Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk uit te leggen in woorden, want de vele foto's die ik gepoogd heb te nemen van het scherm laten niet duidelijk zien wat ik juist bedoel. Het probleem is hetvolgende:
M'n beeld is onscherp. In welke zin dan wel?
Dit kan volgens mij aan twee zaken liggen, het scherm of de grafische kaart. Natuurlijk kan ik dat testen door even een andere monitor aan te sluiten maar dit is in mij situatie niet echt evident, het enige andere scherm in huis hangt vast in een kluwen van draden achter het bureau (jo, zo hoort het niet natuurlijk). Na jullie (deskundige
) mening kan ik natuurlijk alsnog verwisselen en eventueel nog andere dingen testen.
Ook blijkt het scherm recent soms lichte trepen weer te geven die over het scherm rollen, dit gaat gepaard met een hoge piep. Het gaat over wanneer ik het scherm af en terug aan zet. Mijn vermoeden is dus dat het scherm aan vervanging toe is maar is dit ook zo of ligt het probleem elders?
Mijn pogingen? (die niets uithalen)
Sapphire 9600 XT
Scherm: Sony Trinitron 17" Multiscan A230 (crt)
met de laatste catalyst en op resolutie 1152*864 (85 Hertz)
Nu is dit niet het eerste probleem dat ik ondervind met dit scherm/grafische kaart. (Vroeger ook al in dit forum gehad over zwarte banden links in het scherm en swarte schermen, maar bon ...)
M'n beeld is onscherp. In welke zin dan wel?
- We zullen starten met het bureaublad. De pictogrammen en de omschrijving eronder lijken wat "verschoven". Dit is niet niet in de zin van één kleur die verschuift (wat meestal duidt op magnetisme of gewoon versletenheid) maar het gehele pictogram lijkt te schuiven/wazig te worden. Het ergste is dit wanneer de achtergrond een lichte kleur heeft (wit, geel, ... ) In het scherm zelf zit de functie om de convergentie te kiezen, zowel horizontaal als vertikaal maar dit lijkt geen oplossing te geven voor het probleem. Dit maakt het soms zelfs erger.
- Een ander probleem is hetvolgende. Wanneer ik tussen programma's onderling of naar het bureaublad schakel lijkt het of alles plots onscherp is. Je ogen passen na een tijdje wel aan maar het is niet leuk en evenmin gezond volgens mij.
Dit kan volgens mij aan twee zaken liggen, het scherm of de grafische kaart. Natuurlijk kan ik dat testen door even een andere monitor aan te sluiten maar dit is in mij situatie niet echt evident, het enige andere scherm in huis hangt vast in een kluwen van draden achter het bureau (jo, zo hoort het niet natuurlijk). Na jullie (deskundige
Ook blijkt het scherm recent soms lichte trepen weer te geven die over het scherm rollen, dit gaat gepaard met een hoge piep. Het gaat over wanneer ik het scherm af en terug aan zet. Mijn vermoeden is dus dat het scherm aan vervanging toe is maar is dit ook zo of ligt het probleem elders?
Mijn pogingen? (die niets uithalen)
- Het veranderen van resolutie (naar boven en beneden)
- Het veranderen van verversingsgraad (Hertz)
- Update catalyst, ook oudere versies geprobeerd
- "iets" driverachtig van scherm geïnstaleerd (van de sony website)
- Alle functies uit het menu van de monitor zelf geprobeerd
- Gevloekt
Sapphire 9600 XT
Scherm: Sony Trinitron 17" Multiscan A230 (crt)
met de laatste catalyst en op resolutie 1152*864 (85 Hertz)
Nu is dit niet het eerste probleem dat ik ondervind met dit scherm/grafische kaart. (Vroeger ook al in dit forum gehad over zwarte banden links in het scherm en swarte schermen, maar bon ...)