Macro's met veel ruis en JPEG artifacts.

Pagina: 1
Acties:

• yjanse
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn twee jaar samen nu en we hebben wanneer we leuke dingen gedaan hebben meestal toegangskaartjes, tickets, boardingpasses enzo bewaard als herinnering. Dit zit allemaal in een kartonnen doos en die is nu eenmaal nogal brandgevaarlijk... dus ik wil van die dingetjes foto's maken en die digitaal opslaan (met een tijdslijn en getagged enzo). Ik ben hiermee begonnen maar heb eigenlijk bedroevende resultaten tot nu toe, en ik denk dat het aan mij ligt :)

Ik heb een Panasonic Lumix DMC-FZ3 camera (3MP/12x optisch/IS) en een Pentax Optio 330RS (3MP/3x optisch). De Panasonic is een heel stuk nieuwer en maakt over het algemeen betere foto's, mede dankzij de Leica lens.

Mijn hoofdprobleem is dat de foto's die ik maak veel ruis bevatten (zowel met ISO op auto als op 80 en 100) Ik heb 3 lampen aan dus er is licht genoeg, dat is het probleem niet denk ik. Het vreemde is ook dat sommige foto's eigenlijk prima zijn, en sommige bagger. Van ongeveer even grote voorwerpen, op dezelfde afstand en ondergrond.

Deze is bijvoorbeeld naar mijn mening gewoon goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.android42.net/got/P1040706_resized.jpg (Origineel)

EXIF data
Make - Panasonic
Model - DMC-FZ3
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2007:01:11 10:58:09
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 396
ExposureTime - 1/40 seconds
FNumber - 2.80
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 200
ExifVersion - 0220
DateTimeOriginal - 2007:01:11 10:58:09
DateTimeDigitized - 2007:01:11 10:58:09
ComponentsConfiguration - YCbCr
CompressedBitsPerPixel - 4 (bits/pixel)
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 2.83
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 4.60 mm
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 2016
ExifImageHeight - 1512
InteroperabilityOffset - 6652
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - DSC - Digital still camera
SceneType - A directly photographed image
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 0.00 x
FocalLengthIn35mmFilm - 35 mm
SceneCaptureType - Standard
GainControl - Low gain up
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal

Maker Note (Vendor): - 

Thumbnail: - 
Compression - 6 (JPG)
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 6804
JpegIFByteCount - 4299

Maar deze is dan weer eigenlijk heel slecht:
Afbeeldingslocatie: http://www.android42.net/got/P1040725_resized.jpg (Origineel)

EXIF
Make - Panasonic
Model - DMC-FZ3
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2007:01:11 11:20:32
ExifOffset - 396
ExposureTime - 1/20 seconds
FNumber - 2.80
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 200
ExifVersion - 0220
DateTimeOriginal - 2007:01:11 11:20:32
DateTimeDigitized - 2007:01:11 11:20:32
ComponentsConfiguration - YCbCr
CompressedBitsPerPixel - 4 (bits/pixel)
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 2.83
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 4.60 mm
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 2016
ExifImageHeight - 1512
InteroperabilityOffset - 6652
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - DSC - Digital still camera
SceneType - A directly photographed image
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 0.00 x
FocalLengthIn35mmFilm - 35 mm
SceneCaptureType - Standard
GainControl - Low gain up
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal

Maker Note (Vendor): - 

Thumbnail: - 
Compression - 6 (JPG)
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 6804
JpegIFByteCount - 4957

De foto's zijn topdown op een tafel geschoten in JPG, omdat de camera geen RAW mode heeft en ik niet (wel TIFF) en ik niet weet of het echt wat uit zal maken. Ik weet wel dat het mogelijk moet zijn om de noise te verminderen acheraf maar ik heb natuurlijk liever de foto zelf zo scherp en zuiver mogelijk. De gebruikte mode is de macro mode op de camera zonder flits (ivm met hoofdzakelijk glossy papier dat dat reflecteert met grote highlights)

Hoe kan ik dus het beste heldere macro foto's maken met de FZ3 (of 330RS) van hoofdzakelijk kleine papieren voorwerpen? Ik heb image stabilization aan en uit gehad, en wanneer het uit staat zijn de foto's iets scherper.

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen :)

[ Voor 0% gewijzigd door yjanse op 11-01-2007 11:15 . Reden: Case-sensitive filename extensie gefixed. ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Tsja, kiezen voor de laagste ISO natuurlijk (50 of 100), en echt goed is je belichting nog niet hoor. Ik zie dat je sluitertijden hebt van 1/20ste en 1/40ste, probeer die wat hoger te kiezen. Zoom ongeveer tot halverwege je zoom-mogelijkheden, daar is je lens meestal het beste, en kies dan nog een diafragma dat wat kleiner is, dus bijvoorbeeld F/8.

Vooral lange sluitertijden en hoge ISO zorgen voor ruis, zorg dus dat je daar van af komt door meer lampen te gebruiken :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Echt heel slecht vind ik #2 ook weer niet. Als je meeste objecten zo klein zijn als dit kun je een statief en een tentje overwegen. Klein formaat tentjes zoals deze: http://www.fotosg.nl/product_info.php?products_id=4787 kun je soms nog goedkoper vinden op ebay

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Ik zou een kleinstatiefje aanschaffen/lenen en een ministudiotje maken/kopen. Meer info over die ministudiotjes kan je ook hier ergens in FGA vinden. :)

Edit: bedacht me net: is trouwens een gewone flatbed scanner niet iets? Zo'n boardingpass kan je toch ook prima inscannen ? (muntje trouwens ook)

[ Voor 32% gewijzigd door Barrycade op 11-01-2007 11:49 ]

Verwijderd

Scanner zoals ^^^ zat ik ook aan te denken. Ik heb geen precieze prijzen in mijn hoofd maar heel duur zijn die krengen ook niet meer.

• yjanse
  • Niet online
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga het proberen met ISO 80 F/8 op ongeveer de helft van de zoom, eens kijken hoe dat uitpakt.

Een scanner is inderdaad ook een goed idee, maar een goede scanner is ook erg duur denk ik en ik wou het graag eerst proberen met de dingen die ik heb :) Misschien kan ik een scanner lenen van een vriend van mij.

• yjanse
  • Niet online
@HeckerBob: deze is mooi, maar wel duur ;) http://www.epson.nl/product/imaging/gt30000/index.htm
Haha, nee, ik ga eens kijken voor een aantal reviews over scanners ergens.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De Canon lide 25 is toch niet echt duur?

Altijd handig zo'n scannertje, ik heb het kleine broertje van deze scanner en werkt prima.

• yjanse
  • Niet online
Inderdaad, die was ik ook aan het bekijken. Die prijs is wel te doen ja, ik ga eens kijken voor een review. Jij hebt het over een klein broertje, is die geen A4 formaat dan? Of een lagere resolutie?

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee ouder model, de lide 21. Volgens mij wel dezelfde specs.

• yjanse
  • Niet online
Ik lees eigenlijk alleen maar slechte reviews van de Lide 25, en denk er over om voor een tientje meer de Canon CanoScan Lide 70 te halen die beduidend beter moet zijn. (Voor 58,73 €)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

littlejoannes schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:24:
De Canon lide 25 is toch niet echt duur?

Altijd handig zo'n scannertje, ik heb het kleine broertje van deze scanner en werkt prima.
Ik heb deze scanner dus en hij is echt heel prima anders. Deze gaat echt meer dan prima je voorwerpen inscannen e.d. Heb er ook wel foto's mee ingescand en het is mijn 3e scanner (dus kan enigzins vergelijken) en hij doet het echt prima. Mijn vorige scanners waren veelal dure scanners (maar oude).
Deze scanner gaat iig prima doen wat je wilt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

yjanse schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:59:
@HeckerBob: deze is mooi, maar wel duur ;) http://www.epson.nl/product/imaging/gt30000/index.htm
Haha, nee, ik ga eens kijken voor een aantal reviews over scanners ergens.
Et is een beetje wat je nodig hebt en wat je uit wil geven... deze is net wat buiten mijn range 8) Ik heb zelf een Canon 4400 F dacht ik. Is niet heel goedkoop maar voor standaard scan dingetjes is hij wel makkelijk. Die Lide 25 is volgens mij USB 1.1 (niet USB 2.0) dus kweenie of ik die zou doen, evt een 70 al heb ik nog geen reviews gelezen van dat ding.

• yjanse
  • Niet online
Inderdaad, de 25 is USB 1.1 maximaal, en de 70 is USB 2.0/Highspeed.
Pagina: 1