Toon posts:

B&W voor laptop kopen overkill? Of wat aanpassen?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een laptop(Asus R1F tablet pc)
met daarin een standaard geluidskaart:
Realtek high definition audio
Built-in Azalia compliant audio chip, with 3D effect & full duplex
Built-in speaker and microphone
ADSP

Nu ben ik niet zo erg tevreden met het geluid wat uit mijn laptop speakers komt en mijn aldi boxjes hebben het begeven.

IK wil nu eindelijk wel eens echt mooi geluid(ik luister voornamelijk muziek), en zit te denken om een versterker en daar een B&W dm303 of dm602 s3 setje op aan te sluiten.

Nu zijn mijn vragen:
is die HiFi set niet een beetje overkill voor mijn standaard laptop geluidskaart?
moet ik niet bijvoorbeeld een Sound Blaster audigy 2 ZS PCMCIA kaart (of beter??) in mijn laptop doen als ik het verschil wil horen met een setje als logititech of creative i-trigue?

Of kan ik dat extra geld beter uitgeven aan een nog duurdere versterker?
(voor nu had ik een versterker van rond de 150 euro in gedachten, tips op dit gebied zijn uiteraard ook welkom)

Wat ik me ook afvraag: ik neem bijna elke dag mn laptop mee op pad, en plug dus elke dag minstens een keer mijn kabel uit de audiopoort en hem er weer in, gaat dat in- en uitpluggen niet slijten en ten koste van het geluid naar verloop van tijd?

In de zee van speakers heb ik wel zo ongeveer mn keuze kunnnen maken, maar in de oceaan van versterkers raak ik het spoor een beetje bijster NAD? Yamaha? Pioneer?, heeft iemand handige links of google zoekwoorden of gewoon gerichte adviezen?

Mijn voorkeur gaat uit naar de DM303, ze zijn 200 euro goedkoper per set terwijl ze qua scores wel steeds erg dicht in de buurt van de DM602 S3 komen. Mocht ik later nog besluiten om een bass aan te sluiten dan blijf ik met de 300 serie onder de 1000 euro maar met de 600 serie niet, en dat gaat me te ver.

Bedankt dat je tijd hebt genomen mijn post door te lezen :)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26
Ik zou zeggen probeer het uit, hang je laptop aan de versterker en die B&W speakers die je op het oog hebt en kijk wat je van het geluid vind. Hang er vervolgens een goede cd-speler aan en kijk of je daadwerkelijk verschil hoort.

Daarnaast denk ik dat je budget van 150 euro voor een versterker vrij weinig is, zeker in het geval je die 602's wil nemen.

Overigens zou ik zeker iets 2e hands overwegen, dat kan je soms ontzettend veel geld schelen.

[ Voor 36% gewijzigd door robbert op 09-01-2007 01:29 ]

Verwijderd

Als het goed is zit er een SPDIF via jack uitgang op je laptop, koop daarbij dus ook een versterker met een SPDIF ingang. Je zal dan echt niet het verschil horen tussen een duurdere soundcard en die onboard kaart.

Het is namelijk gewoon een hi-def onboard kaart, alleen omdat alles nogal krap is in de laptop zul je nogal snel storingen krijgen op het analoge deel. Gebruik je het digitale deel dan heb je daar geen last van en kun je dus heerlijk genieten van kristalhelder geluid.

Let wel dat de meeste van die onboard chippies redelijk wat CPU vragen (relatief gezien dan, je zal het bij normaal gebruik niet merken), maar gezien je er niet mee gaat gamen maakt dat niets uit.

Een nadeel is wel dat je een externe connector aan de laptop hangt, dus bij het oppakken enzo oppassen want het kan natuurlijk wel kapot. Dit probleem heb je niet alleen bij een jack plug, maar ook bij alle andere kabels die je aan de laptop hangt.

• robbert
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:32:
Als het goed is zit er een SPDIF via jack uitgang op je laptop, koop daarbij dus ook een versterker met een SPDIF ingang. Je zal dan echt niet het verschil horen tussen een duurdere soundcard en die onboard kaart.
Ik vraag me af of je voor 150 euro (zeker in het geval je het nieuw wil kopen) een versterker kan vinden die fatsoenlijke DAC's heeft.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:32:
Ze zit nog steeds met resampling. hi-def zegt verder totaal niks over de kwalteit.

Een stereo versterker met SPDIF is erg lastig te vinden, en als je maar twee speakers wil is een surround ding overkill en zonde van het geld.

Koop gewoon een USB geluidskaartje (geen Creative meuk). Hoeft niet duur te zijn, bijvoorbeeld de M-audio sonica USB.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:08:
Nu zijn mijn vragen:
is die HiFi set niet een beetje overkill voor mijn standaard laptop geluidskaart?
moet ik niet bijvoorbeeld een Sound Blaster audigy 2 ZS PCMCIA kaart (of beter??) in mijn laptop doen als ik het verschil wil horen met een setje als logititech of creative i-trigue?

Of kan ik dat extra geld beter uitgeven aan een nog duurdere versterker?
(voor nu had ik een versterker van rond de 150 euro in gedachten, tips op dit gebied zijn uiteraard ook welkom)

Wat ik me ook afvraag: ik neem bijna elke dag mn laptop mee op pad, en plug dus elke dag minstens een keer mijn kabel uit de audiopoort en hem er weer in, gaat dat in- en uitpluggen niet slijten en ten koste van het geluid naar verloop van tijd?

In de zee van speakers heb ik wel zo ongeveer mn keuze kunnnen maken, maar in de oceaan van versterkers raak ik het spoor een beetje bijster NAD? Yamaha? Pioneer?, heeft iemand handige links of google zoekwoorden of gewoon gerichte adviezen?

Mijn voorkeur gaat uit naar de DM303, ze zijn 200 euro goedkoper per set terwijl ze qua scores wel steeds erg dicht in de buurt van de DM602 S3 komen. Mocht ik later nog besluiten om een bass aan te sluiten dan blijf ik met de 300 serie onder de 1000 euro maar met de 600 serie niet, en dat gaat me te ver.

Bedankt dat je tijd hebt genomen mijn post door te lezen :)
Om te beginnen maak je een goede keus om voor B&W te kiezen :) Ik ben zelf een B&W fan. Ook heb ik de B&W 602 s2 dus weet hoe ze klinken.

Nu begrijp ik dat je een losse versterker wil kopen met daarbij B&W speakers maar om ze vervolgens input te geven via je laptop? MP3'tjes ofzo?

Een paar dingen die je dan beter wel of niet kunt doen (vind ik):

- Budget voor de receiver zet je op 150,- In mijn ogen is dit een heel belangrijk onderdeel van je zet en voor 150,- koop je nieuw echt bar weinig. Opzich zijn er wel aardige starterreceivers voor 200,- ofzo maar als je dan voor de 602 S3 gaat, wat in mijn ogen een topspeaker is voor dat geld, is het weer te weinig.
- Setje 602 S3 kost nieuw al snel 500,- en gebruikt 350,- ?! De 303 kost nieuw 350,- per paar en gebruikt zal die onder de 200,- komen?! Als je budget echt tot aan de limiet zit zou ik dus voor de 303 gaan met een iets duurdere receiver omdat je dan van beide het beste hebt. Stel je gaat voor een goedkope receiver (150,-) en dure speakers dan is je receiver weer de bottleneck, snappie.
- Wat ik dan natuurlijk erg jammer vind is de laptop als bron voor je geluid. Dat is in mijn ogen nog de grootste bottleneck. Ipv een duurdere soundcard te halen zou ik een fatsoenlijke cdspeler kopen!

Enkele tips, doe ermee wat je wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 09:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een gecombineerde SPDIF/hoofdtelefoon uitgang op mijn laptop, maar het gaat dus op den duur slijten als ik 2 keer per dag mijn snoer die naar de versterker loopt er in en uit plug?
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:06:
[...]
- Wat ik dan natuurlijk erg jammer vind is de laptop als bron voor je geluid. Dat is in mijn ogen nog de grootste bottleneck. Ipv een duurdere soundcard te halen zou ik een fatsoenlijke cdspeler kopen!
ik heb niet zoveel cd's, of kan je een cdspeler via een lan mp3's af laten spelen?
of dan toch beter een usb soundcard kopen..
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:06:
[...]
Nu begrijp ik dat je een losse versterker wil kopen met daarbij B&W speakers maar om ze vervolgens input te geven via je laptop? MP3'tjes ofzo?
ja, ik wil via mijn laptop mp3'jes afspelen

heel erg bedank voor iedereen zn replies, het gaat me dus wel meer dan 500 euro kosten...met een versterker van 200-250

de prijzen nu zijn per set, nieuw:
DM303 €249.-
DM602 S3 €420.-

ik overweeg nu tweedehands en ik kan aan een surround set komen voor 650 euro:
2 x DM 600 S3
2 x DM 602 S3
1 x LCR60 S3
alles in nieuwstaat

Kan ik deze 3 speakers samen wel kwijt voor 350(misschien 400?) euro?
2 x DM 600 S3
1 x LCR60 S3
want dan kosten die 602 S3 uiteindelijk 300 (dat is toch redelijk?)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 14:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:36:
[...]

ik heb niet zoveel cd's, of kan je een cdspeler via een lan mp3's af laten spelen?
of dan toch beter een usb soundcard kopen..

[...]

ja, ik wil via mijn laptop mp3'jes afspelen

heel erg bedank voor iedereen zn replies, het gaat me dus wel meer dan 500 euro kosten...met een versterker van 200-250
Nou ja ik vind het gewoon zonde omdat het wel het minste onderdeel van je set wordt. Een goede cd/dvd speler levert een mooier geluid dan een mp3 vanaf een laptop. Ten eerste zijn niet alle mp3's van een geweldige kwaliteit (cd is mooier vind ik zelf) en ten tweede is de soundcard van de laptop niet echt super. Maar dit moet je zelf weten :) Er zijn zeker wel goeie oplossingen om MP3's via een apparaat van je PC/Laptop te streamen maar dit kost weer extra eurootjes. Een Pinnacle Soundbridge bijvoorbeeld.
Sommige mensen zweren bij MP3 en beweren dat het net zo goed (kan) klinkt als een cd maar ik vind dit dus zeker niet.
de prijzen nu zijn per set, nieuw:
DM303 €249.-
DM602 S3 €420.-

ik overweeg nu tweedehands en ik kan aan een surround set komen voor 650 euro:
2 x DM 600 S3
2 x DM 602 S3
1 x LCR60 S3
alles in nieuwstaat

Kan ik deze 3 speakers samen wel kwijt voor 350(misschien 400?) euro?
2 x DM 600 S3
1 x LCR60 S3
want dan kosten die 602 S3 uiteindelijk 300 (dat is toch redelijk?)
Ik begrijp niet helemaal wat je nu wilt doen? Eerst die totale set voor 650,- aanschaffen en vervolgens de center en 600 speakers weer verkopen zodat de 602's ongeveer 300,- zijn.
Eeuuuuuh..ja prijstechnisch is dit een aardige oplossing want 300,- voor een paar 602's S3 is vrij goedkoop ja! Zag zonet nog een paar wat werd aangeboden voor 499,- (gebruikt dus) maar dat is wat te duur. Moet je natuurlijk wel die andere speakers voor 350,- kwijt kunnen ;)

Maar dit gaat dus alleen over de speakers, wat voor receiver denk je aan en voor welke prijs?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 14:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, eerst die hele set kopen en dan de 2 x DM 600 S3 en LCR60 S3 doorverkopen, brengen die samen wel 350 euro op, of misschien nog meer?

ik heb nog niet een receiver op het oog, maar als zo de antwoorden(nogmaals dank) lees, word dat 200-250

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:32
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:16:
ja, eerst die hele set kopen en dan de 2 x DM 600 S3 en LCR60 S3 doorverkopen, brengen die samen wel 350 euro op, of misschien nog meer?

ik heb nog niet een receiver op het oog, maar als zo de antwoorden(nogmaals dank) lees, word dat 200-250
Hou wel in je achterhoofd dat B&W (en alle andere goede luidsprekers) alles van je mp3s weer gaan geven, dus ook de bijklanken en onregelmatigheden van een shitversterker en ook het gebrek aan detail in je mp3's dat je met je Aldi meuk niet opmerkte. Zo'n set kopen is leuk en aardig, maar shit in is shit out. Met een laptop met mp3s als invoer voldoet een beter type Logitech set ook wel.

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
voodooless schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:30:
[...]

Ze zit nog steeds met resampling. hi-def zegt verder totaal niks over de kwalteit.

Een stereo versterker met SPDIF is erg lastig te vinden, en als je maar twee speakers wil is een surround ding overkill en zonde van het geld.

Koop gewoon een USB geluidskaartje (geen Creative meuk). Hoeft niet duur te zijn, bijvoorbeeld de M-audio sonica USB.
Azalia spec. geluidskaarten resamplen niet :Y)

Verwijderd

Topicstarter
logitech mist toch heel wat in de midrange (zoals alle goedkope speakers) en heeft een overdonderende bass?
en als je mp3's van 192 kbps heb je toch niet "shit in"?
en geldt dat ook nog voor 128 kbps, of word het dan al snel weinig detail

maar stel dat ik dat risicio wil nemen, dat ik misschien shit in krijg, is mijn plan van die surround set kopen en de rest(2 x DM 600 S3 en LCR60 S3) verkopen voor 350 euro een realistisch idee, of zijn die andere speakers samen veel minder waard, bijvoorbeeld 300 of 250 euro

Verwijderd

PHiXioN schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:33:
[...]
Hou wel in je achterhoofd dat B&W (en alle andere goede luidsprekers) alles van je mp3s weer gaan geven, dus ook de bijklanken en onregelmatigheden van een shitversterker en ook het gebrek aan detail in je mp3's dat je met je Aldi meuk niet opmerkte. Zo'n set kopen is leuk en aardig, maar shit in is shit out. Met een laptop met mp3s als invoer voldoet een beter type Logitech set ook wel.
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen maar zo is het wel :P MP3 valt bij mij ook onder shit.

Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat je dan last krijgt van het upgradevirus. Ik ga van dit naar dat, en als dat niet meer goed genoeg is ga ik weer omhoog..einde van de berg is nog lang niet in zicht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:43:
[...]
Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat je dan last krijgt van het upgradevirus. Ik ga van dit naar dat, en als dat niet meer goed genoeg is ga ik weer omhoog..einde van de berg is nog lang niet in zicht.
ja daar is was ik zelf ook al bang voor, maar om nou je hele leven bij 2.1 pc speakers te blijven...
en de overstap om alles legaal te doen (cd's te kopen) vind ik ook niet zo'n slecht idee

ik ben al veel wijzer geworden door jullie antwoorden, maar is mijn idee, die surround set kopen en een deel doorverkopen, een realistisch idee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:41:
logitech mist toch heel wat in de midrange (zoals alle goedkope speakers) en heeft een overdonderende bass?

maar stel dat ik dat risicio wil nemen, dat ik misschien shit in krijg, is mijn plan van die surround set kopen en de rest(2 x DM 600 S3 en LCR60 S3) verkopen voor 350 euro een realistisch idee, of zijn die andere speakers samen veel minder waard, bijvoorbeeld 300 of 250 euro
euuh we zijn hier niet om de marktwaarde van jouw producten te bepalen. Kijk aub even op marktplaats en zoek dat zelf even uit. De kans is er ja dat je niet meer dan 300,- voor die 3 speakers kan krijgen als er uberhaupt al iemand is die net die kleur en type wil hebben. Is het die poepkleur Sorrento of zwart? Dat maakt namelijk voor veel mensen al heel wat uit. Zwart is wat geliefder.
Waarom hou je die andere drie eigenlijk niet? Met 5 van die speakers + later een subwoofer heb je een prachtige surroundset!

nog even over mp3: mp3 die uit een laptop komen met een goedkope soundcard wordt voor veel audiofielen als erg slecht beschouwd. Een mp3 192kbps kan best goed klinken uit bijvoorbeeld een Pinnacle Soundbrigde of een IPod in een goed dockingstation maar dat heb je niet. We waarschuwen je alleen maar even dat het tegen kan vallen omdat B&W speakers daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Wat is je muzieksmaak eigenlijk? Als het een hoog boom-boom gehalte heeft is een Logitechset nog eens zo gek niet hoor. Dat kan gewoon lekker hard en heeft veel power en bass. Dan ben je veel sneller klaar, ook financieel gezien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:48:
[...]

ja daar is was ik zelf ook al bang voor, maar om nou je hele leven bij 2.1 pc speakers te blijven...
en de overstap om alles legaal te doen (cd's te kopen) vind ik ook niet zo'n slecht idee

ik ben al veel wijzer geworden door jullie antwoorden, maar is mijn idee, die surround set kopen en een deel doorverkopen, een realistisch idee?
HOOHOOOHOOOH..daar zeg je iets gevaarlijks! :P Een goede 2.0 set kan geweldig klinken hoor! Veel beter dan een surround set zoals jij noemt. Ook een 2.0 set kun je constant upgraden, betere speakers, kabels, cdspeler etc.
Conclusie: een goede stereoversterker, twee mooie speakers en een echte cdspeler levert echt een mooier geluid dan wat jij wilt. We willen je alleen maar behoeden voor een slechte combinatie componenten. Als je de stap maakt naar dure componenten, zoals een paar 602's, dan merk je al gauw dat andere dingen een bottleneck kunnen zijn want zoals die andere gast zegt: Die B&W's laten je wel alles horen, dus ook de shit geluiden.
Ik ben iemand die zich daar aan gaat ergeren en daarom ben ik nu alweer aan het upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 15:54 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Vlabakje90 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:40:Azalia spec. geluidskaarten resamplen niet :Y)
Dat is mooi, blijft nog het argument staat dat een stereo amp met SPDIF erg zeldzaam is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Speedsmile
  • Laatst online: 12-02 01:59
Ik voel me toch geroepen om hier te reageren, ik zat zo'n 3 jaar terug in dezelfde situatie als de TS, mijn muziek collectie begon aardig te groeien en ik wilde die wel eens eren met een goede stereo set. (Nadat ik hier het een en ander had gezien aan mooie spullen...). Ik heb toen een zelfbouwpakket aangeschaft van tegen de 450-500 euro (Vifa filigran set). Dus ongeveer in de klasse van de B&W's die jij noemt, mijn ervaring zijn dan als volgt:

1. In eerste instantie op een vintage versterker (Scott om precies te zijn) van +/- 40W, die hier thuis nog rond slingerde. Ik had de set bij het aankopen gehoord op een Marantz versterker, maar dit kwam al aardig in de buurt. Als bron gebruikte ik laptop met Creative Mp3+ USB kaartje eraan, dit klonk echt niet verkeerd, slechte mp3's of opnamens vielen plotseling wel op, maar de goede opnames klonken dan ook echt mooi.

2. Half jaar later versterker gekocht, Marantz 7200 (400 euro toen). Weer een stapje omhoog, de scherpe randjes waren van het geluid af, bas wat strakker, hoog wat minder scherp enz.. Absoluut een goede upgrade, maar niet wereldschokkend.

3. Cd-speler (Marantz cd5400) weer half jaar later, wel wat verschil met de laptop (mp3's van goede kwali) maar wordt al lastiger hoorbaar en het is zeker niet zo dat de externe kaart van de laptop slecht klinkt

4. Als laatste heb ik een andere pc aangeschaft met een goede geluidskaart met de welbekende envy24HT chip. De mp3's klonken weer iets beter maar de verschillen zijn wederom relatief klein.

Ik heb dus ruim 2.5 jaar met externe kaart (analoog) naar mp3's en cd's geluisterd en ik kan je toch verzekeren dat dit echt niet verkeerd klonk, laat je dus niet gek maken. Koop eerst die speakers eens, en kijk of je evt nog een redelijke losse versterker hebt liggen. Vervolgens kun je altijd verder sparen en rustig upgraden naar iets beters.

Qua versterker zou je voor 150 euro tweedehands ook wel een aardige versterker kunnen moeten vinden, alleen mis je dan waarschijnlijk je digital inputs, maar een beetje externe kaart kan echt wel een redelijk analoog geluid neerzetten. De boxen blijven uiteindelijk toch de meest bepalende factor.

Het verhaal valt of staat verder een beetje met hoe goed je mp3's zijn, welke muziek luister je eigenlijk?

Ps. Lang verhaal maar ik hoop dat ik je ermee geholpen heb.. ;)

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

PHiXioN schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:33:
[...]
Zo'n set kopen is leuk en aardig, maar shit in is shit out. Met een laptop met mp3s als invoer voldoet een beter type Logitech set ook wel.
Misschien voldoet een Logitech setje in dat soort gevallen zelfs beter omdat het een bepaalde kleur aan het geluidsbeeld geeft en eigenlijk nauwlijks kritisch is wat betreft er moet worden afgespeeld. Een Logitech setje zal je veel minder snel afstraffen bij een minder goede bron dan een kwaliteitsset.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
mijn muzieksmaak is (soft)rock en hou ook van klassiek en dan vooral piano, verder nog wat pop zoals john mayer, mainstream dus. Wilder dan Muse luister ik meestal niet.
Die surround set is die poepkleur sorrento:P maar ik dacht dat je tweedehands B&W en vooral de recente modellen wel snel kwijt kan raken. Ik dacht dat die tweedehands prijzen wel een beetje algemeen bekend waren, ik zal zelf dan zoeken.

met 2.1 speakers bedoelde ik van sets als creative en logitech, daar wil ik niet mijn hele leven bij blijven, vandaar de stap naar bw

@speedsmile:
het werkt dus wel, zolang je maar constant upgrade, zon upgrade parcours als jij nu volgt heb ik ook in gedachten.

@peter:
ik ben een student op kamers, dus zo'n 4 bij 4 kamer, daarvoor denk ik er ook slim aan te doen 2 speakers te kopen(dan heb je toch ook gewoon 2.0), die vullen zo'n kleine kamer al wel voldoende, heb daarvoor geen surround nodig

ik denk dat ik dan begin met bw+versterkers, en dan later als de kick weg is op zoek ga naar een cdspeler

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 16:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:41:
Die surround set is die poepkleur sorrento:P maar ik dacht dat je tweedehands B&W en vooral de laatste modellen wel snel kwijt kan raken. Ik dacht dat die tweedehands prijzen wel een beetje algemeen bekend waren, ik zal zelf dan zoeken.
Je zat ongeveer wel in de buurt maar de exacte prijzen weet ik ook niet, dat wilde ik zeggen. Ik weet ook niet of je het snel kwijtraakt want ben niet van plan mijn 602's te verkopen :*) Het schijnt idd populair spul te zijn maar het risico is er altijd dat mensen vrij veel onder je vraagprijs bieden. Waarom zoek je niet gewoon direct een paar 602's voor 350 ipv die hele koop en verkooptruck? Je kan ook gewoon opzoek gaan naar de 602 S2 ipv S3 hoor, zoveel verschil hoor je toch niet met de receiver + laptop die jij gaat gebruiken hehehe >:)
S2 is volgens mij wel voor 350,- te krijgen! Succes met zoeken.

• Speedsmile
  • Laatst online: 12-02 01:59
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:41:
mijn muzieksmaak is (soft)rock en hou ook van klassiek en dan vooral piano, verder nog wat pop zoals john mayer, mainstream dus. Wilder dan Muse luister ik meestal niet.
Die surround set is die poepkleur sorrento:P maar ik dacht dat je tweedehands B&W en vooral de recente modellen wel snel kwijt kan raken. Ik dacht dat die tweedehands prijzen wel een beetje algemeen bekend waren, ik zal zelf dan zoeken.

met 2.1 speakers bedoelde ik van sets als creative en logitech, daar wil ik niet mijn hele leven bij blijven, vandaar de stap naar bw

@speedsmile:
het werkt dus wel, zolang je maar constant upgrade, zon upgrade parcours als jij nu volgt heb ik ook in gedachten.

ik denk dat ik dan begin met bw+versterkers, en dan later als de kick weg is op zoek ga naar een cdspeler
Inderdaad, ik denk dat je in eerste instantie best tevreden kunt zijn met wat je zelf voorsteld, verder zou ik evengoed eens gaan luisteren, neem wat cd's mee en bijvoorbeeld een cd met je favo mp3's gebrand (als wav dan) en dan heb je snel genoeg door hoe goed het klinkt.

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Je kan ook de 601 pakken... het zijn mijn rear speakers, maar als je een beetje je best doet zit er nog een best leuk geluidje in. Oke, je hebt niet de bas van zon logitec subwoofertje die op de vloer staat rond te springen, maar het klinkt best oke. Voor de rest moet je er gewoon voor zorgen dat je een 2e hands stereo versterkertje op de kop ziet te tikken, met een externe geluidskaart. Ik denk dat dat het beste gaat klinken.

• PHiXioN
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:41:

Als je die set koopt zou ik ze gewoon houden en aansluiten op een x.1 receiver. >:)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Speedsmile schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:13:
Ik voel me toch geroepen om hier te reageren, ik zat zo'n 3 jaar terug in dezelfde situatie als de TS, mijn muziek collectie begon aardig te groeien en ik wilde die wel eens eren met een goede stereo set. (Nadat ik hier het een en ander had gezien aan mooie spullen...). Ik heb toen een zelfbouwpakket aangeschaft van tegen de 450-500 euro (Vifa filigran set). Dus ongeveer in de klasse van de B&W's die jij noemt, mijn ervaring zijn dan als volgt:

1. In eerste instantie op een vintage versterker (Scott om precies te zijn) van +/- 40W, die hier thuis nog rond slingerde. Ik had de set bij het aankopen gehoord op een Marantz versterker, maar dit kwam al aardig in de buurt. Als bron gebruikte ik laptop met Creative Mp3+ USB kaartje eraan, dit klonk echt niet verkeerd, slechte mp3's of opnamens vielen plotseling wel op, maar de goede opnames klonken dan ook echt mooi.

2. Half jaar later versterker gekocht, Marantz 7200 (400 euro toen). Weer een stapje omhoog, de scherpe randjes waren van het geluid af, bas wat strakker, hoog wat minder scherp enz.. Absoluut een goede upgrade, maar niet wereldschokkend.

3. Cd-speler (Marantz cd5400) weer half jaar later, wel wat verschil met de laptop (mp3's van goede kwali) maar wordt al lastiger hoorbaar en het is zeker niet zo dat de externe kaart van de laptop slecht klinkt

4. Als laatste heb ik een andere pc aangeschaft met een goede geluidskaart met de welbekende envy24HT chip. De mp3's klonken weer iets beter maar de verschillen zijn wederom relatief klein.

Ik heb dus ruim 2.5 jaar met externe kaart (analoog) naar mp3's en cd's geluisterd en ik kan je toch verzekeren dat dit echt niet verkeerd klonk, laat je dus niet gek maken. Koop eerst die speakers eens, en kijk of je evt nog een redelijke losse versterker hebt liggen. Vervolgens kun je altijd verder sparen en rustig upgraden naar iets beters.

Qua versterker zou je voor 150 euro tweedehands ook wel een aardige versterker kunnen moeten vinden, alleen mis je dan waarschijnlijk je digital inputs, maar een beetje externe kaart kan echt wel een redelijk analoog geluid neerzetten. De boxen blijven uiteindelijk toch de meest bepalende factor.

Het verhaal valt of staat verder een beetje met hoe goed je mp3's zijn, welke muziek luister je eigenlijk?

Ps. Lang verhaal maar ik hoop dat ik je ermee geholpen heb.. ;)
Helemaal mee eens.

Speakers zijn verreweg het belangrijkst! Een versterker maakt wat verschil maar niet zoveel en als je MP3's goed gecodeerd zijn, klinken ze gewoon goed (ondanks wat iedereen altijd roept, in tests met netjes gecodeerde mp3's haalr ongeveer niemand de 160-192kbps + mp3's eruit).

het enige is dat je geluidskaart wat brakjes kan zijn. Ik zou het eerst gewoon met de interne proberen, simpel versterkertje erbij, twee mooie luidsprekers erbij (verreweg het belangrijkst!) en dan kijken hoe het klinkt. Als eerst geluidskaart aanpassen als het slecht klinkt en dan eens rustig verder kijken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal _/-\o_

ik ga nu op zoek naar tweedehands 602 S3

Verwijderd

Indien je nog geen cd-speler bezit, en je het bij stereo houdt, kan je ook het volgende uitproberen:
Koop een Harman Kardon HD970 (ong.350€). Er zijn zat genoeg spelers voor die prijs, hoor ik al roepen, maar wat heeft die HK wat andere cd-spelers binnen dat budget (en ver daarboven) niet hebben?
Antw: zowel een optische- als coaxiale INgang gekoppeld aan 24bit/384khz DA-convertor!
Als dat geen upgrade voor je geluidskaart is, weet ik het ook niet. Je hoeft dan ook geen AV-receiver binnen te halen en kan je in de plaats een (ev-tweedehands)-stereoversterker aanschaffen.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:22:
bedankt allemaal _/-\o_

ik ga nu op zoek naar tweedehands 602 S3
Hoewel B&W luidsprekers erg leuk zijn, en zeker geen slechte aanschaf denk ik, zou ik me er niet op blind staren. Zeker in de 2ehands markt is er enorm veel verschillends te koop. Vooral met het oog op je budget zou ik je gewoon wat breder orienteren. Je kan zomaar tegen wat leuks aanlopen natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
@jempivs:
ik zoek nog wel ff uit wat een da convertor is en wat 24/bit/384khz betekent en wat een optische ingang is en een coaxiale, en wat dat zou beteken voor mijn geluidskaart (sorry ben noob op HiFi)

@razorfist:
ik heb weinig verstand van HiFi, weet dus ook niet goed welke speakers goed zijn, vandaar dat ik voor de mainstream B&W oplossing ga, toch bedank voor de tip :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 23:58 ]

• robbert
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:57:
@jempivs:
ik zoek nog wel ff uit wat een da convertor is en wat 24/bit/384khz betekent en wat een optische ingang is en een coaxiale, en wat dat zou beteken voor mijn geluidskaart (sorry ben noob op HiFi)
Een da converter zet digitaal signaal om naar analoog. Die cd-speler die jempivs noemde heeft een ingang voor digitaal signaal, op deze ingang kun je je laptop aan sluiten (mits die dus een digitale uitgang (kan zowel optisch als coaxiaal zijn) heeft). De cd-speler zet vervolgens het digitale signaal om naar analoog. De da-converters in die cd-speler zijn een stuk beter dan die in je laptop.
@razorfist:
ik heb weinig verstand van HiFi, weet dus ook niet goed welke speakers goed zijn, vandaar dat ik voor de mainstream B&W oplossing ga, toch bedank voor de tip :)
Je moet gewoon kopen wat je lekker vindt klinken, daar hoef je totaal geen verstand van HiFi voor te hebben. :) Ik zou zeggen loop gewoon een keer een hifi zaak binnen, neem een paar cd's mee en vraag of je een aantal luidsprekers mag beluisteren (waaronder eventueel die B&W's).

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 10-01-2007 00:06 ]

Verwijderd

@razorfist:
Ik weet niet hoe je zo bij B&W komt maar ik vind dit toch echt niet onder de mainstream vallen hoor. Het is opzich wel een populaire speaker maar zo heel veel zie ik ze de laatste tijd ook niet meer voorbij komen. Klipsch, Mordaunt Short en Kef doen ook niet voor B&W onder in die prijsklasse dus er zijn genoeg alternatieven.
Je hebt B&W speakers en B&W speakers als je begrijpt wat ik bedoel ;) Kijk maar eens naar prijzen uit de 800-serie..sla je stijl achterover 8)7 Ik ga eind deze maand ook twee vloerstaanders van B&W kopen dus dan post ik wel eens foto's hier.

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
ff een korte vraag; wie weet waar je nog een nieuw setje DM303's kunt bestellen??
Ik heb dr namelijk nog 2 nodig :)

• robbert
Conan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:08:
ff een korte vraag; wie weet waar je nog een nieuw setje DM303's kunt bestellen??
Ik heb dr namelijk nog 2 nodig :)
Bij http://stassen.nl/ staan ze nog op de website. Anders kun je natuurlijk de hifi-zaken bij jou in de buurt afbellen met de vraag of ze ze nog hebben.

Verwijderd

[quote]robbert schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:04:
[...]

Een da converter zet digitaal signaal om naar analoog. Die cd-speler die jempivs noemde heeft een ingang voor digitaal signaal, op deze ingang kun je je laptop aan sluiten (mits die dus een digitale uitgang (kan zowel optisch als coaxiaal zijn) heeft). De cd-speler zet vervolgens het digitale signaal om naar analoog. De da-converters in die cd-speler zijn een stuk beter dan die in je laptop.

[...]

Robbert, je neemt me de woorden uit de mond, want juist DAT bedoelde ik

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

Kul

Dat kan natuurlijk, maar de eerder genoemde mordaunt-shorts zijn ook echt niet slecht. Ik heb zelf ook vrij recent een 2.0 set gekocht, bestaande uit een Marantz SR4300 surround reciever en een paar Wharfedales Valdus 400. Voor een instap zijn dat een prima versterker, die je 2ehands voor 150 euro zou moeten kunnen krijgen. Wharfedale is (afgezien van de Valdus serie) ook een heel goed merk, dat ik je zou willen aanraden :)

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik zal mn zoekcriteria bijstellen, iig veel geleerd van jullie, bedankt:)

• PHiXioN
Check meteen de wharfedale diamond 9 serie, leuke speakers voor een leuke prijs.
Pagina: 1