[VB6] Open bestanden kopieeren

Pagina: 1
Acties:

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 12:59
Hallo,

Ik zoek een stukje code om bestanden die in gebruik zijn in windows te kunnen kopieeren. Dit zodat ik bijvoorbeeld een Exchange / SQL server niet hoef te stoppen en weer te starten (en dus downtime heb)

Is hier een stukje code voor? Ik heb al gekeken op PlanetSourceCode.com maar daar kon ik ook nog niets vinden...

groet

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Zoek eens op "shadow copy". Dat is de manier waarop o.a. NTBackup dat soort bestanden backupt.
Geen idee of dat ook vanuit VB6 te gebruiken is.

Verwijderd

robocopy ondersteunde dit toch ook dacht ik ?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:10:
robocopy ondersteunde dit toch ook dacht ik ?
We zitten hier in PRG en hebben het dus (zoals TS ook vraagt) over zélf programmeren ;)
xtra schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:09:
Zoek eens op "shadow copy". Dat is de manier waarop o.a. NTBackup dat soort bestanden backupt.
Geen idee of dat ook vanuit VB6 te gebruiken is.
Dat is, bij mijn weten, inderdaad de enige manier. Bestanden die in gebruik zijn kunnen nu eenmaal niet gekopieerd worden omdat er (tijdens het kopiëren) wijzigingen kunnen optreden wat een "beschadigd" bestand als gevolg zal hebben. Een "shadow copy" is een moment-opname van een bestand en aangezien die 'stil staat' kun je daar inderdaad een kopie van maken.
Waarschijnlijk kun je met een bult api-calls wel een shadow-copy benaderen of "afdwingen" op het door jou gewenste moment te maken. Bedenk wel dat dit pas vanaf (euh....) W2K3/WinXP ondersteund wordt.

Ik heb het zelf nog niet bekeken, maar kijk hier eens; ik vermoed dat je er minimaal wat interessante weetjes uit kunt halen en misschien wel kant-en-klare voorbeelden (maar die kans acht ik klein voor VB6 ;) ) Nope. Net gedowned, geen VB6 code (like...duh :P )

Overigens zou je eventueel ook nog via COM de shadow copies kunnen benaderen; als ik me niet vergis is dat spul COM enabled ;) en anders kan het 99% zeker via WMI.

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 10-01-2007 18:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij