Hallo iedereen,
Mijn vriendin en ik zijn twee jaar samen nu en we hebben wanneer we leuke dingen gedaan hebben meestal toegangskaartjes, tickets, boardingpasses enzo bewaard als herinnering. Dit zit allemaal in een kartonnen doos en die is nu eenmaal nogal brandgevaarlijk... dus ik wil van die dingetjes foto's maken en die digitaal opslaan (met een tijdslijn en getagged enzo). Ik ben hiermee begonnen maar heb eigenlijk bedroevende resultaten tot nu toe, en ik denk dat het aan mij ligt
Ik heb een Panasonic Lumix DMC-FZ3 camera (3MP/12x optisch/IS) en een Pentax Optio 330RS (3MP/3x optisch). De Panasonic is een heel stuk nieuwer en maakt over het algemeen betere foto's, mede dankzij de Leica lens.
Mijn hoofdprobleem is dat de foto's die ik maak veel ruis bevatten (zowel met ISO op auto als op 80 en 100) Ik heb 3 lampen aan dus er is licht genoeg, dat is het probleem niet denk ik. Het vreemde is ook dat sommige foto's eigenlijk prima zijn, en sommige bagger. Van ongeveer even grote voorwerpen, op dezelfde afstand en ondergrond.
Deze is bijvoorbeeld naar mijn mening gewoon goed:
(Origineel)
EXIF data
Maar deze is dan weer eigenlijk heel slecht:
(Origineel)
EXIF
De foto's zijn topdown op een tafel geschoten in JPG, omdat de camera geen RAW mode heeft en ik niet (wel TIFF) en ik niet weet of het echt wat uit zal maken. Ik weet wel dat het mogelijk moet zijn om de noise te verminderen acheraf maar ik heb natuurlijk liever de foto zelf zo scherp en zuiver mogelijk. De gebruikte mode is de macro mode op de camera zonder flits (ivm met hoofdzakelijk glossy papier dat dat reflecteert met grote highlights)
Hoe kan ik dus het beste heldere macro foto's maken met de FZ3 (of 330RS) van hoofdzakelijk kleine papieren voorwerpen? Ik heb image stabilization aan en uit gehad, en wanneer het uit staat zijn de foto's iets scherper.
Alvast bedankt voor de moeite van het lezen
Mijn vriendin en ik zijn twee jaar samen nu en we hebben wanneer we leuke dingen gedaan hebben meestal toegangskaartjes, tickets, boardingpasses enzo bewaard als herinnering. Dit zit allemaal in een kartonnen doos en die is nu eenmaal nogal brandgevaarlijk... dus ik wil van die dingetjes foto's maken en die digitaal opslaan (met een tijdslijn en getagged enzo). Ik ben hiermee begonnen maar heb eigenlijk bedroevende resultaten tot nu toe, en ik denk dat het aan mij ligt
Ik heb een Panasonic Lumix DMC-FZ3 camera (3MP/12x optisch/IS) en een Pentax Optio 330RS (3MP/3x optisch). De Panasonic is een heel stuk nieuwer en maakt over het algemeen betere foto's, mede dankzij de Leica lens.
Mijn hoofdprobleem is dat de foto's die ik maak veel ruis bevatten (zowel met ISO op auto als op 80 en 100) Ik heb 3 lampen aan dus er is licht genoeg, dat is het probleem niet denk ik. Het vreemde is ook dat sommige foto's eigenlijk prima zijn, en sommige bagger. Van ongeveer even grote voorwerpen, op dezelfde afstand en ondergrond.
Deze is bijvoorbeeld naar mijn mening gewoon goed:
(Origineel)EXIF data
Make - Panasonic Model - DMC-FZ3 Orientation - Top left XResolution - 72 YResolution - 72 ResolutionUnit - Inch DateTime - 2007:01:11 10:58:09 YCbCrPositioning - Co-Sited ExifOffset - 396 ExposureTime - 1/40 seconds FNumber - 2.80 ExposureProgram - Normal program ISOSpeedRatings - 200 ExifVersion - 0220 DateTimeOriginal - 2007:01:11 10:58:09 DateTimeDigitized - 2007:01:11 10:58:09 ComponentsConfiguration - YCbCr CompressedBitsPerPixel - 4 (bits/pixel) ExposureBiasValue - 0.00 MaxApertureValue - F 2.83 MeteringMode - Multi-segment LightSource - Auto Flash - Not fired, compulsory flash mode FocalLength - 4.60 mm FlashPixVersion - 0100 ColorSpace - sRGB ExifImageWidth - 2016 ExifImageHeight - 1512 InteroperabilityOffset - 6652 SensingMethod - One-chip color area sensor FileSource - DSC - Digital still camera SceneType - A directly photographed image CustomRendered - Normal process ExposureMode - Auto White Balance - Auto DigitalZoomRatio - 0.00 x FocalLengthIn35mmFilm - 35 mm SceneCaptureType - Standard GainControl - Low gain up Contrast - Normal Saturation - Normal Sharpness - Normal Maker Note (Vendor): - Thumbnail: - Compression - 6 (JPG) Orientation - Top left XResolution - 72 YResolution - 72 ResolutionUnit - Inch JpegIFOffset - 6804 JpegIFByteCount - 4299 YCbCrPositioning - Co-Sited
Maar deze is dan weer eigenlijk heel slecht:
(Origineel)EXIF
Make - Panasonic Model - DMC-FZ3 Orientation - Top left XResolution - 72 YResolution - 72 ResolutionUnit - Inch DateTime - 2007:01:11 11:20:32 YCbCrPositioning - Co-Sited ExifOffset - 396 ExposureTime - 1/20 seconds FNumber - 2.80 ExposureProgram - Normal program ISOSpeedRatings - 200 ExifVersion - 0220 DateTimeOriginal - 2007:01:11 11:20:32 DateTimeDigitized - 2007:01:11 11:20:32 ComponentsConfiguration - YCbCr CompressedBitsPerPixel - 4 (bits/pixel) ExposureBiasValue - 0.00 MaxApertureValue - F 2.83 MeteringMode - Multi-segment LightSource - Auto Flash - Not fired, compulsory flash mode FocalLength - 4.60 mm FlashPixVersion - 0100 ColorSpace - sRGB ExifImageWidth - 2016 ExifImageHeight - 1512 InteroperabilityOffset - 6652 SensingMethod - One-chip color area sensor FileSource - DSC - Digital still camera SceneType - A directly photographed image CustomRendered - Normal process ExposureMode - Auto White Balance - Auto DigitalZoomRatio - 0.00 x FocalLengthIn35mmFilm - 35 mm SceneCaptureType - Standard GainControl - Low gain up Contrast - Normal Saturation - Normal Sharpness - Normal Maker Note (Vendor): - Thumbnail: - Compression - 6 (JPG) Orientation - Top left XResolution - 72 YResolution - 72 ResolutionUnit - Inch JpegIFOffset - 6804 JpegIFByteCount - 4957 YCbCrPositioning - Co-Sited
De foto's zijn topdown op een tafel geschoten in JPG, omdat de camera geen RAW mode heeft en ik niet (wel TIFF) en ik niet weet of het echt wat uit zal maken. Ik weet wel dat het mogelijk moet zijn om de noise te verminderen acheraf maar ik heb natuurlijk liever de foto zelf zo scherp en zuiver mogelijk. De gebruikte mode is de macro mode op de camera zonder flits (ivm met hoofdzakelijk glossy papier dat dat reflecteert met grote highlights)
Hoe kan ik dus het beste heldere macro foto's maken met de FZ3 (of 330RS) van hoofdzakelijk kleine papieren voorwerpen? Ik heb image stabilization aan en uit gehad, en wanneer het uit staat zijn de foto's iets scherper.
Alvast bedankt voor de moeite van het lezen
[ Voor 0% gewijzigd door yjanse op 11-01-2007 11:15 . Reden: Case-sensitive filename extensie gefixed. ]