Toon posts:

PC bevriest op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal.

Ik heb een probleem met mijn computer. Hij blijft maar hangen als ik eigenlijk gewoon niets aan het doen ben. Het gebeurt NOOIT in games, alleen in Windows. Soms gebeurt het een hele dag niet en soms gebeurt het 4 keer in 15 minuten. Als ik een spel opstart (bijvoorbeld CS1.6 of TrackMania Nations) en ik alt-tab naar Windows kan ik eindeloos doen wat ik wil zonder dat mijn PC vastloopt. Maar als ik dit niet doe loopt hij al gauw vast. Ik kan dan niks meer doen, dat wil dus zeggen dat alles compleet freezed. Mijn muis reageert dan ook niet meer, niets. En dan kan ik hem laten aanstaan wat ik wil maar hij blijft gewoon op dat scherm hangen. Het enige wat ik dan kan doen is resetten. Soms als ik hem reset dan start mijn PC Windows niet op. Mijn monitor gaat dan in standby stand en mijn pc zie je dan 5 seconden even "nadenken" aan het LEDje te zien. Daarna staat hij gewoon aan maar doet hij niks. Hij komt niet in Windows en je ziet ook niets op mijn monitor. Dit is echter niet altijd zo dat hij dit doet na een vastloper.

Mijn specs:
Intel P4 3.0GHz
ATI 9800 Pro 128 MB, R350 core
Intel D865GBF
512MB RAM (2x 256 MB, DANE-ELEC)
120 GB HDD Maxtor
300W voeding v. FSP GROUP INC.

Verder zijn mijn temperaturen normaal in de idle stand, alles in de 30 graden celsius. Ik ben vrij van spyware/virussen en ook heb ik mijn Windows al een keer opnieuw geinstalleerd na een complete format.

Ik heb trouwens ook al Prime95 4 uur laten draaien op de zwaarste test, hier liep hij niet op vast omdat dit mijn pc "strest" het is dus alleen als hij idle is.

** EDIT **
Als ik Windows met 1 reepje van 256MB Draai werkt alles prima! Het maakt niet uit welk reepje ik gebruik... Maar als ik er 2 tegelijk gebruik freezed de pc constant

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 12:34 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door voor wat meer tips en suggesties :) Verder ontbreekt de specificaties van de voeding in het lijstje.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het doorgenomen, maar ik heb nog steeds geen oplossing gevonden. verder heb ik de post geupdate met iets dat anderen misschien een beter idee geeft op de zaak. ik hoop hiermee voldoende informatie gepost te hebben.

mvg, jody

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

hoeveel slots voor je geheugen heb je ?
als je er meer dan 2 hebt kan je eens proberen om dat andere latje eens in een ander slot te duwen :P .
Draai ook eens memtest 86 geef wss ook uitkomst.
nog effe een klein vraagje over de specs.
Zijn het 2 latjes double sided of 2 latjes single sided of zijn het net 2 verschillende ?

de grafische kaart is ook eens de moeite waard om uit te testen het kan daar ook aan liggen wat zijn de temps daarvan :P (maximum load wel he )

[ Voor 18% gewijzigd door pm1 op 09-01-2007 16:13 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:24:
ik heb het doorgenomen, maar ik heb nog steeds geen oplossing gevonden. verder heb ik de post geupdate met iets dat anderen misschien een beter idee geeft op de zaak. ik hoop hiermee voldoende informatie gepost te hebben.

mvg, jody
Als je de faq hebt doorgenomen: wat gaf memtest aan?

Verwijderd

Topicstarter
uhm, ik heb 4 slots en ik heb al geprobeerd de geheugenlatjes in andere slots te douwen, dit gaf echter geen resultaat.

verder weet ik zeker dat het niet aan mijn GFX temps ligt want soms als ik een koude start maak loopt hij ook al na 1 min vast en dan heeft mijn GFX kaart totaal niets hoeven doen. en als ik in games zit loopt hij niet vast.

memtest86 kreeg ik niet aan de praat, ik startte install.bat gaf A: op, opende de A: map vroeg hij of ik wilde formatteren, vinkte ik Bootable maken met DOS aan en formatteerde ik, bestanden stonden er op, bootte van de floppy drive af en toen gaf hij een failure aan dat hij een of andere toetsenbord ding niet kon laden (heel vaag dus) ik krijg ook totaal geen menu

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-01 17:16
pm1 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:11:

Zijn het 2 latjes double sided of 2 latjes single sided of zijn het net 2 verschillende ?
Vooral eens ff kijken of het toch geen twee verschillende latjes zijn

RTFM!

Verwijderd

Je kan memtest ook via de cd laten opstarten. Als je trouwens een Knoppix cd of dvd maakt (altijd handig), zit deze er ook gelijk standaard al op.
Je kan ook knoppix gelijk even laten draaien en dan kan je kijken of het misschien aan je HDD ligt of niet (knoppix live gebruikt geen harde schijf maar gebruikt het geheugen van je pc).
In ieder geval memtest testen lijkt me wel verstandig, dus dat zou ik toch echt eerst proberen....

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 18:56
Gebruik om je geheugen te testen:

http://www.ultimatebootcd.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.ultimatebootcd.com/graphics/screenshot_small.gif
Goede shit bevat echt like tests voor bijna elke schijf, memtest en andere tests. _/-\o_

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Hoe zit het met je Dual Channel? Ondersteunt je MB dat? Zo ja, staat het misschien aan en heb je onjuist geheugen. Reset je bios eens. Misschien helpt het. Even je geheugen instellingen weer defaulten.

Heb met mijn eigen MB, A8N ook zo'n soort probleem. Na even pielen met de instellingen en de juiste slots was het opgelost.

• cudl0457
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik neem aan dat je p4 een prescott-versie is. Ik vind je voeding in combinatie met deze video-kaart en processor zwak. Ik zou een merkvoeding met meer vermogen proberen.

• mezstah
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 09:53
cudl0457 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:26:
Ik neem aan dat je p4 een prescott-versie is. Ik vind je voeding in combinatie met deze video-kaart en processor zwak. Ik zou een merkvoeding met meer vermogen proberen.
300 Watt lijkt me ruim voldoende voor dit systeem. Tevens is de voeding van de TS zeker wel een A-merk. Lijkt me eerder een geheugen of moboprobleem. Heb je misschien nog een extra geheugenreepje liggen? Of 1 die je kan lenen. Probeer het dan eens.

[ Voor 0% gewijzigd door mezstah op 10-01-2007 13:45 . Reden: spelfout ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn ram er eens uitgehaald en de slots afgestoft, vervolgens heb ik ze er nog eens stevig ingedrukt, mijn pc is nu al 9 uur niet vastgelopen. het lijkt er dus op dat het is gelukt!

toch bedankt voor al jullie reacties

** EDIT **

laat maar zitten, hij is zojuist WEER vastgelopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 18:04 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
memtest uitvoerig testen.

1 latje op alle mogelijke positie.
2 latjes op alle mogelijke posities.
DC aan/uitzetten.
Controleer de BIOS instellingen hoesnel je geheugen draait.

Evt ander geheugen proberen, hiermee ook memtest uitvoeren.
Evt eigen geheugen op ander moederbord uitproberen en uitgebreid memtest draaien.

Zo moet je wel het kapotte onderdeel lokaliseren.

edit:

Ik lees nu het topic wat beter. Wat heb je bij eigenschappen Energiebeheer staan in windows? Bevriest de pc altijd na een vaste tijd nadat je idle bent gegaan? Of is dit @random.

[ Voor 52% gewijzigd door Kurios op 10-01-2007 19:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb daar gewoon alles uit staat en de pc zelf op: Altijd aan
het is trouwens gewoon random. mijn PC draait vandaag toevallig best goed, mijn PC freezed nu alleen als ik een spel heb gespeeld en ik keer terug naar windows (na 1 tot 10 minuten na het stoppen)

• Kurios
  • Niet online
heb je je systeemlogboek al eens bekeken?

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar heb ik niets opvallends gezien :(

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:52:
ja, daar heb ik niets opvallends gezien :(
al die memtests uitvoerig gedraaid? Updates van je chipsetdrivers geprobeerd?
Als de pc freezed, draait je harde schijf nog wel dan (ff met je oor erop luisteren)

Probeer eens een linux livecd. Kan je echt zeker weten dat het niet aan een gekke driver oid ligt in windows.
En anders stuk voor stuk de hardware proberen te vervangen totdat je de freezes niet meer krijgt.
Pagina: 1