Toon posts:

[XP] Home installatie probleem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allemaal, ik heb een probleem met de installatie van windows. Ik heb google al een burn-out bezorgd met zoeken maar ik kan de oplossing maar niet vinden.

Het probleem is het volgende: ik heb een nieuwe PC gebouwd (specs plaats ik wel even onderaan) en wil hierop mijn oude vertrouwde XP installeren. Deze XP is overigens volledig origineel en legaal. Het installeren begint goed met het laden van de drivers (blauw scherm met de medling bezig met laden) welke nodig zijn bij een nieuwe installatie, na dit laden moet volgens mij het welkom bij XP setup scherm komen. Dit doet hij dus niet. Als hij klaar is met laden van de drivers dan krijg ik een zwart scherm met een snel knipperende cursor links boven in het scherm. Hij doet dan ook helemaal niets meer, de cd rom stopt met spinnen en de HDD stopt er ook mee.

Iemand enig idee?????

Spec's:
Moederbord: Asrock AM2NF3-VSTA
Processr: AMD Sempron 3400+
geheugen: 1024 MB ddr2 (233 geloof ik)
videokaart: geforce 6200 256mb
Voeding: merk weet ik even niet maar het is een 400 WATT voeding

groetjes
Jan-Willem

Verwijderd

Misschien is je windows CD wel beschadigd

nadat je drivers zijn geladen gaat ie overigens niet meteen verder naar je "welkom bij xp setup" scherm, maar krijg je eerst de vraag op welke partitie je dit wilt installeren. Hier krijg je dus ook de mogenlijkheid een nieuwe (en dus niet geformateerde partitie) te formateren.

Als je PC nou net voor dit Partitiegedoe jammed, kan het dus erg goed zijn dat er iets met je schijf aan de hand is, controleer dit eens in je BIOS

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met in de bios controleren, ik ben helaas niet zo'n ster in het hele bios gebeuren.
Voor zover ik kan zien geeft de bios exact aan wat voor HDD erin zit.

Voor zover ik weet stopt hij ermee op het moment dat hij naar het volgende scherm zou moeten gaan, het welke partitie scherm dus.

Jan-Willem

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 21:21 ]

Verwijderd

Dit zou dan moeten betekenen dat je windows setup niet zijn benodigde drivers kan vinden, deze zouden op de CDrom moeten staan, ik kan dus nog maar een conclusie trekken: kapotte/beschadigde CD

wat je wel nog even kan proberen is je BIOS terug te zetten naar fabrieksinstellingen/optimale instellingen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou deze eens doornemen, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, staat wat in over voeding, testen van geheugen, temperatuur e.d. Handig om even wat dingen uit te sluiten.

En moet je ook nog SATA drivers laden of heb je een PATA schijf?

[ Voor 14% gewijzigd door Noork op 10-01-2007 23:05 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Kan ook goed een geheuegenprobleem zijn, draai eens Memtets86+ 1.65

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Noork schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:03:
Ik zou deze eens doornemen, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, staat wat in over voeding, testen van geheugen, temperatuur e.d. Handig om even wat dingen uit te sluiten.

En moet je ook nog SATA drivers laden of heb je een PATA schijf?
Sinds wanneer is een SATA driver nodig op een NF3 bord ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mad-dog schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:06:
[...]

Sinds wanneer is een SATA driver nodig op een NF3 bord ?
Geen idee, ik stelde de vraag. Ik ken het bordje verder niet. Of emuleert dat bordje SATA naar PATA?

[ Voor 8% gewijzigd door Noork op 11-01-2007 01:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:06:
Kan ook goed een geheuegenprobleem zijn, draai eens Memtets86+ 1.65
Hoe kan ik dit testen, m'n pc doet gewoon niets. Alles is nieuw en ik heb geen beshikking over een andere pc die met dit geheugen overweg kan.

Jan-Willem

Verwijderd

Heb je in de nieuwe pc SATA schijven?
kijk dan eens naar de drivers hiervoor... wil wel eens een probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het zijn geen SATA schijven, gewoon IDE

Verwijderd

Dergelijk verschijnselen heb ik pas geleden gehad met een pc, na veel zoekwerk bleek daar dat er een fout zat in het eerste stuk van de HDD.

Dat schijnt met een hexeditor op te lossen zijn, maar vanwege ongeduld heb ik met een tool van de fabrikant (in mijn geval maxtor) een low level format gedaan en het probleem was opgelost.

Bij deze fout hield niet alleen de xp installatie op na het inladen van de drivers maar was de HDD ook niet te benaderen met een knoppix cd en gaf een bartPE cd hetzelfde effect als de xp installatie cd.

Verwijderd

Topicstarter
@ acab

kun je mij misschien vertellen hoe dat werkt zo'n low level format. Klinkt mij in de oren als de moeite waard om te proberen.

Als het goed is krijg ik morgen van een vriend een andere XP cd, eens kijken of die dezelfde fout geeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:54:
Dergelijk verschijnselen heb ik pas geleden gehad met een pc, na veel zoekwerk bleek daar dat er een fout zat in het eerste stuk van de HDD.

Dat schijnt met een hexeditor op te lossen zijn, maar vanwege ongeduld heb ik met een tool van de fabrikant (in mijn geval maxtor) een low level format gedaan en het probleem was opgelost.

Bij deze fout hield niet alleen de xp installatie op na het inladen van de drivers maar was de HDD ook niet te benaderen met een knoppix cd en gaf een bartPE cd hetzelfde effect als de xp installatie cd.
Bedoel je in de MBR?
Als dat het probleem is kan je toch ook met je XP-cd in repairmode een 'fixmbr' uitvoeren?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check voor de gein even je jumpering van je HDD. Als het een single IDE disk is, zet het ding dan eens op cable select en zorg dat ie aan de goede conector hangt. Heb dit laatst ook eens gehad, ding was primary master maar kreeg allemaal boot fouten. Pri HDD failed enzo. En dat terwijl het ding 100% ok was en als master gejumpered stond 8)7

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 22:08:
[...]

Bedoel je in de MBR?
Als dat het probleem is kan je toch ook met je XP-cd in repairmode een 'fixmbr' uitvoeren?
Idd, een fout in de MBR.

Dat lukte dus niet omdat je ik niet in de repair console kon komen, na het laden van de drivers staat er alleen nog maar een knipperend streepje op de monitor.

@TS Bij mij ging het om een maxtor schijf, voor oa een low level format kan je van de maxtor website het programma maxblast downloaden hier

op die pagina staat ook een link naar de gebruiksaanwijzing.
Voor een ander merk hdd kan je zo'n tooltje meestal ook downloaden van de fabrikant.

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee wat er nu wer aan de hand is. Kreeg nu eerst een melding "CMOS Checksum bad" na voor de optie F1 te hebben gekozen begon XP voor de zoveelste keer te installeren, nu starte hij echter wel gewoon door naar het partitie kiezen e.d. Hij is nu op dit moment aan het formateren. Mis alleen wel ong. 30 gig. XP setup geeft aan dat het een schijf van 131070 MB is. Als het goed is, is het een schijf van 160 Gig (bij mijn weten 163840 MB).
Laat nog wel weten hoe het afloopt.

alvast bedankt voor alle suggesties

Jan-Willem

Verwijderd

Staan jumpersettings goed?

Schijf als master ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bergijp er dus helemaal niets meer van maar het is gelukt.

Die 'verkeerde' aanduiding van de groote van de HDD kwam uiteraard door XP zonder SP1 of 2.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Jan-Willem
Pagina: 1