Boxed cooler gedeeltelijk herbruiken

Pagina: 1
Acties:

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 10:48
Hoi,

Momenteel heb ik een AMD 64 +3200 winchester op een K8N Neo2 moederbord met de meegeleverde boxed cooler geinstalleerd.

Nu wil ik graag deze processor vervangen door een AMD 64 +3800 Venice of +3700 San Diego, beide de boxed versie.

Zijn de de boxed coolers van alle drie genoemde processoren gelijk. En kan ik dus, nadat ik de processor heb vevangen, de bovenkant van de nieuwe koeler plaatsen op het oude koelelement wat onder het moederbord zit. M.a.w. hoef ik het moederbord niet meer te demonteren?

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
je kan gewoon de koeler er af halen en de processor wisselen. De nieuwe boxed koeler past gewoon. Hier hoef je het moederbord niet voor uit de kast te halen.

• Galvatron
Bedankt voor de reactie.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
feep heeft gelijk.

Maar even over je cpu :P Als je geen X2 neemt en je zit te kiezen tussen een 3800+ en 3700+ zou ik voor de 3700+ gaan (klinkt minder snel, maar is niet zo). Die is namelijk gigantisch goed overclockbaar (voor een Athlon 64 dan). van die 2.2 GHz kun je met een beetje geluk zo 3 GHz maken.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
leonpwner1 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:32:
feep heeft gelijk.

Maar even over je cpu :P Als je geen X2 neemt en je zit te kiezen tussen een 3800+ en 3700+ zou ik voor de 3700+ gaan (klinkt minder snel, maar is niet zo). Die is namelijk gigantisch goed overclockbaar (voor een Athlon 64 dan). van die 2.2 GHz kun je met een beetje geluk zo 3 GHz maken.
Extra note, 200 Mhz verschil maakt meer uit bij een AMD 64 dan het dubbele cache van de San Diego tegenover de Venice.

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:35:
[...]

Extra note, 200 Mhz verschil maakt meer uit bij een AMD 64 dan het dubbele cache van de San Diego tegenover de Venice.
Ook niet waar.
Ligt er aan welke software je gebruikt.

• Galvatron
Ik had idd iets gelezen dat de in 200 Mhz voor Cache gaat. De volgende stelregel vond ik wel toepassend.

"Mhz kun je verhogen, cache niet"

Nu zie ik ook dat volgende week er weer X2 +3800 en +4800 te koop worden aangeboden (laatste rest partijen). Erg interessant, aangezien X2 varianten weer sneller zijn, nu komt natuurlijk bij mij weer de vraag naar boven:

"is de Boxed cooler van een X2 hetzelfde als een single core AMD 64?"

Verder had ik nog een installatie vraag: Kan ik gewoon de de cooler eraf halen, processor eruit, nieuwe processor erin, nieuwe cooler erop (zit koelpastablokje op toch?) en voila, klaar is kees? Of moet ik ook nog bios instelling aanpassen (heb de laaste versie 1.C die dual core ondersteund).

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

Eperium schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:41:
"is de Boxed cooler van een X2 hetzelfde als een single core AMD 64?"
Nee, de boxed cooler van snellere procesoren (dus ook 4800+) hebben koperen heatpipes erin

[ Voor 34% gewijzigd door Moortn op 10-01-2007 09:50 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:47:
[...]

Ook niet waar.
Ligt er aan welke software je gebruikt.
Oké, sorry, meestal maakt 200 Mhz meer uit dan het dubbele cache geheugen bij de AMD 64.

Ik kan ook wel stellen dat een Core 2 Duo sneller is dan een X2, hier struikelt niemand over terwijl de X2 in sommige software ook sneller is den de Core 2 Duo.
"Mhz kun je verhogen, cache niet"
Maar dat extra cache zal ook mee moeten kunnen met overklokken. Nu is het zo dat de San Diego's niet slecht overklokken maar het kan van invloed zijn.

Ik blijf bij mijn stelling, het extra cache brengt niet veel meerwaarde bij een Athlon 64.

• Galvatron
Ok bedankt voor de informatie

Maar past deze dan nog, zoals in mijn startpost staat, op het voetstukje van een single core cooler, dus hoef ik niet mijn moederbord te demonteren van de behuizing?

• GH45T
Eperium schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:57:
Ok bedankt voor de informatie

Maar past deze dan nog, zoals in mijn startpost staat, op het voetstukje van een single core cooler, dus hoef ik niet mijn moederbord te demonteren van de behuizing?
Boxed koeler past sowieso. Dat voetstukje (bracket genoemd) is onderdeel van je moederbord. Zolang je geen aparte koeling gaat gebruiken kun je dit gewoon laten zitten. Wil je met extra grote luchtkoelers, waterkoeling of wat dan ook aan de slag dan heb je met andere oplossingen te maken.

Maar gewoon boxed koeler past op een standaard moederbord.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
GH45T schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:48:
Maar dat extra cache zal ook mee moeten kunnen met overklokken. Nu is het zo dat de San Diego's slecht overklokken maar het kan van invloed zijn.

Ik blijf bij mijn stelling, het extra cache brengt niet veel meerwaarde bij een Athlon 64.
Huh, San Diego's clocken slecht over? :|

Dacht het niet :P 3700+ met San Diego core is toch wel 1 van de beste overclocker in de 3000 serie single core cpu's.

Met mijn eerste post bedoelde ik eigenlijk niet dat de 3700+ op stock sneller is (het scheelt niet echt veel van elkaar, dat is het enige), maar dat de 3700+ veel beter overclockbaar is dan de 3800+, dus dat een 3700+ wel veel voordeel biedt. Bovendien is de San Diego core toch ook nieuwer dan de oudere Venice core.

• GH45T
leonpwner1 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:24:
[...]

Huh, San Diego's clocken slecht over? :|

Dacht het niet :P 3700+ met San Diego core is toch wel 1 van de beste overclocker in de 3000 serie single core cpu's.

Met mijn eerste post bedoelde ik eigenlijk niet dat de 3700+ op stock sneller is (het scheelt niet echt veel van elkaar, dat is het enige), maar dat de 3700+ veel beter overclockbaar is dan de 3800+, dus dat een 3700+ wel veel voordeel biedt. Bovendien is de San Diego core toch ook nieuwer dan de oudere Venice core.
Sorry, was een typo.

San Diego's klokken goed over.

Maar San Diego is niet veel nieuwer dan Venice, er zat een paar weken tussen de introductie als ik me niet vergis, dat is zo goed als verwaarloosbaar. Technisch gezien zijn ze op de cache na ook identiek.
Pagina: 1