In ons bedrijf wordt er in een deel nieuwe VoIP telefonie geplaatst. Nu moeten de switch aangepast worden. Momenteel is dit een Cisco 2950 met 24x 10/100 poorten, maar de nieuwe is besteld. (Cisco 3550 met 24x 10/100/1000 poorten en PoE). Op die switch komen alleen de mensen die een VoIP telefoon hebben + de VoIP kaart van de telefooncentrale, dus alleen QoS op die switch?
De telefoon zijn geen Cisco telefoons, maar van 't merk Aastra. Nu weet ik dat die instelbaar zijn op een bepaalde vlan en een CoS uitsturen van 6. Ik heb al verschillende sites geraadpleegd en volgende config in elkaar gestoken. Heeft hier iemand ervaring mee en ziet m'n config er goed uit? M.a.w. zal de voice traffic prioriteit krijgen?
Hieronder een deel config van een poort van een gebruiker en de poort waar de telefooncentrale opkomt.
Data vlan: 10
Voice vlan: 11
De telefoon zijn geen Cisco telefoons, maar van 't merk Aastra. Nu weet ik dat die instelbaar zijn op een bepaalde vlan en een CoS uitsturen van 6. Ik heb al verschillende sites geraadpleegd en volgende config in elkaar gestoken. Heeft hier iemand ervaring mee en ziet m'n config er goed uit? M.a.w. zal de voice traffic prioriteit krijgen?
Hieronder een deel config van een poort van een gebruiker en de poort waar de telefooncentrale opkomt.
Data vlan: 10
Voice vlan: 11
interface FastEthernet0/10
description PC + tel 230
switchport trunk native vlan 10
switchport trunk allowed vlan 10,11
switchport mode trunk
mls qos trust cos
spanning-tree portfast
!
interface FastEthernet0/11
description telefooncentrale