[wd3200ks] Schijf valt uit

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Hoi,

Ik zit met een probleem en volgens mij is het al duidelijk, maar de winkel waar ik hem vandaan haal wil hem niet omruilen zonder foutcode van de diagtool.

Ik heb 2x een WD3200KS schijf in mijn pc zitten, normaal raid opstelling maar die heb ik nu losgetrokken zodat ik 2x 320 Sata schijven heb. Hiervan heb ik ook nog eens 1 losgetrokken zodat er maar één over blijft.

Het probleem met deze schijf is dat deze op willekeurige momenten uitvalt, letterlijk uit, en ook gelijk weer aan gaat (spint down en ook gelijk weer up). Dit gebeurd zowel in RAID als als normale SATA schijf en gebeurd opvallend vaak bij grote belasting van de schijf (virusscan of defrag bv).

Mijn ervaring is dat dit in zowel Vista(x64 en x86) als XP (x86) gebeurd, ongeacht de geinstalleerde drivers.

Specs:

- Asus A8N-E nForce4 mobo
- BFG GeForce 7600GT 256 MB
- AMD Athlon64 3500+
- Creative SB Audigy2 ZS
- Intel PCI-E 10/100/1000 NIC
- 2x WD3200KS (320GB 16MB)
- Lite-on DVD
- Lite-on DVD-RW
- Corsair Matched Pair 1024MB DDR400
- Aopen 350W voeding

De diag van WD geeft geen errors op de schijf. Het probleem treedt op op één schijf (op SATA2).
Nogmaals het is mij min of meer al duidelijk dat er iets mis is met de schijf, maar de winkel zegt dat als er in een real-mode geen problemen optreden (DOS-tool dus), de schijf niet stuk is en ik het probleem ergens anders moet zoeken (driver, mobo of misschien wel geheugen of voeding).

Wat zeggen jullie hiervan?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59
Zoek eens een tooltje op internet die je SMART codes van je schijf kan uitlezen. Ik geloof dat SpeedFan het ook kan :)

Deze kan het ook: http://www.snapfiles.com/...ve_SMART/activesmart.html

[ Voor 26% gewijzigd door Flappie op 10-01-2007 14:13 ]

• LollieStick
Flappie schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:11:
Zoek eens een tooltje op internet die je SMART codes van je schijf kan uitlezen. Ik geloof dat SpeedFan het ook kan :)

Deze kan het ook: http://www.snapfiles.com/...ve_SMART/activesmart.html
Yup gedaan, geeft geen vage dingen. Alles staat op very good of op good en de summary geeft aan dat alles normaal is.

edit:

Grom.. je edit ;)
Ik heb gedaan met Speedfan. Het vage is dat de losgekoppelde schijf die geen problemen geeft één waarde lager aangeeft dan de schijf die problemen geeft (spin time ofzo uit mijn hoofd).

[ Voor 19% gewijzigd door LollieStick op 10-01-2007 14:15 ]

• Flappie
  • Laatst online: 20:59
LollieStick schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Yup gedaan, geeft geen vage dingen. Alles staat op very good of op good en de summary geeft aan dat alles normaal is.

edit:

Grom.. je edit ;)
Ik heb gedaan met Speedfan. Het vage is dat de losgekoppelde schijf die geen problemen geeft één waarde lager aangeeft dan de schijf die problemen geeft (spin time ofzo uit mijn hoofd).
Mja. En als je de schijf op SATA1 en SATA 2 omwisselt? Valt dan die andere schijf ook steeds uit? Wissel de power connectors eens om. Of probeer een andere voeding. Misschien iets met de voeding :?

Anders gewoon even contact opnemen met Western Digital. Dan zelf even RMA-en. Als je dat via de winkel doet duurt het alleen maar langer :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Krijg je ook foutmeldingen in je Windows logboeken?

Andere kabels, andere voeding, andere chipset/IDE drivers proberen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ik ben het met Flappie eens.
Probeer eens een andere/wat zwaardere voeding. 350W is wat krapjes.

• LollieStick
Andere kabels heb ik al geprobeerd en ook 2 verschillende drivers (windows standaard en van nvidia), maar hielp ook niets. Ik kan nog kijken wat er gebeurd als ik hem op sata 1 zet.

PS: ik heb het draaiend gehad met een 300W voeding (ook aopen btw). Daarnaast vindt ik het vreemd dat als het een voedingsprobleem is, waarom het niet gebeurd met de andere schijf als ik de probleemschijf loskoppel. Zijn zelfde merk en zelfde type en lusten dus ook evenveel prik van de voeding. Tevens heb ik geen andere voeding voor handen. Ik kan wel ergens een 700W voeding lenen (fortron) >:) , maar hoop dat jullie begrijpen dat ik eerst wil kijken dat het niet iets anders is :).

[ Voor 57% gewijzigd door LollieStick op 10-01-2007 14:26 ]

• LollieStick
Ik heb WD gebeld en gevraagd wat zij er van vinden. De medewerker die ik gesproken had zei dat hij de kans klein achtte dat het aan het moederbord lag, want dan zou de andere schijf ook problemen moeten hebben. Ook dacht hij niet dat het de voeding was want dan zou het met een enkele schijf goed moeten zijn aangezien de ander ook goed functioneerd als enkele schijf.

Hij dacht dat het een mechanisch probleem in de schijf was en heeft mij verzocht de schijf te retourneren naar WD. Daarbij moest ik dan een briefje doen en omschrijven onder welke omstandigheden er problemen optreden en dat de schijf in een RAID opstelling gebruikt wordt zodat ik eenzelfde schijf terug kan krijgen. Ik ga z.s.m. de schijf opsturen naar WD en hoop dus op een vlotte afhandeling en goede service van WD. Tot nu toe ben ik iig tevreden :)
Pagina: 1