Toon posts:

Bizar probleem met internet en hotmail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een erg bizar probleem aan de hand.

(Bij voorbaat mijn welgemeende excuses voor de wat lange posting, maar ik wil de situatie zo goed mogelijk beschrijven.)

Een familielid van me (zwager) kwam met het volgende probleem bij me:
(Motto: jij weet nogal wat van computers, he. Right, what else is new! ;) )

“M’n internet doet het niet meer. De machine is erg langzaam en hotmail en msn messenger willen al helemaal niet meer.”.

Dus ik kijk even in de configuratie. Netwerk instellingen zien er op zich goed uit.
Machine zit met een SpeedTouch draadloze USB adapter aan een SpeedTouch multi pc router met draadloos access point.
Machine krijgt netjes z’n IP configuratie van de router/dhcp server.

Vervolgens zie ik in de processen nogal wat ‘onbekende’ processen draaien. Hmm.

Als ik hem te lijf ga met een sloot aan scanners voor spyware, malware, trojans, virussen blijk er een dermate bult aan ongeregeld op aanwezig te zijn, dat ik niet eens meer de moeite neem dit op te schonen. Dus ik stel hem voor de machine mee te nemen en van de grond af opnieuw in te richten.

Databestanden veilig gesteld, nadat ik in ieder geval met de diverse scanners heb gecontroleerd dat ze schoon zijn.!
Schijf schoongemaakt en XP PRO SP2 cd erin en installeren maar.
Standaard installatie (next, next, finish), geen speciale configuratiekeuzes gemaakt.
Vervolgens Windows Update uitgevoerd, die natuurlijk inmiddels zo’n 64 updates ( 8)7 )in de aanbieding heeft, inclusief IE7.
Daarna toegang tot internet getest, via mijn eigen ADSL aansluiting, bedraad, onboard nic.
Sites browsen gaat als een speer. Hotmail en msn messenger werken gewoon zoals het hoort.

Machine teruggebracht, USB wireless adapter driver geïnstalleerd en machine ontvangt weer netjes settings van de SpeedTouch router, het bekende 10.0.0.138 adres voor gateway en dns.
Websites browsen gaat gewoon goed, maar de (voor zijn schoolgaande kinderen) essentiële toepassingen Hotmail en msn messenger willen gewoon niet.
Hotmail logonpagina verschijnt niet of maar half en aanloggen lukt gewoon niet.
Het duurt een eeuwigheid voordat er een melding komt in de trand van (vrij vertaald):
- u heeft geen internet connectie, of
- uw dns klopt niet, of
- connection timed out

Soortgelijke reacties als msn messenger wordt geprobeerd.

Via de ingebouwde connectie-herstellen functie worden alle geteste onderdelen mooi met een groen vinkje afgevinkt als zijnde correct, dus niks "u heeft geen internet connectie, etc." :?

Maar de homepage nl.msn.com staat er weer wel meteen. 7(8)7

Ik heb geen idee waar dit door komt, dus ik hoop dat de hier verzamelde intelligentsia de ‘gouden tip’ voor me heeft. _/-\o_

M.v.g.

Dyslexia

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Reset de router eens (stekker 10 seconden eruit halen).

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

ralpje

Deugpopje

Palomar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:20:
Reset de router eens (stekker 10 seconden eruit halen).
Er is geen router, want hij gebruikt een USB-modem.
@ts: zijn je host-files schoon? Lijkt me niet het probleem na een schone installatie, maar je weet maar nooit.
Verder: is het niet gewoon een storing bij hotmail / msn? Kun je eens kijken of je via ip-adres in plaats van hostname wel op hotmail kan komen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ralpje schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:23:
[...]
Er is geen router, want hij gebruikt een USB-modem.
Dacht het toch niet, want uit openingspost:
Machine zit met een SpeedTouch draadloze USB adapter aan een SpeedTouch multi pc router met draadloos access point.
Ik denk altijd eerst aan firewalls als er dingen geblokkeerd zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

ralpje schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:23:
[...]
@ts: zijn je host-files schoon? Lijkt me niet het probleem na een schone installatie, maar je weet maar nooit.
Mijn eerste idee is ook de host-file eens checken. Heb je de harde schijf geformatteerd voor herinstallatie? Maar dan zou het bij jou thuis ook niet moeten werken.

Zijn er andere computers in het netwerk die hotmail we/ of niet kunnen bereiken?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik heb denk ik toch te weinig informatie verstrekt.

PC met SpeedTouch draadloze USB netwerk adapter 'babbelt' met zo'n zwarte SpeedTouch multi-pc modem/router.
Die router hebben we al eens uitgezet en na enige tijd weer aangezet.
Geen verbetering. :'(
Ik heb m'n eigen laptop al eens WiFi 'aangesloten' op zijn setup.
Op m'n laptop doet het probleem zich dan niet voor.
(Krijg netjes een 10.0.0.x adres van zijn SpeedTouch router/dhcp)
De HOSTS file bevat enkel maar 127.0.0.1 localhost, zoals het hoort. d:)b

gr.
Dyslexia

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

XP firewall? Software die kinderen "beschermt"?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Palomar
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:26:
[...]

Ik denk altijd eerst aan firewalls als er dingen geblokkeerd zijn?
Ik zou idd ook nog even in de firewall-functie van de router kijken of niet toevallig hotmail.com e.d. zijn opgegeven als blocked urls... Misschien dat ie zich dan ineens weer herinnert dat ie dat ooit eens had ingesteld om de kids achter de PC weg te krijgen :P Zet desnoods de firewall in de router helemaal uit als ie aanstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 09-01-2007 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:34:
XP firewall? Software die kinderen "beschermt"?
XP firewall (want SP2) staat 'standaard' en bij mijn weten hoeft daarin voor Hotmail geen uitzondering voor gemaakt te worden.
Parental-control is niet aan de orde. (schone XP installatie en verder niets.)
IE7 Content Advisor staat 'standaard' na default installatie.
Ander systeem (eigen laptop) via SpeedTouch moden/router kent het probleem niet.

:'(

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04-2025

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Palomar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:36:
[...]

Ik zou idd ook nog even in de firewall-functie van de router kijken of niet toevallig hotmail.com e.d. zijn opgegeven als blocked urls... Misschien dat ie zich dan ineens weer herinnert dat ie dat ooit eens had ingesteld om de kids achter de PC weg te krijgen :P Zet desnoods de firewall in de router helemaal uit als ie aanstaat.
Maar aan de firewall van de router kan het ook niet liggen, want als hij met zijn laptop via wifi op die setup gaat, had hij geen problemen. Dus dat kan het ook niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:36:
[...]

Dan zou ik er met m'n eigen 8)7 laptop via zijn router ook last van moeten hebben gehad, wat niet het geval was.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:39:
[...]
XP firewall (want SP2) staat 'standaard' en bij mijn weten hoeft daarin voor Hotmail geen uitzondering voor gemaakt te worden.
Zou niet moeten, maar is wel iets wat te proberen is. De XP firewall is toch maar schijnveiligheid, dus probeer het eens zonder?

• Palomar
  • Niet online
Dionysos schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:40:
[...]

Maar aan de firewall van de router kan het ook niet liggen, want als hij met zijn laptop via wifi op die setup gaat, had hij geen problemen. Dus dat kan het ook niet zijn.
wel als het alleen voor het IP-adres is ingesteld van de betreffende PC.

Ja, ik weet ook wel dat het allemaal onwaarschijnlijk is, maar het valt na te checken. Ook al heeft die zwager van de TS er geen bal verstand van en kan ie dat nooit zo hebben ingesteld, misschien is de router eerst door iemand anders gebruikt of insert 100 andere oorzaken.

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:40:
[...]

Dan zou ik er met m'n eigen 8)7 laptop via zijn router ook last van moeten hebben gehad, wat niet het geval was.
Zo 8)7 is het niet aangezien je die firewall in de router dus vaak kunt instellen per IP adres :Z Kijk er nou maar gewoon naar ipv. ongepaste 8)7 smileys te gebruiken.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:53

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Heb je al geprobeert of het probleem zich ook voordoet met een utp kabeltje ertussen?
Wellicht is die usb adapter wazig aan het doen.

[ Voor 22% gewijzigd door SayWhatAgain! op 09-01-2007 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:43:
[...]

Zo 8)7 is het niet aangezien je die firewall in de router dus vaak kunt instellen per IP adres :Z Kijk er nou maar gewoon naar ipv. ongepaste 8)7 smileys te gebruiken.
Ik zal ook zeker eens in die SpeedTouch gaan kijken zodra ik weer bij hem ben.

(Wat betreft ongepaste 8)7 smileys, dat was simpel een oog, hand, muis, klik coordinatieprobleem. Zoiets overkomt alleen mij maar ;) )

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:47:
Heb je al geprobeert of het probleem zich ook voordoet met een utp kabeltje ertussen?
Ga ik doen.

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:47:
Met dank aan alle 'meedenkers', in het biezonder SayWhatAgain!. _/-\o_
Een voldoende lange utp kabel geregeld en de usb er tussenuit gehaald.
Wat denk je wat?
Gaan als een speer!!!
(zonder enige verandering in de configuratie van de machine te hoeven aanbrengen.)

Zoals je al aangaf: usb adapter was wel heeeeel wazig aan het doen.

Zo zie je maar weer, dat als je maar lang genoeg met een probleem bezig bent geweest, je soms de meest voor de hand liggende onderzoeksmogelijkheid totaal over het hoofd ziet. |:(

Iedereen nogmaal bedankt.
I'm back on track.

Dyslexia

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:53

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

You're welcome! :*)

Nou ja, je weet nu in ieder geval waar je het moet zoeken. Als dat ding echt niet meer wil kun je alsnog een nieuwe kopen.

[ Voor 76% gewijzigd door SayWhatAgain! op 09-01-2007 22:05 ]

• Palomar
  • Niet online
Nouja oplossing... zelfde als een compleet nieuwe auto kopen omdat de koplampen van je huidige auto steeds uitvallen :P

Ben toch wel stiekem benieuwd wat er was gebeurd als je bijv. het IP-adres van die wireless usb verbinding had gewijzigd. Misschien toch iets met de router/firewall die vervelend doet met een bepaald IP-adres (of MAC-adres).

Maarja, als je zwager verder tevreden is met een bedrade verbinding ipv. een draadloze dan is het natuurlijk ook prima :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Zat je draadloze stick wel op het goede netwerk :P?

Had je draadloze stick wel genoeg bereik?
Als hij op een open netwerk geconnect was die weinig bereik had dan zou het ook wel erg langzaam kunnen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:53:
Nouja oplossing... zelfde als een compleet nieuwe auto kopen omdat de koplampen van je huidige auto steeds uitvallen :P

Ben toch wel stiekem benieuwd wat er was gebeurd als je bijv. het IP-adres van die wireless usb verbinding had gewijzigd. Misschien toch iets met de router/firewall die vervelend doet met een bepaald IP-adres (of MAC-adres).

Maarja, als je zwager verder tevreden is met een bedrade verbinding ipv. een draadloze dan is het natuurlijk ook prima :)
De USB heeft altijd gewoon van de dhcp server functie in de SpeedTouch router een IP adres gekregen.
Omdat hij de enige was en die PC wel dagelijks aanstaat, was dit welliswaar altijd hetzelfde IP adres, maar dat werkte tot voor kort altijd goed.
Verder heb ik in de SpeedTouch 570 geen aanwijzingen kunnen vinden voor enige vorm van 'blokkade' voor welk IP adres dan ook.
Vandaar dat ik wel geneigd ben mee te gaan in het verhaal dat de USB adapter 'wazig' aan het doen is, ofwel (mijn interpretatie) toch niet meer helemaal 'up-to-specs' is.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:57:
Zat je draadloze stick wel op het goede netwerk :P?

Had je draadloze stick wel genoeg bereik?
Als hij op een open netwerk geconnect was die weinig bereik had dan zou het ook wel erg langzaam kunnen gaan.
Zat wel op het goede netwerk.
Zijn SpeedTouch 570 was voorzien van een WEP-key (I know, niet het je van het, maar beter dan niets!) en de enige toegestane wireless client (op mac-adres filtering) was de USB adapter.
De USB adapter connectie was gedefinieerd met diezelfde WEP-key, dus dat zat wel goed. (IMHO)

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:53:
Ben ik wel een beetje met je eens, maar dat is (IMHO) niet helemaal de situatie.
De auto is verder goed, maar de koplampen vallen steeds uit.
Nu heb ik met een draadje gecontroleerd (en bevestigd gekregen) dat het in de schakeling tussen de koplampen en de auto zit, dus is het wellicht verstandig de schakeling te vervangen.
;)

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:36
Als je dan logisch na denkt, is het toch vreemd. De wifi usb adapter is gewoon hardware. Zo'n apparaat maakt geen onderscheidt tussen ipadressen en of hostnames.

Ik denk dat het resetten van de router (fabrieksinstellingen that is) een hoop op lost.

Verwijderd

Topicstarter
martijnn schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:46:
Als je dan logisch na denkt, is het toch vreemd. De wifi usb adapter is gewoon hardware. Zo'n apparaat maakt geen onderscheidt tussen ipadressen en of hostnames.

Ik denk dat het resetten van de router (fabrieksinstellingen that is) een hoop op lost.
Op zich zit daar wel wat in, maar de volgende dingen spreken er tegen:

- met een bedraadde verbinding rechtstreeks op de ST 570 aangesloten doet die machine het wel, dus dat zou betekenen dat de instellingen in de router niet echt verkeerd zijn
- voor de wireless connectie is in de ST 570 toch al niet echt bijster veel in te stellen, voornamelijk wep key en mac filter en die stonden goed voor de usb adapter verbinding.
- de usb adapter werkte op zich wel, maar alleen als er straight-forward web-site browsing plaatsvond
- zodra er enige soort van 'interactie' tussen de website en de client nodig was (hotmail en msn messenger) ging het 'goed' mis
- het probleem deed zich voor op alle usb poorten op de machine, dus daarmee is mogelijke kapotte usb poort op de machine ook wel uitgesloten (IMHO)

om helemaal zeker te zijn heb ik intussen een PCI wireless card in de machine gezet en na configuratie daarvan gaat alles gewoon als een speer, zonder dat de router ge-reset is. de enige aangebrachtte wijziging in de router is de filtering op het nieuwe mac-adres.

Zoals Sherlock Holmes veelvuldig placht te zeggen: (vrij naar Dyslexia ;) )
Als je alle mogelijkheden hebt geelimineerd dan is dat wat overblijft de oorzaak van het probleem, hoe onwaarschijnlijk die oorzaak ook lijkt.

- machine werkt (ongewijzigd) goed
- met een draad aangesloten op de router werkt hij goed
- een laptop wireless op de router werkt goed
- ergo de router werkt goed

kan het dus eigenlijk alleen nog maar in het 'verbindende stuk' zitten, in dit geval de usb adapter, hoe onwaarschijnlijk het ook is dat dat stuk hardware kapot zou zijn. Blijkbaar wel dus.

Toch bedankt voor je suggestie.

Gr.

Dyslexia
Pagina: 1