Toon posts:

Ideeën nodig voor toelatingstest

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, :)

Ik heb binnekort een toelatingstest voor het GLR Rotterdam en ik moet een opdracht maken. Een design met thema: "Mijn leven na het GLR". Ik heb hier al een tijdlang over zitten nadenken maar ik kom maar niet met een goed idee. Dus ben ik zitten rondfutselen met Photoshop maar er komt gewoon geen resultaat uit :( . Dus ik vroeg me af of jullie ideeën hadden aangezien het vrijdag ingeleverd moet worden en het anders gewoon niet lukt. Ik heb drastisch inspiratie nodig :'( .

Alvast bedankt,
MM :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Is het hele idee achter zo'n toelatingstest juist niet dat je onder bepaalde situaties tot inspiratie dient te komen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2025

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:36:
Hoi, :)

Ik heb binnekort een toelatingstest voor het GLR Rotterdam en ik moet een opdracht maken. Een design met thema: "Mijn leven na het GLR". Ik heb hier al een tijdlang over zitten nadenken maar ik kom maar niet met een goed idee. Dus ben ik zitten rondfutselen met Photoshop maar er komt gewoon geen resultaat uit :( . Dus ik vroeg me af of jullie ideeën hadden aangezien het vrijdag ingeleverd moet worden en het anders gewoon niet lukt. Ik heb drastisch inspiratie nodig :'( .

Alvast bedankt,
MM :)
Maak een mural met vriendin, huisje aan zee, ontzettend big-ass kantoorgebouw of een drukker genoeg stock-images te vinden. Maar het ligt vooral aan je eigen kunnen en je eigen fantasie dat kunnen wij moeilijk voor je doen.

alternativ

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Maak zo'n cartoon achtige poster met allemaal gebeurtenissen die je verwacht te doen NA het GLR, dus een leuke poster met werk, klanten, familie, vrouw/vriendin, mensen die je niet mag in een ongeluk etc... zo'n poster die je altijd ziet hangen bij de tandarts en of dokter waar vreselijk veel op te zien is...

Ik weet de naam van de artiest niet meer anders had ik een voorbeeld kunnen posten...

En natuurlijk onhandelbaar groot, daar kickt men op bij die grafische opleidingen...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 15:46

samo

yo/wassup

Maak eerst voor jezelf een mind-map. Durf te dromen, durf dingen te verzinnen die zelfs onrealistisch zijn. Maar blijf schrijven. Kort en bondig.
Vervolgens ga je kijken welke ideeen het beste bij jou passen, welke ambitieus zijn en welke passen binnen het GLR. Vervolgens ga je met beelden experimenteren om een visualisatie te maken. Zoeken wat bij het concept past... ofzo.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Zet je zelf neer als grafisch ontwerper achter een computertje temidden van een door CO2 en oorlog geteisterde wereld :Y)

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

brainstormen... op papier..alles opschrijven wat je te binnenschiet.. schetsen... hop...
dan pas evt met photoshop ofzo aan de slag..

Strakszul je ook dingen zelf moeten verzinnen.. dus beter nu al beginnen..

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Zet jezelf neer als zwerver, beetje graaien in vuilnisbakken.

Als ze dan vragen waarom je dit hebt gemaakt:
Dan vertel je dat je geen inspiratie had om dit kunnen maken. En hoe kan je dan in redden in de grafische wereld na deze opleiding.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

nou als je met dit al een probleem hebt dan veel succes op de toelating en eventueel school.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het enige fatsoenlijke idee wat me te doen lijkt is een planeet en sterren te maken en dan te faden naar de hemel als een soort stairway to heaven. BtM, Ryzer en LuCarD. Jullie hebben gelijk. Alhoewel ik meestal wel inspiratie heb en ik toevallig op het moment met slopende privé zaken zit, anders had ik natuurlijk dit ook niet gepost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:00:
Hmm het enige fatsoenlijke idee wat me te doen lijkt is een planeet en sterren te maken en dan te faden naar de hemel als een soort stairway to heaven. BtM, Ryzer en LuCarD. Jullie hebben gelijk. Alhoewel ik meestal wel inspiratie heb en ik toevallig op het moment met slopende privé zaken zit, anders had ik natuurlijk dit ook niet gepost.
ook onder druk moet je kunnen presteren :)

maareh.. je denkt dat je direct na je opleiding wordt geschept door een vrachtwagen waarna je direct in de hemel beland?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:02:
[...]

ook onder druk moet je kunnen presteren :)

maareh.. je denkt dat je direct na je opleiding wordt geschept door een vrachtwagen waarna je direct in de hemel beland?
Lol! :P

EDIT: Druk is anders dan dingen die momenteel in je leven zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 13:13 ]

Verwijderd

Neem wat papier, en schrijf er een paar sleutelwoorden op die te maken hebben met datgene je moet doen. Alles wat er mee te maken heeft, maar dan ook alles wat je kan bedenken, schrijf je op, ook de dingen waarvan je nog zou zeggen "nee, dat past niet".
Ga dan selectief te werk, haal uit je brainstormsessie je beste ideeën, ze moeten nog niet samenhoren, en schrijf die ergens op. En ga daar nu rond werken. Probeer vanalles te verzinnen daarrond, probeer de gekste combinaties. Nog veel belangrijker is dat je meteen met potlood begint met die dingen uit te tekenen. Zo krijg je meteen al in BEELD waar je mee verder kan werken. Dat kan al een goed startpunt zijn.

En misschien is het ook niet slim om meteen te gaan photoshoppen. Er gaat nog steeds niets boven handgemaakt werk. Photoshop is een werkmiddel zoals een ander. Het moet toch steeds uit jezelf komen. Je maakt veel meer indruk met handwerk dan wat zitten photoshoppen :)
Maar dat kies je natuurlijk zelf :)

Probeer zo origineel mogelijk te zijn, en probeer je zoveel mogelijk te profileren als creatieveling, niet iemand die graag in programma's rondfutselt.

Veel succes alvast!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 17:11

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik vermoed dat voor het beoordelen van die toelatingsopdracht men naar twee dingen kijkt ...

enerzijds puur de technische 'skills', of iemand aantoont net met photoshop of andere technieken overweg kan gaan, een goede en nette manier van wekren heeft en goed kan omgaan met de grafische programma's..

daarnaast zullen ze een klein beetje ook naar ontwerp-vermogen kijken, maar de Grafische school is geen ontwerpers-opleiding, maar voornamelijk een technische beroepsschool.
natuurlijk moet het er wel leuk en aantrekkelijk uitzien, maar je hebt niet specifieke ontwerpvermogen nodig ...

Als laatste is er het psychologische aspect en dat is dat die opdracht een goede aanleiding kan zijn voor een toelatingsgesprek... met die opdracht dwingen ze je aan te tonen welk 'toekomstbeeld' je hebt en hoe realistisch dat is..
tevens kun je heirmee mensen uitfilteren die al langer met Grafische zaken zich bezighouden en die daarom ook beter weten wat het als beroep precies inhoud...

Als je, als topicstarter hier, al aangeeft niks te weten, kan dat ook erop duiden dat je problemen krijgt bij dat laatste aspect... nl. ook als ze je vragen naar je toekomstbeeld, de vraag of je weet wat de Grafische Industrie als 'beroep' inhoud je kennelijk weinig kunt zeggen .

Als tips om deze opdracht te maken, kan ik je enkel meegeven dat het misschien zin heeft om gewoon jouw beeld van de grafische industrie weer te geven en dan te kijken naar verschillende 'teken of beeldstijlen'.

kies je voor veel zelf tekenen, of wil je juist bestaande beelden hergebruiken, wil je collagetechnieken gebruiken of juist liever een cartoonstyle?

Als je echt geen inspiratie hebt zou ik gewoon een redelijk algemene collage maken van zaken die te maken hebben met de grafische industrie (een DTP-computer, traditionele druk, ontwerp-tekenen, een grote drukpers, lijntekeningen en in het midden de hardwerkende IK)
en als er vragen over zijn kun je dan gewoon eook eerlijk zeggen dat je niet precies één toekomstbeeld hebt maar ook binnen de opleiding wilt uitvinden welk aspect van de grafische industrie je het meeste aanspreekt, maar dan wel uitleggen waarom je juist voor de Grafische School gekozen hebt.

let er dan vooral op dat het technisch een beetje goed in elkaar steekt en dat je er een logisch en duidelijk verhaal bij kunt vertellen en je zit al gebeiteld.
het is niet zo dat je nu bij de toelating voor MBO (dat is de grafische school toch ook?) al gelijk een genialiteits-proef moet doen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:36:
Neem wat papier, en schrijf er een paar sleutelwoorden op die te maken hebben met datgene je moet doen. Alles wat er mee te maken heeft, maar dan ook alles wat je kan bedenken, schrijf je op, ook de dingen waarvan je nog zou zeggen "nee, dat past niet".
Ga dan selectief te werk, haal uit je brainstormsessie je beste ideeën, ze moeten nog niet samenhoren, en schrijf die ergens op. En ga daar nu rond werken. Probeer vanalles te verzinnen daarrond, probeer de gekste combinaties. Nog veel belangrijker is dat je meteen met potlood begint met die dingen uit te tekenen. Zo krijg je meteen al in BEELD waar je mee verder kan werken. Dat kan al een goed startpunt zijn.

En misschien is het ook niet slim om meteen te gaan photoshoppen. Er gaat nog steeds niets boven handgemaakt werk. Photoshop is een werkmiddel zoals een ander. Het moet toch steeds uit jezelf komen. Je maakt veel meer indruk met handwerk dan wat zitten photoshoppen :)
Maar dat kies je natuurlijk zelf :)

Probeer zo origineel mogelijk te zijn, en probeer je zoveel mogelijk te profileren als creatieveling, niet iemand die graag in programma's rondfutselt.

Veel succes alvast!
Misschien maar handtekeningen zijn niet m'n sterkste punt. Alhoewel ik ook een handtekening ga maken en dan de 2 vergelijken over wat ik zal ineleveren. En als ik eerlijk ben weet ik ook nog geen duidelijk toekomst. Maar ik weet wel dat ik in de grafische industrie verder wil gaan.

Bedankt! :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:11:
[...]
En als ik eerlijk ben weet ik ook nog geen duidelijk toekomst. Maar ik weet wel dat ik in de grafische industrie verder wil gaan.
Misschien is dat nu net hetgene waar je mee moet gaan werken, probeer in beeld te brengen dat je nog geen duidelijke toekomst voor je kunt zien. Maak associaties, met dit gegeven valt veel te doen.

En als het daadwerkelijk meer een technische opleiding is, voel je dan vrij digitaal te doen wat je wil :)
Let op je details, want daar letten zij ook op. Ze zullen niet verwachten dat je hopen voorkennis hebt of wat dan ook, maar ze moeten voelen dat je potentieel hebt :)

• Debtor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:08
Ik heb deze toelating ook moeten doen, voor de opleiding grafisch vormgeven. Ik zelf heb een poster gemaakt in photoshop op A3 formaat. Alleen bij mij was het wel wat anders omdat ik daarvoor al een aantal jaar daar op school zat in het zelfde vakgebied, dus bij mij moest het allemaal wel kloppen en er gewoon strak uit zien.
Maar als je hiervoor nog niet in aanraken bent geweest met het grafische dan hoef je je niet veel zorgen te maken. Je moet gewoon niet al te moeilijk denken, heel veel ontwerpen die ik heb gezien van andere mensen waren heel simpel maar wel sterk.
Gewoon je zelf afbeelden op een orginele manier natuurlijk (bv. een mooie foto van je zelf dat je ziet dat je ergens over nadenkt) daaraan kunnen ze al zien dat je er ten eerste moeite voor hebt gedaan en te tweede dat je het niet te zakkelijk ziet. En ik weet niet of je aardig om kan gaan met photoshop maar dan zou je bijvoorbeeld om je zelf een hele constructie kunnen maken met toekomst beelden zoals.
- mooi huis
- eigen bedrijf
- goeie baan
- leuke auto
- gezinnetje
noem maar op dus gewoon niet te moeilijk denken. En je verhaal moet natuurlijk kloppen met je ontwerp dat is wel belangrijk. Goed uitleggen waarom je het zo hebt gemaakt.

Succes

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
toelating op het GLR slaat nergens op. Is alleen om de echte retards van het klootjesvolk te scheiden. Heb zelf in 1998 multimedia toelating gedaan. moest toen een tv programma verzinnen. had echt een of ander verschrikkelijk lame top40 vanuit een ruimtestation ofzo :P haha!
ach, het gaat erom dat ze een beetje kunnen zien dat je er zin in hebt.
Het GLR wordt eigenlijk pas leuk aan het eind. Dan ga je echt toffe shit maken. Tenminste, dat was bij mij zo. Filmen, monteren, animaties maken, dat was de shit.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik ben toch wel benieuwd wat je uiteindelijk gemaakt hebt.

Kan je het uiteindelijke resultaat laten zien?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Pagina: 1