bij visualisatie door 10 delen.
Terzijde: Als het werkelijk te lastig wordt, vind ik mijn idee van een fietscomputer nog niet zo slecht. Genoeg fietscomputertjes waar je elke willekeurige wielomtrek op kunt invoeren, en ze houden automatisch gemiddelden, maxima, etc. bij.
Daar was ik ook al lang opgekomen, maar moest je deze topic gelzen hebben zou je begrepen hebben dat ik dit zelf wil maken om iets bij te leren.

Verwijderd

Je zou ook de 4026 kunnen inzetten. Da's een IC dat telt van 0 tot 9 en rechtstreeks een LED-display kan aansturen. Ze zijn probleemloos in serie te schakelen naar wens.
Al wat je verder nog nodig hebt, is een stabiele tijdbasis. Daarmee laat je bv. 1 sec. lang de telpulsen van de windmeter door, bevriest het geheel voor 9 seconden, reset de tellers, laat 1 sec telpulsen door, enz...
Nadeel is, dat je om de 10 seconden de displays ziet tellen, maar anderzijds kan dit op zich wel als "leuk effect" beschouwd worden.

• kluyze
  • Niet online
Als je met een buffer werkt heb je dat probleem niet, je laat de tellers altijd tellen en om de seconde zet je de waarde in een geheugen (lees: d-flipflop) die dan via een 74LS247 (bv) omzet naar 7 segment. Als je dan elke seconde de teller in je geheugen opslaat en de teller reset dan staat er in je geheugen het aantal pulsen per seconde en dus de snelheid.

Edit: het schema is al eens gegeven maar het is een mooi voorbeeldje hiervoor. Wat alleen nog de uitbreiding van een 2de en misschien 3de teller, het geheugen en de 1Hz clock nodig heeft:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/21

[ Voor 24% gewijzigd door kluyze op 13-01-2007 18:56 ]

Verwijderd

Uiteraard heb je met een buffer dat probleem niet. De vraag is enkel, of het een probleem is? Het kan ook als ludiek neveneffect beschouwd worden, omdat het wisselen v/d displays tijdens het tellen een maat is voor de windsnelheid.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij kan het ook heel anders.
De windsnelheid is gelijk aan de omtreksnelheid van je wiel, dat klopt.
Maar je moet niet tellen hoeveel omwentelingen per tijd het wiel maakt.
Draai de boel eens om.
Neem een pulsgever die laten we zeggen 100 puslen per seconde geeft.
Het reedcontact sluit en de teller inhoud wordt gelatched en naar het display gestuurd.
Daarna de teller resetten. (Waarde blijft op display)
Het reedcontact opent en de puslen worden dan weer geteld, totdat het contact weer sluit.
Je bepaald daarmee hoeveel pulsen er per omwenteling geteld worden.

En dan nu het nadeel van deze methode.
Als het wiel sneller draait, worden er minder lang pulsen geteld.
Dus bij meer wind een kleiner getal.
Oplossing: Trek de tellerstand af van een vast getal.
Dit kan allemaal worden gedaan met "gewone" TTL IC's en zonder processor.

Overigens is er in Elektuur ook ooit een windsnelheidsmeter gepubliceerd. (Zelfs meerdere)

Guus Assmann

Verwijderd

Is het niet handig om een ouwe bal muis te tweaken (werkt al met het verbreken van licht signaal) aan je opstelling hangen en die uitlezen via ps2 of com. Ik weet zelf niet hoe je hem uit kan lezen maar volgens mij ben je met een paar regels klaar.
Ik weet zeker dat het kan een maat gebruikte het om de snelheid van een autootje te meten.
zou ff googlen voor de code.

succes

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 00:33 ]

• kluyze
  • Niet online
guus.assmann schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:22:
Volgens mij kan het ook heel anders.
De windsnelheid is gelijk aan de omtreksnelheid van je wiel, dat klopt.
Maar je moet niet tellen hoeveel omwentelingen per tijd het wiel maakt.
Draai de boel eens om.
Neem een pulsgever die laten we zeggen 100 puslen per seconde geeft.
Het reedcontact sluit en de teller inhoud wordt gelatched en naar het display gestuurd.
Daarna de teller resetten. (Waarde blijft op display)
Het reedcontact opent en de puslen worden dan weer geteld, totdat het contact weer sluit.
Je bepaald daarmee hoeveel pulsen er per omwenteling geteld worden.

En dan nu het nadeel van deze methode.
Als het wiel sneller draait, worden er minder lang pulsen geteld.
Dus bij meer wind een kleiner getal.
Oplossing: Trek de tellerstand af van een vast getal.
Dit kan allemaal worden gedaan met "gewone" TTL IC's en zonder processor.

Overigens is er in Elektuur ook ooit een windsnelheidsmeter gepubliceerd. (Zelfs meerdere)
Ja er zit iets in, maar wat als dan de meter stilstaat of heel langzaam beweegt tussen 2 contacten met een variabele snelheid? Ok je krijgt dan maar 1 foute meting maar als je dan het minimum en maximum ook gaat bijhouden. Dan moet je daar ook nog rekening mee houden.

Ook als je bv krachtige wind hebt dan moet je al een redelijk hoge basis frequentie nemen, ergens een minimum van 1kHz (best rond de 10-100kHz), niet dat een groot probleem is.

En je moet ook niet het getal aftrekken van een ander, je meet de periode van 1 omwenteling om dan de frequentie te krijgen moet je 1/T doen dus je getal delen door de gemeten waarde. En dan heb je alsnog een µC/pc nodig.

Nu als de TS daar niets mee inzit dan is dat ook een goede oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch eerst es die links van vellingas bekijken en zien wat ik daar wijzer uit wordt, ik blijf voorlopig bij mijn laatste plan, dat ik uiteindelijk een µC/pc zal nodig hebben had ik hoe dan ook al ingecalculeerd...
Als het me uiteindelijk lukt om die waarde op 3 displays te krijgen zal ik de uitdaging van een PIC wel aankunnnen (mits een beetje hulp), ik heb al een basis in scripting (php), dus de stap naar programmeren in C of VB is al iets kleiner geworden.

Verwijderd

Kijk hier eens naar:

http://www.kiteboarding-attitude.com/articles/DIY/DIY_windmeter.pdf

Ook met fietscomputer.

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle zekerheid nog es mijn boodschappenlijstje met de velleman ordercodes erbij:

- 3 x 7 segments lcd: SC52-11HWA
- 4 x reedcontact: REEDSW1
- 3 x synchronous counter (4029): CD4029
- 3 x Quad D Flipflop: CD40175
- 1 x Display driver: CD4511

Klopt dit een beetje?

• kluyze
  • Niet online
Lijkt te kloppen, ik zie trouwens dat er een latch in je decoder zit, misschien kun je dan de d-ff er tussen uit laten?

Heb je trouwens al een schematje getekend?

[ Voor 16% gewijzigd door kluyze op 18-01-2007 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ga er sebiet mee beginnen zie...
Ik ga zo ver mogelijk proberen te geraken met dit schema voor ik raad vraag, want ik wil echt wel elke schakel begrijpen van deze componenten, ook de schakeling die in de microcontroller zit bv.

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd hoe je het mechanisch in elkaar gaat steken?

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Misschien ben ik er een beetje te laat mee,
maar je kan ook een met 1 irled/ir ontvanger een vrij nauwkeurig telsysteem bouwen. Dit doe je door een schijf te maken, die op dezelfde as zit als je wieken. Door dicht bij de buitenkant gaatjes te boren (waar het IR led doorheen schijnt) heb je zeer veel pulsen per rotering, en kan zo zeer nauwkeurig de snelheid bepaald worden.

Als je wil (of mijn uitleg te wazig is) kan ik hier een tekeningetje bij maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:17:
Ik ben wel benieuwd hoe je het mechanisch in elkaar gaat steken?
Als alles werkt zet ik een tutorial op m'n website en post ik de link hier, of maak ik hier een tutorial...

Verwijderd

Topicstarter
Schema
Klopt dit voorlopig een beetje?

Verwijderd

Ik ben zelf ook van plan om een windmeter te gaan bouwen.

Ik wil of met de optical encoder manier gaan werken. (bijv. een oude muis slopen)

Of ik wil een motortje uit een cdromspeler slopen, daar de rotor op plakken en dan met een AVR met A/D convertor meting doen op de stroom die dan gegenereert wordt.
Ik denk dat dit de eenvoudigste oplossing is.. Natuurlijk krijg je wel dat de motor meer weerstand krijgt bij hogere toeren maar ik denk dat je daar in je code gewoon met interpolatie van de waarden rekening mee kan houden.

Rotor ga ik bouwen met een dop en 3 koffieschepjes.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 16:51 ]

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:44:

Of ik wil een motortje uit een cdromspeler slopen, daar de rotor op plakken en dan met een AVR met A/D convertor meting doen op de stroom die dan gegenereert wordt.
Ik denk dat dit de eenvoudigste oplossing is.. Natuurlijk krijg je wel dat de motor meer weerstand krijgt bij hogere toeren maar ik denk dat je daar in je code gewoon met interpolatie van de waarden rekening mee kan houden.
maar dan zit je weer met het probleem dat als er een rukwind van 110 kp/m langs waait de draden in het CD motortje smelten.
maar ik denk zoiezo niet dat je het met 3 koffieschepjes en een dop gaat redden. die dingen breken veel te gemakkelijk af.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Verwijderd

Borgoth schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:08:
[...]

maar dan zit je weer met het probleem dat als er een rukwind van 110 kp/m langs waait de draden in het CD motortje smelten.
maar ik denk zoiezo niet dat je het met 3 koffieschepjes en een dop gaat redden. die dingen breken veel te gemakkelijk af.
Ik ga zowiezo een handmodel bouwen. Maar dan nog, lijkt me echt heel sterk dat die koffieschepjes breken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:26:
[...]
Ik ga zowiezo een handmodel bouwen. Maar dan nog, lijkt me echt heel sterk dat die koffieschepjes breken.
Je windmeter moet ook waterpas staan en uit de buurt van objecten die de wind niet manipuleren om geen afwijkingen te krijgen, m.a.w. bij een handmodel beïnvloed je de wind al door er veel te dicht bij te staan en kan je hem ook niet gegarandeerd waterpas houden. Probleem met de voltage naar windsnelheid meters is de ijking ervan. Ik heb al de gekste dingen gezien op het net, zoals een kerel die het ding uit zijn auto hing en zo ff ging scheuren om zijn meter te ijken?! Ook al is het windstil de aerodynamica van de wagen gooit roet in het eten.

Voordeel van mijn benadering is dat de electronische componenten weinig tot geen ruimte voor fouten laten. En mits een goede rollager voor de molen kan het mechanische aspect ook geen grote rol spelen in de beïnvloeding van de snelheid.

edit: Nog over iets gestruikelt, de reedcontacten kunnen maar een frequetie aan van 500 Hz, m.a.w. ik kan maar tot 125 Km/h meten op die manier en <<< (Angezien ik er 4 gebruik kan ik wel degelijk meten tot maximum 500 Km/h wat hoe dan ook al onmogelijk is in België)
Ik heb al in artikels gelezen dat een reedcontact ook bounced. Deze bouncen gedurende 0.3 ms, kan dit en probleem geven bij de telling of hoef ik me daar niet druk over te maken?
Ik ga op zoek naar andere reedcontacten...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 00:08 ]

Verwijderd

Voor mijn toepassing maakt het niet uit als ik een afwijking heb van 0-5%.

Zo hele professionele metingen hoeven het niet te worden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

je kunt zo'n potmeter-achtige (met potmeter-achtig bedoel ik dat het eruit ziet als een potmeter maar het niet is :-p) pulsteller gebruiken die vroeger bij CAD-workstations zaten. Die hebben een precisie van 8 of 16 pulsen per omwenteling en kun je direct op de as zetten, daarna naar een pulsteller sturen en de computer elke x milliseconden laten uitlezen zodat hij weet hoeveel pulsen er in de tussentijd zijn geregistreerd, dat behoeft slechts een heel simpel telcircuitje dat je gemiddelde natuurkundeprof je zelfs kan uitleggen.

edit: ik heb nog wel 16 van die rakkers liggen :-) pulstellers dus he, niet de hele elektronica, die moet je even van internet halen ('pulsteller' - google)

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 20-01-2007 11:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken iemand die industrieel ingenieur elektronica is, en ga het met die persoon proberen in elkaar flanzen. Als alles werkt zet ik zeker een link naar de tutorial hier.
Al bedankt voor de vele reply's.
I'l be back... :w
Pagina: 1