Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waar laag wattage voedingen nog te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een servertje die behoorlijk zuinig gaat worden (mobile cpu, vga onboard enz) en daardoor waarschijnlijk de 60 watt in verbruik nog niet eens gaat halen. Het probleem is nu alleen dat ik echt nergens meer voedingen kan vinden met een laag max wattage. Sinds de hele voedingen hype kan je ze nu bijna alleen nog maar krijgen van 400/600 watt. Ik zoek er eigenlijk een van 140 watt ofzo, dit omdat het schijnt dat een te grote voeding voor een klein wattage niet efficient werkt (?).

Een oude voeding wil ik liever niet aan beginnen, vaak hebben die al bolle/lekkende elco's enzo. Ik heb alle grote computerwinkels afgezocht maar lager dan 250 watt ben ik niet gekomen, ook de pricewatch biedt geen uitkomst.

Iemand enig idee waar ik een laag wattage voeding kan kopen, en of dat überhaupt enig nut heeft ?

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 16:23
het is inderdaad zo dat een te laag verbruik de voeding er niet echt efficienter op maakt.

heb je al gegoogled naar wat web shops?

azerty: klik

staat geen form factor bij je verhaal, dus deze bijvoorbeeld?

edit: link toegevoegd

[ Voor 44% gewijzigd door theJB op 09-01-2007 01:20 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehm er zijn zat 2e hands voedingen die perfect zijn.

daarnaast kan je best een een voeding nemen met meer vermogen (je hebt ze tegenwoordig als voor een schappelijk prijsje) die leverd nmlk niet meer dan het vermogen dat er gevraagd wordt. Het punt is dat een 300W voeding 400W KAN "leveren" (soms is dit niet eens echt waar)
maar hij doet dat (gelukkig) niet altijd.

En als je het over 100-150W heb zijn denk ik de voedingen tegenwoordig wel wat beter, want dan heb je et wel over een voeding van minstens 10 jaar oud ofzo ?

Maargoed een leuk Sweex voeding ofzo van 350 W doet het prima, kijk eens op https://www.1to0.nl/document.php?cat=&id=41

genoeg om dat vermogen te leveren en kost bijna niks

[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 09-01-2007 02:14 ]

One World Concepts

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De efficiëntie van een moderne voeding zal altijd >75% zijn, of je nu 100W of 400W uit een 450W voeding trekt.

🖥️ | 🚗

• B_FORCE
  • Niet online
MadMarky schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:13:
De efficiëntie van een moderne voeding zal altijd >75% zijn, of je nu 100W of 400W uit een 450W voeding trekt.
sterker nog de efficiëntie zakt als je meer vermogen gaat vragen.

One World Concepts

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

censuur

[ Voor 96% gewijzigd door denPes op 10-08-2021 18:38 . Reden: -- ]

delete account

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 16:18
zat van 350 in elk geval hoor.
Ik heb laatst trouwens een Sweex gekocht bij Computerland .. tis misschien een B merk maar deze voeding is absoluut A klasse. Ook heel stil. Voor 25e, 350 Watt. Ze hadden ook een andere van 300 denk ik, geen echt merk en 18e maar niet op voorraad.

• B_FORCE
  • Niet online
ook al heb je een B merk, die kunnen 60W makkelijk leveren. Ze bezwijken enkel als je veel vermogen gaat vragen.

One World Concepts

Verwijderd

picoPSU-120 lijkt mij ideaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jazco2nd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:25:
Ik heb laatst trouwens een Sweex gekocht bij Computerland .. tis misschien een B merk maar deze voeding is absoluut A klasse. Ook heel stil. Voor 25e, 350 Watt. Ze hadden ook een andere van 300 denk ik, geen echt merk en 18e maar niet op voorraad.
Sweex is rotzooi en zeker geen A-Klasse te noemen. Ik heb van het weekend nog een pctje gehad dat doorfikte door zo'n onding.
Koop dan liever een 200W Aopen voeding. Die kun je tenminste nog eens flink belasten zonder dat het fout gaat.

Dus ik kan me niet voorstellen dat het Aklasse is, die dingen zijn gewoon rotzooi.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
Jazco2nd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:25:
Ik denk niet dat die 70% efficientie haalt... rotzooi

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 21:46
Heb er toevallig 1 in V&A gezet, deze heeft altijd voor een P3-933 thuis server gezeten werkte prima.

90Watt is voldoende voor pentium 3 933 en 250GB HDD en 256mb ram

Verwijderd

idd..zat voedingen van 400 watt die ongeacht de belasting 70-80% halen. Voordeel is dat deze voedingen ontworpen zijn voor een hoog verbruik, waardoor ze op laag verbruik voor hun doen koel en dus, als je een voeding met temperatuur geregelde fan gebruikt, stil zijn.
Nadeel is inderdaad dat de efficientiepiek zelden op een lage belasting ligt, maar aangezien ze altijd >80% efficientie hebben maakt het dus weinig uit of je 75% @ 70watt of 87% @370watt zit te trekken; goedkope low-wattage voedingen zullen geregeld hun piek lager dan het dal van zulke voedingen hebben.

Daarbij hebben deze voedingen vaak betere beveiligingen voor stroompieken etc en zal je hardware niet gelijk affikken als er iets mis gaat (sweex :X)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 12:12 ]

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 16:23
MadMarky schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:13:
Ze hebben dat laatst getest bij een grote voedingtest, ik meende dat het in de hardware.info channel editie stond, of het was de c't (niet CT!). Maar daar kwam uit dat de efficientie toch weer iets inzakt als je relatief weinig vermogen van een voeding vraagt. Maw: een voeding is het meest efficient als je bijv. een 100 watt onder de max load blijft, daarboven is de voeding al zwaarder belast dus zal ie minder efficient zijn, en als je dus onder bepaalde waardes komt neemt het ook weer af.

Als iemand dit kan tegenspreken met bewijs, be my guest, maar zo had ik het begrepen.

Verwijderd

E-Jungle schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:11:
[...]

Ze hebben dat laatst getest bij een grote voedingtest, ik meende dat het in de hardware.info channel editie stond, of het was de c't (niet CT!). Maar daar kwam uit dat de efficientie toch weer iets inzakt als je relatief weinig vermogen van een voeding vraagt. Maw: een voeding is het meest efficient als je bijv. een 100 watt onder de max load blijft, daarboven is de voeding al zwaarder belast dus zal ie minder efficient zijn, en als je dus onder bepaalde waardes komt neemt het ook weer af.

Als iemand dit kan tegenspreken met bewijs, be my guest, maar zo had ik het begrepen.
je hebt het goed gebrepen; de boel kakt een beetje in buiten het punt van optimale belasting.
Maar een degelijke (daar zijn er een hoop van) 400 watt voeding zal buiten zijn optimale belasting vaak zat een hoger rendement leveren dan een matige 250 watt voeding (kwalitatief goede 250 watt voedingen vind je niet zo heel snel) op zijn punt van optimale belasting.

Bijv. een i-green 430 watt doet zo'n 83% op het door jou gewenste vermogen. Daarnaast is deze gewoon veel veiliger voor je systeem dan een no-name 250watt voeding.

Als laatse niet vergeten dat een hoop 250 watt voedingen niet bedoeld zijn voor moderne systemen en je dus een heel scala aan upgrademogenlijkheden mist (sata/24 pins/meerdere 12 volts lijnen)

dus gewoon even specificaties/revieuws van de a-merken zoeken rond de 400 watt.
Zalman (ook in 300 watt, maar efficientie is daar niet zo hoog) /Cooler master (extreme power/ i-green), nexus

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 12:22 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45
B_FORCE schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 02:46:
ook al heb je een B merk, die kunnen 60W makkelijk leveren. Ze bezwijken enkel als je veel vermogen gaat vragen.
Of als je veel vermogen op één bepaald voltage gaat vragen, dan hoeft het wattage niet hoog te zijn om een brakke voeding toch op z'n knieën te krijgen.

The devil is in the details.

• B_FORCE
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:18:
[...]

Of als je veel vermogen op één bepaald voltage gaat vragen, dan hoeft het wattage niet hoog te zijn om een brakke voeding toch op z'n knieën te krijgen.
Dan heb je het nog steeds over veel vermogen vragen :P

Ik weet niet wat de TS er precies aan gaat knopen, maar 60W lukt echt wel met een goedkope voeding. Ik neem trouwens aan dat er gewoon standaard equipment aan komt te hangen. Dus bijzonder is dat niet

Ook al is hij minder efficiënt, dat zie je enkel in je portemonnee.
(minder efficiënt wil zeggen dat hij dus de rest van het ingestopte vermogen vestookt aan warmte)

Dit zal niet echt bijzonder veel zijn.

Waar enkel goedkopere voedingen last van hebben is als ze vaak aan en uit gaan ze het begeven. Dit door piek spanningen die ze toch nogal lastig onder controle kunnen krijgen. gevolg, elcootjes ploffen zekeringen door etc...
Maar een server staat toch 24/7 aan die die zou daar geen last van hebben.
Ook heeft een server geen plotselinge belastingen. (die paar dingen die nodig zijn voor internet/netwerk belast natuurlijk helemaal niets)

Maargoed je kan ook voor een betere 2e hands gaan. Ik heb zelf nog een Enhance 360W voeding liggen. trekt helaas mijn pc niet (net te weinig vermogen), maar is opzich een zeer goede voeding, erg stil en super stabiel. Heeft ene half jaartje gedraaid. (daarna ging ik mijn pc drastisch upgraden)
Dus als je interesse hebt, mail me maar :)

B_FORCE in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 9"

Anders zijn er nog genoeg andere te vinden. Gewoon een beetje kijken naar de leeftijd en de hoeveelheid stof etc. Er zitten best leuke dingen tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 09-01-2007 13:52 ]

One World Concepts

Pagina: 1