Toon posts:

Geen beeld bij nieuw in elkaar gezette pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb onlangs pc componenten gekocht met de hoop om een gehele pc samen te stellen, dat is me aardig gelukt alleen ieder keer als ik de pc opstart dan krijg ik simpelweg geen beeld. De monitor staat aan, alleen het lijkt alsof er geen verbinding is tussen pc en monitor. Normaliter zou het oranje lampje van de monitor op groen moeten springen en langzamerhand zou het beeld moeten verschijnen, maar nu niet.

Naar mijn weten heb ik de componenten goed aangesloten op elkaar.

ik heb het volgende aangeschaft:

Amd 3000+ AM2 Boxed
Asrock ALiveNF6G-DVI (NF6100)
Maxtor DiamondMax 10 160GB 7200RPM S-ATA-II
Twinmos DDR2/667 PC5300 1024MB (2x512 MB) Dual Channel Kit
Asus DRW-1608P3S zwart (Retail) 90-D40431-UAN
....
De monitor is een CRT en moet via VGA worden aangesloten.

Ik heb iig een VGA poort op het moederbord zitten. Als ik het via daar aansluit lukt het dus niet. Echter ik heb bij de aanschaf van het moederbord om de een of andere gekke reden ook een extra vga-poort slot gekregen, nou dacht ik, laat ik het eens via die poort proberen.
Jammer genoeg moet die poort via een kabeltje aan het moederbord worden verbonden, echter ik kan de plek niet vinden op het moederbord waar dat kabeltje op kan, eigenlijk zijn er wel pinnetje die dezelfde structuur als het kabeltje hebben alleen die schijnen USB poorten te zijn (volgens de manual) maar ik ga dat toch maar eens proberen morgen.

Hebben jullie misschien tips/advies? Ligt het misschien aan de HD? (is een SATA II) Een component stuk? Voor welke kabels is het essentieel dat ze goed aangesloten zijn?

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02-2025
start de pc zelf wel op? Hoor je de HD? Komen er piepjes van je pc af die wijzen ergens op?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ken het moederbordje niet, maar zit er geen onboard VGA op? Zo ja, dan moet je die disabelen.

He ik lees verkeerd, het gaat dus om onboard VGA?

Hier lees ik dat het mobo over Dual VGA Output beschikt. Het zal vast wel een bios instelling o.i.d. zijn, en anders duik je de handleiding van je mobo in op zoek naar de header voor de poort.

Uit de handleiding
Boot your system. Press <F2> to enter BIOS setup. Enter “Share Memory” option to adjust the memory capability to [16MB], [32MB], [64MB], [128MB], or [256MB] to enable the function of onboard VGA/D-sub. Please make sure that the value you select is less than the total capability of the system memory. If you do not adjust the BIOS setup, the default value of “Share Memory”, [Auto], will disable onboard VGA/D-Sub function when the add-on VGA card is inserted to this motherboard.

edit:
pff ik lees het toch goed. Je moet ervoor zorgen dat bovenstaande setting dus niet op AUTO staat. Dan zou het moeten werken

[ Voor 121% gewijzigd door Noork op 10-01-2007 23:46 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Maakt de pc nergens kortsluiting met de kast?

Normaal moeten er altijd piepjes te horen zijn, tenzij er iets dood is (bv. DOA of overclock..)

Bedoel je met die extra vga-poort niet een seriële poort op een bracket?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• G-ZeS
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 23:39
T4F.nl_Muad schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:57:
start de pc zelf wel op? Hoor je de HD? Komen er piepjes van je pc af die wijzen ergens op?
Wat deze beste man zegt.

Als je geen piepjes krijgt, dan is er iets anders aan de hand. Voor vragen over aansluitingen van je MOBO kun je altijd nog even de handleiding raadplegen.

Als je pc geen videokaart\geheugen etc vind dan hoor je piepjes of iets dergelijks te horen. (ook hiervan is een keurige beschrijving terug te vinden in de manual)

Ik heb het zelf ook wel eens gehad, maar toen was het moederbord gewoon dood.

edit:

Nee het kan niet aan je harde schijf liggen, die foutmelding zou later pas komen.

[ Voor 7% gewijzigd door G-ZeS op 10-01-2007 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dus dat ik totaal geen beeld krijg bij het opstarten. Als ik vervolgens de vga kabel uit de poort trek, terwijl de pc aanstaat, komen de gebruike groen/rode/gele kleuren op de monitor plotseling en slaat het oranje lampje om naar groen.

Overigens, de harde schijf werkt, deze begint namelijk te draaien en iets later licht te kraken. De CPU fan werkt...

Alleen... ik hoor geen piepjes. Alleen het gekke is dat ik op deze pc waar ik nu op schijrf, die tevens over een asrock moederbord beschikt, ook geen piepjes hoor bij het opstarten.

Ik hoorde net iemand het hebben over Dual VGA, misschien zou dat wel de oorzaak kunnen zijn. Op deze pc waar ik nu op ben heb ik namelijk ook twee vga poorten (de ene op het mb en de ander op gpu), op het moederbord werkt de vga kabel niet en op gpu wel.

Misschien is er iets dergelijks aan de hand bij de nieuwe gekochte pc? (alleen daar zit die 2e vga poort niet op een gpu maar op een slotje die aangesloten moet worden via een kabeltje de mobo, jammer genoeg zegt de handleiidng daar niets over :/ (of ik kan het niet vinden)).

edit:

Ik zit nu te denken, misschien heeft de mobo wel kortsluiting gemaakt met de kast, ik heb geen speciale rubbere dingetjes tussen mobo en kast gedaan oid. Echter het bord zit verhoogd op schroefjes op de kast, dus hij ligt niet ´tegen´ de kast maar verhoogd op de kast, het lijkt me sterk dat hij dan de kast ´raakt´.

Maar goed, is er een manier om te weten of mobo of een ander component dood is?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 23:48 ]

• Noork
  • Niet online
Lees nogmaals m'n bovenstaande post. Volgens mij moet je de Share Memory setting op b.v. 64 of 128 zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:47:
Lees nogmaals m'n bovenstaande post. Volgens mij moet je de Share Memory setting op b.v. 64 of 128 zetten.
Noork schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:07:
Ik ken het moederbordje niet, maar zit er geen onboard VGA op? Zo ja, dan moet je die disabelen.

He ik lees verkeerd, het gaat dus om onboard VGA?

Hier lees ik dat het mobo over Dual VGA Output beschikt. Het zal vast wel een bios instelling o.i.d. zijn, en anders duik je de Hhandleiding van je mobo in op zoek naar de header voor de poort.

Uit de handleiding
Boot your system. Press <F2> to enter BIOS setup. Enter “Share Memory” option to adjust the memory capability to [16MB], [32MB], [64MB], [128MB], or [256MB] to enable the function of onboard VGA/D-sub. Please make sure that the value you select is less than the total capability of the system memory. If you do not adjust the BIOS setup, the default value of “Share Memory”, [Auto], will disable onboard VGA/D-Sub function when the add-on VGA card is inserted to this motherboard.

edit:
pff ik lees het toch goed. Je moet ervoor zorgen dat bovenstaande setting dus niet op AUTO staat. Dan zou het moeten werken
Bedankt voor je reactie maar het probleem is dat het beeld niet wil meewerken ;(
Het is moeilijk om die handelingen uit te voeren als je niets kan zien.

• Noork
  • Niet online
Hahaha, och ja niet aan gedacht. Pff wat raar zeg. eh, haal de DVI kaart er eens uit. :D

[ Voor 28% gewijzigd door Noork op 10-01-2007 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem deels opgelost! Lag aan het geheugen, mogelijk werkt 2e reepje niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou nog even terugkomen op deze topic. Ik heb inmiddels de pc aan de praat weten te krijgen; windows xp geïnstalleerd. Jammer genoeg wou de pc alleen opstarten met één geheugen reepje van 512 mb. Als ik allebei de reepjes erin doe, zowel 1-1 als 1-3, start de pc niet op (nou goed, hij start wel op, alleen je hoort dat gepiep niet ;) zoals eerder vermeld). Kan iemand misschien een oplossing bedenken? Zou misschien een reepje stuk zijn? (toen ik een van de reepjes in de slot deed wou de pc niet opstarten terwijl bij die andere weer wel).

De geheugenreepjes zijn overigeens een memorykit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 23:03 ]

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:01:
....Zou misschien een reepje stuk zijn?
Zou kunnen, kun je niet deze niet omwisselen?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:01:
Ik wou nog even terugkomen op deze topic. Ik heb inmiddels de pc aan de praat weten te krijgen; windows xp geïnstalleerd. Jammer genoeg wou de pc alleen opstarten met één geheugen reepje van 512 mb. Als ik allebei de reepjes erin doe, zowel 1-1 als 1-3, start de pc niet op (nou goed, hij start wel op, alleen je hoort dat gepiep niet ;) zoals eerder vermeld). Kan iemand misschien een oplossing bedenken? Zou misschien een reepje stuk zijn? (toen ik een van de reepjes in de slot deed wou de pc niet opstarten terwijl bij die andere weer wel).

De geheugenreepjes zijn overigeens een memorykit.
je kan dit testen éh...

van 1 reepje ben je alleszins zeker dat het werkt

vervang dit reepje nu eens door dat andere reepje ... dus hetzelfde slot gebruiken...

als dat wel werkt is mogelijk het moederbord niet goed (memorycontroller stuk / slecht contact / ...)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Pagina: 1