Toon posts:

[Vista] Partion magic met vista

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 1 fysieke schijf opgedeeld in 2 partities. c: = 17 gb d: = 96 gb. Op allebei de partities staat data. Nu wil ik graag 10 gb van c snoepen en deze toevoegen aan d. Onder xp kon dit heel mooi met partition magic. Vista ondersteund dit programma niet.

Iemand een alternatief.?

Bedankt alvast hr Noni ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zat...

Probeer eens Ubuntu; stond toevallig een enorm artikel over in in de laatste C!T ofzo; met gratis partitie-manager!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
in vista kan je dynamisch resizen in windows ;) daar heb je geen 3rd party voor nodig.

http://www.pro-networks.org/forum/viewstory.php?t=78111

[ Voor 25% gewijzigd door Zwelgje op 09-01-2007 19:50 ]

A wise man's life is based around fuck you

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is het een dynamische schijf?
Zo nee > werkt een bootable partition magic floppy/CD niet?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 16:42
rechtermuis op computer > beheren > schijfbeheer.

Hier kun je in principe de meeste basistaken (eigenlijk bijna alles wel nu ik er over na denk!) uitvoeren.
Zoals resizen, formateren, actieve partities wijzigen, renamen, driveletter veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus kan ook met schijfbeheer. Ik heb dat geprobeerd kan wel van partitie d 10 gb afhalen die hij dan als ongepartioneerd neerzet maar niet toevoegen aan c.

p.s. c is systeem partitie d is logisch partitie

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 20:16 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar als het klopt wat mensen hierboven zeggen (lijkt me wel) Dan kan je gewoon resizen met schijfbeheer.
Maar een stukje unallocated schijfruimte kan je niet toevoegen aan een partitie, wat je wel kan proberen is om die partitie te vergroten. (andersom dus)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

fsfikke schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:18:
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar als het klopt wat mensen hierboven zeggen (lijkt me wel) Dan kan je gewoon resizen met schijfbeheer.
Maar een stukje unallocated schijfruimte kan je niet toevoegen aan een partitie, wat je wel kan proberen is om die partitie te vergroten. (andersom dus)
Werkt niet. Ik heb al van alles geprobeerd met de bijgeleverde zooi van Vista.

[ Voor 7% gewijzigd door Phyxion op 09-01-2007 20:23 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:18:
precies het werkt niet met standaard schijfbeheer onder vista. Het enige wat kan is dus een stuk van d snoepen als unlocated neerzetten en deze weer samenvoegen met d en dus niet met c.

Ander programma misschien die wel kan mergen en resizen?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dan misschien mijn eerste tip?

Verwijderd

Topicstarter
sorry zit daar niet zo in kan je een toelichting geven. Ik heb hier partion magic 8 op de pc.

Misschien even wat aanvullende info

c partitie is een systeem schijf hierop staat windows vista 17gb totaal waarvan 3 gb vrij.

Te weinig naar mijn inziens. Daarom wil ik van d partitie (96gb totaal, 49 gb vrij) 10 gb afhalen en deze bij de c partitie toevoegen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Partition Magic is pas sinds een paar versies ook een Windows applicatie.
Maar ook daarmee kan je een bootable floppy maken, en waarschijnlijk ook een bootable CD (desnoods mbv die bootable floppy) Dan je met die disc je harde schijf kunnen resizen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 22:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opstarten met een dos flop of cd, partition magic dos gebruiken en werken maar. Waar jij tegenaanloopt is het feit dat je D: een Extended partitie is, die ruimte wordt vast gezet en je kan hierdoor alleen een extra extended partitie aanmaken. Gebruik Partition Magic om dat te verwijderen en dus je partitie te converteren naar een Primairy partitie. Dan kan je wel met Vista heen en weer gooien met de ruimte.

Dus, zorg voor PM DOS met bootflop.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:36:
Partition Magic is pas sinds een paar versies ook een Windows applicatie.
Maar ook daarmee kan je een bootable floppy maken, en waarschijnlijk ook een bootable CD (desnoods mbv die bootable floppy) Dan je met die disc je harde schijf kunnen resizen.
draait onder dos dan tja wil het wel proberen maar geen ervaring mee vind het wel link in die zin dat ik mijn windows partitie kan ver*******.

Gr Noni

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het lijkt mij toch echt riskanter om vanuit Windows met je Partities te gaan spelen dan om dat vanuit DOS te doen :D
Zometeen is ie aan het resizen en loopt Windows vast :X

En ja, een beetje DOS kennis is toch wel handig. (@ hieronder: Je hoeft inderdaad geen enkel commando in te typen om je partitie te resizen, dus hiervoor heb je geen DOS kennis nodig. Maar het maken van een bootable DOS floppy moet je wel kunnen :P )

[ Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 09-01-2007 20:59 ]

• MAX3400

MAX3400

DOS-kennis is toch niet nodig? De PM-floppy heeft ook een GUI, toch? Met ondersteuning voor NTFS.

Ik zie geen enkele belemmering om gewoon die flop erin te rammen en je partitie te resizen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DOS boot floppies kan je overal op het net vinden. Als je geen floppy drive hebt misschien een simuleren of een bootimage downloaden met al de gegevens erin (kan je trouwens ook zelf maken) en gebruiken voor boot cd. Ik heb de partities van mijn laptop zonder problemen met de dos versie aangepast.

Commandline FTW

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 16:24

TiMMieJ

PSN: Orixez

Zelf heb ik met Powerquest PM 8.0 geinstalleerd op de WinXP partitie getracht ditzelfde te doen.
Echter lijkt de NTFS structuur van Vista toch anders als die van XP. Nadat deze namelijk mijn boot schijf onder handen genomen heeft ziet PM8 deze namelijk als volledig gebruikt op beide partities. Terwijl mijn data schijf op alle partities wel netjes zijn status weer geeft. Ik ben dus benieuwd of meer mensen dit gezien hebben en of ze aandurven om de Vista partitie te vergroten.

Any ideas ?

• MAX3400

MAX3400

TiMMieJ schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:08:
Zelf heb ik met Powerquest PM 8.0 geinstalleerd op de WinXP partitie getracht ditzelfde te doen.
Echter lijkt de NTFS structuur van Vista toch anders als die van XP. Nadat deze namelijk mijn boot schijf onder handen genomen heeft ziet PM8 deze namelijk als volledig gebruikt op beide partities. Terwijl mijn data schijf op alle partities wel netjes zijn status weer geeft. Ik ben dus benieuwd of meer mensen dit gezien hebben en of ze aandurven om de Vista partitie te vergroten.

Any ideas ?
Ja, het hele topic even doorlezen en de mogelijkheden goed lezen?

• TiMMieJ

TiMMieJ

MAX3400 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:09:
[...]

Ja, het hele topic even doorlezen en de mogelijkheden goed lezen?
Ik wil dus gewoon weten of ik deze partitie kan resizen en mensen dit al met suc6 hebben doorlopen.
De PM8 installatie staat al op een BartPE cd en gaat dus buiten windows om. Alleen weet ik dus niet 100% zeker of PM8 de 'nieuwe' Vista NTFS partitie ondersteund.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TiMMieJ schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:12:
[...]

Ik wil dus gewoon weten of ik deze partitie kan resizen en mensen dit al met suc6 hebben doorlopen.
De PM8 installatie staat al op een BartPE cd en gaat dus buiten windows om. Alleen weet ik dus niet 100% zeker of PM8 de 'nieuwe' Vista NTFS partitie ondersteund.
Welk nieuw bestandssysteem zit er volgens jou in Vista dan? WinFS?
Zolang het geen dynamisch volume is kan je gewoon met PM8 aan de gang.

En als je dat niet weet, kan je het altijd gewoon proberen. Dan ben je er zo achter :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ga zo ff naar Vista toe om te kijken hoeveel ruimte ik kan missen op die partitie en verklein deze dan met PM DOS om mijn data te vergroten. Ik zal hier weer posten met de bevindingen.

Commandline FTW

• TiMMieJ

TiMMieJ

fsfikke schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:18:
[...]

Welk nieuw bestandssysteem zit er volgens jou in Vista dan? WinFS?
Zolang het geen dynamisch volume is kan je gewoon met PM8 aan de gang.

En als je dat niet weet, kan je het altijd gewoon proberen. Dan ben je er zo achter :)
Geen WinFS maar er lijkt een aangepast NTFS in te zitten.
PM8 ziet namelijk bij mijn in Windows XP geformatte data schijven netjes NTFS en geeft aan hoeveel data er in gebruik is en hoeveel er vrij is. Bij mijn in Windows Vista geformatte schijf geeft hij standaard aan dat het NTFS is maar dat alle data in gebruik is. Terwijl er zeker weten 40GB vrij is op de Windows XP partitie.

Vandaar even mijn vraag kan dat verkeerd uitpakken of is dit hetzelfde. Partities zijn primary en absoluut niet dynamisch juist vanuit het oogpunt met PM te kunnen werken. Alleen vond ik de status weergave erg vreemd en vertrouwde ik het niet om mijn partities aan te passen zonder naar ervaringen te zoeken.

Verwijderd

Hmm, vreemd volgens M$ MS moet het gewoon mogelijk zijn.
Heb je de schijf wel eerst dynamisch gemaakt?

Andere optie, mount die 10Gig gewoon aan c: :)

[ Voor 5% gewijzigd door elevator op 15-01-2007 23:07 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PM staat nu te ratelen op mijn laptop. Tot nu toe heb ik maar 2 foutmeldingjes gehad, iets over een bestand wat niet goed was oid. Ik laat straks, als hij klaar is Vista en Xp een schijfcontrole uitvoeren op alle partities om te zien of het nog wel in orde is. Verder zie ik in Xp gewoon de ruimte van mijn Vista schijf (die bij de setup van vista was geformat) en andersom. In PM zie ik ook gewoon de ruimte staan. Als je het eerste beeld hebt met de weergave van de partities, dan zie je een egaal vlak. Dit is gewoon de weergave voor het type partitie. Als je gaan verklienen/vergroten/verplaatsen dan zie je wel de ruimte die in gebruik is. Ik ben nu bezig om van de 15 GB partitie van Vista 5 GB te halen en die bij mijn data te zetten zodat die 73 GB wordt.

Dus: PM ziet het allemaal gewoon als het normale partities zijn. Primair of logische partities, maakt niet uit (ik heb alleen maar primaire nu).

Edit:
Veranderen van grootte is gelukt (kom alleen vista niet in wegens activatie, grr, waarom nou net nu terwijl ik een uur geleden geen problemen had). Ik ondervind nog geen problemen, zo eerst ff checkdisk op mijn data disk uitvoeren, Vista partitie heeft geen fouten zover hij heeft kunnen checken.

[ Voor 14% gewijzigd door Hero of Time op 15-01-2007 18:59 . Reden: PM klaar ]

Commandline FTW

Verwijderd

Ik heb jaren gewerkt met Partition Magic onder Windows XP (voorheen ook onder W95 en W98) en wilde dit programma niet kwijt, maar het lukte mij helaas dus ook niet om PM te installeren onder Windows Vista.

Ik gebruik nu de volgende omweg:

Alle partities op mijn computer zijn NTFS, maar om PM toch te kunnen blijven gebruiken, heb ik een klein stukje op een logische partitie afgesplitst en als fat 32 geformatteerd. Daarop staat nu een directory met alle DOS-bestanden uit de PartitionMagic directory van een XP-partitie.

Bij het opstarten boot ik in Dos (met opstart-cd) en ga dan naar die fat32 partitie om PartitionMagic op te starten. Zo kan ik alles wat ik normaliter met PM onder XP zou doen toch voor elkaar krijgen. Het werkt iets trager, maar is heel betrouwbaar. Ook de muis functioneert.

Voor sommige schijfbeheer dingen bevalt Acronis Drive Iimage/Disk Director mij trouwens ook goed, maar ik kan qua schijfbeheer daar nog niet alles mee doen wat ik met PM kan.

NB.
Het handige tooltje 'PQBoot' is wel goed te gebruiken onder Vista om van de ene parttie naar de andere te switchen. Daarvoor zijn alleen de bestanden pqbw.exe en pqbw.rtc nodig uit de hoofddirectory van PartitionMagic.
Onder Vista PqBoot.exe openen als administrator en vervolgens toestemming geven.
Ideaal om van de ene primaire partitie naar de andere te gaan zonder een apart bootprogramma te hoeven installeren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat doe je moeilijk met een extra fat32 partitie. Je kan die bestanden gewoon bij de cd erop gooien. Heb ik ook, boot cd met dos, ghost en PM. Nu nog de NTFS for dos erop en ik heb een prima boot cd met dos.

Commandline FTW

Verwijderd

Werkt dat goed als PartitionMagic op een cd staat? Ik dacht dat PM data weg moest kunnen schrijven? Ik zal het eens testen, is inderdaad minder omslachtig en die fat32 partitie zou niet meer nodig zijn.

Nog een vraag: hoe krijg je vanuit Dos toegang tot NTFS? Ik heb een tijdlang een dergelijke opstart-cd kunnen gebruiken, maar die werkte op een gegeven moment niet meer. Ik geloof dat het van iemand was die zich Dr.Caldera noemde. Heb je misschien een tip over een ander programma?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NTFS for DOS, zie MS site. Als je meer vragen hebt, open dan een eigen topic, je bent nu aan het hijacken. De TS heeft nog geen succes gegeven, dus zijn vraag loopt nog. Die van jou gaan over PM en DOS, niet echt Vista gerelateerd.

Commandline FTW

Pagina: 1