Ik heb van de zomer een asus p5w dh deluxe gkocht met een C2D e6600. Ik heb niets meer dan lof voor dit systeem. Nu wou ik graag gaan overclocken en heb op internet gezocht hoe het allemaal dat allemaal in zijn werk gaat. Nu stuit ik op een klein probleem. Elke keer als ik mn Fsb boven de 315 laat uiktomen gaat mn fan op 2600 rpm draaien. Dit is zeer irritant aangezien het lawaai uit mn pc hierdoor storend word. Ik heb al geprobeerd om met asus probe de snelheid in te stellen alleen elke keer als ik mn pc opnieuw opstart draait de fan toch weer 100%. Een fancontroller is geen optie aangezien er een vier pin conector op zit. Ik heb het ook geprobeerd met speedfan maar dit werkte ook niet. Nu is mijn vraag of ik misschien in de bios of met een progje in kan stellen hoe snel mn fan moet draaien. Ik weet dat het een klein probleem is maar als iemand me kan helpen ben ik zeer dankbaar.
Is het niet gewoon een temp. probleem? Je temps worden te hoog > extra koeling > extra geluid.
Wat voor kast heb je en wat voor extra koeling zit daar in. Welke koelprut heb je gebruikt? Wat is je Vcore?
Wat voor kast heb je en wat voor extra koeling zit daar in. Welke koelprut heb je gebruikt? Wat is je Vcore?
Denk niet dat het aan de tempratuur lig want:bassie_ schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:17:
Is het niet gewoon een temp. probleem? Je temps worden te hoog > extra koeling > extra geluid.
Cpu 25 graden
Mb 38 graden
Kast tempratuur 39 graden
De kast is een thermaltake shark met een intake fan voor en een outake fan achter. De v core staat gewoon op standaard. (1.32v). Al een paar keer prime 95 en 3d mark 2006 gedraaid en dat ging allemaal prima, dus aan de v core zal het ook niet liggen. Ik heb als koelpasta coolermaster nano fusion gebruikt.
Ik kan nu wel in speedfan de cpu koeler lager zetten maar de waardes worden niet onthouden. Doe ik hier misschien iets verkeerd. Ik heb namelijk geen zin om telkens als ik mn pc opnieuw opstart eerst speedfan in te stellen op 70%. Kan je dit niet ergens op laten slaan als begin waardes? Het probleem deed zich trouwens voor na een bios update van 1402 naar 1506. Momenteel draai ik 1702.
Kijk eens in je BIOS, daar kun je instellen of je fan automatisch harder moet gaan draaien als ie warmer wordt. Dat kun je vást ook wel uitschakelen of een hogere temperatuur instellen
En daar zit volgens mij het probleem: met een luchtkoeler kan je nooit koeler gaan dan de kasttemperatuur tenzij de cpu koeler gelijk na de intake zit.Putyah schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:34:
[...]
Denk niet dat het aan de tempratuur lig want:
Cpu 25 graden
Mb 38 graden
Kast tempratuur 39 graden
Dat programma heet q-fan, en past zich automatisch aan de tempratuur. Je kan uit verschillende standen kiezen optimal, silent en peformace. Ik lees net in de bios dit:adyta schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:38:
Kijk eens in je BIOS, daar kun je instellen of je fan automatisch harder moet gaan draaien als ie warmer wordt. Dat kun je vást ook wel uitschakelen of een hogere temperatuur instellen
Bios will turn off q-fan function while the cpu is running at high frequency to ensure system stability.
Zal dus wel betekenen dat ik elke keer handmatig de fan op een lagere stand moet zetten, aangezien asus een hogere fsb onverantwoord vind. Misschien is het dan wel een idee om een nieuwe koeler te kopen waar wel een fan regelaar opzit.
Ik heb alle draden en ide kabels netjes opgeruimd waardoor er een goede air flow is. Ik heb nu een oude hardcano met tempratuur sensor in de kast gehangen en deze zegt dat de kast tempratuur 28 graden is.PHOEN1X schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:45:
[...]
En daar zit volgens mij het probleem: met een luchtkoeler kan je nooit koeler gaan dan de kasttemperatuur tenzij de cpu koeler gelijk na de intake zit.
Momenteel met speedfan de koeler op 70% staan. De tempratuur blijft idle 25 graden stabiel. Ook heb ik de v core van auto afgehaald en handmatig op 1.325v gezet. De v core schommelt naar mijn idee nu wel minder maar heeft me niet van het probleem verholpen.
Verwijderd
heeft nix met temperaturen te maken, is gewoon een bios bug. ik heb er ook last van met bios 1503 heb je nergens last van dus probeer die erop te flahsen
Ik heb er ook last van met nieuwe BIOSen maar ik het ook op weten te lossen.
Zorg ervoor dat de Digital Home functie ingeschakeld staat. Ik geloof dat het bij Chipset Features staat. Weet het even niet meer uit m'n hoofd. In ieder geval helemaal onderaan een pagina, onder een horizontale lijn.
Tesla Model Y RWD (2024)
Zalman 9500 heeft toch 3 polige stekker? Heb hem hier ook aan een fancontroller hangen en doet dat perfect.Putyah schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:02:
Ik heb van de zomer een asus p5w dh deluxe gkocht met een C2D e6600. Ik heb niets meer dan lof voor dit systeem. Nu wou ik graag gaan overclocken en heb op internet gezocht hoe het allemaal dat allemaal in zijn werk gaat. Nu stuit ik op een klein probleem. Elke keer als ik mn Fsb boven de 315 laat uiktomen gaat mn fan op 2600 rpm draaien. Dit is zeer irritant aangezien het lawaai uit mn pc hierdoor storend word. Ik heb al geprobeerd om met asus probe de snelheid in te stellen alleen elke keer als ik mn pc opnieuw opstart draait de fan toch weer 100%. Een fancontroller is geen optie aangezien er een vier pin conector op zit. Ik heb het ook geprobeerd met speedfan maar dit werkte ook niet. Nu is mijn vraag of ik misschien in de bios of met een progje in kan stellen hoe snel mn fan moet draaien. Ik weet dat het een klein probleem is maar als iemand me kan helpen ben ik zeer dankbaar.
Nee de AT heeft een 4 pins die speciaal gemaakt is voor het 775 socket. Ik denk dat jij de 9500 Led of AM2 hebt. Daar krijg je de fanmate er standaard bij. Heb ik hier ook zo'n fanmate liggen maar die past er echt niet op. Mischien als ik wat ga modden dat het dan wel kan. Lijkt me alleen zonde van mn koeler.fryskmantsje schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:21:
[...]
Zalman 9500 heeft toch 3 polige stekker? Heb hem hier ook aan een fancontroller hangen en doet dat perfect.
[ Voor 18% gewijzigd door Putyah op 10-01-2007 23:52 ]
Hij doet het eindelijk.Mijn dank is zeer groot. Eindelijk blijft dat stomme ding op 1600 rpm staan.--MeAngry-- schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:20:
Ik heb er ook last van met nieuwe BIOSen maar ik het ook op weten te lossen.Zorg ervoor dat de Digital Home functie ingeschakeld staat. Ik geloof dat het bij Chipset Features staat. Weet het even niet meer uit m'n hoofd. In ieder geval helemaal onderaan een pagina, onder een horizontale lijn.
Ik heb dit "probleem" ook dat ik elke opstart pcprobe op silent moet zetten om de rpm aan te passen.
Is het niet zo dat als je home theater aan zet je de vcore niet meer aan kan passen?
Ik heb em nu geklokt op 2.8gh en vcore iets hoger gezet.
Is het niet zo dat als je home theater aan zet je de vcore niet meer aan kan passen?
Ik heb em nu geklokt op 2.8gh en vcore iets hoger gezet.
debeerzietzevliegen.nl
Als het goed is kan je de v core gewoon veranderen. Moet je wel 2 andere programma's uit zetten Eist en C1. Je kan trouwens makelijk 3 ghz halen op de standaard v core(volgens mij is dat v1.325)
[ Voor 7% gewijzigd door Putyah op 11-01-2007 08:53 ]
Bij de meeste moederborden kun je de 4 pin connector als 3 pin laten functioneren. Dit is in je bios in te stellen.
Zelf heb ik vaak zat een 3 pin connector op een 4 pin aansluiting gehad. Werkt prima hoor!
Zelf heb ik vaak zat een 3 pin connector op een 4 pin aansluiting gehad. Werkt prima hoor!
Pagina: 1