2e hdd in QF50?

Pagina: 1
Acties:

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 22:24
Ik heb een QF50D met één HDD (Seagate Barracuda ES 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300) die in de onderste 3.5" bay hangt. In de bovenste 3.5" hangt een multicardreader, in de bovenste 5.25" een dvdbrander.
Nou wil ik er nog eentje bijplaatsen die puur gebruikt wordt als opslag voor films (geript) en muziek en dus niet voor een OS. De belasting valt dus reuze mee, ook zijn er geen plannen voor RAID...

Ik heb twee vragen:
• Welke HDD moet ik kiezen, de Barracuda 7200.10 of de ES. Volgens bron is er weinig verschil voor desktopgebruik, de ES is nu een stukje duurder. (Toen ik hem kocht nog niet.)
• Koeling. De meeste recensies (zie de survey) zijn hier erg negatief over. Kan ik de tweede HDD gerust in de op één na onderste 5.25" hangen, of moet ik toch aan nóg een koeler gaan denken?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Heb je een QF50D of A kast? Ik weet niet of de Seagate een grote hitte productie heeft, maar volgens mij kan hij makkelijk in de een na onderste 5.25 drive hangen. Je kan je temps controleren met een programma zoals Everest of Speedfan (altijd nuttig). Mocht ie toch te warm worden (ik vind meer als 40 graden te hoog) is een koeler er zo opgeplaatst. Ik heb mijn WD Caviar met deze twee koelers in een QF50A kast: http://www.mycom.nl/Products/583.aspx. Spire eronder en hangend in de de Zalman ZM-2HC2. Dit is een beetje overkill, want dit koelt ook eigenlijk de resterende lucht rond de 5.25 drives tot zo'n 25-30 graden. De spire op zich en twee losse beugeltjes om van 3.50 naar 5.25 te gaan zal ook meer als genoeg zijn kost in totaal misschien 10 euro extra. De Zalman alleen (had ik als eerste gekocht) werkt in mijn geval minder goed omdat het geheel dicht bij het geheugen en processor in de buurt zit. Edit: De Zalman dempt echter ook het geluid fantastisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Jouke74 op 09-01-2007 13:27 ]

"That was left handed..." - JJH

• Autoreply
De D, maar intern zijn ze gelijk.

Zit er qua koeling nog verschil in "overgangsslots"?

• Jouke74
Hoe meer warmte de HD kwijt kan aan het slot en aan de lucht eromheen, hoe beter de koeling. Vandaar ook die grote aluminium blokken aan de zalman.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-02 14:59
Ik zal straks een foto voor je maken

In verband met plaatsgebrek heb ik de 3,5" tray aan de onderkant opengezaagd en zo passen er 2 schijven extra in.

Bij mij steekt mijn Geforce 6800 tussen mijn 2 harde schijven door en dat past nu allemaal prima

Dus als je even geduld hebt :P

BTW ik heb een QF50-A in het zwart. De koeling is dik in orde maar ik heb onder de onderste harde schijf ook een fan welke lucht naar binnen blaast. Ik moet hier nog een tunnel voor maken naar de voorkant maar foto's zullen het duidelijker maken :)

[ Voor 30% gewijzigd door GH45T op 09-01-2007 13:32 ]

• Autoreply
Jouke74 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:29:
Hoe meer warmte de HD kwijt kan aan het slot en aan de lucht eromheen, hoe beter de koeling. Vandaar ook die grote aluminium blokken aan de zalman.
Ok. Zijn die dingen er later nog op te zetten? zoiets bijvoorbeeld? Dan kan ik eerst ff kijken of hij te warm wordt en indien nodig een koeler erop zetten.

• GH45T
Autoreply schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:33:
[...]

Ok. Zijn die dingen er later nog op te zetten? zoiets bijvoorbeeld? Dan kan ik eerst ff kijken of hij te warm wordt en indien nodig een koeler erop zetten.
Die Spire koeler schroef je onder je harddisk dus niet net zoals de zalman aan beide kanten aan de zijkant.

• Jouke74
Inderdaad de Spires worden onder je HD geschroefd, er moet dus voldoende ruimte zijn onder de HD. De Zalman maakt van de 3.5 Inch een 5.25 Inch en schroef je vast aan de zijkanten.

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar GH45T's oplossing :P

[ Voor 11% gewijzigd door Jouke74 op 09-01-2007 14:10 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je je zorgen maakt om de koeling en je wilt hem in een 5.25 inch slot kwijt kun je ook kijken naar een ThermalTake Hardcano 14. Is een behuizing waar de schijf in past en het koelt het geheel ook nog eens.
Verder denk ik dat je je niet veel zorgen hoeft te maken, over het algemeen gaat het met schijven prima.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GH45T
Foto's zijn klikbaar :)
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/hdbracket/1.jpg
Het slachtoffer :P
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/hdbracket/2.jpg
Kastje van de binnenkant. Je ziet meteen de grafische kaart door de hd's heensteken
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/hdbracket/3.jpg
close up van de onderkant. Hier kun je zien dat er geen plaatwerk meer onder de onderste hd zit. Zo wordt de harde schijf ook enigzins gekoeld door de fan die er 1 cm onder zit.
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/hdbracket/4.jpg
Totaaloverzichtje van de "mod"

Ik heb de onderkant dus tot aan de richeltjes doormidden gezaagd en vervolgens ook nog naar de buitenkant toe. Daarna kon ik de twee flappen naar buiten buigen en gaatjes erin boren.

Houd er rekening mee dat je moederbord tray gaan gaten heeft waar je de schroevendraaier door kunt steken dus de onderste hd moet je plaatsen voordat je het bracket in de kast zet. Niets staat je natuurlijk in de weg om ook de tray te modden maar ik vond het wel goed zo.

Nu passen er precies 4 harddisks in hier, maar als je een beetje ruimte over wilt houden zul je de onderste op de kop kunnen zetten. Je zou ook de gaatjes net ietsjes lager kunnen boren, dit moet je zelf even bekijken. Ik vond het zo het mooist omdat het plaatwerk precies even ver doorsteekt als de harddisk.

Redelijk eenvoudige aanpassing aan de case wat toch weer wat ruimte scheelt. Wat mij betreft mogen ze dit standaard bij Aopen doen :)

Ps. Afwerking laat nog te wensen over, er is wat verf afgegaan omdat ik dit vrij snel heb gedaan (had haast en wou uitgaan). Ik wil toch nog een keer de hele case van binnen spuiten en dan zie je ook hier niets meer van. Je zou dus zelf eventueel even af kunnen plakken met tape.

Zoals je ziet het ik de voorste centimeter van de bracket heel gelaten. Dit komt de stevigheid niet ten goede als je het uit elkaar haalt schat ik zo. Maar ook hier weer, geef er je eigen invulling aan.

[ Voor 12% gewijzigd door GH45T op 09-01-2007 17:07 ]

• Autoreply
Ik dacht toch echt dat ik al had gereageerd. Hartelijk dank iig, ik ga er dit weekend waarschijnlijk eentje bijplakken en zal ff posten hoe het is verlopen.

• GH45T
Autoreply schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:16:
Ik dacht toch echt dat ik al had gereageerd. Hartelijk dank iig, ik ga er dit weekend waarschijnlijk eentje bijplakken en zal ff posten hoe het is verlopen.
Zo letterlijk moet je je username Autoreply niet opnemen ;)

Maar hier kun je wel iets mee?

Het is niet direct een koeling voor je harddisks maar het koelt wel beter en je hebt meer ruimte voor harddisks.

Succes met bijplakken :P
Pagina: 1