Toon posts:

Nieuwe harde schijf in Cube

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Ik heb een cube waarvan ik de harde schijf wil vervangen door een grotere.
In mijn PC zit een extra harde schijf van 120GB die NTFS-geformateerd is.

Moet ik deze eerst HFS+ formateren of zal ik aan het begin van de installatie procedure van OS X een mogelijkheid krijgen om dit dan te doen?
Als ik de schijf eerst HFS+ moet formateren; welk win programma kan dit? Partition Magic?

Nu had ik nog een ander gedacht; wat als ik ipv de schijf in de cube steek en er dan via de cd's os x, wat als ik nu met carboncopycloner of superduper een image van mijn iBookschijf maak en ik zet die derna dan op die schijf van 120GB (die ik ondertussen al heb geformateerd).
En als ik dan die schijf in mijn cube steek, werkt alles dan?

Edit: Met Partition MAgic 8 kan ik precies alleen formateren naar ntfs, fat32, ext2 en ext3 maar gen hfs+
Edit2: Met MacDrive lukte het ook niet

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 02:51 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

Maximus

There is no substitute

Ik vermoed gewoon met partition magic dat ding leeg gooien en dan tijdens de installatie van Mac OSX gewoon formatteren als HFS+ ? :)

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

De partition magic stap kan je rustig overslaan hoor. De installatietool van OSX is capabel genoeg om zo'n disk zelf in te delen als je dat wilt...

Verwijderd

Topicstarter
De schijf steekt nu in mijn cube en ik heb dmv schijfhulpprogramma de harde schijf geformatteerd naar "Mac OS Uitgebreid (journaled)".
Maar als ik in de installatieprocedure zit, op het moment dat je moet aangeven waar je OS X op wil installeren dan verschijnt de harde schijf wel maar met een rood uitroepsteken. En er staat "u kunt Mac OS X niet op dit volume installeren. U kunt de computer niet opstarten vanaf dit volume".
Probeer ik de opstartschijf te wijzigen dan kan ik alleen kiezen uit "opstarten van netwerk" en de OS X-cd.

De harde schijf staat als master ingesteld en voor de rest heb ik niks verkeerd gedaan denk ik.

Iemand enig gedacht aub?

Edit: als ik in het logbestand naar fouten zoek dan krijg ik enkele malen "root: bootstrap_look_up(): unknown error code"

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 18:53 ]

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Misschien moet je bij de Cube ook een 1e partitie maken van maximaal 8 Gb voor het OS?

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik nog nooit van gehoord..

Verwijderd

Topicstarter
Enkele foto's ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/148/354024244_fcdc6ac7b2.jpg?v=0

Ik kan de HD niet als opstartschijf selecteren:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/125/354024246_0b8526dd07.jpg?v=0

LOG:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/123/354024249_919fe95689.jpg?v=0

Ik ebn trouwens de schijf nu nog eens aan het formateren maar heb nu bij de opties "schijf overschrijven met nullen" aangeklikt. En nu duurt dit héél lang (is al 40 min bezig en zit nog maar net aan een vierde!). Is het erg als ik het formatteren stop zet?

Verwijderd

Heb je bij het partitioneren van de disk wel gekozen voor een 'Apple partition map' ? Anders kan je er alsnog niet van opstarten... (Als ie uit je windows machine kwam zal 'ie geen apple partition map hebben, maar kan disk utility op de bestaande map wel partities maken, echter kan de computer er niet van opstarten).

Het clearen van de disk kan je overigens rustig afbreken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf helemaal niet gepartitioneerd maar het probleem is opgelost na nogmaals te hebben gereboot met alt ingedrukt.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:23:
Daar heb ik nog nooit van gehoord..
Even ter aanvulling. Dit was bij enkele modellen van de iMac nodig om OS X te kunnen installeren. Gelukkig was dit bij jou niet het geval.
Pagina: 1