Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter155
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 11:22
Hallo allemaal,

Ik heb al geruime tijd een Finepix S5000 in bezit, en ben daar al die tijd erg tevreden over geweest.
Toen ik vorig jaar een Nikon D70S heb aangeschaft, is de fuji nog steeds volop in gebruik.
Bij bijv gelegenheden waar ik mijn Nikon liever niet meeneem, of mee kan nemen..

Nu wilde ik vandaag even snel een plaatje schieten van een mengtafel met flits.
De flitser gaf hierbij zijn maximum aan flitspower af, terwijl er niet zo een sterke flits nodig was.
Toen ik thuiskwam heb ik het nog meerdere malen geprobeerd, en ook hier de volledige output power en alle fotos zwaar overbelicht..

Nu de vraag aan jullie, zou de lichtmeter in de flitser defect zijn?
Hij is in ieder geval nooit gevallen of hard gestoten..
Of heeft iemand mogelijk hetzelfde probleem?

En het belangerijkste hoe is dit op te lossen?
Of ik nog binnen de garantie zit moet ik even controleren, maar ik denk van niet..
Heb hem al meerdere malen een total reset gegeven maar dit hielp ook niet.
Alleen op manual met het diafragma op F/5,6 kan ik nog fatsoenlijke fotos schieten, maar op de auto stand niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het is dezelfde lichtmeting of je nou wel of niet flitst, dus wanneer je zonder flits goed belichte foto's krijgt zal dat nog goed zijn.
Kun je even kijken of je niet per ongeluk de flitser op handmatig knetterhard gezet hebt, komt ook wel eens voor :). Op manual zal die niet meer naar je lichtmeting kijken maar gewoon zo hard flitsen als staat ingesteld.
Als dat niet het geval is weet ik het ook niet.....het is al een wat ouder toestel, dus repareren lijkt me ook een onnodig dure kwestie (lees: is niet echt zijn geld meer waard)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter155
Mja daar had ik zelf ook al naar gekeken en dat is het helaas niet :(
Verder kan ik me nog wel vaag herinneren dat als ik mijn vinger voor het sensortje op de opklapflitser zelf hield, dat deze dan ook zijn volledige lading afgaf (op de auto stand)
Dus ik vermoed dat deze defect is..

Maar misschien dat iemand anders ook met dit probleem kampt en inmiddels al een oplossing heeft gevonden :)

laten repareren was ik ook niet van plan, maar het is gewoon erg jammer want het is een fijn cammetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter155
Kwam dit topic weer tegen, dus wil toch even de oplossing posten.

Het probleem zat hem uiteindelijk in de bedrading in de flitser.
Een draad van de lichtsensor was onderbroken waardoor de camera niet meer de juiste hoeveelheid flitsenergie kon bepalen.

Na deze vervangen te hebben door een dun apenhaartje werkte de camera weer 100% terug.

De camera werkt hier inmiddels al bijna weer 2 jaar mee :)

Hopelijk heeft iemand anders hier in de toekomst nog iets aan!