ik heb laatst mijn ext schijf ntfs geformateerd. probleem die ik nu ondervind is dat ik niets kan wegschrijven op linux (welke distro dan ook) :x. Weet iemand hoe ik de schijf kan formateren zodat ik ook kan schrijven terwijl ik linux gebruik?
In (sommige) Linux word Fat32 ondersteund.
Eerst ff uitzoeken via welk pad je de schijf kan bereiken (in de trant van /dev/sda1 oid) en vervolgens met "cfdisk /dev/sda1" doen wat je wilt. Overigens zijn er al zat tooltjes te vinden om ntfs te mounten (zit geloof ik ook al ingebouwd in nieuwere kernels).
ik ga vanavond dan maar es fat32 proberen. als ik de schijf met suse heb geformateerd kan ik nog steeds niks onder linux. is dat niet vreemd?
Als je misschien wat uitgebreider verteld waar je mee bezig bent snappen wij misschien ook wat je allemaal aan het doen bent.
Ik heb in ieder geval geen problemen met mijn USB Harddisk die een FAT32 filesystem bevat.
Dus wat gaat er mis? Heb je het volume wel gemount?
Ik heb in ieder geval geen problemen met mijn USB Harddisk die een FAT32 filesystem bevat.
Dus wat gaat er mis? Heb je het volume wel gemount?
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Verwijderd
Microsoft heeft "NTFS" nooit op enige manier vrijgegeven, dus dan is het lastig implementeren in Linux. Schrijven naar NTFS vanuit Linux kan dan ook niet (er zijn wel enkele implementaties, maar erg buggy; grote kans dat je heel de partitie verziekt).
NTFS lezen kan al wel een tijdje onder Linux.
Verder worden alle andere (gangbare) bestandssystemen wel gewoon ondersteund door Linux.
NTFS lezen kan al wel een tijdje onder Linux.
Verder worden alle andere (gangbare) bestandssystemen wel gewoon ondersteund door Linux.
't is een LaCie disk 250 GB. heb 'm keer in een dronken bui gewist, daarna uit pure ellende maar ntfs geformateerd. Kijk... ik ben niet zo goed met linux (ben niet eens goed met windows), maar ik wil gewoon me linux downloads op die disk kwijt en dat wil maar niet lukken zolang die ntfs staat. 'k heb inmiddels ubuntu, suse, zenwalk en elive geprobeerd... allen zonder resultaat. Il kan nog wel lezen van die schijf maar wat heb ik daar nou aan?
Hij is nu dus NTFS?
NTFS en Linux is niet zo'n goede combinatie, zoals je kunt zien in het verhaal van cpec.
Formatteer de schijf naar FAT32. Grote kans dat FAT32 support wel in de kernel van SuSe in zit gebakken waardoor je normaal je disk kunt gebruiken
NTFS en Linux is niet zo'n goede combinatie, zoals je kunt zien in het verhaal van cpec.
Formatteer de schijf naar FAT32. Grote kans dat FAT32 support wel in de kernel van SuSe in zit gebakken waardoor je normaal je disk kunt gebruiken
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Verwijderd
Nog even een tip. Als je de schijf onder Windows formateert zul je merken dat je niet de keuze krijgt om hem in FAT te formateren.Windows kan FAT32 partities tot 32GB formateren, daarna krijg je alleen de keuze om NTFS te gebruiken. (Limitations of the FAT32 File System in Windows XP)
Je kan echter een programma als Swissknife (http://www.compuapps.com/download/Swissknife/swissknife.htm), gratis trouwens, onder windows gebruiken om een fat32 partitie groter als 32gb te formateren.
Uiteraard kan je dit ook gewoon in Linux doen doormiddel van:
mkfs.vfat -F 32 /dev/sda1 (of wat je USB device ook mag zijn).
Succes.
Je kan echter een programma als Swissknife (http://www.compuapps.com/download/Swissknife/swissknife.htm), gratis trouwens, onder windows gebruiken om een fat32 partitie groter als 32gb te formateren.
Uiteraard kan je dit ook gewoon in Linux doen doormiddel van:
mkfs.vfat -F 32 /dev/sda1 (of wat je USB device ook mag zijn).
Succes.
Pagina: 1