Toon posts:

HTPC-->Receiver-->Monitor (LCD)

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een goedenmorgen nog!

Ik heb een klein vraagje, ik ben van plan om mijn HTPC door te linken via mijn reciever naar de monitor (LCD screen met alleen SUB-D 15 pins aansl.). Nu is mijn vraag even hoe dat te realiseren.

Aansluitingen op HTPC:
-Video: SUB-D & S-Video
-Audio: 5 Kanaals uit Jack

Aansluitingen op Reciever:
-Video 2x SCART
-Audio Tulip

Aansluitingen op monitor:
-SUB-D

Het doel is dus om TV (signalen! dus ook vanaf DVD recorder en HDD Recorder) te kunnen kijken op de monitor via de reciever...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

Jag

De htpc zal je rechtstreeks moeten aansluiten via VGA. Dat lukt niet (op een goede manier) via de receiver. Vergeet niet de native panel resolutie van je LCD tv in te stellen op de htpc.

De overige apparaten zou je wel via je receiver kunnen doen. Wat voor receiver heb je?

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:56
de enige oplossing is na de reveiver een kastje te zetten wat het signaal van de versterker omzet in vga (d-sub)

wat je ook kan doen is het omdraaien

video signaal > receiver > htpc (video in) > monitor

Je kan al je andere video bronnen aansluiten op de receiver. de meeste tv kaarten hebben ook video in. en dan kan je vanaf je htpc gewoon met vga naar de monitor

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Verwijderd

Topicstarter
dan moet ik dus wel altijd mn pc aan doen om tv te kiek'n haha... das dus ff niet de bedoeling...
ik heb dit soort kabels gezien, en opzich (op het oog zo) lijkt dit de ideale oplossing:
http://www.kabelsenco.nl/...info.php?products_id=1185
Nu lijkt me dit echter te makkelijk (haha het KAN gewoon niet zo makkelijk zijn of wel?)...
Het idee is dus:

PC (dmv SVideo) ---> Reciever (dmv bovenstaande kabel)----> Monitor

zou dat werken zo?

Set is: Sony HTR-220ss...
Het geluid is idd moeiteloos door te lussen das geen probleem, het ging me meer om het beeld...

• Jag

Jag

Waarom sluit je niet gewoon je htpc rechtstreeks aan met VGA op je tv? Dan doe je de rest via je receiver. Of heeft je tv geen d-sub in?

• -Jaap-io
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:59:
dan moet ik dus wel altijd mn pc aan doen om tv te kiek'n haha... das dus ff niet de bedoeling...
ik heb dit soort kabels gezien, en opzich (op het oog zo) lijkt dit de ideale oplossing:
http://www.kabelsenco.nl/...info.php?products_id=1185
Nu lijkt me dit echter te makkelijk (haha het KAN gewoon niet zo makkelijk zijn of wel?)...
Het idee is dus:

PC (dmv SVideo) ---> Reciever (dmv bovenstaande kabel)----> Monitor

zou dat werken zo?

Set is: Sony HTR-220ss...
Het geluid is idd moeiteloos door te lussen das geen probleem, het ging me meer om het beeld...
die kabel gaat niet werken. Dat is pc > tv en niet andersom (wat je hier nodig hebt)

er zijn speciale kastjes voor, maar echt mooi wordt het niet. Dit omdat je monitor een resolutie van 1024x768 (ofzo) heeft en het tv signaal uit je receiver pal is 526 hoogt lijnen. Dat kastje gaat dus zitten scalen en dat is meestal niet heel erg bevoordelijk.
Ik heb hetzelfde gehad omdat ik ooit een oude xbox op een tft wuo aansluiten, wat ik overigens om bovenstaande reden nooit gedaan heb.

Verwijderd

Topicstarter
okay, hmz...
overigens even ter verduidelijking: monitor geen tv! kheb een prima samsung syncmaster, maar daar gaat dus alleen sub-d in. Wanneer je dus bij bijv.
CONRAD kabel

of

alle kabels.nl kabel hehe

Die lijken er meer op, das de andere kant op als ik het goed begrijp...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Goed lezen wat er bij staat. Bijvoorbeeld bij die van alle kabels:
belangrijk !!! het afspeelapparaat moet wel beschikken over een vga signaal op de scart uitgang. let hier dus goed op, anders heb je niets aan deze kabel.
Zo vanzelfsprekend is het dus helemaal niet.

Wat jij wil kan niet. Een vga signaal is compleet anders dan een signaal dat naar een tv wordt gestuurd. Het vga signaal is wel te tweaken naar een tv signaal (door het op een specifieke refresh te zetten en exacte pal resolutie) maar zodra je dit doet kun je nooit meer terug krijgen naar je normale vga signaal.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
het moet danook andersom...
uit mijn reciever komt 'tv signaal'... en dat moet dus naar een monitor 'vga' signaal...

• -Jaap-io
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:05:
uit mijn reciever komt 'tv signaal'... en dat moet dus naar een monitor 'vga' signaal...
zoals ik al eerder zei zal je dan gebruik moeten gaan maken van een speciaal kastje. Een converter.
kijk hier eens: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_83.html

en dan met name
- SCART RGB/composiet naar VGA/XGA converter van 225,- (daar zit een scaler in)
- of de daarboven genoemde Scart RGB naar RGBHV signaal converter

overigens zal de kwaliteit er niet beter op worden! Vanwege de hoge prijs en lage kwaliteit heb ik in de tijd besloten om het niet te doen ;)

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:05:
En dat kan niet met een kabel natuurlijk. Daar moet je hele dure converters voor kopen met middelmatig resultaat. De beste optie om tv te kijken op je pc is om er een tv kaart in te steken. Een Hauppage PVR150 kost iets van €60,- ofzo. Daar kan je dan rechtstreeks een coax kabel op steken zodat je via de analoge kabel tv kan kijken (zeker icm Media Center Edition echt perfect tv kijken). En anders kan je de composiet of liever de s-video input gebruiken om een willekeurige video bron op aan te sluiten (dus van je DVD en HD recorder bijvoorbeeld).

Wel een beetje omslachtig allemaal. Ik zou denk ik eerder kiezen voor een oplossing met een HTPC met mce erop en een dubbele tv tuner kaart. En daar dan alles mee opnemen en kijken. Maar bovenstaande oplossing kan ook en is voor jou waarschijnlijk wel goedkoper.

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-02 16:45
Is het niet mogelijk om de PC te verbinden met de receiver via S-Video of DVI ofzo en dan met een HDMI kabel op de LCD aan te sluiten? Zoiets was ik zelf namelijk van plan :X

Verwijderd

m.a.w.

hd recorder ----htpc -------monitor is de enige goede oplossing

• Jag

Jag

Absolut schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:48:
Is het niet mogelijk om de PC te verbinden met de receiver via S-Video of DVI ofzo en dan met een HDMI kabel op de LCD aan te sluiten? Zoiets was ik zelf namelijk van plan :X
Nee, er zit alleen maar d-sub op zijn monitor. En als je dat zelf van plan bent: als je een pc op een LCD monitor/tv wilt aansluiten moet je dan nooit via een tv out doen! Als je receiver HDMI inputs heeft, kan je met HDMI van je pc naar je receiver gaan en dan door naar je LCD. Maar meestal krijg je die LCDs alleen maar op native panel resolutie als je VGA gebruikt (dus gewoon rechtstreeks).

Verwijderd

Topicstarter
misschien stomme vraag hoor, maar hoezo kun je een tv niet via tv-out (tulip/svideo) aansluiten? Ik heb het ook een tijdje gehad om presentaties op een tv te kunnen geven, werkt wel prima hoor...

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:18:
misschien stomme vraag hoor, maar hoezo kun je een tv niet via tv-out (tulip/svideo) aansluiten? Ik heb het ook een tijdje gehad om presentaties op een tv te kunnen geven, werkt wel prima hoor...
Een lcd tv bedoel ik he? Natuurlijk kan dat via de tv out, maar het is een beetje zonde om er (slechte) PAL video signaal kwaliteit van te maken. PCs en LCDs moet je gewoon via VGA of DVI/HMDI aansluiten (met de juiste resolutie), dat is het enige dat er goed uitziet.

Verwijderd

Topicstarter
jah precies.. ik had hem aan een crt hangen... snap um... maargoed.. ik zit nogsteeds ff te dubben wat nou het slimst is, en hoe aan te pakken.. oh heeft iemand trouwens nog een goedkope(re) optie voor digitale tv (kabel in, standaard samsung kastje, voila digi-tv is niet door te lussen)?
Beneden hebben we reeds zo'n gevalletje, maar dat signaal is natuurlijk niet zomaar digitaal door te lussen (behalve als je boven en beneden de zelfde zender wil kijken :*) en DAT wil je niet...

Verwijderd

Topicstarter
hoi hoi hoi, haha decoder scart uitgang kun je instellen op VGA! noujah dan is het dus in iedergeval mogelijk om digitale tv op monitor te bekijken! Nu alleen dus nog even puzzelen hoe je dvd er vervolgens op aan kunt sluiten?? iemand?!

zie:
http://www.digitalekabelt...humax/aansluitingen.shtml

Verwijderd

Topicstarter
schop/kick/mep/ros/sla omhoog
Pagina: 1