Toon posts:

Onscherp beeld op monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 926 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk uit te leggen in woorden, want de vele foto's die ik gepoogd heb te nemen van het scherm laten niet duidelijk zien wat ik juist bedoel. Het probleem is hetvolgende:

M'n beeld is onscherp. In welke zin dan wel?
  • We zullen starten met het bureaublad. De pictogrammen en de omschrijving eronder lijken wat "verschoven". Dit is niet niet in de zin van één kleur die verschuift (wat meestal duidt op magnetisme of gewoon versletenheid) maar het gehele pictogram lijkt te schuiven/wazig te worden. Het ergste is dit wanneer de achtergrond een lichte kleur heeft (wit, geel, ... ) In het scherm zelf zit de functie om de convergentie te kiezen, zowel horizontaal als vertikaal maar dit lijkt geen oplossing te geven voor het probleem. Dit maakt het soms zelfs erger.
  • Een ander probleem is hetvolgende. Wanneer ik tussen programma's onderling of naar het bureaublad schakel lijkt het of alles plots onscherp is. Je ogen passen na een tijdje wel aan maar het is niet leuk en evenmin gezond volgens mij.
Waar ligt het probleem?
Dit kan volgens mij aan twee zaken liggen, het scherm of de grafische kaart. Natuurlijk kan ik dat testen door even een andere monitor aan te sluiten maar dit is in mij situatie niet echt evident, het enige andere scherm in huis hangt vast in een kluwen van draden achter het bureau (jo, zo hoort het niet natuurlijk). Na jullie (deskundige ;) ) mening kan ik natuurlijk alsnog verwisselen en eventueel nog andere dingen testen.
Ook blijkt het scherm recent soms lichte trepen weer te geven die over het scherm rollen, dit gaat gepaard met een hoge piep. Het gaat over wanneer ik het scherm af en terug aan zet. Mijn vermoeden is dus dat het scherm aan vervanging toe is maar is dit ook zo of ligt het probleem elders?

Mijn pogingen? (die niets uithalen)
  • Het veranderen van resolutie (naar boven en beneden)
  • Het veranderen van verversingsgraad (Hertz)
  • Update catalyst, ook oudere versies geprobeerd
  • "iets" driverachtig van scherm geïnstaleerd (van de sony website)
  • Alle functies uit het menu van de monitor zelf geprobeerd
  • Gevloekt
Het gaat hier om volgende onderdelen:

Sapphire 9600 XT
Scherm: Sony Trinitron 17" Multiscan A230 (crt)
met de laatste catalyst en op resolutie 1152*864 (85 Hertz)

Nu is dit niet het eerste probleem dat ik ondervind met dit scherm/grafische kaart. (Vroeger ook al in dit forum gehad over zwarte banden links in het scherm en swarte schermen, maar bon ...)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:28:
Mijn pogingen? (die niets uithalen)
  • Gevloekt
:P Als het dan nog niet werkt denk ik dat het aan de monitor ligt. Bij wazige fonts kan het liggen aan cleartype liggen maar je geeft al aan dat het hele scherm wazig is.

Het handigste is toch om die andere monitor even uit te proberen (of deze monitor op je anderer pc als dat makkelijker gaat) om het uit te sluiten.
Mocht de monitor zelf onscherp zijn zou je nog kunnen proberen te focussen d.m.v. de HoogspanningTrafo (zit vaak een focus afstelling op) maar als je niet weet waar je mee bezig bent raad ik dit af (hoge spanning + onwetendheid = onverstandig).

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 08:57
Hoe oud is je beeldscherm? Misschien een erg domme opmerking van mij, maar ik gebruikte tot voor kort nog een oud CRT beeldscherm (Iiyama, 14 inch, ~1995) en toen ik die vergeleek met twee andere nieuwere schermen, was het beeld vele malen onscherper dan het beeld op de nieuwere monitors. En precies dezelfde klachten als jij omschrijft.

In de scherpte op die twee andere monitors zie ik ook zelfs verschil! Deze zijn ongeveer dezelfde leeftijd (#1 Iiyama Vision Master Pro 451, #2 Iiyama Vision Master Pro 411). Waarbij de laatste een scherper beeld geeft.

Dus ik denk dat het aan je monitor ligt. Misschien was het altijd al zo en wist je niet beter totdat je het beeld op een ander scherm zag of misschien treedt die onscherpte soms op door ouderdom. Wellicht een combinatie (waarbij ik denk dat dit laatste in mijn situatie gold).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een laptop op de monitor aangesloten en in eerste instantie lijkt alles dan goed te werken. Wel was het zo dat ik gewoon zwart als achtergrond had (en dus geen foto). Toen ik toch een wallpaper (van die stadaard dingen in windows) koos, bleek het probleem zit terug voor te doen. De letter en pictogrammen werden onduidlijk. Internet Explorer geeft helemaal geen wazig beeld, dus het probleem bevindt zich alleen op het bureaublad en als ik een wallpaper heb gekozen.
primusz schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:49:
[...]

:P Als het dan nog niet werkt denk ik dat het aan de monitor ligt. Bij wazige fonts kan het liggen aan cleartype liggen maar je geeft al aan dat het hele scherm wazig is.
Wat bedoel je juist met cleatype? Is dit een programma oid? Het probleem lijkt zich dus wel hoofdzakelijk te stellen met de fonts (daar is het toch het duidelijkst).
EDIT: Ik heb even naar cleartype gezocht maar dit lijkt mij niet het probleem. Cleartype past een beetje AA toe en maakt het dus gewoon wat "rustiger" leesbaar en niet echt scherp zoals. Volgens mij heb ik nu eerder een teveel aan cleartype. Zo lijkt het toch.
IloveMyHenB schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:56:
Hoe oud is je beeldscherm? Misschien een erg domme opmerking van mij, maar ik gebruikte tot voor kort nog een oud CRT beeldscherm (Iiyama, 14 inch, ~1995) en toen ik die vergeleek met twee andere nieuwere schermen, was het beeld vele malen onscherper dan het beeld op de nieuwere monitors. En precies dezelfde klachten als jij omschrijft.
Het beeldscherm is van 2001/2002 en was toen één van de betere monitors. Ik geloof dat er een wereld van verschil is tussen een tft van nu en een crt van 1995 (en dan nog 15"). Die dingen werken meestal maar op 60 Hz ofzo, dus met instant hoofdpijn verzekerd. Een monitor zou toch in principe langer dan 5 jaar mogen mee gaan.

Verder zat ik met een andere vraag. Indien ik een andere monitor koop, denk ik dat het de Samsung 770P wordt. Deze wordt goed aangeschreven in reviews en groter heb ik niet nodig (17"). In gewone winkels lijkt deze nogal een stukje duurder te zijn dan in de winkels in pricewatch. Ik wil dus graag on-line één bestellen (indien ...) maar deze shops in de pricewatch bevinden zich allemaal in Nederland. Zelf woon ik in België en zou dus ook liever in België bestellen omwille van lagere verzendkosten. Zijn er hier in België goedkope on-line winkels vergelijkbaar met bv. bestelcentrum.nl, salland.nl, ... ? Ik heb al wat in google gezocht maar de hoeveelheid shops vliegen je om de oren en ofwel zijn ze veel duurder ofwel zijn ze weer niet in België.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks de weinige respons op mij "roep" voor hulp zal ik toch even posten wat ik uiteindelijk gedaan heb. Zo kan er iemand in de toekomst hier misschien nog iets aan hebben.

Ik had geen zin in uitgebreid testen waar het probleem juist lag. Heb dan maar overwogen om een nieuwe monitor te kopen en het is een Samsung 940BW geworden. Na installatie van de nieuwe monitor leek ik geen enkel probleem meer te hebben van wazigheid, waarmee dus duidelijk werd dat het probleem inderdaad aan het scherm lag. Al kan ik niet helemaal zeker uitsluitsel geven want deze tft is via DVI aangesloten en de oude monitor was via VGA. Het zou dus nog daaraan kunnen liggen maar dat betwijfel ik wel.