autoradio inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 13.655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193286

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de aansluiting van mijn autoradio. Waarschijnlijk is de vraag al eens aan bod gekomen, maar ik kon hem niet vinden.

Ik heb de radio aangesloten en alles werkt goed met iso-stekkers. Alleen het zendergehuegen werkt niet. Ik weet dat ik daarvoor de kabel voor het zendergeheugen op de constante + moet aansluiten. Maar het probleem is dat die twee niet op dezelfde plek in de iso-stekker zijn aangesloten. Mijn vraag is hoe dit op te lossen.
  • Kan ik zelf de positie van de losse stekkers veranderen door ze los te halen? Ik heb gehoord dat dit wel kan maar erg lastig is.
  • Bestaan er iso verloop stekkers? Misschien zelfs waarbij je hem zelf in elkaar kan zetten en dus de positie van de draden kan bepalen?
  • Of kan ik de autoradio het beste door een dealer laten inbouwen?
Alvast bedankt,
Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 14:44

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 193286 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:47:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de aansluiting van mijn autoradio. Waarschijnlijk is de vraag al eens aan bod gekomen, maar ik kon hem niet vinden.

Ik heb de radio aangesloten en alles werkt goed met iso-stekkers. Alleen het zendergehuegen werkt niet. Ik weet dat ik daarvoor de kabel voor het zendergeheugen op de constante + moet aansluiten. Maar het probleem is dat die twee niet op dezelfde plek in de iso-stekker zijn aangesloten. Mijn vraag is hoe dit op te lossen.
  • Kan ik zelf de positie van de losse stekkers veranderen door ze los te halen? Ik heb gehoord dat dit wel kan maar erg lastig is.
  • Bestaan er iso verloop stekkers? Misschien zelfs waarbij je hem zelf in elkaar kan zetten en dus de positie van de draden kan bepalen?
  • Of kan ik de autoradio het beste door een dealer laten inbouwen?
Alvast bedankt,
Rogier
Je moet de rode en de gele draad verwisselen, het makkelijkste gaat dat door ze gewoon door te knippen en kruislings met kroonsteentjes weer terug te monteren. Het probleem ontstaat omdat de Europese en de Japanse implementatie iets verschillen. Zet je dus een Pioneer radio in een Duitse auto, of een Blaupunkt in een Japanse auto, dan zul je dit probleem aantreffen.

Veel merken hebben dit al onderkend en bieden de mogelijkheid de rode en gele draad middels een kliksysteem in de kabel om te wisselen.

Succes.

[ Voor 13% gewijzigd door SeatRider op 10-01-2007 09:50 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-06 15:56

E-Vix

Nu met sneeuw!

SeatRider schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:48:
[...]
het makkelijkste gaat dat door ze gewoon door te knippen en kruislings met kroonsteentjes weer terug te monteren.
NEEEEEE!!!!
Nooit knippen in je kabels en met kroonsteentjes gaan werken. Dit zorgt alleen maar voor problemen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al niet in een auto uit heb moeten zoeken welk draadje nou origineel waar hoort omdat een of andere malloot de kabels doorgeknipt en met een kroonsteentje verwisseld heeft. (ik bouw regelmatig navigatiesystemen in).

Een beetje radio heeft tegenwoordig een eigen kabelboom er aan zitten waar je simpelweg achterop twee stekkertjes om kan wisselen. Dit staat ook in de handleiding van je radio.
Kan je geen stekkertjes omwisselen dan kan je inderdaad bij iedere winkel waar ze radio's verkopen verloopkabels krijgen. Kan je geen verloopkabel krijgen, dan kan je ook een 'stekkertrekker' krijgen. Hiermee kan je de pinnetjes uit je kabelboom trekken en omwisselen.

Maar wat je ook doet... NOOIT knippen in je kabelboom!

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je voor je reactie. Helaas heeft mijn clio uit 1995 die optie niet :)

Als ik het goed begrijp, stel je voor om de draden van de auto EN van de autoradio door te knippen en ze buiten de iso-stekker om met een kroonsteentje te verbinden. Ik had inderdaad begrepen dat dat kan, alleen knip ik de draden van de autoradio liever niet door, dan stopt de garantie. Kan ik die draden niet uit de iso-stekker losmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WOW, ok dank jullie wel. Gezien het fanatisme van E-Vix denk ik dat ik daar maar voor ga. Volgens mij kan ik in de radio niets wijzigen.

Zijn er verloopkabels waar je zelf de positie van de draden in de iso-stekker kan bepalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 193286 op 10-01-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Vaak is het probleem met geheugen dat je de gele en rode draad moet omwisselen. Volgens mij kan je dit simpel doen met die stekker, maar weet ik zo niet zeker

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Alle nieuwe radio's bieden de mogelijkheid om die twee draden in de kabelboom van de radio aan te passen. De meeste merken doen dat met stekkertjes die je uitelkaar kunt trekken, heb je echter bijvoorbeeld een JVC radio zonder kabelboom, dan is het mogelijk om de zekering een aansluiting te verschuiven. Als het goed is staat zoiets gewoon in de handleiding van de desbetreffende radio.

Verder zijn er gewoon ISO->"ISO maar dan net iets anders" verloopkabels te krijgen voor het geval je radio echt helemaal geen mogelijkheid heeft om anders te bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:11
Anoniem: 193286 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:59:
WOW, ok dank jullie wel. Gezien het fanatisme van E-Vix denk ik dat ik daar maar voor ga. Volgens mij kan ik in de radio niets wijzigen.

Zijn er verloopkabels waar je zelf de positie van de draden in de iso-stekker kan bepalen?
Je kan ook een bovag auto bedrijf (is vaak goedkoper dan dealer) 2 tellen naar je kabelbaam laten kijken. Deze hebben speciaal gereedschap (zoals stekkertrekkers) en die kunnen waarschijnlijk snel en redelijk geprijst je probleem oplossen. Vraag wel vooraf wat het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GGS_206 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:03:
Vaak is het probleem met geheugen dat je de gele en rode draad moet omwisselen. Volgens mij kan je dit simpel doen met die stekker, maar weet ik zo niet zeker
Ik weet wat het probleem is. De vraag is hoe je die draden verwisselt in de iso-stekker zodat ze WEL op elkaar aansluiten. Jij zegt dat dat "simpel kan met die stekker". Mijn vraag is dus hoe. Als dat lastig is, is de volgende vraag of er verloopstekkers zijn waarbij je zelf kunt bepalen in welke aansluiting van de iso-stekker je de draden plaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 193286 op 10-01-2007 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij mij (JVC radio/cd/mp3) kan ik dit aanpassen door de zekering te verplaatsen, die kan je net zoals een pc-jumpertje in een bepaalde stand zetten. Misschien dat jij ook zoiets hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Caponi schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:06:
Bij mij (JVC radio/cd/mp3) kan ik dit aanpassen door de zekering te verplaatsen, die kan je net zoals een pc-jumpertje in een bepaalde stand zetten. Misschien dat jij ook zoiets hebt?
En dat betekent de radio openschroeven? Zo ja, dan rijd ik even langs de dealer. Ik vind het leuk om op deze manier meer van autoradio's te weten (in mijn kringen kan ik daar nogal wat mensen mee imponeren ;) ), maar ik ben bepaald geen electrotechneut. Dank voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:05:
Alle nieuwe radio's bieden de mogelijkheid om die twee draden in de kabelboom van de radio aan te passen. De meeste merken doen dat met stekkertjes die je uitelkaar kunt trekken, heb je echter bijvoorbeeld een JVC radio zonder kabelboom, dan is het mogelijk om de zekering een aansluiting te verschuiven. Als het goed is staat zoiets gewoon in de handleiding van de desbetreffende radio.

Verder zijn er gewoon ISO->"ISO maar dan net iets anders" verloopkabels te krijgen voor het geval je radio echt helemaal geen mogelijkheid heeft om anders te bedraden.
Ik heb die mogelijkheid bij mijn radio niet gezien, maar zal er nog eens naar kijken. Het probleem is volgens mij niet alleen een kwestie van twee draden omwisselen, maar ze moeten op hele andere plaatsen in de iso-stekker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Anoniem: 193286 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:59:
Ja, die zijn er. Ik heb zo'n kabel moeten gebruiken om een Pioneer radio in een Opel ni te bouwen.
Zo'n kabel wordt dan tussen de radio-kabelboom en de auto-kabelboom geplaatst.
In de verloopkabel kun je dan de 2 draden die verwisseld moeten worden op de juiste positie aansluiten.
Kostte zo'n 15 euro's, maar het werkte daarna wel in 1x.

[ Voor 10% gewijzigd door wens op 10-01-2007 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wens schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:13:
[...]

Ja, die zijn er. Ik heb zo'n kabel moeten gebruiken om een Pioneer radio in een Opel ni te bouwen.
Zo'n kabel wordt dan tussen de radio-kabelboom en de auto-kabelboom geplaatst.
Kostte zo'n 15 euro's, maar het werkte daarna wel in 1x.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Large/109715.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-06 15:56

E-Vix

Nu met sneeuw!

Nee. Meer iets als zoiets :

Afbeeldingslocatie: http://www.meins24.de/Bilder/ITEMS/SMART/SMARAA.jpg

Deze kan je op eBay vinden, maar waarschijnlijk hebben ze deze ook bij je lokale Halfords liggen.
Het is een ISO -> ISO verloopkabel waar je dus de rode en gele draad om kan wisselen.

Wat voor radio heb je overigens aangezien er geen draden omgewisseld kunnen worden?
Als je radio een losse kabelboom heeft, dan zou je eventueel daar de draden in om kunnen wisselen. Desnoods door ze door te knippen, maar gebruik dan kabelschoentjes en zet er stekkertjes aan zodat je ze ook weer terug kan wisselen als je ooit een andere auto koopt. Als hij ooit kapot gaat dan stuur je de kabelboom gewoon niet mee voor garantie, of je koopt eerst een nieuwe kabelboom.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
E-Vix schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:33:
Nee. Meer iets als zoiets :

[afbeelding]

Deze kan je op eBay vinden, maar waarschijnlijk hebben ze deze ook bij je lokale Halfords liggen.
Het is een ISO -> ISO verloopkabel waar je dus de rode en gele draad om kan wisselen.

Wat voor radio heb je overigens aangezien er geen draden omgewisseld kunnen worden?
Als je radio een losse kabelboom heeft, dan zou je eventueel daar de draden in om kunnen wisselen. Desnoods door ze door te knippen, maar gebruik dan kabelschoentjes en zet er stekkertjes aan zodat je ze ook weer terug kan wisselen als je ooit een andere auto koopt. Als hij ooit kapot gaat dan stuur je de kabelboom gewoon niet mee voor garantie, of je koopt eerst een nieuwe kabelboom.
Het is een Micromaxx MD-4925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Sowieso nooit de kabelboom meesturen bij garantie: het reparatiebedrijf heeft die dingen zelf wel, en als je ze meestuurt kan er maar 1 ding gebeuren: het raakt kwijt en jij mag voor 35-50 euro een nieuwe aanschaffen omdat ineens niemand van iets weet (een beetje winkel kan overigens gewoon een nieuwe kabel afdwingen bij de reparatieservice, doen ze na enig druk zetten niet zo moeilijk over :P)

Dat je garantie vervalt zodra je 2 draden in de kabelboom van de radio doorknipt en omwisselt is dus pure bullshit, tenzij ze kunnen aantonen dat jij je +12V op een speakeringang hebt gezet, dan ben je wel de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

E-Vix schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:56:
[...]

NEEEEEE!!!!
Nooit knippen in je kabels en met kroonsteentjes gaan werken. Dit zorgt alleen maar voor problemen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al niet in een auto uit heb moeten zoeken welk draadje nou origineel waar hoort omdat een of andere malloot de kabels doorgeknipt en met een kroonsteentje verwisseld heeft. (ik bouw regelmatig navigatiesystemen in).

Een beetje radio heeft tegenwoordig een eigen kabelboom er aan zitten waar je simpelweg achterop twee stekkertjes om kan wisselen. Dit staat ook in de handleiding van je radio.
Kan je geen stekkertjes omwisselen dan kan je inderdaad bij iedere winkel waar ze radio's verkopen verloopkabels krijgen. Kan je geen verloopkabel krijgen, dan kan je ook een 'stekkertrekker' krijgen. Hiermee kan je de pinnetjes uit je kabelboom trekken en omwisselen.

Maar wat je ook doet... NOOIT knippen in je kabelboom!
Rustig, alleen kalmte kan je redden!

Als je mijn post had gelezen schreef ik ook al dat de meeste moderne radio's je die optie bieden. Zo niet, dan in de kabelboom van de radio zelf rood en geel omwisselen dmv stekkertjes, of als dat niet kan, met een kroonsteentje :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
SeatRider schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:47:
[...]

Rustig, alleen kalmte kan je redden!

Als je mijn post had gelezen schreef ik ook al dat de meeste moderne radio's je die optie bieden. Zo niet, dan in de kabelboom van de radio zelf rood en geel omwisselen dmv stekkertjes, of als dat niet kan, met een kroonsteentje :).
Ik had je post wel gelezen hoor, dank je. Ik benalleen bang dat het wisselen dmv stekkertjes niet de oplossing is, omdat de draden op hele andere plaatsen in de iso-stekker moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wens
Anoniem: 193286 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:51:
[...]

Ik benalleen bang dat het wisselen dmv stekkertjes niet de oplossing is, omdat de draden op hele andere plaatsen in de iso-stekker moeten.
In je TS zeg je dat alles werkt, behalve het geheugen van de zenders.
Dan moet je pin 4 & 7 verwisselen.
En dat kan met een ISO tussenkabel, als de meegeleverde kabelboom dat niet kan.
Zie de post van E-Vix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wens schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:57:
[...]

In je TS zeg je dat alles werkt, behalve het geheugen van de zenders.
Dan moet je pin 4 & 7 verwisselen.
En dat kan met een ISO tussenkabel, als de meegeleverde kabelboom dat niet kan.
Zie de post van E-Vix.
Ga ik proberen. Ik kan alleen zo'n tussenkabel nog niet vinden. Allen: dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 193286 op 10-01-2007 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wens
Misschien deze: http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=109700
Even bij Halfords kijken of je in deze kabelboom pin 4 en pin 7 kunt verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrodo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 14:09

jeffrodo

...

De losse draden in een iso stekker kan je idd loshalen met een "kabeltrekker". Ik heb hetzelfde probleem ook eens gehad en op dezelfde manier opgelost, maar niet met een kabeltrekker maar met een kleine paperclip. in sommige iso connectors vorden de contactpunten op hun plaats gehouden met een weerhaakje die je met een paperclip kan induwen vanaf de kant van de kabel of vanaf de voorkant van de stekker. Daarna kan je ze verwisseld terugduwen in de iso connector!

Succes!

WIjsheid en geluk toegewenst. Vriendelijke groet... |-:-| Denk niet zwart-wit, maar buiten de kaders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:33
Ik heb met mijn JVC net zekering een plekje "omhoog" gezet. Nu blijft de autoradio aan. Het probleem: Hij blijft altijd aan.Je moet hem zelf uit doen.

Bij alle auto's die ik heb gehad gaat de radio automatisch uit als je de auto van contact afhaalt. Nu rijd ik een Audi A3 en hij blijft gewoon aan, moet hem dus met de hand uit zetten.

Leuke workaround dus, maar het werkt nog niet zoals ik wil. Iemand tip/idee?

Het is de JVC KD-G151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 13:15
Heb pas geleden ook dit probleem gehad en bij mij zaten alle draadjes met kabelhulsje vastgeprikt in de stekker. Ik had gewoon de rode en gele losgetrokken ( wel met beleid ) en verwisseld. Nu doet hij het weer als van ouds.
succces ermee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb deze net gekocht bij halfords. Ik kan daarin idd rood en geel verwisselen, pin 4 en 7. Vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toch nog een laatste vraag. Het gaat hier om een Clio uit 1995. Ik begrijp uit andere topics dat bij Opel en VW de rode en gele draad zijn omgedraaid. Is dat dan bij renault ook "normaal"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 13:15
Weet ik niet, bij mij (peugeot 106 uit 1993) zitten er stickertjes aan de kabels. en volgens mij is het bij citroen, peugeot en renault allemaal 1 pot nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

RedHat schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:53:
Ik heb met mijn JVC net zekering een plekje "omhoog" gezet. Nu blijft de autoradio aan. Het probleem: Hij blijft altijd aan.Je moet hem zelf uit doen.

Bij alle auto's die ik heb gehad gaat de radio automatisch uit als je de auto van contact afhaalt. Nu rijd ik een Audi A3 en hij blijft gewoon aan, moet hem dus met de hand uit zetten.

Leuke workaround dus, maar het werkt nog niet zoals ik wil. Iemand tip/idee?

Het is de JVC KD-G151
Die zekering omdraai truc zorgt er inderdaad voor dat je radio altijd aan blijft, zowel bij stroom op de rode als bij stroom op de gele. Als je wilt dat ie met je contact mee aan en uit gaat moet je de zekering weer terug zetten en de rode en gele draad omwisselen, zoals hierboven al door mij en anderen omschreven.

Pagina: 1