Acer AT3220 LCD-TV.

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Goedemiddag!

Een tijdje terug is mijn Philips Matchline TV overleden. Ik vond dit een geweldige TV omdat er een subje inzat, hij was lekker groot (32 inch), makkelijk te gebruiken menu, en veel aansluitmogelijkheden. Beeldkwaliteit was goed maar werd rap minder omdat het al een oud beestje was (10 jaar).

Ik had er absoluut geen moeite mee dat hij diep was, en zwaar. Ik begon voor een nieuwe TV daarom ook weer naar CRT te kijken. Nadeel hierin is dat de keuze beperkt is. Ik vond de nieuwe Cineos TV van philips, maar met 650 euro (gemiddelde prijs) is deze boven budget.

Omdat ik toch weer naar 32 inch of meer wil, zijn mijn budgetkeuzes nog verder beperkt.
Mijn opties:

- een 2e hands TV
- eentje in de winkel halen
- eentje krijgen bij een telefoonabo (moet toch verlengen, dus waarom niet)
- eentje via mijn werk kopen, in welk geval mijn baas de prijs over 2 maanden salaris verdeelt.

De eerste optie ben ik huiverig voor geworden. Mijn laatste was ook 2ehands, maar is toch een dik jaar meegegaan. Geluk of kwaliteit? Wie zal het zeggen.
De tweede optie is eigenlijk geen optie, omdat je dan het hele bedrag ineens op tafel moet leggen, en dat heb ik niet, tenzij ik voor een portable ga ;-)

De derde optie gaf mij de volgende TV om te overwegen: De JVC 32AV-H5. 32 inch, 100hz, en nog wat andere snufjes. Ik weet dat JVC geen slechte tv's maakt, en de reviews op kieskeurig zijn er wel over te spreken. Bijkomend voordeel zou zijn dat normale tv-programma's (ik heb geen digitale tv) er beter uitzien op een CRT, dan op een LCD. Deze tv zou me dan 189 euro kosten, plus 25 euro verzendkosten, als ik hem bij een abo neem dat aansluit bij mijn wensen. Ik heb de tv dan wél pas na ongeveer 5 weken in huis. (ik heb wel een tuner op mijn server maar een 17'' crtje kijkt toch minder)

Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/A656170F27D92D16C1256FD3002B3FD4_big.jpg

De vierde optie zou eentje via mijn werk zijn. Omdat ik daar in feite toch in 1 of 2 keer betaal, probeer ik een niet te duur model te kiezen. De eerste (lees: goedkoopste) TV die ik dan kan krijgen op 32 inch formaat, is de Acer AT3220. Deze is HD-Ready, heeft HDMI, D-Sub, en scart. De prijs zou voor mij dan 550 euro zijn. Voordeel: Hij zuipt minder stroom, (ik betaal mijn huur inclusief, maar het geeft toch weer peace of mind) en ik kan hem eenvoudig op mijn server of laptop aansluiten als megamonitor voor games of films. Ook zou ik eventueel een smaller tv-kastje kunnen nemen om meer ruimte in de kamer over te houden. Nadeel: Er is mij, zoals eerder genoemd, gezegd dat normale, niet-digitale tv-uitzendingen er minder goed uitzien op een LCD, zeker op dit formaat. Ook weet niet ik hoe de Acer presteert of bevalt, aangezien ik hier geen reviews over kon vinden. We hebben voorraad dus ik zou hem dan met 1 á 2 dagen hebben.

Afbeeldingslocatie: http://content.acesdirect.nl/img/groot/g169148.jpg

Ik ga al helemaal niet treden op merken als Daewoo, Tatung, en andere voor mij relatief onbekende merken. Deze maken ook groot goedkoop spul, maar ik vertrouw ze niet.

Wat zou jullie advies aan mij zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-01-2007 15:55 ]

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 18:00
Goede prijs,

Of het ook een goed toestel is weet ik niet. Ik heb hem nogg nooit gezien.

Vergeet alleen niet dat Daewoo, tatung en al die andere relatief onbekende merken niet bekender of onbekender zijn dan Acer.

Hoogst waarschijnlijk is dit toestel door een of andere onbekende fabrikant gemakt en heeft Acer er een eigen sticker op geplakt.

Ik zit bijvoorbeeld momenteel te twijfelen tussen Tatung , sharp of LG. Waarbij op dit moment de Tatung de voorkeur heeft samen met Sharp vanwege de 3 jaar garantie.

Echter de Sharp vind ik net iets te blauw zwart heben en de Tatung wil ik eerst in het echt zien.

Volgens mij staan die acers (voorheen ieder geval) bij Dynabyte, maar ik weet niet of ze dat nog doen.

Hop,hop,hop!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
basset schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:45:
Goede prijs,

Of het ook een goed toestel is weet ik niet. Ik heb hem nogg nooit gezien.

Vergeet alleen niet dat Daewoo, tatung en al die andere relatief onbekende merken niet bekender of onbekender zijn dan Acer.

Hoogst waarschijnlijk is dit toestel door een of andere onbekende fabrikant gemakt en heeft Acer er een eigen sticker op geplakt.

Ik zit bijvoorbeeld momenteel te twijfelen tussen Tatung , sharp of LG. Waarbij op dit moment de Tatung de voorkeur heeft samen met Sharp vanwege de 3 jaar garantie.

Echter de Sharp vind ik net iets te blauw zwart heben en de Tatung wil ik eerst in het echt zien.

Volgens mij staan die acers (voorheen ieder geval) bij Dynabyte, maar ik weet niet of ze dat nog doen.
Wel, ik heb elders op GoT wel een review van een Tatung gelezen en die jongen was er enthousiast over. Misschien is het een overblijfsel van vroeger... kocht vanwege slechte ervaringen met moederborden alleen nog maar Asus, en muizen alleen maar Logitech, etc. Mijn ervaring met Acer is dat de hardware meestal wel oké is, maar de behuizing waardeloos.. en aangezien hij toch alleen maar op een kastje komt te staan :P

De prijs is vooral interessant idd, anders zou ik hem niet overwegen. Ik heb me al de hele middag rotgezocht op reviews, maar die waren niet te vinden. Heb daarom nu de gok maar gewaagd, en de Acer besteld via mijn werk. Ik ga die naar alle waarschijnlijkheid vrijdag ontvangen.

Ik ga de verlenging van mijn telefoonabonnement daarom elders voor gebruiken, wellicht een leuke camera voor de zomervakantie waar ik dan gelijk mooie foto's mee kan maken van de nieuwgeleverde Acer ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-01-2007 17:51 ]

• basset
Veel plezier ermee :)

Als je hem als monitor wil gebruiken moet je wel even uitzoeken of deze 1:1 Pixelmapping ondersteunt.

Een hoop LCD's hebben problemen met aansluiten op computers.

[ Voor 80% gewijzigd door basset op 10-01-2007 17:56 ]

Hop,hop,hop!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
basset schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:54:
Veel plezier ermee :)

Als je hem als monitor wil gebruiken moet je wel even uitzoeken of deze 1:1 Pixelmapping ondersteunt.

Een hoop LCD's hebben problemen met aansluiten op computers.
Nooit van gehoord :P Maar dat was wel een van de beoogde doelen ja. Op de tv zag mijn windows er altijd zo ruk uit. De kabeltv-beeldkwaliteit zal minder zijn dan op een nieuwe philips, maar ik keek tot voor kort naar een 10 jaar oude tv, dus misschien valt de overgang wel mee.

Hij heeft volgens Acer's presentatie wel speciale modi in de beeldinstellingen voor tvkijken, gamen, of films.

• Tweakermaster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-01 08:14
En heb je het scherm al binnen? Ben wel benieuwd naar gebruikers ervaringen ;)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Tweakermaster schreef op zondag 14 januari 2007 @ 09:14:
En heb je het scherm al binnen? Ben wel benieuwd naar gebruikers ervaringen ;)
Zeker, ben er nu 2 dagen mee aan het spelen geweest. Bij gebrek aan een betere camera wel even foto's met mijn telefoon gemaakt. Ik maak een korte review en post hem straks :)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Allereerst: Het uitpakken. Dat was vrij simpel, 4 piepschuimen blokken op de hoeken van de tv, en de kabels/ab in een zakje ernaast. Stevig verpakt, maar wel simpel. Je kunt er 2 blokken afhalen en hem zo uit de doos tillen, met 18 kilo is hij niet zwaar.

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb022.jpg.xs.jpg

De tv is strak en mooi om te zien. Er zit een stevige brede voet onder met rubberen nopjes waarmee hij stevig staat. De accessoires zijn karig, maar het is dan ook een low-end instapmodel. Je krijgt de afstandsbediening, 2 batterijen, en 4 (!) stroomkabels, waarmee je het apparaat in veel verschillende landen moet kunnen aansluiten.

De achterkant herbergt verticaal geplaatste aansluitingen. 1x Component, 2x HDMI, 1x VGA in, 1x PC Audio in (3.5mm jack), Coax in en 2x Scart. Er zit geen koptelefoonaansluiting meer op. Aan de rechterkant zitten genoeg knopjes om hem te bedienen (inclusief menu) zonder afstandsbediening.
De afstandsbediening is simpel, maar functioneel.

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb023.jpg.xs.jpg

De installatie is zeer simpel. Je word gevraagd een land te kiezen, en een taal, waarna hij gelijk de auto channel scan start. Deze vind alle zenders bij mij, (34 stuks) op de Casema (analoge) kabel. Hij stelt ze goed scherp, maar sorteert niet. Dit is echter makkelijk zelf te doen met de herschik functie. Je hebt tijdens deze installatie geen handleiding nodig (Die zit nog in het plastic zelfs) want alles wijst zichzelf, ook voor de minder technisch bedeelden onder ons.

Het beeld is scherp te noemen. Hij heeft een 3d Comb filter, en ruisreductie. Contrastratio is 1200:1. Dit is voldoende voor normaal tv kijken, maar wil bij een donkere film (gisteren 'inside man' gekeken) wil het nogal eens te weinig zijn. Hij heeft absoluut geen last van ghosting, en zelfs op kwalitatief wat mindere zenders is het beeld goed te noemen. Ik denk dat het beeld van een nieuwe hedendaagse CRT misschien wat beter is te noemen, omdat die wat vergevingsgezinder zijn, maar tegenover mijn 10 jaar oude matchline is het zeker geen achteruitgang.

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb024.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb020.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb025.jpg.xs.jpg

De menustructuur is simpel en voldoende. Je hebt geen luxe features zoals PiP of andere zaken, je kunt gewoon beeld en geluidskwaliteit (voorzover aanwezig) instellen en een pincode instellen, en natuurlijk je zenders beheren.

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb026.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb027.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb028.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb029.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb030.jpg.xs.jpg

Het geluid is, ik refereerde er al aan, niet veel waard. Er zitten 2 speakers onderin de tv, waar wel flink volume uit komt, maar geen diepgang. Je moet er dus echt wel een set op aansluiten. Ook moet je de afstandsbediening precies op het lichtje links richten, wil hij reageren. Wat me ook opviel: Toen ik de dvd speler via scart aansloot (en er toen dus achterkwam dat de scart op de speler kapot is) viel het me op dat het geluid niet doorgeschakeld werd. Ik heb een scart-naar-tulp kabel van de tv naar de versterker lopen. Daarnaast ging er scart van de dvd naar de tv. Zodra ik de tv op scart zetten, liet hij het wel beeld van de dvd zien, maar stuurde nog steeds het geluid van de onderliggende tvzender naar de versterker. Je moet je dvd dus apart naar de versterker sturen.

Teletext. Simpel, met een flink geheugen. Hij zoekt snel, bladert snel, je kunt door subpagina's bladeren en je kunt vergroten, en see-through. Valt verder weinig spannends over te zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07020/Afb031.jpg.xs.jpg

Ik heb vanwege het moeten ontberen van meer materiaal niet heel veel kunnen testen. Ik heb een simpele dvdspeler aangesloten gehad, voor een film en een dvd van bottom. De film was ondanks dat deze via composite was aangesloten (de scartuitgang van dit oude beestje is lurp) er goed. Duidelijk, helder beeld. Aangesloten op mijn laptop heb ik hem nog niet, omdat ik geen dvi-hdmi kabel heb. Dit komt binnenkort.

Al met al heb je voor niet al te veel geld (Winkelwaarde is ongeveer 625 euro) een goed panel. Hij is groot, helder display, geen ghosting, voldoende menu- en aansluitopties, en prettige bediening. Dat je de afstandsbediening goed moet richten en het geluid wat minder is, mag je voor lief nemen vind ik, want je hebt voor iets meer dan 600 euro wel een apparaat dat zeer aardig presteert op normale analoge tv, en zeer goed presteert op dvd. De functies en mogelijkheden zijn basaal, maar prima in orde gezien de prijsklasse. De aanschaf is me dan ook honderd procent meegevallen en heb er geen spijt van dat ik niet meer voor CRT heb gekozen. Schaf dit panel aan met een instapmodel Bioscoopsetje van JVC of Sony, die tegenwoordig ook niet al te duur meer zijn, en je hebt een thuisbioscoop voor een meer dan redelijke prijs!

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-01-2007 13:11 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zal zodra ik kabels heb weten te regelen ook nog eens testen hoe het bevalt om verschillende spellen te spelen op dit panel. Met name reactiesnelheid, kleuren en contrast zullen dan denk ik wat beter te testen zijn.

• basset
Die afstandbediening lijhkt wel op dezelfde die Tatung meeleverd.

Zou me niks verbazen als het uit dezelfde fabriek komt :Y

Hop,hop,hop!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
basset schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:39:
Die afstandbediening lijhkt wel op dezelfde die Tatung meeleverd.

Zou me niks verbazen als het uit dezelfde fabriek komt :Y
Zit me nou niet te plagen he :P

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tatung staat bekend voor kwaliteit in het verre Oosten, en maakt veel voor OEM's als Acer, dus waarschijnlijk is het een Tatung ;) .

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Kleine update: Navraag bij de Acer AM leert me dat de standaardgarantie van deze TV 1 jaar onsite betreft. Ben nog aan het uitzoeken wat het kost om dit nog te verlengen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik wil nu aan kabel gaan regelen om hem op de laptop of server aan te sluiten.

Ik heb 2 keuzes qua machines. Ik heb mijn laptop, welke een 7800GTX heeft met DVI (Single link) en VGA. Dan mijn server. Die zou ik liever gebruiken, want die staat meestal toch geen reet uit te voeren (beetje download en fileserving) maar die heeft geen DVI.. alleen VGA (Radeon 9800 Dual VGA). De TV kan zowel DVI aan (via hdmi) of direct VGA-in. Ik kan de server wel DVI geven door middel van een kaartje wat ik nog heb, maar dat is een Geforce 6200TC 256mb.. ik weet niet of de performance daarvan wel tegen de 9800 op kan. Er zal op de machine vooral WoW gespeeld worden, en af en toe een FPS.

Ik twijfel nu of ik 'genoeg' zal hebben aan een VGA kabel, en de kwaliteit daarvan voldoende is om te TV op zijn maximale 'kwaliteit' te benutten bij het bekijken van een film (dvd) of dat ik meer nut heb van een DVI - HDMI kabel... de signaalkwaliteit is dan beter, maar de gebruikte videokaart wat langzamer :P

Wat zouden jullie doen?

- edit - Heb na verschillende keywords geprobeerd te hebben, het volgende artikel gevonden:

http://weblog.pcmweb.nl/2006/08/lcdtv_is_geen_c.html

Waarbij de centrale boodschap is, dat je een LCD-TV niet via Hdmi moet aansluiten, omdat de randen dan buiten beeld vallen.. je bent beter af met VGA. Heeft iemand die ervaring ook? Want dan hou ik gewoon de 9800 en koop een VGA naar VGA kabel...

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-01-2007 20:55 ]

Pagina: 1