Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] prioriteit Avast proces veranderen werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Het probleem
Omdat mijn systeem vrij vaak niet reageert op op muis en toetsenbord ben ik eens gaan kijken waar dat aan ligt. Want het is natuurlijk erg storend wanneer je met iets bezig bent en je muis en toetsenbord reageren niet.
Ik heb gevonden waar het aan ligt.Wanneer ik in windows taakbeheer op het tabblad processen klik dan zie ik dat elke keer wanneer mijn toetsenbord en muis niet reageren, mijn virusscanner (avast) meer dan 90% van de CPU vraagt. Nu is dit normaal niet zo'n probleem. Maar wanneer ik bij de prioriteit van het proces kijk dan zie ik dat die op "hoog" staat ingesteld.

De oorzaak
Wanneer ik probeer om de prioriteit op normaal in te stellen krijg ik eerst de melding dat mijn systeem er instabiel van kan worden. en daarna krijg ik de melding "Kan de bewerking niet voltooien. Toegang geweigerd."
Ik heb toen van alle processen nagekeken welke prioriteit ze hebben. En allemaal op onderstaande processen na staan ingesteld op normaal. De processen die op hoog staan zijn:
ashserv.exe
csrss.exe
winlogon.exe
taskmgr.exe
Waarvan ik alleen van de laatste de prioriteit op normaal kan instellen. Ik ben overigens gewoon aangemeld als beheerder. (er is maar 1 account op deze pc)

Mijn vraag
Nu is mijn vraag: Hoe zorg ik er voor dat alle processen standaard op normaal staan ingesteld behalve wanneer ik dit handmatig verander.

Zelf gezocht
Helaas heeft zoeken op google en op tweakers naar de foutmelding niets nuttigs opgeleverd. Misschien dat iemand me hier mee kan helpen? Want wanneer ik zoek op proces en prioriteit krijg ik alleen maar te zien hoe ik de prioriteit normaal gesproken kan veranderen. En daar heb ik nu niets aan.
Zoeken op "kan de prioriteit niet wijzigen" heeft op google en op tweakers ook niets opgeleverd.

Info over mijn systeem
cpu: amd athlon 64 3000+ s939
ram: 1024 MB
proces waar het om gaat: ashserv.exe onderdeel van Avast 4.7 Home

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 09:10
Is binnen je virusscanner bij de opties nog in te stellen op welke prioriteit hij moet lopen?
Of kun je expirimenteren met real-time scanner aan en uit zetten of dat werkt.

Draaien de genoemde processen ook onder het account waarmee je bent aangelogd? Een van de processen die je noemt is namelijk een system proces en zo goed als niet te killen.

[ Voor 33% gewijzigd door Mystery op 09-01-2007 16:07 ]

Battle.net tag

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
het gaat me eigenlijk voornamelijk om ashserv.exe.
Ik heb al op de site van avast gekeken maar heb nog niets kunnen vinden over de prioriteit.

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/552/priohoognz9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/9913/waarschuwingmo8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/2687/foutmeldingil3.jpg

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 20:27

Ravefiend

Carpe diem!

Zoek es naar Process Explorer van Sysinternals ....

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Normaal gesproken moet je dit dus doen via Avast zelf - ik ga in ieder geval je topic even verplaatsen naar Beveiliging & Virussen omdat je probleem specifiek met Avast (en zijn services) te maken heeft :)

Windows Clients >> Beveiliging & Virussen

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Het lag inderdaad aan Avast zelf.
Op deze pagina staat uitgelegd hoe je het kunt veranderen.
Kortweg komt het er op neer dat je het bestand avast4.ini moet openen met kladblok en de volgende 2 regels moet toevoegen:

[AAVM]
ProcessPriorityBoost=0

Dan even opslaan, een reboot en ashserv.exe heeft de prioriteit 'normaal'
edit: dit werkt pas vanaf build 4.7.566 en hoger

Helaas heeft dit mijn probleem niet opgelost. Mijn systeem reageert nog steeds niet wanneer avast bezig is. Zodra ik ashserv.exe afsluit loopt mijn systeem weer soepel

[ Voor 5% gewijzigd door sjirafje op 10-01-2007 15:17 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Da's trouwens logisch, aangezien de virusscanner een proces als het goed is pas zijn gang laat zijn nadat het klaar is met scannen. Dus minder prio = minder snel scannen = niet sneller klaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Installeer NOD32, probleem opgelost.
Nog een idee, reageer ontopic :)

[ Voor 36% gewijzigd door pasta op 11-01-2007 13:51 ]

Pagina: 1