[BARBONE] MSI MegaPC180 warm??

Pagina: 1
Acties:

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Hallo medetweakers.

Ik heb 2 weken geleden een msi megapc 180 op de kop kunnen tikken, nieuw, voor 75 euro. Dumpprijs. Probleem, er zit geen cpucooler in.

Hele internet afgezocht naar die cooler maar dat is dus los niet te vinden.

Ik heb er een amd 2800+ inzitten en daarop een 60mm doorsnede alluminium koelblok die net tussen de hdd en voeding past met een fan (60mm) van coolermaster.
Hij werkt als een trein alleen toen ik de temperatuur bekeek in de bios schrok ik even. 80 graden nadat hij een paar uur 25 gb muziek in itunes op hetzelfde volume heeft gebracht wat zo'n 60% van de CPU inneemt.
koelblok is flink warm maar kan het gewoon goed vasthouden.
Kent iemand een type socketA koeler die klein is en toch goed koelt. Of zal ik hem zo laten draaien? Iemand ervaring met de msi megapc180 wat betreft temps...,... Alle info is welkom?

Ik heb de search gebruikt alleen is er weinig te vinden over die originele koeler en eventueel kleinere types en of er mensen zijn die een andere koeler in de megapc hebben gemod.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Voor reacties

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57
Je hebt dus al een koelblok? Gewoon een 45 mm koelertje opzetten. Als dat niet past kun je het mss proberen met een goeie casekoeler die lucht langs het koelblokje blaast en anders trachten zover mogelijk te underclocken. Heb je ook nog eens een stille pc.(ik neem aan dat je hem niet voor games gebruikt)

[ Voor 28% gewijzigd door skelleniels op 09-01-2007 23:08 ]

http://specs.tweak.to/16567

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
hoi blackstealth ik heb dezelfde megapc180 hier staan, je zegt dat je er 1 cooler op hebt zitten?
bij mij zit er 1 voor en 1 achter hij blaast dus van links naar rechts of hoe je het ook moet zien, misschien is dat ook een idee voor jou?
als dat wil kan ik nog wel wat fotos maken.

• Blackstealth
@skelleniels Er zit al een standaart socket a koeler op maar deze is niet toereikend voor een 2800+.

@IRCfreAk De originele cooler zou ik dolgraag willen hebben maar deze is helaas niet als los onderdeel te koop volgens Service van MSI. Tenzij er hier een tweaker is die er vanaf wilt :9

@suijkerbuijk Is niet geschikt voor socket A mits wat modificaties misschien maar dat risico wil ik niet lopen. Wel top koelertje, zou vet zijn als die heatsink eruit zou steken, zou het een beetje op een rad lijken of een uitlaatpijp. Toch eens op zoek naar een socketA variant hiervan. 8)

Nu ga ik proberen aan de zijkant van deze cooler een 60mm fan te zetten want deze zal er wel naast passen, daarna downclock ik de proc iets dan heb ik tenminste een leuk surfbakkie, ik vind deze specs voor een mediacenter toch te weinig, dan erger ik me kapot aan de snelheid ervan 8)7 , moet ik gewoon niet doen.

Andere ideëen zijn natuurlijk welkom.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
Blackstealth schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:05:80 graden nadat hij een paar uur 25 gb muziek in itunes op hetzelfde volume heeft gebracht wat zo'n 60% van de CPU inneemt.
koelblok is flink warm maar kan het gewoon goed vasthouden.
Ben je zeker dat de koeler en de CPU goed contact maken? Niet teveel koelpasta gebruikt?
Want als de CPU echt 80 graden is, dan moet het koelblok zeer warm zijn indien er een zeer goed contact is. Als je dat koelblok gewoon goed kan vasthouden dan is er volgens mij iets mis.

• Blackstealth
Laagvliegerke schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 22:13:
[...]

Ben je zeker dat de koeler en de CPU goed contact maken? Niet teveel koelpasta gebruikt?
Want als de CPU echt 80 graden is, dan moet het koelblok zeer warm zijn indien er een zeer goed contact is. Als je dat koelblok gewoon goed kan vasthouden dan is er volgens mij iets mis.
Ja ze maken zeker goed contact. Het koelblok is warm genoeg. CPU zal ook geen 80 graden zijn aangezien je dan zeker al performanceverlies zou hebben, ik merk verder weinig aan de pc(ik denk dat de tempsensor brak is). Maar hij is wel te warm dat merk ik juist aan de temperatuur van het koelblok.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
Ik heb even wat reviews over deze barebone gelezen en blijkbaar zijn temperaturen van meer dan 60°C met de bijgeleverde cooler eerder regel dan uitzondering. Aangezien de originele cooler nog wat frisse lucht kan aanzuigen via de zijkant van de barebone en dat in jouw geval niet zo is, kan het inderdaad best dat jouw CPU veel heter wordt. Dat het echt 80°C is, geloof ik niet. De temperatuursuitlezing zal er wel iets naast zitten. Maar het zal misschien niet zoveel schelen. :P
En er is inderdaad niet veel plaats om een betere cooler te installeren:
Afbeeldingslocatie: http://www.whiningdog.net/Articles/Computers/Build/20040512-MSIMEGA180/pics/cpu2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.whiningdog.net/Articles/Computers/Build/20040512-MSIMEGA180/pics/cooler5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.whiningdog.net/Articles/Computers/Build/20040512-MSIMEGA180/pics/cooler6.jpg

Misschien kan je een soort van fanduct maken die er voor zorgt dat de cooler frissere lucht van buiten de kast kan aanzuigen? Dat zou de temperatuur toch al naar beneden moeten halen. Anders is het echt uitkijken naar een nieuwe cooler maar dat zal geen simpele klus worden en zal misschien wat modwerk vereisen. En ik snap ook wel dat je geen 7000 rpm straaljagerfan wil monteren of veel geld wil uitgeven aan een cooler.

edit:
In vraag & aanbod heb ik een Thermalright SP-97 zien staan. Echt één van de allerbeste socket A heatsinks voor een lage prijs. De cooler voor jouw PC mag maximaal ongeveer 6 cm breed zijn. De lengte maakt minder uit. De SP-97 is minder dan 6 cm breed, ongeveer 10 cm mm lang en 5 cm hoog. Deze zou dus moeten passen. Maar er is altijd een maar ;) Het ding heeft heatpipes die uit steken en zeer waarschijnlijk gooien die roet in het eten. Een Thermalright SLK-947U zou dan een betere keuze zijn maar die staat niet in vraag & aanbod. :P
Persoonlijk zou ik overwegen om die koeler toch te kopen en de heatpipes af te zagen indien deze in de weg zitten. De SP-97 is volledig van koper en weegt meer dan een halve kilo. Zelfs zonder heatpipes zal deze koeler nog beter presteren dan deze die je er nu op hebt zitten!
De verkoper vermeldt dat de clips voor het bevestigen van een fan er niet bij zitten maar die heb je toch niet nodig. De fan die er nu op gelijmd is, zal waarschijnlijk te groot zijn. Er af halen en twee 6 cm fans naast elkaar op de heatsink plaatsen.
Dat is dus wat ik nu op dit moment zou doen in jouw plaats. Er is echter niet te zeggen hoeveel beter dit zal zijn. De casetemp is waarschijnlijk ook zeer hoog en die heeft ook een grote invloed. Desnoods kan je proberen de fan in de voeding te vervangen door een betere of ergens op één of andere manier een casefan te plaatsen.
Reviews:
http://www.madshrimps.be/...6&artpage=491&articID=119
http://www.ap0calypse.com/showthread.php?t=530

[ Voor 59% gewijzigd door D-Three op 12-01-2007 15:30 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
mijn megapc word ongeveer 50-55 graden, 60 als ie lang aanstaat met veel load, 80 is gewoon te warm.
Wat ik toch zou proberen als ik jou was is om aan 2 kanten van dat koelblok fans te zetten, zoals gezegd ik wil wel fotos maken hoe het er bij mij uitziet.
Pagina: 1