Toon posts:

vervangen van 4 workstations en server klein bedrijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een oplossing voor het vervangen van de hardware op een klein kantoor (financiele planning)
- server
- 4x desktop

Mogelijke wensen:
- groot (intern) geheugen
- voorbereid zijn op Windows Vista
- centraal bereik van Outlook, i.v.m.centrale agenda
- back-up:
. dagelijks
. wekelijks
. maandelijks
- grote opslagcapaciteit op harde schijven
- snelheid
- vooral gebruik van rekenprogramma's / teksten (grafische komt nauwelijks voor)
- overzetten van complete mails mét contactpersonen
- virusprogramma (geen McAfee; Norton of Panda)
- Draadloos internet

Hebben jullie tips voor complete systemen, beste keus voor OS etc.?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Heb je een onbeperkt budget of zit er een limiet aan? Wel zo handig om te vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Onbeperkt, maar het hoeven geen Pc's te worden van 4000 p stuk.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00
Weet je wel waar aan je begint? Moet je dit allemaal zelf gaan installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet waar ik aan begin, ja ik kan pc's van scratch opbouwen, en ik heb een oom die weer goed in de netwerk rotzooi zit. :)

en zelf ben ik lui en op OSX overgestopt.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 13:08
Ik zou gewoon standaard Dell pc's nemen en voor een server misschien ook even met hen ontact opnemen.
Je klinkt niet als iemand die het zo uit de losse pols even configureerd (nofi), en waarschijnlijk moet het wel een hoge uptime hebben.

Verwijderd

Topicstarter
het hardware gedeelte lukt me met gemak, het software gedeelte ook tot aan het server/netwerk gedeelte.

Ik zal iig contact met Dell opnemen, scheelt mij zelf ook weer een hoop tijd.

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Voor de server zou ik zeker voor iets van Dell gaan.
Voor de werkstations zou ik eigenlijk ook voor Dell gaan. Allemaal met een NBD conctract, of ze moeten zelf extra onderdelen op voorraad gaan houden.

Zeker in 1 bestelling bij dell zou ik niet op de site gaan klikken, maar dell bellen dat je een offerte wil hebben. De software die je beschrijft kunnen ze meeleveren (OEM versies).

Voor de backup is het afhankelijk wat de eisen en de hoeveelheid. Let erop dat de backups bijvoorkeur remote opgeslagen worden. Dus of op tape en die buiten het bedrijf opslaan. Of een online mogelijkheid. Afhankelijk van de hoeveelheid data zou dit remote over een standaard adsl lijn kunnen gaan.

Voorkeur voor OS? Nou als je vista wil gaan draaien zal dat wel Microsoft worden. En voor de server wil je exchange. Zal ook wel Microsoft worden dus. Indien het bij 1 server blijft kun je kijken naar Small Business Server (2003 R2)

[ Voor 42% gewijzigd door bakkerl op 09-01-2007 22:10 ]

• 0fbe
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:03:
Ja ik weet waar ik aan begin, ja ik kan pc's van scratch opbouwen, en ik heb een oom die weer goed in de netwerk rotzooi zit. :)

en zelf ben ik lui en op OSX overgestopt.
Zoals wij het normaal bij de MKB's installeren:

SBS2003 server met volgende specs
H/W:
AMD64 3200+ oid
1 gig ram
3x raptor 74 gig in RAID1 met 1 hotspare in HD behuizing voor OS
3x of 5x een grotere schijf (afhankelijk van de benodigde ruimte) in raid 1/5 ook weer met 1 hotspare.

S/W:
Microsoft Windows SBS 2003 dus
Exchange 2003 voor e-mail, agenda
GFI software voor antivirus en antispam

Backup:
Of een NAS of tapes in de server (laatste is duurder)

W-LAN
"standaard" - Linksys accespointje
echter bedraden wij de vaste workstations altijd nog (alleen laptops maken dus gebruik van het W-LAN)

Verder ga ik met Master__R mee. Als je gaat vragen van hoe je je centrale agenda moet delen heb je imoh nog nooit van exchange gehoord (en dat is niet hetzelfde als Office 1-2-3 installeer-klaar)

[ Voor 4% gewijzigd door 0fbe op 09-01-2007 22:13 ]

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

timcooijmans schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:10:
Verder ga ik met Master__R mee. Als je gaat vragen van hoe je je centrale agenda moet delen heb je imoh nog nooit van exchange gehoord (en dat is niet hetzelfde als Office 1-2-3 installeer-klaar)
Als het alleen om gedeelde agenda's gaat en om opslag hoef je niet persee naar een Microsoft OS te kijken op de server. Hier zijn ook Opensource alternatieven voor.

Maar als je inderdaad nooit van exchange gehoord heb, zou je je alleen bezig moeten houden met een eventuele hardware kant en verder het netwerk uitbesteden aan een ander.

Afhankelijk van de centrale authorizatie (windows domein) met de clients kom je dan wel op een Windows Server OS op de server.

Verwijderd

Topicstarter
dit waren de eissen die ik heb gekopieerd van hun.

iig bedankt voor de tips, ik zal morgen eens beginnen met rondbellen/mailen.

• 0fbe
bakkerl schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:13:
[...]

Als het alleen om gedeelde agenda's gaat en om opslag hoef je niet persee naar een Microsoft OS te kijken op de server. Hier zijn ook Opensource alternatieven voor.

Maar als je inderdaad nooit van exchange gehoord heb, zou je je alleen bezig moeten houden met een eventuele hardware kant en verder het netwerk uitbesteden aan een ander.

Afhankelijk van de centrale authorizatie (windows domein) met de clients kom je dan wel op een Windows Server OS op de server.
Helemaal correct,

Maar als ik kijk naar het wensenlijstje van de TS (centraal bereik van e-mail en agenda) kom je toch snel bij Exchange. Wat volgens mij (correct me if i'm wrong) ook het beste met "alles" samen werkt. PDA's werken er standaard mee, Outlook werkt er standaard mee,

• rigermortis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-01 14:00
poosje geleden een soort gelijk iets opgezet voor een kennis (3 desktops + server)

server hebben we op dell samengesteld met hulp van mijn zwager die iets meer ervaring heeft met servers (oracle) en ik zelf heb de desktops samengesteld op azerty en die door hun laten installeren i.v.m. garantie en service.

heb de desktops niet via dell gedaan omdat er speciale wensen met videokaarten (dual screen en zo) en dell had hier alleen maar dure oplossingen voor, en toen ik ze via azerty samenstelde was ik voor de helft klaar.

toen alles binnen was zijn we een middagje bezig geweest om de boel aan het netwerk te hangen.

Over het algemeen ging het prima (hadden alleen een klein probleempje met de internet verbinding...)
en tot nu toe nog geen problemen gehad.

dus kijk ff op dell of zo of ze daar misschien een passende oplossing hebben, want dit scheeld je wel een boel gedoe met garantie en service en zo.

Dell zal misschien iets duurder zijn maar neemt je wel een boel gedoe uit handen..

• 0fbe
Maar zoek wel iemand met kennis van Exchange (of een andere e-mail en agenda server) En zorg dat je software stabiel is. Niet is zo vervelend als een database van een server die corrupt is door een crash.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:22:
Ik zoek een oplossing voor het vervangen van de hardware op een klein kantoor (financiele planning)
- server
Mja. Ik zou gewoon een standaard HP server nemen. Dell is niet mijn favo merk
- 4x desktop
Ook van HP. Kies ze lekker zelf uit :)

Mogelijke wensen:
- groot (intern) geheugen
Mja Kies je dus zelf. Voor de desktops min 1 gig, liever 2 ivm met Vista.
- voorbereid zijn op Windows Vista
Even wachten nog misschien, dan wordt Vista standaard meegeleverd.
- centraal bereik van Outlook, i.v.m.centrale agenda
Ik zou eens kijken naar Kerio Mail server. Met plugin voor centrale agenda:)
- back-up:
. dagelijks
. wekelijks
. maandelijks
Mja. Ligt aan de ruimte die je nodig hebt. Ik heb wel goede ervaringen met de Iomega REV drive.
- grote opslagcapaciteit op harde schijven
Neem aan dat je de server bedoeld. Gewoon 3 of 4 schijfen van 250 gig in RAID5 hangen dacht ik zo.Die dan aan een losse Adaptec kaart ofzo.
- snelheid
Wat jij wilt... :)
- vooral gebruik van rekenprogramma's / teksten (grafische komt nauwelijks voor)
Standaard HP systeempje voldoet dus wel.
- overzetten van complete mails mét contactpersonen
Staan ze momenteel ook in Outlook? Dan kun je ze zo weer importeren.
- virusprogramma (geen McAfee; Norton of Panda)
Er gaat niets boven NOD32. NOD32 is en blijft mijn favouriet. Die heeft ook een plugin voor Kerio Mail server!
- Draadloos internet
Desktops zou ik toch even bedraad aansluiten :)

Hebben jullie tips voor complete systemen, beste keus voor OS etc.?
Mja. Misschien effe wachten tot Vista standaard op de systemen word geleverd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 09-01-2007 22:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klein kantoor = MKB. Zelf nerzetten kan goedkoop zijn, maar zoals zovaak wordt hier even over het hoofd gezien dat je voor een bedrijf (ook al is het klein) wel continuiteit wilt en dat dus iemand dat zwikkie moet beheren. En dat er dus ook iemand beschikbaar moet zijn in geval van calamiteiten. En dat wil jij niet zijn als je net lekker op Tenerife aan het strand ligt.
Goedkoop is duurkoop in dit geval, aanschafkosten zijn slechts een fractie van wat het geheel kost.
Laat een paar offertes maken inclusief installatie en ondersteuning enzo bij een bedrijf dat dit soort diensten levert, ben je van alle ellende af :)

Niet zelf aan beginnen dus, tenzij je er full-time werkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:35
The Eagle schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:53:
Klein kantoor = MKB. Zelf nerzetten kan goedkoop zijn, maar zoals zovaak wordt hier even over het hoofd gezien dat je voor een bedrijf (ook al is het klein) wel continuiteit wilt en dat dus iemand dat zwikkie moet beheren. En dat er dus ook iemand beschikbaar moet zijn in geval van calamiteiten. En dat wil jij niet zijn als je net lekker op Tenerife aan het strand ligt.
Goedkoop is duurkoop in dit geval, aanschafkosten zijn slechts een fractie van wat het geheel kost.
Laat een paar offertes maken inclusief installatie en ondersteuning enzo bij een bedrijf dat dit soort diensten levert, ben je van alle ellende af :)

Niet zelf aan beginnen dus, tenzij je er full-time werkt :)
Mwha. Er zijn genoeg bedrijven die je kunt bellen voor support. Ook al zorg je zelf voor je hardware e.d. :) En zolang je maar betaalt komen ze wel langs :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Flappie schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:58:
[...]

Mwha. Er zijn genoeg bedrijven die je kunt bellen voor support. Ook al zorg je zelf voor je hardware e.d. :) En zolang je maar betaalt komen ze wel langs :)
Klopt helemaal, maar wil je maandelijks enkele honderden euro's betalen en zeker zijn, of wil je in geval van calamiteiten enkele dagen off line zijn en er achter komen dat je backup niet goed ging, en uiteindelijk veel geld voor die 'overal in te huren expert' kwijt zijn en veel gederfde inkomsten?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1