2 Mobo's stuk binnen 1 week

Pagina: 1
Acties:

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

@r!k

It is I, Leclerq

Topicstarter
Zoals het onderwerp al aangeeft, deze week lijken er 2 moederborden in mijn pc overleden te zijn. Even het verhaal vanaf het begin

Afgelopen zaterdag zette mijn vriendin de computer aan en zag dat deze bleef hangen in het bios opstartscherm, nou kan af en toe wel eens gebeuren dus eigenlijk niks raars vangedacht dus ik druk de reset knop in, ipv een reset ging de pc helemaal uit en deed helemaal niks meer.

20 minuten de voeding eraf gehad, weer erop gezet en de pc deed het weer, maar helaas na 5 minuten in windows xp ging de pc helemaal uit en ging niet meer aan. Nog een aantal tests gedaan, ik had hem in ieder geval zo ver dat de ventilatoren gingen draaien maar het vreemde was dat zodra ik het toetsenbord uit de ps2 poort haalde de computer helemaal uitging. Deed ik deze weer terug ging hij weer aan. Ik heb echt net een nieuw toetsenbord gehaald omdat we problemen hadden met de vorige.

Ik twijfelde zelf tussen de voeding en het moederbord dus een vriend van me is langsgekomen met zijn voeding maar ook daar deed de computer niks meer mee oftewel voeding leek me het probleem niet.

Nu maar besloten om een nieuw moederbord te bestellen dan de andere voor garantie op te sturen en als die terugkwam te verkopen. Ik had de Asus A8N-SLI en had de A8N-SLI deluxe besteld (a8n sli kon ik zo snel niet meer vinden). Deze kwam vandaag binnen dus ik heb alles ingebouwd, eerst alleen proc, geheugen en videokaart om te kijken of de pc opstartte. De pc startte op dus verder gegaan met de inbouw van de andere onderdelen, harde schijven en dergelijke aangesloten.

De pc startte even op naar windows maar het viel me op dat het toetsenbord en de muis niks deden. En ongeveer 3 minuten later ging de pc weer vanzelf helemaal uit. En je raadt het al, hij gaat helemaal niet meer aan. Oftewel het lijkt erop dat ik nu exact hetzelfde probleem heb met het nieuwe moederbord als met de oude en vraag me echt af hoe dit nou in godsnaam kan?

Heeft er iemand toevallig enig idee hoe dit kan en wat ik eraan zou kunnen doen. Volgens mij is het niet de videokaart omdat je dan alleen een paar piepjes hoort dat hij geen videokaart kan vinden. Geheugen is het volgens mij ook niet, ik heb het met 1 reepje geprobeerd, met 2 reepjes geprobeerd maar dat maakte allemaal niks uit.

Waar ik nog aan zit te denken is de processor of dat de voeding danwel niet genoeg stroom kan doorgeven of juist pieken doorsturen maar ik weet niet hoe ik dit kan meten. Volgens mij als de processor stuk zou zijn dan zou de pc in 1e instantie al helemaal niet opgestart zijn.

Nog even mijn configuratie

A8N-SLI
Athlon 64 3200+
1gb DDR a- merk geheugen.
360 Watt chieftec voeding (deze is wel zo'n 4 a 5 jaar oud inmiddels)
Asus en 6600 GT videokaart PCI-Express
3 harde schijven, 1 sata 2 ide
dvd brander
dvd lezer
soundblaster X-FI fatality

[ Voor 5% gewijzigd door @r!k op 10-01-2007 18:16 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
Is je stopcontact geaard ?

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Topicstarter
Nee maar ik draai al meer dan 3 jaar mijn pc op deze manier en nu pas heb ik er opeens problemen mee.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Je voeding kan ook kapot aan het gaan zijn en wil daarmee nog wel eens andere hardware meenemen (lees: pieken die apparatuur opblazen). Nogal wiedes dat een andere voeding dan geen uitkomst biedt, het kwaad is immers al geschied. Voor de zekerheid zou ik die voeding gewoon vervangen, het is al een oude.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Denk ook de voeding idd. Heb eigenlijk geen idee of Chieftec een A-merk is. Als dat niet zo is lijkt 360 me vrij krap. Wat ook wel eens goed is: Alle stof weghalen. 4-5 jaar draaien is een behoorlijke tijd zodat stof zich goed kan nestelen. Zijn alwel verschillende voedingen daardoor overleden. Zou dus eerst de voeding proberen uit te sluiten door eens op zoek te gaan naar specs. van het ding, die ergens te posten en beoordelen of het genoeg is. Daarna pas verder gaan met geld uitgeven aan mss niet nodige uitgaven :)

*Edit: Vaker F5 rammen. Maar goed. Eens met de meneer boven mij. Sowiezo een nieuwe is wel verstandig.

[ Voor 9% gewijzigd door TEAMIKKE op 10-01-2007 18:38 ]

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:20

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
DataGhost schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:34:
Je voeding kan ook kapot aan het gaan zijn en wil daarmee nog wel eens andere hardware meenemen (lees: pieken die apparatuur opblazen). Nogal wiedes dat een andere voeding dan geen uitkomst biedt, het kwaad is immers al geschied. Voor de zekerheid zou ik die voeding gewoon vervangen, het is al een oude.
Sluit me helemaal hier bij aan. Voeding lijkt het probleem en kan me niet voorstellen dat een van de andere onderdelen je moederbord zo snel kapot maken. Kortom, moederbord en voeding vervangen :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je hebt zeker met je nieuwe Moederbord gewoon de oude voeding weer aangesloten?

Als het probleem bij de voeding lag (die had het moederbord gesloopt) kan je nu wel eens precies hetzelfde probleem hebben.

Mocht je nieuwe moederbord het ook niet meer met een andere voeding doen, zou ik deze gewoon RMA sturen. Als je een nieuwe krijgt, probeer dan deze eerste eens uit met een andere voeding of koop meteen zelf een nieuwe.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Topicstarter
Dan maar een nieuwe kast met voeding kopen.

Wou sowieso al een nieuwe kast maar dat is nu dus een beetje noodzaak geworden hierdoor. Wel vervelend maar ja het is niet anders

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Topicstarter
Nou de uiteindelijke schade van een defecte voeding.

2 defecte moederborden
2 defecte toetsenborden (knappe prestatie)
1 semi defecte videokaart.

Nu maar hopen dat het geheugen en processor wel nog in orde zijn, hij startte wel op en kreeg alleen videokaart errors dus hoop dat dat het dan was. Wordt een duur geintje zo

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 20:36
Volgens mij is Asus de laatste tijd niet goed bezig. In juli heb ik een Asus M2N-e in gebruik genomen. Vanaf dat moment zijn er vier(!!!) exemplaren op onduidelijke wijze naar de vaantjes gegaan. Inmiddels heb ik een MSI bord gemonteerd. Het gaat al drie weken naar wens met dit mobo.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
Rocketman schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:20:
Volgens mij is Asus de laatste tijd niet goed bezig. In juli heb ik een Asus M2N-e in gebruik genomen. Vanaf dat moment zijn er vier(!!!) exemplaren op onduidelijke wijze naar de vaantjes gegaan. Inmiddels heb ik een MSI bord gemonteerd. Het gaat al drie weken naar wens met dit mobo.
Wat heeft dat in godsnaam met dit topic te maken :? De moederborden van de TS zijn hoogstwaarschijnlijk gesneuveld door een aftakelende voeding ;)

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Zelf denk ik ook aan de voeding..

Echter is me het volgende niet helemaal helder:

* welk merk/type voeding was het die die vriend van je geprobeerd had?
* Je zegt dat je een nieuw toetsenbord hebt gekocht... een ps2 toetsenbord? (niet echt van belang misschien maar vraag me af waarom je voor een ps2 hebt gekozen en niet usb)

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Topicstarter
Crash schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:15:
[...]

Wat heeft dat in godsnaam met dit topic te maken :? De moederborden van de TS zijn hoogstwaarschijnlijk gesneuveld door een aftakelende voeding ;)
Evenals 2 toetsenborden en mijn videokaart ja ;)

By the way, wat mij betreft kan dit topic op slot hoor

Verwijderd

Niet om aan je kunnen te twijfelen, maar goed, er komt niet altijd tweaker niveau langs natuurlijk, het moederbord maakt geen contact met de backplate neem ik aan ? dan onstaan er ook de vreenmdste problemen namelijk.

Controleer ook even of je niet per ongeluk een afstandsbusje hebt laten zitten, die er niet (meer) hoort.

Probeer desnoods, alles op een stevige ondergrond uit <buiten> de kast. als je dan nog dezelfde problemen hebt, dan kun je uiteraard rma-en, maar dan heb je wel iets meer zekerheid.

succes!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Topicstarter
nowell schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:21:
Zelf denk ik ook aan de voeding..

Echter is me het volgende niet helemaal helder:

* welk merk/type voeding was het die die vriend van je geprobeerd had?
* Je zegt dat je een nieuw toetsenbord hebt gekocht... een ps2 toetsenbord? (niet echt van belang misschien maar vraag me af waarom je voor een ps2 hebt gekozen en niet usb)
Welk merk/type, geen flauw idee maar het moederbord dat ik toen had was al gefrituurd door mijn eigen voeding, dan maakt een andere voeding niks meer uit.

Ik heb voor een ps2 toetsenbord gekozen omdat ik een goedkoop bedraad toetsenbord was en eentje met alleen ps2 was 15 euro terwijl ik 30 euro voor een extra usb aansluiting zou meoten betalen. Dan maar ps2 :)

Heb trouwens nu een coolermaster 430 watt voeding aangeschaft en die doet het nu uitstekend :)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:22:
Niet om aan je kunnen te twijfelen, maar goed, er komt niet altijd tweaker niveau langs natuurlijk, het moederbord maakt geen contact met de backplate neem ik aan ? dan onstaan er ook de vreenmdste problemen namelijk.

Controleer ook even of je niet per ongeluk een afstandsbusje hebt laten zitten, die er niet (meer) hoort.

Probeer desnoods, alles op een stevige ondergrond uit <buiten> de kast. als je dan nog dezelfde problemen hebt, dan kun je uiteraard rma-en, maar dan heb je wel iets meer zekerheid.

succes!
Al geprobeerd op een houten plank, deed ook helemaal niks :)

Maar alles werkt inmiddels weer hoor mensen. Gisteravond mijn videokaart vervangen en eindelijk weer een werkende pc daardoor. Geen verdere problemen kunnen ontdekken gelukkig.

Iemand nog interesse in een chieftec bigtower met defecte voeding? :P

[ Voor 34% gewijzigd door @r!k op 23-01-2007 10:25 ]

Pagina: 1