Toon posts:

ASROCK 939Dual-Sata2 werkt niet met 3 Dimms?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Asrock bord zat tot nu toe één Kingston 1GB module KVR400X64C3A/1G. Vandaag heb ik de kit-versie er bij gekocht, de KVR400X64C3AK2/2G om van 1 naar 3GB te gaan.

Zodra er echter 3 dimms in het bord zitten start de PC geheel niet meer op. Heel af en toe komt wel het BIOS voorbij (geen foutmeldingen daarin) maar Windows boot in ieder geval niet.
Eén of twee dimms in willekeurige slots geven geen enkel probleem (er zitten er nu twee in).
Ik heb alle vier de variaties voor 3 dimms in vier slots geprobeerd. Volgens de manual moeten er drie gebruikt kunnen worden (melding dat dual channel dan niet kan werken), dus ik doe niets illegaals volgens mij.

Mijn conclusie:
Dimms zijn goed (de losse werkt, de twee nieuwe samen ook, de losse + 1 nieuwe ook trouwens)
Moederbord is goed (twee dimms werken in zowel slot 1+2 als 3+4)
Ik heb het BIOS bijna overal op AUTO staan, alleen de 400Mhz staat vast omdat deze anders naar 333 gaat. Verder geen snelheden opgeschroefd.

Iemand enig idee voordat ik contact opneem met de leverancier?

Bedankt,
Jeroen

Verwijderd

nee klopt
in de handleiding staat dat je de bank per1 of per2 moet vullen.
Het is een dualchannel systeem.

je kan wel singel draaien met 1 mem.
of je kan dual draaien door 2mem
je kan ook dual draaien met 4mem

3mem werkt niet

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 06:22
In de manual http://download.asrock.com/manual/939Dual-SATA2.pdf staat op pagina 12, punt 2 in grijze vak dat bij 1 en 3 dimms dual channel niet werkt. Dat betekent dat 3 stuks gewoon moet werken! Of lees ik het nu verkeerd?

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05 22:19
Maar kan je wondows wel overweg met 3Gb geheugen, volgens mij niet. Windows XP kan niet met meer dan +/-2,5Gb werken, precies wee ik het niet.

• WaterFire
Nee dat gaat goed...in het slechtste geval wordt 500MB achtergehouden door windows, maar de andere 3,5 werkt dan gewoon. Genoeg topics daarover te vinden zag ik, de 3GB hier ligt nog onder die grens.

Verwijderd

WaterFire schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:10:
In de manual http://download.asrock.com/manual/939Dual-SATA2.pdf staat op pagina 12, punt 2 in grijze vak dat bij 1 en 3 dimms dual channel niet werkt. Dat betekent dat 3 stuks gewoon moet werken! Of lees ik het nu verkeerd?
je leest het verkeert dus (tja jappe en nerderlands)

Je kan geen en je zult geen dual channel mem kunnen draaien met 3stiks.
Je kan ook geen singel channel draaien met 3mems.

Ik heb zelf dat bord ook liggen

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan wordt het dus nog eentje erbij of van 3 naar 2 indien mogelijk...jammer!
Overigens ben ik inmiddels diep gefrustreerd door dit bord, heb vanavond Windows helemaal schoon geinstalleerd en zelfs met bijna niks er op slaat hij nog vast af en toe, mijn gevoel zegt me dat het het bord is...komt wel weer een keer.

Bedankt voor de info nogmaals!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:35

Bene

list incomprehension

Is de oplossing niet heel flauw 1 van je sticks voor 2 x 512 mb te ruilen? Dat moet wel te doen zijn via V&A..

• WaterFire
Zeker is dat een oplossing, niets flauws aan. Ben ik nog niet helemaal uit. Twee topics hier over het nut van 4GB zijn niet al te positief, maar net zoals bij de meeste pc-parts is dat beeld over een jaar weer helemaal anders.

[off topic]
Grappig om hier te zien dat ik op mijn werk een ander account heb dan thuis 8)7
[/off topic]

[ Voor 19% gewijzigd door WaterFire op 11-01-2007 14:46 ]

Pagina: 1