Toon posts:

Geplande aankoop laptop (advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft hier de geplande aankoop van een vriendin van mij.

De vraag:
Zijn de onderdelen van het hieronder beschreven laptop optimaal in verhouding en is de prijs redelijk? Ik ben op zoek gegaan naar losse reviews voor de processor, videokaart, etc en dat lijkt er goed uit te zien. Niet het nieuwste van het nieuwste, maar goede prestaties en kan een tijd mee. Ik zou toch graag een second opinion willen meegeven.

Het geplande gebruik:
Office
HTML editor
Photoshop
Flash
World Of Warcraft
Windows XP

Het laptop:

Asus Z53Jc-AP066M
Intel Cire 2 Duo T5500 (1,66 GHz, 2 MB cache)
1 GB DDR2 geheugen - 120 GB harde schijf
NVIDIA GeForce GO 7300 256 MB TurboCache
15,4 inch Color Shine breedbeeldscherm
Double Layer DVD±ReWriter
54 Mbps Wireless LAN
7-in-1 geheugenkaartlezer

De prijs:

999 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die GF7300 is niet het je dat. Er zijn verschillende Asus laptops net onder de 1000 euro (de A6 serie geloof ik) die een X1600 of GF7600 hebben, net wat meer grafische kracht.

Welke laptops heb je nog meer bekeken? Er staat ook veel informatie in de verschillende topics over Asus laptops.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:56

Theo

moederbord

de 7300 heeft Turbochache. Dit is een duur woord voor iests dat je liever niet heb. Met turbocache wordt bedoeld dat de videokaart 256 MB ondersteunt, hij heeft het echter niet. De kaart heeft misschien maar 32-64 MB aan videogeheugen. Het overige geheugen snoept hij van je gewone werkgeheugen af. Dit kost je niet alleen geheugenplaats maar ook de bandbreedte.
Verder is de 7300 chip vrij budged, niet echt geschikt om echt me ete gamen. Dus de combiantie van een 7300 met TC is niet echt aan te raden om in een laptop te hebben waar je mee wiilt gamen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik denk meer aan 128 dedicated en 128 tc, niet 32-64? En met oudere spellen heb je inprincipe geen dure kaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank is groot voor de replies! <3

Voor de videokaart zal nog even naar andere mogelijkheden gekeken worden.
Voor WoW is echter geen highend gaming systeem nodig. En WoW op hogere quality settings kan dit laptop toch zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:07

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb een 7300go turbocache, hij heeft 128mb geheugen "zelf", de rest kan 'ie wegsnoepen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een mogelijk alternatief is gevonden. Reviews die ik gevonden heb zijn zeer positief.
Het gaat hier vooral om de RADEON X1400. Turbocaching is een Nvidia technologie dus zit er niet bij. Laptop is ook ietsje goedkoper al moeten er nog verzendkosten bijkomen. Looks good/better?

Het laptop:

Inspiron 6400 (N01646)
Intel® Core 2 Duo Processor T5500 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2x 512)
256MB ATI® MOBILITYTM® RADEON X1400 CARD graphics card, PCI-Express x16
15.4" W Screen XGA TFT display resolution 1280x800
8X DVD+/-ReWriter vaste interne Drive met Software
INTEL® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors

Prijs:

934,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf in elk geval altijd voor een ATI kaart gaan. En dit hoofdzakelijk omdat ATI veel en veel betere drivers heeft voor z'n kaarten, waardoor je ook echt het maximale uit die kaart trekt. Dit kan ik van G-Force niet zeggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyzNDaHood
  • Laatst online: 19-12-2022
Mja voor budget van 950 kan je ook een Ati X1600/Geforce 7600 halen. Alleen dan heb je geen C2D, maar meestal CD of Turion X2. Turion houdt in dat het minder zuinig is dan de C2D, CD is 32 bits tegenover 64Bits C2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dit is oa relevant voor windows vista correct? Dan zou X1400 beter zijn als ze ooit dat OS wil draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:19
Ach over de ATi en nVidia drivers. Uit benchmarks komen de 7600 en X1600 evengoed uit de test dus daar ligt niks aan. Wil je echt gamen, kun je beter een mid-end GPU nemen. 7600/X1600 is pakweg 2x zo goed als een 7300/X1300 (dus 100% meer). Je CPU (in mijn voorbeeld, mijn laptop dus) is pakweg 5-10% trager tov Core 2 Duo T5500. Echter merk je van die CPU niks. Rar bestand dat net iets langer duurt. Net als renderen. Maar realtime merk je er niks van en gebruik je lekker je 2e core en multitask je. In games merk je het pas, 2x zo veel FPS of meer details, en daar heb je wel wat aan!

En over Vista, een GF 6100 draait het ook al. Hou gewoon eens op met het denken aan 8800GTX in quald-SLI. Een GF6100 draait het ook al en het gaat puur, maar dan ook puur om de DX9 shaders voor glass. Als ik op de accu ga gaan de shaders uit en verdwijnt mijn glass. Aero zonder glass draait ook op de accu helemaal soepel!

[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 11-01-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wellicht belangrijk: op die eerste Asus die je noemt staat Windows MCE, en dat maakt 'm relatief duur. In de Asus lijn staat de laatste letter in het typenr voor de windows versie. M = MCE, P = Pro en H = Home. Laptops met MCE en Pro zijn iha iets van €100 duurder dan de versies met Home, dus als je geen MCE wilt is dat weggegooid geld en kan je beter een andere Asus zoeken.

Een hoop mensen op Tweakers zijn redelijk game-minded zodat veel discussies over laptops zich al snel richten op de grafische kaart. Als game prestaties niet heel belangrijk zijn (en WoW is idd niet echt belastend) zijn zou ik me eigenlijk veel meer laten leiden door andere zaken dan de videokaart: scherm (grootte, resolutie, beeldkwaliteit), snelle HD (4200 of 5400 rpm?), geheugen, batterij (hoe veel mAh?), gewicht, accessoires (ingebouwd bluetooth? webcam? IrDA? TV-Out?). Uiteraard verschillen de wensen van iedereen, maar ik heb zelf meer nut voor een dockingstation of een reserve accu dan aan 128 MB extra op mijn videokaart.

De Asus Z53-serie is overigens een licht gestripte F3, veelal zonder ingebouwd Bluetooth/webcam die wel op de "normale" F3's zitten. De Z92 serie die je ook veel ziet is een gestripte A6 (een iets ouder model), die zijn doorgaans iets goedkoper (maar m.i. ook wat minder mooi). Over de F3 en de A6 lopen topics hier op GoT.
Pagina: 1