[Debian Sarge] phpmyadmin werkt niet meer icm mysql

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 09:41

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Sinds enige tijd werkt phpmyadmin niet meer. Ik heb vanalles geprobeerd waaronder:
- Herinstalleren van phpmyadmin, inclusief nieuwere versies en vanuit de source
- Herinstalleren van apache
- Herinstalleren van php4
- config.inc.php ge'chmod naar alles van 777 tot 660 en dergelijken en bovendien chowned naar de webserver gebruiker (in dit geval www-data)

Na al het installeren van phpmyadmin (afgekort pma) krijg ik de melding dat config.inc.php niet gevonden kan worden of dat er parse fouten inzitten. Nu staat deze file op de juiste plek (weghalen geeft namelijk een andere error) en als ik via de pma inlog pagina op de file zelf klik komt er een blanco pagina (wat volgens de errorpagina zou duiden op een correcte config.inc.php).
Na het installeren van de source krijg ik wat meer informatie en zie ik:
Fout
MySQL retourneerde:

#1045 - Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

Ik hoor jullie al roepen: je wachtwoord is niet goed ingesteld in config.inc.php! Echter, met een vergelijkbaar pakket (eskuel) kan ik met precies dezelfde gegevens WEL inloggen. Daar ligt het niet aan. Ik kan me zo bedenken dat mysql zelf een paar tabellen mist. Ik geloof dat ik in een opruimingsvlaag de db PMA in mysql heb verwijderd. Kan ik dat op één of andere manier repareren met de commandline? Zo ja, hoe log ik daar in (krijg daar dezelfde foutmelding als hierboven).

Voor de foutpagina zelf: http://opgelost.nl/phpmyadmin/

Is er iets anders aan de hand dan dat ik hier voorstel? Spui je ideeën!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
http://62.216.18.183/phpmyadmin/scripts/setup.php
kan je ook proberen om een config bestand te maken

[ Voor 18% gewijzigd door a casema user op 09-01-2007 12:28 ]

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Heb ik al eerder gedaan, alles ingevuld maar zonder succes. Ook manueel het bestand gemaakt, eerdere versies aangepast, zonder succes.

edit:

Het lijkt me een soort permissie probleem. Phpmyadmin kan sowieso het configuratie bestand niet vinden. Wat vreemd is, het staat op de goede plek. Ik word er onderhand moe van. Zoveel geprobeerd en ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik verdenk php.ini er ook van iets niet helemaal lekker te hebben draaien.

[ Voor 55% gewijzigd door woutur op 09-01-2007 19:45 . Reden: voortgang ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Toch maar weer eens een bumpje. Ik ben er nog steeds niet uit... en ik wil heel graag phpmyadmin gebruiken voor de configuratie van mySQL voor diverse webpagina's en DB bezigheden. Ik weet gewoonweg niet meer in welke hoek ik het zoeken moet. Zonder wachtwoord van root in mysql doet phpmyadmin het wel. Met wachtwoord krijg ik steevast deze error:
code:
1
2
3
4
Fout

MySQL retourneerde: Documentatie
#1045 - Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

Blijkbaar wil de pagina van phpmyadmin geen wachtwoord doorgeven of een dialoog showen. Ook users veranderen in config.inc.php van phpmyadmin laat de bovenstaande user niet veranderen. Bovendien staat er ALTIJD de volgende boodschap bij:
code:
1
2
3
4
phpMyAdmin kon het configuratie bestand niet lezen!
Dit kan gebeuren als php een parse error in dit bestand aantreft of dit bestand helemaal niet gevonden kan worden.
Roep het configuratie bestand direct aan met de snelkoppeling hieronder en lees de php foutmelding(en). In de meeste gevallen ontbreekt er ergens bijvoorbeeld een quote.
Wanneer er een blanco pagina wordt weergegeven zijn er geen problemen.

Ik sta bijna op het punt mijn hele server te herinstalleren en ben nogal teleurgesteld in het feit dat ik het gewoon niet vinden kan en moet teruggrijpen op treurige windows technieken om iets voor elkaar te krijgen.

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01 07:24
De hele server opnieuw installeren voor een foutje in phpMyAdmin lijkt me een beetje omslachtig. Dat phpMyAdmin probeert in te loggen zonder wachtwoord als root kan ook komen doordat de mysql_connect geen (of lege) variabeles krijgt omdat het configuratiebestand niet kan worden ingelezen (zie: de php documentatie over mysql_connect)

Volgens mij is een blanco pagina overigens geen garantie voor geen fouten aangezien het ligt aan de instellingen van php of er wel foutmeldingen worden weergegeven. Dit kan verschillen per server. Je kunt proberen dit in config.inc.php in te stellen (met error_reporting()) en anders met een .htaccess bestand.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Tja, het lijkt omslachtig, maar als het niet blijft werken en ik heb het nodig zit er gewoon niks anders op. Ik kan weinig met je tips (heb het even bekeken en php.ini nagelopen, error reporting staat aan op NOTICES na).

Ik kan overigens ook gewoon op de commandline met: mysql -u root -p inloggen met het wachtwoord dat ik eerder ingevoerd heb. Ziet er naar uit dat door één of andere setting in php.ini, my.conf of httpd.conf er geweigerd wordt het config.inc.php bestand uit te lezen. Het bestaan ervan wordt wel bevestigd (gecontroleerd door het verplaatsen van het bestand, en de permissies bijv op 777 te zetten, dan krijg je meteen gemiep erover) maar het bestand wordt gewoonweg niet uitgelezen.

Edit
Ok het probleem is eindelijk opgelost door twee settings in php.ini te veranderen:
magic_quotes_gpc = Off
magic_quotes_runtime = Off
Ik weet niet eens waar ik dit gevonden heb, maar ik weet wel dat ik hier ooit eens mee heb lopen klooien ivm gallery (jeweetwel, photo album online). Nu lijkt alles na dagen en dagen zoeken weer in orde.

[ Voor 20% gewijzigd door woutur op 24-02-2007 17:54 ]

Pagina: 1