HDD BIOS detectie --> nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb net een nieuwe SATA-HD in mn computer gebouwd. Daarnaast heb ik nog 2 IDE-schijven erin.

Bij het opstarten van mn computer was ik vergeten de onboard SATA aansluitingen op mn moederbord te activeren, want naar mijn weten had ik die altijd uitgeschakeld. Eenmaal in windows zag ik dat de schijf al was gedetecteerd en netjes bij Schijfbeheer stond. Formatteren en hij was klaar voor gebruik. Ditzelfde is me ook al eens opgevallen toen ik mijn tweede IDE-schijf had ingebouwd een aantal maanden geleden.

Daarom vraag ik me het volgende af: In hoeverre is het nuttig (en nodig) om je schijven door de BIOS te laten detecteren? Windows trekt zich hier niets van aan en herkent de schijven gewoon, wel of geen BIOS detectie. Dus is het volgens mij toch alleen nodig om de schijf waar je vanaf boot door de BIOS te laten detecteren. Dat scheelt weer tijd bij het opstarten :)

Ik heb kort even gezocht maar hier nog weinig over kunnen vinden. Wat zijn jullie ideeen/opvattingen hierover?

smile an everlasting smile

Verwijderd

Is het niet zo dat je gewoon een extra chip op je moederbord hebt en in je BIOS alleen de RAID-mode kunt in of uitschakelen? In dat geval kun je die het beste op disabled laten. Om welke chip gaat het precies?

• RooN
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:00:
Is het niet zo dat je gewoon een extra chip op je moederbord hebt en in je BIOS alleen de RAID-mode kunt in of uitschakelen? In dat geval kun je die het beste op disabled laten. Om welke chip gaat het precies?
Daar heb je gelijk in.Maar dit zou niet op moeten gaan voor de IDE-schijven. Ik heb een ASUS A8V met een VT8237 chipset.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voor Windows maakt het echt niet uit of je je 2e en verdere schijven laat detecteren of niet :)

[ Voor 28% gewijzigd door roelio op 09-01-2007 23:48 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

RooN schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:44:
[...]
Daar heb je gelijk in.Maar dit zou niet op moeten gaan voor de IDE-schijven. Ik heb een ASUS A8V met een VT8237 chipset.
Ik heb genoeg mobo's gezien waarbij je ook de PATA (jij noemt dat IDE) controller in RAID mode kunt zetten ja of nee. Kies je voor nee, zijn ze nog steeds enabled maar krijg je geen RAID BIOS bij het booten (als je dat toch niet gebruikt vertraagt dat alleen maar). Ik zou je BIOS settings even goed controleren in elk geval. En misschien ook het boekje.
roelio schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:47:
Voor Windows maakt het echt niet uit of je je 2e en verdere schijven laat detecteren of niet :)
Weet je dat zo zeker? Als ik in mijn BIOS de seriele poort uitschakel, bijvoorbeeld, dan krijg ik ze in FreeBSD niet meer te zien. Dus ik kan me voorstellen dat je BIOS dingen kan uitschakelen zodat je OS er niet meer bij kan. Maar het fijne weet ik hier niet van; misschien omzeilt Windows wel het BIOS in tegenstelling tot FreeBSD.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:32:
Weet je dat zo zeker? Als ik in mijn BIOS de seriele poort uitschakel, bijvoorbeeld, dan krijg ik ze in FreeBSD niet meer te zien. Dus ik kan me voorstellen dat je BIOS dingen kan uitschakelen zodat je OS er niet meer bij kan. Maar het fijne weet ik hier niet van; misschien omzeilt Windows wel het BIOS in tegenstelling tot FreeBSD.
Het lijkt mij dat FreeBSD dat soort zaken op ongeveer dezelfde manier regelt als Windows dat doet.
Schakel jij je COMport uit in het BIOs dan is deze in Windows ook gewoon weg.
Het apparaat is voor het OS immers verdwenen.

Het verschil met een hardeschijf is dat een hardeschijf aan een controller hangt en via die controller benaderd wordt.

Waarom ziet mijn OS die disk dan? Volgens mij zit dat zo:
Die controller kan door de huidige operating systems direct aangesproken worden en het OS kan op die manier dus ook zelf schijven detecteren.
Zou je MS-DOS draaien, die niet die directe aanspraak kan maken maar hiervoor het BIOS gebruikt, dan is die disk detectie door het BIOS wel noodzakelijk.
Zolang de controller ingeschakeld is in het BIOS en je OS deze direct kan aanspreken is het niet noodzakelijk dat het BIOS een schijf of optical "ziet", het OS kan dat immers zelf zien.
Uiteraard is het wel noodzakelijk dat er voor het BIOS een medium is om van te booten, één schijf wil je er dus wel in hebben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 10-01-2007 09:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• RooN
roelio schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:47:
Volgens mij maakt dat dus idd niks uit.
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:32:
[...]

Ik heb genoeg mobo's gezien waarbij je ook de PATA (jij noemt dat IDE) controller in RAID mode kunt zetten ja of nee. Kies je voor nee, zijn ze nog steeds enabled maar krijg je geen RAID BIOS bij het booten (als je dat toch niet gebruikt vertraagt dat alleen maar). Ik zou je BIOS settings even goed controleren in elk geval. En misschien ook het boekje.

[...]
Bin there, done that. Op mijn moederbord kan ik de PATA schijven niet in RAID zetten, SATA wel. Ik heb nu dus de SATA RAID controller disabled en mijn tweede PATA schijf ook. Nu moeten alleen nog mijn eerste HD en DVD-R gedetecteerd te worden.

Allen bedankt voor de replies, ik weet genoeg :)

Verwijderd

De detectie is dus inderdaad nodig als je er gebruik van wil maken zonder dat je een OS hebt wat de hardware direct kan aanspreken.

Het kan ook wel eens handig zijn een schijf te detecteren zodat je er ook daadwerkelijk van kan opstarten. :Y)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:50
Vergis ik me nou heel hard als ik denk dat er in je BIOS allerlei SMART functies ingebouwd zitten waar Windows weer gebruik van kán maken? (SMART: detectie van allerlei schijfparameters, temperatuur, gezondheid etc.). Ik kom in sommige BIOSsen (wat is het meervoud van BIOS?) iig. allerlei SMART instellingen tegen, al zou het kunnen dat die naast je OS draaien en je OS "zelf" info van de HDD's bevraagt.

Verwijderd

onkl schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:52:
Ik kom in sommige BIOSsen (wat is het meervoud van BIOS?) iig. allerlei SMART instellingen tegen, al zou het kunnen dat die naast je OS draaien en je OS "zelf" info van de HDD's bevraagt.
Je BIOS kan SMART alvast inschakelen bij het opstarten; anders ligt het aan je OS of deze SMART inschakelt. Het is dus een on-the-fly setting die niet perse bij het booten hoeft te gebeuren, alhoewel dat wel handig is als je SMART gebruikt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Idd, als je SMART meldingen meteen bij de POST wilt hebben dan laat je natuurlijk alle schijven detecteren :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1