Problemen met opstarten windows XP

Pagina: 1
Acties:

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-05 12:09
geachte tweakers, hier nog een topic over mijn problemen met opstarten.

om te beginnen heb ik de volgende hardware in mijn pc.
  • chieftec 360 watt voeding
  • MSI k8n neo2 platinum mobo socket 939
  • 2x 512mb twinmos pc 3200 ram
  • amd athlong 64 3200+
  • nVidia geforce 6800le 128mb agp
  • 40 gb hd op ide als master met rounded msi ide kabels (merk even niet in mn hoofd)
  • 80 gb hd op sata (hitachi)
  • plextor cd-rw op ide met rounded msi ide kabels
  • floppy drive
  • netwerk/geluid onboard
het probleem is als volgt.
2 weken terug stopte mn pc er opeens mee. daarmee bedoel ik dat als ik opstarte ik niet voorbij het welkom scherm van windows xp kwam. ik miste namelijk enkele dll bestanden (naam alweer kwijt). nou goed ik heb deze toen gekopieerd en erbij gezet in de system32 map. maar het opstarten ging nog steeds niet omdat ik nog meer bestanden miste in de system32 map.
omdat ik geen zin had om handmatig al de bestanden te kopieeren heb ik gewoon een reinstall gedaan. alles ging geod alle progjes erop etc.

de pc heeft een week goed gedraaid en toen ging het weer mis. dit keer liep de pc gewoon helemaal vast in windows tijdens het browsen, en moest daarom uitgedrukt worden dmv een hard reset.
goed na de reset krijg ik dus het bericht nog voordat windows kan booten dat ik het bestand ntldr mis en ik op ctrl+alt+del moet drukken. en verder dan dit kom ik dus niet.

in principe zou ik natuurlijk gewoon een reinstall kunnen doen, maar ja het vermoeden dat het om een hd probleem gaat komt toch steeds hoger op de lijst te staan. zeker omdat het nu 2 keer in zo'n korte tijd gaat om missende bestanden.

ik heb de pc vanochtend opengeschroefd en alles schoongemaakt, de hd etc er even uitgehaald en de kabels even losgehaald en er weer aangesloten. daarna heb ik nu weer een reinstall gedaan, maar dit keer op de hitachi schijf om te kijken of dat wat uitmaakt. na de reinstall heb ik het volgende al gedaan:
  • een progje geinstalleerd op s.m.a.r.t. uit te lezen. deze geeft bij beide hardeschijven geen problemen aan. alle statussen zijn ok.
  • ben nu bezig met een memtest. die is nu al anderhalf uur bezig en geeft tot nu toe geen fouten, maar die laat ik nog langer draaien.
ik heb altijd kaspersky AV gedraaid en een firewall. en er is verder aan het systeem ook niets veranderd. dit is spontaan gebeurd.
in het vorige topic kreeg ik al een suggeste dat het misschien aan de strakke ide abels zou kunnen liggen daarom heb ik die zoals boven beschreven al losgehaald en weer opnieuw aangesloten.
verder heb ik geen dualboot system gehad, en ook geen gekke geluiden uit mn hd gehoord.

op dit moment draait alles in principe dus goed. echter maak ik me zorgen om de hdd. zeker omdat ik bijna 100% zeker ben dat er geen spyware of virus is geweest die dit probleem heeft veroorzaakt.

mijn vraag is nu... heeft iemand soorgelijke problemen meegemaakt.. weet iemand waar dit probleem door veroorzaakt wordt?

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 19:37
probeer je hdd eens te testen met de "ultimate boot cd" ff googlen vind je hem wel.

Als je mobo hdd smart status good aan geeft hoeft nog niet te zeggen dat je hdd goed is, dit kun je testen mbv ultimate boot cd.

aan jouw verhaal te horen verdwijnen er vanzelf windows bestanden, het kan zijn dat je hdd dusdanig zover is dat hij de gegevens niet meer goed opslaat.

ik hoor je reactie wel

• dangerpaki
r.vd.essenburg schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:13:
probeer je hdd eens te testen met de "ultimate boot cd" ff googlen vind je hem wel.

Als je mobo hdd smart status good aan geeft hoeft nog niet te zeggen dat je hdd goed is, dit kun je testen mbv ultimate boot cd.

aan jouw verhaal te horen verdwijnen er vanzelf windows bestanden, het kan zijn dat je hdd dusdanig zover is dat hij de gegevens niet meer goed opslaat.

ik hoor je reactie wel
bedankt ik ga het proberen, het leek me namelijk ook zo at alleen smart neit genoeg uitsluitsel kon geven over wel of niet goede hardeschijf. ik ga het proberen nadat de memtest een aantal uren heeft gedraaid

[ Voor 3% gewijzigd door dangerpaki op 10-01-2007 14:58 ]

• dangerpaki
ik reply dubbel nu. kan om een of andere reden mn post neit editen

maar ik sta nu echt voor een raadsel.
ik had op de hitachi schijf dit keer winxp geinstalleerd (omdat ik dacht dat de andere kapot was). daarna heb ik 10 uur lang memtest gedraaid in 'dos' mode. zonder fouten.

ik start mn computer opnieuw op en wat krijg ik:

weer dezelfde fout: NTLDR missing presse CTRL+ALT+DEL to restart.

goed ik dacht hij pakt de verkeerde hardeschijf om mee op te starten en boot nog de oude install van winxp. dus ik haalde de (wat volgens mij de kapotte hardeschijf was) eruit en ik krijg dezelfde fout.

in andere woorden twee hardeschijven die het missen van dezelfde bestand aangeven. twee keer een fout dus in het MBR. lijkt mij dus dat er niet iets mis is met de hardeschijf maar dar er iets anders aan de hand is. alle kabels zijn goed aangesloten.

ik had in windows verder geen andere drivers ofzo geinstalleerd dus daar kan het ook neit aan liggen. lijkt me stug dat twee hd's tegelijk kapot gaan.

iemand een idee wat het zou kunnen zijn??/ ik zit nou te denken een virus of en fout in de mobo die dit veroorzaakt. maar rare is dat het beide keren dezelfde bestand is en dat is dus raar omdat je toch zou verwachten als het aan de mobo ligt dat je ook andere bestanden niet kan lezen behalve NTLDR.

edit: hier wordt hetzelfde probleem ook nog eens besproken. maar geen echte oplossing lijkt me raar dat dat bestand opeens weg is http://64.233.183.104/sea...&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=5

edit: ik zie nou dat er eigenlijk twee mogelijkheden voor mij overblijven.

1) ik heb een virus in het MBR dat mn bestanden elke keer shitty maakt
2) ik heb een fout in de bios (wat ook volgens verschillende website) dezelfde fout kan veroorzaken door elke keer mn mbr op te fokken

edit2: ben nu bezig na een cmos clear om winxp er opnieuw op te gooien nu weer op de oude schijf waar die orgineel op stond laten we hopen dat het probleem met de cmos clear is opgelost

[ Voor 21% gewijzigd door dangerpaki op 10-01-2007 23:21 ]