Ik ben wat aan het hobbiën met Java, nu probeer ik een database uit te lezen, het openen gaat goed. Vervolgens wil ik een resultset vullen en deze uitlezen.
Tot het vullen van de resultset gaat het goed, echter als ik iets probeer uit te lezen, dan geeft hij een fout.
Nu heb ik al geprobeerd via de metadata te kijken waar het mis gaat, echter deze kan bijv. wel perfect de kolomnamen uitlezen.
Hierna probeerde ik naar de eerste rij te gaan d.m.v. absolute(1), echter hier ontstaat de fout, het lijkt erop dat ik alleen de kolomnamen terug krijg van de statement i.p.v. ook de rijen, iemand een idee?
Code database opeen
Tot het vullen van de resultset gaat het goed, echter als ik iets probeer uit te lezen, dan geeft hij een fout.
Nu heb ik al geprobeerd via de metadata te kijken waar het mis gaat, echter deze kan bijv. wel perfect de kolomnamen uitlezen.
Hierna probeerde ik naar de eerste rij te gaan d.m.v. absolute(1), echter hier ontstaat de fout, het lijkt erop dat ik alleen de kolomnamen terug krijg van de statement i.p.v. ook de rijen, iemand een idee?
Code database opeen
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| private void OpenDB(){ strDriver = "sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver"; //Brug naar de Database (als string) strUrl = "jdbc:odbc:DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=data.mdb"; try{ Class.forName(strDriver); } catch(Exception e) { error("Driver niet gevonden."); } try{ objCon = DriverManager.getConnection (strUrl, "", ""); objStmt = objCon.createStatement(); } catch(Exception e) { error("Kan geen verbinding maken."); } } |
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| public void getArrLst(){ OpenDB(); try{ ResultSet rs = objStmt.executeQuery("SELECT * FROM tbl_klanten"); //rs.absolute(1); // System.out.println(rs.getRow()); rs.getString("naam"); } catch(Exception e) { error("Kan de tabel niet lezen."); } CloseDB(); } |
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!