[CPU] Intel Xeon 5050 of 5130?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 12:37
Op het moment bezig met het uitzoeken van een database server.
Nu heb ik een server type op het oog, en hier kan ik kiezen uit onder andere de:
- Xeon 5050-1 DC3.0Ghz (2x2MB cache) 667 FSB
en de
- Xeon 5130-1 DC2.0Ghz (1x4MB cache) 1333 FSB
(Prijs verschil is 300 eu)
De server heeft als doel sql database server, er zal dus flink wat geheugen in gaan zitten.

Wat is nu de beste processor en wat maakt het verschil FSB en cache uit voor een database server?

Volgens de chart van intel zijn de enigste verschillen dat de 5130 de volgende mogelijkheden niet heeft;
- Demand Based Switching
- Hyper-Threading Technology

Bron: http://www.intel.com/products/processor/xeon/index.htm#5000 -> en dan klikken op View specification chart.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De verschillen tussen deze CPUs zijn veel groter dan alleen wat je hier noemt. De ene heeft een Netburst-architectuur (Dempsey-core), de andere is een Core-ontwerp (Woodcrest-core). De verschillen tussen die twee zijn enorm en zeker niet puur in getalletjes of features uit te drukken.

Ga je even inlezen over de chips en zoek zelf wat benchmarks op die die dingen in jouw toepassing ("database server" zegt te weinig. Exact welke software en wat voor databasestructuur? Zoek dat uit en zoek die benches) en kijk naar wat het beste presteert. Neem ook TCO mee - stroomverbruik van de 5050 is (veel) hoger dan van de 5130, dat is over economische levensduur van een server significant. Meestal zal een Woodcrest veel beter presteren dan een Dempsey, zelfs op 2/3 van de clock speed. Maar zeker bij servertoepassingen kan het zijn dat jouw specifieke taak beter draait op de Dempsey.

IMHO moet je je vooral wat meer verdiepen in de achtergronden van performance bij database servers. Er zijn (letterlijk) boekdelen over volgeschreven.

Sowieso zijn "Welke moet ik kopen?"-vragen op GoT niet de bedoeling. Ga je dus eerst eens goed inlezen, heb je specifieke deelvragen waar je met eigen inzet niet uitkomt, dan mag je die hier wel stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 09-01-2007 12:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.