[Auto] Verlaging Clio ongedaan maken

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Topicstarter
Ik heb een Clio 2 uit 2001 welke verlaagd was toen ik hem kocht. Deze auto gaat binnenkort naar mijn vriendin en die vindt het minder dat lage. Met andere woorden, ik wil hem weer naar het normale niveau hebben. Worden normaal alleen de veren vervangen? Of ook de schokdempers? Is het vervangen van de veren makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01-2024
Bij mij waren zowel de veren als schokdempers aangepast.
Een klusje waarbij een brug wenselijk is dat kan je dan best zelf doen.
Maar ik heb het expres laten doen omdat ik toch erg hang op garantie na aanpassingen en ik heb altijd mijn twijfel gehad of dat goed zat als ik zelf die onderdelen had aangepast c.q. vervangen.

[ Voor 43% gewijzigd door Henri op 09-01-2007 10:41 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 07:28

Twhomp

Stayin' Alive

Heb er niet veel verstand van (lees: nog nooit gedaan), maar heb altijd wel gehoord dat je echt een verenklem moet gebruiken (dus niet kloten met die veren). Of je moet graag een kunstgebitje willen :+

Hoeveel is ie nu verlaagd? Als het meer dan 40 mm is, kan je er vanuit gaan dat er kortere sportdempers opzitten. Is het minder, dan kunnen er nog stockdempers op zitten, moet je alleen de veren vervangen. Heb je het originele spul er niet bij gekregen?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:54

Sick Nick

Drop the top!

Niet vergeten de boel uit te lijnen na het vervangen trouwens, je haalt het onderstel er onderuit en na vervanging plaats je het weer terug. Om er zeker van te zijn dat de wielen allemaal weer mooi recht achter elkaar staan even uitlijnen, anders trekt je auto misschien wel een kant op en dat is irritant en mogelijk gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damien schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:39:
Bij mij waren zowel de veren als schokdempers aangepast.
Een klusje waarbij een brug wenselijk is dat kan je dan best zelf doen.
Maar ik heb het expres laten doen omdat ik toch erg hang op garantie na aanpassingen en ik heb altijd mijn twijfel gehad of dat goed zat als ik zelf die onderdelen had aangepast c.q. vervangen.
Wat was je ongeveer kwijt als ik vragen mag?
Als het meer dan 40 mm is, kan je er vanuit gaan dat er kortere sportdempers opzitten.
Moeilijk te zeggen maar ik zou zeggen meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 09-01-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 10:09

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verlagen kan op een aantal manieren. De goedkoopste (en minst aan te raden manier) het het afzagen van de veren. Dit verandert de veerkarateristiek maar dempers worden niet vervangen. Wegligging verbetert ook nauwelijks. Een set originele veren er terug op monteren maakt de verlaging dan ongedaan, originele veren kosten ook de wereld niet als het goed is.

Duurder is het als een complete verlagingskit of een schroefset gemonteerd wordt, meestal komt deze van merken als K&W, Koni, Billstein e.d. Dit geeft een veel betere wegligging omdat zowel veer als demper afstelling goed op elkaar zijn afgestemd. Het is echter niet goedkoop. Dit ongedaan maken kost wat meer: de complete set veren en dempers moet eronderuit gehaald worden en originele veren en dempers dienen terug gemonteerd te worden. Een dergelijke verlagingsset is echter ook wel weer goed door te verkopen, vooropgesteld dat de dempers nog in een goede conditie verkeren. Zodoende kun je een deel van de kosten terug verdienen.

Je kunt het beste naar de dealer gaan en ze er even naar laten kijken. Ze kunnen je zo vertellen wat ermee gebeurt is en wat je kunt doen om de verlaging ongedaan te maken. Ga niet prutsen, dempers houden je wielen op de weg, slecht spul of prutswerk kan zorgen voor een levensgevaarlijk weggedrag.

Succes!

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zitten in ieder geval andere veren onder, tenminste standaard zijn ze niet geel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01-2024
Anoniem: 105569 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:48:
[...]

Wat was je ongeveer kwijt als ik vragen mag?
Ja dat is een beetje onderhands gegaan dus geen idee wat de kosten bij een bedrijf zouden zijn, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Even verplaatst naar Vervoer :)
Pagina: 1