Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e bankrekening openen, alleen voor noodgebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik ga op wereldreis en wil mijn financiele zaken goed geregeld hebben. ik heb een postbankrekening met internetsparen erop. internetbankieren werkt goed (nog ff de tanlijst aanvragen ipv de sms).

ik heb verder een creditcard + pinpas van deze bank

ik wil nog een bankrekening openen omdat ik wil voorkomen dat ik zonder geld zit ergens (als de postbankpas breekt/kwijt raakt, of simpelweg niet werkt)

welke bank raden jullie aan en waarom?

fortis/abn/rabo? ik wil dus alleen een pas en een rekening meer niet. liefst zo goedkoop mogelijk en de makkelijkste manier om te internetbankieren. zo'n raboding lijkt me eerlijk gezegd niks, onhandig om zo'n apparaatje mee te nemen. Graag wat tips van andere backpackers

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Basszje

Reisvaap!]

Neem in elk geval ook wat dollars mee en hou die voor noodgevallen of plaatsen waar je niet electronisch kan betalen. En ik geloof ook dat Visa iets meer geaccepteerd is dan Mastercard ( die de postbank geloof ik gebruikt ).

Verder zou ik het niet precies weten. Volgens mij is een creditcard toch vaker een stuk nuttiger.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Neem inderdaad een Mastercard en een Visa. Dan zit je wel veilig.

Pas op: elke pas is er een die kan worden gejat en/of misbruikt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:34

Wuursj

want worst is al bezet

Zover ik weet hebben alle banken behalve de postbank zo'n 'raboding'. Dus of genoegen nemen met zo'n ding of een tweede postbank rekening al lijkt me dat laatste ook niet ideaal.

Voordeel van een ABN/ABN rekening is dat geld overschrijven van spaarrekening op gewone rekening meteen gebeurd. Dus overmaken in het internetcafe en meteen buiten uit de muur halen. Dat vond ik tijdens bagbacken wel erg handig, ik heb het liefst zo weining mogelijk geld op mijn lopende rekening.

Met een tweede pas kun je al een hoop risco's die aan de pas e.d. liggen wegwerken, een hoop minder gedoe dan een tweede rekening.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou gewoon een Visa-card nemen die gekoppeld is aan je Postbank-rekening. Toch altijd geld bij je, maar 1 rekening.

Voor de rest maakt het tussen banken weinig uit. Ja de ABN-Amro is zeer internationaal, maar als particulier helpen ze je toch niet bij een buitenlandse vestiging.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

ABN werkt vrijwel overal, wat natuurlijk een voordeel is (heb zelf ook postbank en abn als rekeningen).

Iets anders wat allicht de moeite waard is, een tweede creditcard. Kun je gescheiden houden van je echte en is ook soms handig voor noodgevallen. Heb wel 's een creditcard laten liggen op een strandje in ergens in Malaysia was bijzonder blij dat ik er nog eentje extra bij me had.

|{ brrr }] |

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Zorg dat je iemand in Nederland hebt die eventueel over kan boeken mbv http://www.westernunion.com ,
extra pasjes ed helpen weinig als je wordt bestolen.

Verwijderd

misschien traveler checques ergens in je bagae stoppen?

in het geval dat je hele mikmak gestolen wordt heb je altijd nog wat geld.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga half jaar door Australie fietsen en zit alleen bij de SNS bank, heb er ook een creditcard van. Je kan internet bankieren met een klein apparaatje, werkt goed. Kan zonder pas.

Heb mn vader gevolmachtigd, hij kan alles doen wat ik ook kan, zij het dat 'ie naar de bank moet. Je kan ook een 2e pas voor iemand aanvragen.

Ik ga met nog 2 andere, dus ik kan altijd geld over (laten) schrijven naar de rekening van een ander. Reis je alleen?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aikon schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:28:
Ik ga half jaar door Australie fietsen
off topic: zorg dat je genoeg drinkt.. oververhitting overkomt je daar veel sneller dan je denkt..
En pas op met het verkeer... ze zijn er niet echt fietsers gewend (weet ik uit persoonlijke ervaring)
Waar ga je fietsen?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Aikon
  • Niet online
Oostkust van noord naar zuid, en dan Nieuw-Zeeland enzo, op de ligfiets, dus ze zullen sowieso wel opkijken ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Financiele producten mogen in WI. SG->WI

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik kan de ABN aanraden, dat is een bank met 4500 vestigingen in 53 landen. ING zit in nog iets meer landen (tegen de 60) maar heeft wat minder kantoren. Mocht er shit zijn dan kun je dan altijd nog bij een semi-lokale bank terecht.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Probeer maar eens als particulier een ABN-AMRO filiaal in een ander land binnen te lopen.. Die wijzen je vrolijk weer de deur hoor. Dus dat is niet echt een argument (helaas.... zit bij abn-amro).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Tennisbal
ik hoor tegenstrijdige berichten over de abn, de een zegt dat ie geen service verleend, de ander wel. en een 2e creditcard aanvragen lijkt me nu ff lastig omdat ik voorlopig geen inkomsten heb. ik weet niet of visa daar moeilijk over doet (lijkt me wel, hoewel ik geld genoeg heb voor de reis ev), omdat ik simpelweg de komende maanden geen inkomen heb.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Cyberpope schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:25:
Probeer maar eens als particulier een ABN-AMRO filiaal in een ander land binnen te lopen.. Die wijzen je vrolijk weer de deur hoor. Dus dat is niet echt een argument (helaas.... zit bij abn-amro).
Geen last mee gehad... Na vertoon van Nederlands paspoort en de ABN MasterCard mocht ik gewoon bij een regulier bankkantoor naar binnen om dat mijn gejatte betaalpas te laten blokkeren. Niet bellen naar NL met een duur 0900-nummer. Daarbij; de ABN is misschien stug maar met wat doorzettingsvermogen, werken ze echt wel mee hoor, zowel in binnen- als buitenland.

En nee, ik werk niet voor de ABN, had my fair share of trouble maar als het eropaan komt, vind ik de ABN een goede en meedenkende bank!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MAX3400 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:55:
En nee, ik werk niet voor de ABN, had my fair share of trouble maar als het eropaan komt, vind ik de ABN een goede en meedenkende bank!
Ik hoop alleen dat hun Mastercard service inmiddels verbeterd is sinds ze het 2 jaar geleden in eigen beheer genomen hebben.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Om nog even in te steken op het creditcard verhaal: ik heb Visa en Mastercard. En dat is erg handig want ik heb dus in Canada gehad dat ik een camper volgegooid had met benzine en dat mijn Visa niet geaccepteerd werd omdat ze buitenlandse Visa's dáár niet accepteerden. Maar Mastercard was geen probleem. En andersom heb ik het ook al gehad.

• Tennisbal
hmm ff wat info over traveler cheques:

postbank:
De kosten voor zowel de aankoop als het verzilveren van Travelers Cheques zijn 2% van het bedrag, met een minimum van € 3,40.

ik kan ze in dollars of euro's kopen. het lijkt me interessanter om dollars aan te schaffen ivm de lage dollar koers, of maakt dat geen f*ck uit? ik vind 2% eigenlijk nog best veel aan kosten en ik vind het waardeloos om 12 maanden met een zooi cheques rond te lopen die gejat kunnen worden. ok ze zijn verzekerd maar dan nog, is irritant. ik moet al 8 vliegtickets bij me houden omdat die niet digitaal kunnen dus dat wil ik zoveel mogelijk beperken.
of kom ik niet onder traveler cheques uit als ik in hongkong/china/vietnam/laos/cambodja/thailand/maleisie en singapore aan het reizen ben?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom heb je Traveler Cheques nodig als je al een credit card hebt?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je de mogelijkheid hebt om contant geld op te nemen kom je in combinatie met een creditcard een heel eind. Als je traveller cheques in kunt wisselen kun je in vrijwel alle gevallen ook geld opnemen met een creditcard.
Van het rijtje landen dat je opnoemt zou ik me over Hong Kong, China, Thailand, Maleisie en Singapore geen zorgen maken. Vietnam, Laos en Cambodja kunnen eventueel in niet-toeristische gebieden lastig zijn.

• Tennisbal
Daniel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:49:
Als je de mogelijkheid hebt om contant geld op te nemen kom je in combinatie met een creditcard een heel eind. Als je traveller cheques in kunt wisselen kun je in vrijwel alle gevallen ook geld opnemen met een creditcard.
Van het rijtje landen dat je opnoemt zou ik me over Hong Kong, China, Thailand, Maleisie en Singapore geen zorgen maken. Vietnam, Laos en Cambodja kunnen eventueel in niet-toeristische gebieden lastig zijn.
die laatste landen zijn waarschijnlijk de reden dat ik verplicht ben traveler cheques te kopen. maar volgens mij kan ik deze ook in hong kong bij een grens wissel kantoor of iets kopen of niet?

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Ik zou maar 1 pas (visa) meenemen eigenlijk, en evt een reserve klaar hebben liggen thuis, zodat uw ouders of zo heel snel die kaart naar u kunnen opsturen. Als dat met spoed verstuurd wordt, dan kan dat heel snel ter plaatse zijn (1-2 dagen). Want als je bestolen wordt, ben je meestal gewoon alles kwijt, en dus ook die verstopte travellercheques in uw bagage.

• Aikon
  • Niet online
Reis je nou alleen of niet?

Extra pasjes maken ook niet zoveel uit denk ik, een normale pin pas en creditcard heb je genoeg aan, en dan moet je ze op verschillende plekken verstoppen. Maar in de praktijk ga je ze toch niet elke dag weer diep opbergen ;)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

crazyx schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 09:09:
Ik zou maar 1 pas (visa) meenemen eigenlijk, en evt een reserve klaar hebben liggen thuis, zodat uw ouders of zo heel snel die kaart naar u kunnen opsturen. Als dat met spoed verstuurd wordt, dan kan dat heel snel ter plaatse zijn (1-2 dagen). Want als je bestolen wordt, ben je meestal gewoon alles kwijt, en dus ook die verstopte travellercheques in uw bagage.
Ik zou nimmer een actieve credit card per post versturen, maar dat is persoonlijk.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
crazyx schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 09:09:
absoluut *niet* doen.

Vaak genoeg gebeurd het dat post opengemaakt of 'kwijtgeraakt' wordt. Naar Australie zal het misschien wel een beetje meevallen, maar als je naar andere landen toe gaat (2e/3e wereld landen), dan ben je gegarandeerd je kaart kwijt. Gevolg: Jij zit maar te wachten op je kaart, terwijl een ander vrolijk je bankrekening aan het plunderen is.

Neem de tweede kaart gewoon mee. Doe de ene in je portemonnee en de andere in zo'n tasje om je nek. Op die manier heb je altijd beide bij je en als een gejat wordt, heb je de andere nog.

Copy.com

• Tennisbal
Aikon schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 09:31:
Reis je nou alleen of niet?

Extra pasjes maken ook niet zoveel uit denk ik, een normale pin pas en creditcard heb je genoeg aan, en dan moet je ze op verschillende plekken verstoppen. Maar in de praktijk ga je ze toch niet elke dag weer diep opbergen ;)
ik ga de eerste maanden alleen, daarna waarschijnlijk met een vriend die dan ook komt.

• Tennisbal
kansloze zaak. die eikels willen me geen bankrekening geven omdat ik geen inkomen krijg de komende maanden!! mooie boel hoe los ik dit op? toch maar een visa creditcard proberen aan te vragen?

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19

Asteroid9

General Failure

Vreemd?

Zo lang je geen extra kredietlimiet aanvraagt krijg je toch gewoon een betaalrekening?
Vorige week nog een tweede rekening geopend waar geen salaris op gestort gaat worden, en dat was bij de Rabo toch echt geen enkel probleem!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34

ko9

idd zowiezo Visa card. Ik heb 2 weken geen geld kunnen opnemen terwijl ik een ABN-amro bankpas (Maestro) en Mastercard bij me had (Mastercard). Die werkten daar dus alleen bij de Barkley's banken, die alleen in de grote steden zitten, en toen de internationale Mastercard-lijn tussen Europa en Kenia eruit lag kon ik opeens nix meer opnemen.
Terwijl het met Visa geen probleem geweest zou zijn...

Oftewel, zoals ook hierboven al gemeld is, gewoon 1x Mastercard en 1x Visa meenemen
Greencard is volgens mij de enige Visa zonder inkomsten-verplichting (en soms kan het via anwb/verzekering ook). Of je moet je ouders garant laten staan ofzo

• Tennisbal
damn, visa gebeld en daar ook het inkomen probleem. ik heb een hbo diploma en gewerkt enzo. maar nee kan niet. mooie boel alleen als ik iemand borg laat staan.

dilemma, borg en visa of traveller cheques mee. kan je deze ook ergens anders kopen? (die traveller cheques, dus in hongkong ofzo?)

• Aikon
  • Niet online
Ja, voor een creditcard heb je inkomen nodig. Maar waarom wil je zonodig een 2e?
Met een normale bankpas red je je ook wel hoor. Gewoon niet beide (cc en bankpas) op dezelfde plek bewaren.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Asteroid9 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:15:
Vreemd?

Zo lang je geen extra kredietlimiet aanvraagt krijg je toch gewoon een betaalrekening?
Vorige week nog een tweede rekening geopend waar geen salaris op gestort gaat worden, en dat was bij de Rabo toch echt geen enkel probleem!
Dit is wel vaker zo hoor. Bij de opening van mijn Rabo rekening werd ook specifiek gezegd dat het wel de bedoeling was dat er van de rekening gebruik gemaakt ging worden. Natuurlijk is dat naar inzicht van de bankmedewerker die je hebt, die het óf wel óf niet toe kan laten :) Maar het is niet vreemd dat banken eisen dat hun rekeningen gebruikt worden vind ik, zelfs al betaal je er voor.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Tennisbal
zo, geregeld. ff naar een groter kantoor persoon toegegaan net, en de situatie uitgelegd. totaal geen probleem en ze waren zeer blij dat ik een rekening kwam openen. visa gebeld maar dat kan alleen als ik iemand bord laat staan. ik heb nu 2 bankrekeningen + passen en 1 cc

ze gaf ook aan dat traveller cheques ook in het buitenland gekocht kunnen worden dus ik denk dat ik ze gewoon in hong kong ga halen tegen die tijd en misschien nu 50 dollar en 1 traver cheque meeneem. moet voldoende zijn ljkt me

• ko9

ko9

tennisbal schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:22:
damn, visa gebeld en daar ook het inkomen probleem. ik heb een hbo diploma en gewerkt enzo. maar nee kan niet. mooie boel alleen als ik iemand borg laat staan.

dilemma, borg en visa of traveller cheques mee. kan je deze ook ergens anders kopen? (die traveller cheques, dus in hongkong ofzo?)
check hier

Greencard eist geen vast inkomen, mja had ik al gezegd geloof ik :P

• Tennisbal
ko9 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:26:
[...]

check hier

Greencard eist geen vast inkomen, mja had ik al gezegd geloof ik :P
ik zie het idd, enige nadeel is die 75€ aanschafkosten. ik denk dat ik nu op zich wel genoeg betaalmiddelen heb. of niet

• ko9

ko9

tennisbal schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:30:
[...]

ik zie het idd, enige nadeel is die 75€ aanschafkosten. ik denk dat ik nu op zich wel genoeg betaalmiddelen heb. of niet
Tja wat is €75,- als je een honderden euro's gaat uitgeven op een wereldreis.

Ik persoonlijk ga nooit meer europa uit zonder Visa-card mee te nemen, en zou die eenmalige €75,- er echt wel voor over hebben. itt veel andere CC's heb je geen vaste jaarlijkse bijdrage

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

tennisbal schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:22:

tip vd week :) ga naar de anwb en wordt lid voor iets van 11,50 per jaar, neem hun visa card en volgens mij wordt in die aanvraag niet over inkomen gepraat. Je hoeft in ieder geval geen loonstrookje of iets dergelijks in te leveren ......... Leuke is dat per saldo het lidmaatschap en de bijdrage voor de card nog minder zijn dan de normale kosten rechtstreeks bij visa :) Had zelf 2 x visa maar heb dus de rechtstreekse een paar jaar geleden eruit gedaan.

je moet natuurlijk niet binnenkomen 'ik heb geen inkomen nu kan ik zeker geen card krijgen'

• Aikon
  • Niet online
En bij de ANWB ga je pas betalen voor je cc na het eerste gebruik. Ideaal dus als backup.

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

wolkje schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:33:
[...]

Dit is wel vaker zo hoor. Bij de opening van mijn Rabo rekening werd ook specifiek gezegd dat het wel de bedoeling was dat er van de rekening gebruik gemaakt ging worden. Natuurlijk is dat naar inzicht van de bankmedewerker die je hebt, die het óf wel óf niet toe kan laten :) Maar het is niet vreemd dat banken eisen dat hun rekeningen gebruikt worden vind ik, zelfs al betaal je er voor.
Ach, vroeger kreeg je rente als je je geld op een betaalrekening wou zetten, daarna schaften ze het af, toen gingen ze geld vragen om je geld te bewaren en nu willen ze je niet eens als klant als ze geen gegarandeerde stortingen hebben.
Overigens bieden ze je wel dolgraag persoonlijke leningen aan ter waarde van een veelvoud van je maandinkomen, dat is dan weer geen probleem!

Echt klantvriendelijk is het allemaal niet...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Asteroid9 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:30:
[...]

Ach, vroeger kreeg je rente als je je geld op een betaalrekening wou zetten, daarna schaften ze het af, toen gingen ze geld vragen om je geld te bewaren en nu willen ze je niet eens als klant als ze geen gegarandeerde stortingen hebben.
Overigens bieden ze je wel dolgraag persoonlijke leningen aan ter waarde van een veelvoud van je maandinkomen, dat is dan weer geen probleem!

Echt klantvriendelijk is het allemaal niet...
Tsja, vroeger lager de rentetarieven nu eenmaal wat hoger. Dan betaalde je ook 20% als je roodstond, en 8% voor de goedkoopste hypotheek. Heeft weinig met klantvriendelijkheid te maken hoor.

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Pooh schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:35:
[...]

Tsja, vroeger lager de rentetarieven nu eenmaal wat hoger. Dan betaalde je ook 20% als je roodstond, en 8% voor de goedkoopste hypotheek. Heeft weinig met klantvriendelijkheid te maken hoor.
Rentetarieven hebben altijd een golfbeweging, en die gaan echt niet gelijk op met de genoemde wijzigingen.
Mocht de rente weer eens enorm stijgen gaan ze me vast niet spontaan rente aanbieden op mijn betaalrekening.

Dat banken commercieel denken vind ik niet meer dan normaal, maar selectief klanten aannemen en ze gelijktijdig wel ongevraagd hoge kredieten aanbieden is dubieus te noemen.
Elke maand krijg ik wel weer aanbiedingen voor hogere limieten op de creditcard, persoonlijke kredieten, gespreide betalingen en weet ik veel wat nog meer.

• Tennisbal
ok ik heb even geinformeerd, traveler cheques kan je overal kopen als buitenlander. wat is het meest gunstig ivm koersstanden ed? die dingen in hongkong kopen (american dollar cheques dan?) of ergens anders? het liefst wil ik ze pas in azie kopen omdat ik ze niet nodig heb in australie en nieuwzeeland (lijkt me)
Pagina: 1