Toon posts:

[VPN] Cisco in combinatie met een ander merk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval.

Ik heb op dit moment 5 locaties aan elkaar gekoppeld zitten met 5 Cisco VPN boxen.

Nu wil ik eigenlijk afstappen van cisco vanwege de configuratie die ik niet zelf kan beheren.
Ik wil nu op een nieuwe locatie overstappen naar een VPN router van een ander merk die wel via een web applicatie beheerd kan worden.

Nou is mijn vraag welke VPN router geschikt is om ook met de cisco's die we nu hebben een tunnel op te zetten zodat ik van de nieuwe locatie ook overal bij kan.

Daarna wil ik wanneer het goed werkt ook de cisco op de hoofdlocatie vervangen door een die ik zelf kan beheren en ook over 2 internet verbindingen kan laten lopen zodat ik een backup heb als er een uitvalt, welke is daar voor te gebruiken?

Alvast bedankt.
Marcel

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Is het niet kosteneffectiever om gewoon te zorgen dat je die Cisco's wel kan beheren (lees: een cursus volgen)? Als je 5 VPN boxen moet vervangen kost het ook aardig wat, en een cursus gaat zich in de toekomst dubbel en dwars terugbetalen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

in principe kan je en cisco ook beheren met een webinterface. Er zijn wel routers die werken. IPSec is een standaard tenslotte. Maar je kan wel meer problemen krijgen denk ik zo. Koop anders een 2 boeken van cisco die zijn best goed en zo moeilijk is het niet

Verwijderd

Ik denk dat je die Cisco dozen met een heleboel andere hardware zou kunnen combineren. Ikzelf heb bijvoorbeeld al een Cisco gecombineerd met een Juniper en een Netopia.

Het is alleen belangrijk dat je op beide componenten dezelfde ISAKMP en IPSec policies configureerd. Ik zou er echter ook voor kiezen om de Cisco componenten in eigen beheer te krijgen. Vervolgens even een cursus volgen en gaan met die banaan.

Misschien kun je namelijk nog andere dingen doen met de Cisco's. Ik weet niet precies welke Cisco componenten je gebruikt. Een PIX/ASA heeft in ieder geval een goede grafische interface (ASDM) met een VPN wizard voor het configureren van VPN-verbindingen. Hierbij is het alleen wat vragen beantwoorden en je VPN tunnel staat.