[Midi/High Game systeem] [Budget 1000 euro]

Pagina: 1
Acties:

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 19:16
Beste mensen,

Gezien mijn oude systeem niet meer aan mijn wensen voldoet ben ik toe aan een nieuw systeem. Mijn oude systeem zo goed als verkocht dus heb een beetje haast bij het uitzoeken van een nieuw systeem.

Eisen

Met het nieuwe systeem wil ik gaan gamen, internetten, office werkzaamheden, msn-en en de gebruikelijke prutten en wat autocad tekenwerk doen.

Het is dus belangrijk dat het systeem genoeg geheugen heeft, een aardige grafische kaart maar verder wil ik hem ook redelijk stil houden zodat ik hem (in tegenstelling tot mijn vorige computer) `s nachts niet hoor.

Toetsenbord, muis, beeldschermen en boxen hoeven niet mee gerekend te worden aangezien die van mij nog voldoen.

Budget

Mijn budget ligt precies op €1000,-. Een €50,- er boven of er onder zal verder niet uitmaken maar echt niet meer want heb gewoon echt verder geen geld voor dit systeem.

De prijzen vermeld in het topic zijn de prijzen op dit moment bij Sallandautomatiseringen. Na veel uitgezogd te hebben blijken zij het goedkoopst te zijn met de setup die ik wens.

Nieuwe Systeem

Behuizing
Antec Behuizing P180b Zwart, Geen Voeding, 3 X 120mm €117,85

Over de behuizing valt niet te twisten. Deze staat al geruime tijd op mijn verlangenlijstje gezien zijn dessing en slimme indeling.

Voeding
Antec Voeding NeoHE Power 500 Watt, Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins €79,83

De antec voeding leek mij een goede voeding met genoeg power om mijn gehele systeem prima te laten draaien. Het merk antec heb ik gekozen omdat deze goed in de voedingbehuizing past van de computerkast. Andere voedingen die beter/goedkoper zijn, zijn altijd welkom.

Moederbord
Asus Moederbord P5B €121,50

Goed moederbord zonder al te veel poes pas aangezien ik niet van plan ben de komende tijd over te klocken. Verder gewoon degelijk en goed merk. Andere goedkopere alternatieven altijd welkom om vervolgens het geld ergens anders aan te besteden.

Processor
Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, Boxed €217,00

Dit is voor mij het moeilijkste onderdeel. De keuze voor de 6400 is voor mij geweest (gelezen in verschillende topics) dat zijn iets hogere snelheid de 40 euro meer die hij kost dubbel en dwars waard zijn. Als je de 6300 zou nemen bespaar je weer wat geld en zou je eventueel een wat duurder moederbord / grafische kaart / Harddisk kunnen nemen.

Processor koeling
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper €19,90

Stillere en beter koeler dan de standaard intel koeler. OF het erg veel nut heeft weet ik eigenlijk niet? Maar stiller is altijd beter.

Geheugen
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2 €209,49

1024 lijkt mij te weinig met de komst van vista, games die nu al meer vragen en mte de autocad tekeningen waar ik mee bezig ben. Deze module gekozen gezien hij goedkoop is, dual channel ondersteund en standaard komt met koeling er omheen. Ook is de garantie van Kingston goed.

Videokaart
Sapphire VGA Radeon X1950 Pro 256 MB €171,81

Lijkt mij ruim voldoende om de komende jaar(en) mee vooruit te kunnen. Als de Directx10 markt wat meer gevorderd is en het echt noodzakelijk zal zijn hier op over te stappen is dat tegen die tijd wel nodig, zover ik weet heeft dat nu nog weinig zin om daar extreem veel geld in te stoppen.

Harddisk
Maxtor Diamondmax 17 RoHS 160 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 €54,94

Goedkope goede hardeschijf. Heb thuis nog een 160GB liggen dus samen vormt dat genoeg opslagruimte om de komende tijd lekker te downloaden en te gamen.

Rest
NEC DVD-RW AD-5170 Bulk, Zwart €27,62

Simpele maar doeltreffende brander voor een zacht prijsje

NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart €11,00
Voor als je nog eens echt ruzzie hebt met je computer, kost niets en toch zo nu en dan wel handig.

Conclussie

Dit lijkt mij toch een geslaagde game/office/autocad systeem. Als jullie er nog wat op aan te merken hebben, toe te voegen, vervangen en/of verwijderen hebt hoor ik het graag.

Totaal prijs
de totaal prjs heb ik berekend met deze configuratie bij verschillende online shops om toch de goedkoopste te vinden. Hieronder staan de shops met de daarbij behorende complete prijs;

Sallandautomatisering
€1030,18

Perfectsystems
€1086,32

EMPC
€1033,65

Alternate
€1108,00

Yorcom
€1103,79

Ik hoor het wel van jullie, alvast in iedergeval bedankt

Verwijderd

Het lijkt mij een perfecte samenstelling voor wat jij er mee wil..geslaagd dus

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Je wilt er niet over twisten, maar de kast+voeding is te duur.
Bespaar op de combi zo'n 70 euro.

Deze besparing besteed je aan deze:
pricewatch: MSI Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7950GT-VT2D512EZ-HD
Dan heb je een passief gekoelde videokaart, zodat je systeem flink stiller is.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 22:33
Niet veel op aan te merken, alleen zou ik een Seagate 160 GB 7200.10 harde schijf in zo'n systeem zetten en geen Maxtor.

Maxtor heb ik en met mij vele anderen, minder vertrouwen in kwa levensduur. Het is al eens aangetoond dat Maxtor meer RMA's te verwerken heeft.

De 7200.10 is een snelle, stille harde schijf. Hij is iets van 12 euro duurder maar zeker het overwegen waard. Pricewatch linkje

• Jarnoootje
Quacka schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:11:
Je wilt er niet over twisten, maar de kast+voeding is te duur.
Bespaar op de combi zo'n 70 euro.

Deze besparing besteed je aan deze:
pricewatch: MSI Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7950GT-VT2D512EZ-HD
Dan heb je een passief gekoelde videokaart, zodat je systeem flink stiller is.
levert dit dan echt zo´n ontzettende boost op kwa preformance dat het het overwegen waard is? naar mijn weten komt deze kaart overeen met de x1950 (weet het niet zeker ben in Nvidea niet zo thuis)

kortom is het verstandig op die twee dingen te bezuinigen en vervolgens een duurdere vga kaart te kopen?

• Quacka
Jarnoootje schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:25:
[...]

levert dit dan echt zo´n ontzettende boost op kwa preformance dat het het overwegen waard is? naar mijn weten komt deze kaart overeen met de x1950 (weet het niet zeker ben in Nvidea niet zo thuis)

kortom is het verstandig op die twee dingen te bezuinigen en vervolgens een duurdere vga kaart te kopen?
nee het levert geen pretatieboost op (de kaart is wel beter overigens), maar het is een stille kaart.
je zegt zelf:
een aardige grafische kaart maar verder wil ik hem ook redelijk stil houden zodat ik hem (in tegenstelling tot mijn vorige computer) `s nachts niet hoor.
Nou, die 1950pro is verre van stil, zover ik heb begrepen van reacties van andere mensen alhier.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 23:47

Theo

moederbord

De 19xx serie van Ati vragen helemaal veel stroom, dit betekdn weer veel warmte, en dit moet weer worden afgevoerd worden door ventilatoren. Hoe meer warmte, hoe harder de fans moeten draaien. Daarom zijn de laatste ATi kaarten absouut niet stil. Ik zou daarom niet voor een Ati kaart gaan maar voor een nvidia (geen 8800 reeks, deze verbruiken alleen maar nog meer). Het maakt dan niet zo heel vel uit of deze dan passief gekoeld is of bniet, hij zal in ieder geval minder geluid maken dan een ATi kaart.

Ik heb verder nog wel een paar aanmerkingen op je systeem:

- Je voeding is wat aan de dure kant. Voor 50 euro zijn er ook goede voedingen. Je systeem zal aan een 400 watt voeding echt voldoende hebben (350 watt ook wel trouwens) Hiermee kan je 30 euro besparen

-Je cpu kun je beter een E6300 nemen. deze is wat goedkoper, maar helaas ook ietsje minder snel. De E6300 kun je zeer makkelijk een beetje overklokken. Ik kan je nu al garanderen dat je zonder enige problemen de cpu 25% sneller kan maken. (dan draait hij mooi synchroon met je geheugen) Dus als je een E6300 neem en deze ietsje sneller maakt dan ddraait hij op ongeveer dezelfde snelheid als de E6600. De E6400 kun je net zo makkelijk ietsje sneller maken, maar voor jouw systeem is een E6300 ook ruim voldoende. Hiermee bepaar je ook weer 40 euro.

- Je HD kun je beter niet van Maxtor nemen, deze zijn kwalitiatief minder. Als je een erg stil systeem wilt kun je eens kijken naar bijvoorbeeld een Samsung HD. Deze zijn fluisterstil en zijn beter dan een Maxtor. Als je in de Productservey kijkt zie je dat men het minst tevreden is over Maxtor, en het meest over Samsung schijven .

- Waarom heb je niet bij Azerty gekeken?? Hun zijn namelijk oko één van de goedkoopste.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 15:33

Pubbert

random gestoord

De X1950XT(X) en X1900XT(X) zijn idd niet al te stil, de X1950Pro heeft een stuk stillere cooler, en daarnaast is een X19x0 een stuk meer future-proof, vanwege support van oa. HDR + FSAA, en Hoekonafhankelijke AF.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:04
Salland en Azerty horen bij elkaar... Zitten onder het zelfde moederbedrijf. Ze zittens zelfs beide in het kleine plaatsje Raalte...

Dus kun je net zo goed voor Azerty gaan. Zelfde site, service en snelheid...

Voor de rest lekker systeempje. Alleen de Maxtor zou ik inderdaad weg laten. Zijn vrij luidruchtig, en hebben in het verleden problemen gehad... Kijk eens naar WD Caviar, of Samsung zoals ze hierboven zeiden...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ziet er netjes uit. Als ik jou was zou ik wel de NEC 7170S nemen, dat is een SATA brander - geen lelijke IDE-kabels meer!

En die behuizing, tja. Je moet ervan houden, maar kijk ook eens naar de Antec SOLO. Heb hem hier zelf staan, echt een geweldige kast :)

[ Voor 36% gewijzigd door NNF op 10-01-2007 14:28 ]

• Jarnoootje
NNF schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:27:
Ziet er netjes uit. Als ik jou was zou ik wel de NEC 7170S nemen, dat is een SATA brander - geen lelijke IDE-kabels meer!

En die behuizing, tja. Je moet ervan houden, maar kijk ook eens naar de Antec SOLO. Heb hem hier zelf staan, echt een geweldige kast :)
die brander heeft verder weinig zin aangezien het een dichte kast is.

Verder de goedkopere cpu is idd wel een goede optie en dat scheeld me zeker weer wat geld.

Andere voeding scheeld niet veel maar alle kleine beetjes helpen uiterraard.

Andere harddisk lijkt me dan wel logisch als je het een beetje betrouwbaar / stil wilt houden.

Als ik die dus aanpas is het systeem wel goed? en bespaar ik ook nog ongevere 50 euro :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 23:47

Theo

moederbord

Jarnoootje schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:38:
[...]

die brander heeft verder weinig zin aangezien het een dichte kast is.

Verder de goedkopere cpu is idd wel een goede optie en dat scheeld me zeker weer wat geld.

Andere voeding scheeld niet veel maar alle kleine beetjes helpen uiterraard.

Andere harddisk lijkt me dan wel logisch als je het een beetje betrouwbaar / stil wilt houden.

Als ik die dus aanpas is het systeem wel goed? en bespaar ik ook nog ongevere 50 euro :)
Als je inderdaad een iets goedkopere voeding neem, de Nvidiakaart, een E6300, Geen maxtor dan denk ik dat je een heel net systeem zal hebben.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Quacka
theodouma schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:54:
[...]

Als je inderdaad een iets goedkopere voeding neem, de Nvidiakaart, een E6300, Geen maxtor dan denk ik dat je een heel net systeem zal hebben.
bijna compleet anders >:)

Verwijderd

mooi systeem (heb je de monitor al??)

• Jarnoootje
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:09:
mooi systeem (heb je de monitor al??)
Heb op het moment 2x19inch benq tft scherm staan...ziet er wle strak uit zwarte zeer dunne lijst. Samen met mijn zwarte creative boxen, zwart toetsenbord en zwarte muismat (van glas) is het een mooi geheel straks :)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

Bij de totaal prijs moet je even letten op prijs van verzendkosten want bij empc bijvoorbeeld gaat het per gewicht.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Jarnoootje
aex351 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:06:
Bij de totaal prijs moet je even letten op prijs van verzendkosten want bij empc bijvoorbeeld gaat het per gewicht.
dat weet ik. Salland zit voor mij zo dichtbij dat ik het wel op kan halen (baas van mijn pappie betaald benzine (A))
Pagina: 1