[Nieuwe PC] Paar technische vragen

Pagina: 1
Acties:

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Ik heb van de baas goedkeuring gekregen voor een nieuwe PC, en dacht aan het volgende:

Behuizing: Coolermaster Stacker-831
Voeding: Coolermaster Realpower Pro 850W
Moederbord: Ik twijfel tussen een Asus P5W DH Deluxe, Striker Extreme of een P5W64 WS Pro
CPU: QX6700 (quad core) met Scythe Ninja koeler
Geheugen: Corsair Twin2X2048-6400C4Pro x 2 (4GB dus)
Geluidskaart: SB X-Fi extreme gamer Fatality Pro
HDD: 3 x WD Raptor-X 150 GB
Videokaart: 2 x Asus 8800GTX

Nou de vragen:

Ik wil wel graag 4GB geheugen gebruiken, dus denk ik dat ik maar meteen Vista Ultimate erop zet. Is dit aan te raden? Is het volwassen genoeg om fatsoenlijk mee te werken/gamen? Of kan ik beter XP64 gebruiken?

Hoe staat het momenteel met nVidia's problemen omtrend S-ATA controllers? Ik heb namelijk het liefst het Striker Extreme moederbord, maar ik wil uiteraard geen gezeik met corruptie enzo.

Is van 1 van de genoemde moederborden iets bekend over problemen met de Scythe Ninja koeler qua ruimte rond de socket?

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Weet je zeker dat je baas zoveel gaat betalen :? Het is echt een hoop geld, dat weet je zelf ook wel.

de vragen:

1: Ik denk dat je beter voor vista kunt gaan. Volgens mij werken op xp64 de dingen niet echt lekker.

2: Geen idee :P

3: Even de grote van de koeler opzoeken, en dan een beetje gokken of het past lijkt me. Heb je in ieder geval een idee

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Blijkbaar kent je baas niets van pc's 8)7 Wie heeft er nu 2*8800 gtx nodig op zijn werk. Ik geloof dat er niets snellers dan dit systeem bestaat...Je neemt zelfs pc6400 geheugen, ga je wel mogen overklokken van je baas? Hoeveel kost dit lieverdje wel niet?

http://specs.tweak.to/16567

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik wil ook wel zo'n baas zeg :)

Ik zou idd direct Vista x64 nemen. Draait hier reuze soepel. Met 1Gb had ik al evengoede prestaties als XP, met 2GB werd het nog beter dan XP! Verder loopt het stabiel en start het naar mijn mening vlotter als XP. Het kan zijn dat SLI nog niet wordt gesupport en de 8800GTX was ook maar de vraag, net als de nforce drivers... Ik denk dat je nog ff moet wachten op 30 januari, denk dat nVidia dan al hun drivers zal uitbrengen en hopelijk ook Forceware X :)

Verwijderd

kijk even bij enermax behuizingen
voor al de bigtowers
zie link
http://www.enermax.com/en...t_cases_detail.asp?PrID=6
voordelen van deze kast
moederbord op zijn kop waardoor de vga kaarten hun koelers naar boven wijzen.(schilt 20graden)
de cpu heeft zijn eigen kamer met 2x120mm fans (kast temp is zeer laag doordat er geen warmte in de kast blijft hangen)
Deze kast heb ik zelf ook.

http://www.enermax.com/en..._cases_detail.asp?PrID=67
deze kast heeft geen opgedraaien moederbord

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Wat zijn dat nou weer voor onzinnige opmerkingen over dat het niet waar zou zijn. En verder is deze PC voor thuis om 5+ VMware sessies tegelijk te draaien. De GPU's zijn een leuke extra voor games. Dus als je niks beters te doen hebt dan mij voor leugenaar uit te maken hou dan AUB je smoel maar dicht.

En verder vroeg ik niet om wise-ass opmerkingen over wat ik er volgens jullie wel of niet mee ga doen, ik heb 3 normale vragen gesteld en daar zou ik graag antwoord op hebben.

BTW: muis, tobo, speakers en beeldscherm heb ik al.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Ik kan niet editen ofzo, dus dan maar zo.

M'n vorige nogal kwade post was dus een reactie op Robvdberger en leonlooser. Niks kwaads over de mensen die wel goeie replies geven.

Maar tis dus de bedoeling dat (of dat doe ik nu al) dat ik VMware verschillende servers en clients zoals Server 2K3, exchange, SQL en Novell draai, om te zien of bepaalde patches enzo impact hebben op onze productie omgeving. Aangezien ik daar op mn werk geen tijd voor heb doe ik dat thuis. Als dank van de baas mag ik er ook perfect op gamen.

• Samson_1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05-2025
Het is in ieder geval een monster-pc.Als je Server 2K3, exchange, SQL, Novell en VMware draait is het misschien wel handig dat je een quad-core pakt en 4Gig-ram. Maar 2XGTX is overdreven. Met 1 GTX heb je genoeg om te gamen

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

@ topicstarter

Wellicht leuk als je erbij zet waarvoor deze machine gebruikt gaat worden. Nu lijkt het een beetje op patsen met een absurd systeem.
Voor zakelijk gebruik is het danige overkill. Die 2x8800GTX in SLI is in mijn ogen gewoon zonde van het geld. Daarbij zijn er wat problemen met de PCI-express conformiteit van deze kaarten. Ook voor gamen is 8800GTX SLI overkill. Zonde van het geld.
En raptors in een werk-PC?

Je hebt een PC die een absurd hoge TCO heeft (total cost of ownership). Geen enkel serieus bedrijf zou zoiets moeten financieren. (Tenzij er een reden is dat je dergelijke performance nodig hebt - misschien test je wel games voor je beroep)

Om terug te komen op je vragen: 4GB... Dan is het zeker handig om Vista te gaan draaien. 64bits is nog altijd niet echt breed geaccepteerd, en ik denk dat je dan de nodige driver-issue's tegenkomst.

Gezien de het bodemloze-put-budget zou ik me niet druk maken om de SATA controllers, maar kiezen voor een losse RAID controller. Misschien ook nog een grote HD voor opslag, of moeten ook al je documentjes binnen een nanoseconde tevoorschijn komen? (Tja, alles voor het werk, niet?) ;)

Edit:
Terwijl ik zat te typen had de topicstarter al gereageerd. Derhalve mijn post even aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door JvW op 09-01-2007 22:28 . Reden: Rectificatie ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Aan Dionysus007281
Heb je die enermax kast al gezien ?
Echt een mooi kast
je kan er veel harddisk in kwijd
Erg stil en alles aansluitingen zijn aanwezig
Zoals ik al zij gebruik ik deze kast zelf ook.
En ik haat lawaai

Zelf heb ik 2x7900gt top 520core 1440mem (standaart)@ 580core 1600mhz mem (43graden idel 60graden max )
Op de fan controller kan je meerderen fans aansluiten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 22:35 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Die 8800 SLI waren nog wat problemen mee, dat zou ik even nakijken als ik jou was.

Vooral RB6V en SCDA, alsook BF2142.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn standaard reply bij dit soort budgetten: Areca met raptors en een BBU! :)

specs

• bassie
Dionysus007281 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:18:
Ik kan niet editen ofzo, dus dan maar zo.

M'n vorige nogal kwade post was dus een reactie op Robvdberger en leonlooser. Niks kwaads over de mensen die wel goeie replies geven.

Maar tis dus de bedoeling dat (of dat doe ik nu al) dat ik VMware verschillende servers en clients zoals Server 2K3, exchange, SQL en Novell draai, om te zien of bepaalde patches enzo impact hebben op onze productie omgeving. Aangezien ik daar op mn werk geen tijd voor heb doe ik dat thuis. Als dank van de baas mag ik er ook perfect op gamen.
Ok dat maakt het een stuk duidelijker, maar denk je wel aan je stroom verbruik? ;)

Ga je die raptors in RAID (0) zetten? Of ga je ze los van elkaar draaien? Is het niet een idee om 3 74GB raptor in RAID0 te draaien, op een goede RAID kaart. En er dan misschien nog 3/4 320GB in RAID5. Dat lost dan ook gelijk het probleem met de mogelijke driver issues op.

Het lijkt me wel dat die ninja gaat passen, er is redelijk veel ruimte omheen. Je zou het natuurlijk altijd even na kunnen vragen bij een winkel.

Als je nou gewoon eerst vista koopt, als dat niet lekker werkt is het vroeg genoeg om xp te kopen toch?

Misschien is het een idee, ik weet niet wat je zelf lekker vind werken. Om met 2 schermen (of meer) te gaan werken, grafisch geweld heb je genoeg. Maar de keuze is aan jou, de ene vind het fantastisch de ander niks.

Je mist trouwens de koelprut, voor het geld hoef je het niet te laten en die 1/2 graden is toch mooi ;)

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Je mist trouwens de koelprut, voor het geld hoef je het niet te laten en die 1/2 graden is toch mooi ;)
Ik heb nog arctic silver liggen, dus dat komt wel goed.

Mss verander ik het volgende wel:

Behuizing moet ik me even in verdiepen, doe ik morgen, mss wel die Enermax, dunno nog.

Als ik bij de stacker-831 blijf komt er een Corsair 620W voeding in, schijnt heel erg goed en stil te zijn.
Ik ga terug naar 1 8800 GTX, omdat ik idd veel problemen zie met 2 van die dingen.
Mobo wordt een P5W DH Deluxe of een eVGA met 680i chipset, daar lees ik ook veel goede dingen over, en is EUR. 60 goedkoper dan de Striker Extreme.
Harde schijven denk ik 2 x 74GB in Raid 0 en 1 500GB seagate schijf.
Verder blijft alles hetzelfde.

Nog een vraagje over het geheugen: Zie sommige mensen vragen of ik ga overklokken; als ik PC6400 geheugen neem, dan kan ik dat standaard in 800MHz draaien, dat is toch sneller dan bv PC5400 in 677 MHz? Of mis ik iets?

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Gadverdakke waarom kan ik niet editen.

Ik had dus inderdaad nooit gedacht aan stroomverbruik. Daar zal ik wel zelf voor op moeten draaien.
Kvind het leuk om kerstkaarten te krijgen, maar 1 van Essent krijgen wordt me toch iets te gortig :P

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 15:04

Beugelfles

I love rusty spoons

Volgens mij heb ik hem nog niet langs zien komen:
Misschien nuttig een losse controller voor je harde schijven?

Verder lijkt 2x 8800 mij ook wat overdreven
Geld kan je beter investeren in extra's of zaken die het systeem stiller/koeler maken.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: editen kan met dit knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif boven je posts. Je moet wel ingelogd zijn om dat te zien :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

nog een vraagje over het geheugen: Zie sommige mensen vragen of ik ga overklokken; als ik PC6400 geheugen neem, dan kan ik dat standaard in 800MHz draaien, dat is toch sneller dan bv PC5400 in 677 MHz? Of mis ik iets?

als je twee geheugen gebruikt krijg dual channel. dus 2xpc6400 Bij elkaar opgetelt.

dus 1xpc6400 is ruim voldoende. of 2xpc5300 wegens dual channel. (bij elkaar tellen)
Als je gaat overklokken dan verhoog je de data doorvoer dan heb je ook snellere geheugen nodig
Aan gezien pc6400 maximalen modeulens zijn zal deze in zijn eentje te langzaam worden.
Als je er twee gaat plaatsen dan word het weer voldoende zodat de cpu weer goed presteert.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Modbreak:Zou iedereen het hier ontopic willen houden aub, de volgende die zich hier niet aan houdt kan direct een OW verwachten

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Als je meteen duidelijk was geweest (doeleinden e.d.) dan was er wss niet zo gereageerd.

Lees ook maar eens CSL policy en CSL FAQ

Btw, een paar technische vragen? Wat zou je anders willen stellen in een tech-sub forum

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 10-01-2007 15:27 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
leonpwner1 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:42:
[...]

[...]

Je reageert zo en verwacht dan nog een normale reactie ook :| Je bedoeld niets kwaads, neeeee... Mijn nickname is trouwens leonpwner1.

Ik keek slechts kritisch naar je systeem, het is je eigen geld, en van mij mag je het weggooien. Maar als je 600 euro wilt uitgeven voor een 2e videokaart die never meer de 40% performance winst op gaat leveren... Je noemt het in je post een 'extra'tje voor games', maar alle games draaien al op max met een 8800GTX. Quadcore kun je ook beter op wachten, das nu nog extreem duur. Zoals ik eerder ook al opmerkte; zet 2x 150gb Raptor in SLI raid0 en doe er een Seagate Barracuda bij. Ook 4gb is overkill... Maarja als je zo gaat reageren zoek je het zelf maar uit hoor.
Het is het geld van zijn baas :9 .. En trouwens hij schreef dit: ''Ik ga terug naar 1 8800 GTX, omdat ik idd veel problemen zie met 2 van die dingen.'' Goed lezen in het vervolg :+

Verwijderd

XP64 zal misschien goed werken bij je zakelijk applicaties of programma's, maar voor het merendeel van de programma's zal je waarschijnlijk alleen maar (of heel veel) ergernis ondervinden.
Kleine dingetjes zoals printerdrivers, brand software, of gewoonweg spellen werken allemaal nog niet zo soepel onder XP64.
Ik heb het laatst ook maar weer eens proberen te installeren omdat ik moest backuppen, en ik begon me al meteen weer te irriteren hoe snel je merkt dat, ondanks we van 32 naar 64 bits cpu's zijn gegaan, de software markt daar gewoon nog achteraan blijft kakken.
Ik zou zeggen, als je baas toch alles betaald en je wil met de toekomst meegaan, dan kan je meteen net zo goed Vista pakken. Weet je zeker dat nu, of in hele korte tijd, alles ondersteund wordt, aangezien de reclame-campagnes op volle toeren draaien voor dit nieuwe 'hippe' MS OS :)
succes!

• bassie
Dionysus007281 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:12:
[...]

[verhaaltje]

Harde schijven denk ik 2 x 74GB in Raid 0 en 1 500GB seagate schijf.
Verder blijft alles hetzelfde.

Nog een vraagje over het geheugen: Zie sommige mensen vragen of ik ga overklokken; als ik PC6400 geheugen neem, dan kan ik dat standaard in 800MHz draaien, dat is toch sneller dan bv PC5400 in 677 MHz? Of mis ik iets?
Ik zou niet voor 1 500GB nemen, is duurder dan 2 320GB's.

Over het geheugen:

Je pc werkt met een fsb, bij c2d (core 2 duo) loopt dit standaart op 266MHz en op moederborden staat altijd op 1066Mhz fsb om dat de fsb quadpumpd is, dus per mhz 4 data blokjes verzend ipv 1. Je zou dan ook geheugen moeten kopen dat op die snelheid draait. Als je pc 1:1 (fsb:geheugen) loopt is ie in meeste gevallen het snelste. Je hebt dus al genoeg aan ddr2 533 (pc4300) (533mhz omdat het effectief 533 is, normaal is het 266 maar omdat het ddr (dual data rate) is verstuurt het dus 2 keer zoveel data waardoor de effectiefe snelheid hoger is. Hogere snelheid verkoopt beter ;) )

Je hebt dus genoeg aan ddr2 533. Let wel op dat je dualchannel draait anders kom je nog bandbreedte tekort. omdat:

fsb= 266*4(quad)*8(64bitsgeheugenbus)=8533
geheugen= 266*2(ddr)*8(64bitsgeheugenbus)*2(dualchannel)=8533

Als je gaat overklokken, dan verhoog je de fsb waardoor het geheugen dus ook sneller gaat lopen. Dus als jij je fsb op 300 zet, draait je geheugen ook op 300mhz en als je geheugen daar niet voor gebouwd is kan het stuk gaan.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Het wordt idd 1 8800GTX, op een eVGA 680i moederbord, maar wel met 4GB 6400C4 geheugen.
Ik zet er eerst gewoon XP32 op, en zodra Vista goed lijkt met drivers enzo stap ik daarop over.
Verder 2x 74GB Raptor in Raid-0 en 1 500GB WD voor de fileopslag enzo.

Pagina: 1