Toon posts:

Multiplier omzetten op 8

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:

E6600
Asus P5LD2 (Bios 1503)
A-data 2 GB Ram PC5300 (Dual Channel op 667 Mhz)

In de bios wil ik de Multiplier veranderen van 9 in 8 en dan de CPU frequency op 333 zetten om hem gelijk te laten lopen (1:1) met het geheugen.
Wanneer ik hem namelijk op 9 laat staan en het geheugen op 667 Mhz zet, knalt het systeem de PC uit, als ik de Bios save.
Hij draait dan uiteindelijk wel maar ik moet wel 8x de powerknop indrukken....
(Brakke voeding???)

Anyway, in het bios heb ik de volgende mogelijkheden:
Ratio Status Unlocked
Ratio Actual Value: 9
Ratio CMOS Setting: 8 (ik kan hem van 6 tot 9 zetten maar niets veranderd!)
VID CMOS: 62 (wat is dit in godsnaam???)

Heeft iemand een idee hoe ik nu de multiplier op 8 kan zetten, ipv op 9 om hem dus 1 op 1 te laten lopen met het geheugen. Ik kan hem dus in het Bios wel aanpassen maar start ik daarna de PC staat ie weer doodleuk op 9 (ook bij actual value waarbij hij de hele tijd op 9 blijft staan!!)
ook in CPU-Z staat de multiplier op 9.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik me niet vergis zijn niet alle E6600s unlocked. Dat betekent dus dat je je MP niet eens kan veranderen.

Verwijderd

meschien met crystalcpu ?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:12:
Als ik me niet vergis zijn niet alle E6600s unlocked. Dat betekent dus dat je je MP niet eens kan veranderen.
Dat ligt toch juist aan de bios? Die moet dat toch ondersteunen? Of zit ik er helemaal naast

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Met mijn p5b kan ik 6,7,8 en 9 MP kiezen voor de 6600 in cpu settings. Maar dan moest ik cpu ratio oid disablen. Dan kwam er iets vrij.

http://specs.tweak.to/16567

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

De P5LD2 heeft inderdaad een feature genaamd "CPU lock free". Hij zou het dus wel moeten kunnen... Ik heb op dit moment ongeveer hetzelfde proibleem, maar dan met een Pentium D 945 en een P5LD2 Deluxe. Ik ben hierover aan het mailen met Asus tech support. Als er iets nuttigs uitkomt, zal ik het hier posten.

* Rainmaker bookmarked topic :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Heel graag! Dat zou super zijn!

Ik zie je tips graag verschijnen en hoop op een snel antwoord.

Kan iemand me vertellen wat het voor/na deel is van het verlagen van de Multiplier en het verhogen van het geheugen (dus CPU Speed op 333)

Verwijderd

Ik heb ook een E6600 en de MP verlaagd naar 8. (Asus P5B Deluxe)
Had eerst 400*9, nu 450*8. Is beide dus 3,6 Ghz. (daarboven moet het voltage asociaal hoog)

Quote van wikipedia
In computers, the front side bus (FSB) or system bus is a term for the physical bi-directional data bus that carries all electronic signal information between the central processing unit (CPU) and other devices within the system such as random access memory (RAM), AGP video cards, PCI expansion cards, hard disks, the memory containing the system BIOS, etc.
Door de FSB te verhogen en de MP te verlagen blijft je CPU dus op dezelfde snelheid draaien (in jou geval iets hoger 2.4 Ghz --> 2.66 Ghz) terwijl je de bandbreedte van de FSB en ook de snelheid van de RAM verhoogt.

Wel vreemd dat hij het niet op 333*9 doet. Staat je geheugen op de laagste snelheid zodat hij 1:1 draait? (333*16 = PC5300) Als je de snelheid van het geheugen 1 stap hoger zet draait hij op 5:4 wat neer komt op 416 Mhz. (wordt als 832 aangegeven in het BIOS)

Ik denk niet dat je CPU de bottleneck is. Bijna alle conroes kunnen sneller dan 333*9 (3Ghz) zelfs met originele koeling (de mijne ging daarmee tot 385*9) de MP verlagen heeft dus waarschijnlijk geen nut. (heeft alleen invloed op je CPU)

Het zou kunnen dat:
Je timings staan verkeerd bv 5-5-5-15 RAM op 4-4-4-12. Deze kun je ook proberen te verhogen of iig handmatig in te stellen op de waarden die de fabrikant opgeeft.
Je geheugen niet 1:1 draait maar 5:4
Je Mobo en RAM niet goed compatible zijn
Je geheugen is kapot en werkt niet op de snelheid waarvoor het gemaakt is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Het volgende geheugen heb ik in de PC zitten:

http://www.adata.com.tw/a...php?ProductNo=AD2667U#tag

In CPU-Z geeft hij bij FSB:DRAM aan: 4:5
en 5-5-5-15-21

Echter het probleem blijft dat ik de MP niet op 8 kan zetten in het bios omdat hij dit niet pakt. Hij blijft op 9 staan! Hij draait ook wel op 9x333, alleen dan moet ik de powerknop ongeveer 8x indrukken voordat de PC überhaupt aangaat!! Ook wordt ie dan vrij warm met de boxed cooler (Orthos ongeveer 60 graden na een kwartier)

Daarom wil ik hem (MP) op 8 zetten en de FSB op 333 zodat ie 1:1 loopt met het geheugen. Niet om hem extreem over te klokken, dat is ook niet mijn doel.

Wanneer iemand een antwoord heeft om de MP van een P5LD2 op 8 te zetten, graag!!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Sorry voor de kick, maar heb je dit nog ooit opgelost?

Ik heb een mail terug van Asus support dat mijn D 945 de functie CPU lock free niet zou ondersteunen.

Ik vind dit wat vreemd, omdat het toch echt een Prescott core is, en volgens het boekje alle Prescotts ondersteund worden :? Weet iemand wat ik hier dan voor moet doen om dit op een of andere manier toch voor elkaar te krijgen? (behalve softwarematig dan)

Niet om je topic te kapen, maar had beloofd dat ik je zou weten wat eruit zou komen :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Rainmaker schreef op zondag 10 juni 2007 @ 15:27:
Sorry voor de kick, maar heb je dit nog ooit opgelost?

Ik heb een mail terug van Asus support dat mijn D 945 de functie CPU lock free niet zou ondersteunen.

Ik vind dit wat vreemd, omdat het toch echt een Prescott core is, en volgens het boekje alle Prescotts ondersteund worden :? Weet iemand wat ik hier dan voor moet doen om dit op een of andere manier toch voor elkaar te krijgen? (behalve softwarematig dan)

Niet om je topic te kapen, maar had beloofd dat ik je zou weten wat eruit zou komen :)
sorry voor de late reply maar ik heb het idd opgelost door de laatste firmware te installeren. Ik heb alleen problemen met overklokken. Tot aan 299 FSB kan ik hem overklokken, alles daarboven kapt mijn MB ermee. Hij laat dan geen beeld meer zien.

net ff de automatische overklok aangezet en dat blijkt met BIOS 1903 ook opgelost te zijn...Hij slaat nu niet uit maar ik kan hem op 3 Ghz zetten, alleen niet echt tweakers.....ik heb de standaard overklok van 30% gebruikt....maakt niet uit, hij draait goed en stabiel

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 21:15 ]

Pagina: 1