Kan server niet meer pingen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hellie-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-04-2024
Opstelling:

3x SMC6224 Stackable Managed Switches
1x Win2k3 + SP1 Server en is domeincontroller
60x WinXP + SP2 clients

IP adres server = 172.16.1.1
Subnet server = 255.255.0.0
DNS server = 172.16.1.1

IP adres client = 172.16.40.xxx
Subnet client =255.255.0.0
DNS Server = 172.16.1.1

Probleem:

De drie SMC switches zijn stacked waarvan een switch de master is uiteraard. Hierop zijn aangesloten, één Win2K3 server en zowat 60 WinXP clients. Deze clients melden allemaal aan op de server. Deze configuratie werkt zowat al anderhalf jaar goed.

De hardware van de client PC's variëren. Ik heb 2 compaq evo desktop computers met een Intel PRO 100 NIC en 2 systemen met een Asus mobo (P5P800 & P5GD1PRO) met een Marvell Yukon Gigabit NIC.

Na nieuwjaar krijg ik op enkele (4) wat problemen. Problemen in de zin van het niet meer kunnen pingen naar de server toe. Zodoende lukt het aanmelden niet meer en krijg ik in de logboeken van de client te zien dat er geen domeincontroller beschikbaar is.

Als ik de bewuste client PC afkoppel en er een laptop aanhang kan ik de server wel pingen.
(Hieruit concludeer ik dat de bekabeling ok is)

Vervolgens neem ik exact dezelfde IP instellingen over van de client PC naar de laptop en lukt het pingen ook.

Vanuit de client PC kan ik naar andere client machines pingen en ook naar de managed switch maar niet naar de server.

Op de switch zie ik dat de poort actief is en de link ok is. Het versteken van de netwerkkabel naar een andere poort bied geen oplossing.

Vanuit de server kan ik de bewuste clients ook niet pingen en is er in de logboeken van de server niets vreemd te vinden.

Iemand die mij nog wat tips kan geven?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Wellicht dat het wat te maken kan hebben met firewall(instellingen) op je server of clients of bijv. een recente update van windows. Misschien dat het rebooten van je switch(es) het probleem verhelpt.

If I can't fix it, it ain't broken.

• hellie-
Firewall staat af, zowel op server als client en is geregeld door middel van group policy.

De switches heb ik zelf nog niet gereboot.

• hellie-
reboot was de oplossing

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
toch vreemd dat een switch zomaar raar gaat doen :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

spone schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 00:35:
toch vreemd dat een switch zomaar raar gaat doen :)
Een mogelijke oorzaak is warmte, misschien zocht hij de koeling op.

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:49
andere oorzaak is collision dat had ik met me sweex(i know) switches

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• hellie-
ik dacht het nu allemaal wel te te hebben gehad maar het kan blijkbaar nog vreemder.

Op de 3 switches die in stack staan heb ik via de GB poort een UTP kabel 5e aangesloten die vetrekt naar een Tigerswitch SMC6726AL2 (managed) switch. Vanhier uit vertrekt het naar een SMC EZ switch (unmanaged).

Aan die EZ switch heb ik meerdere computers verbonden. Maar ik heb echter met één computer problemen. Deze wil alle clients pingen (op de EZ switch) en ook de clients die verbonden zijn met stacked switches maar niet naar de server.

Verplaats ik de computer en hang hem direct aan de stacked switches werkt het weer (kan ik server weer pingen).

Ik heb al een laptop aangesloten op de plaats van de probleem computer maar het pingen werkt daar wel.

Kan het zijn dat een switch een ping request blokkeert op basis van een MAC adres?

• hellie-
Bij wijze van test heb ik het MAC adres van de probleem computer manueel eens aangepast en nu pingt hij wel de server.

Als ik het terug verander naar het originele MAC adres pingt hij de server niet.

Ik zoek nog wat verder.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Kan het zijn dat de MAC tabel helemaal vol zit?
En wat gebeurt met de machine die problemen geeft als je deze op een linkspeed zet van 10mbit halfduplex?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• hellie-
Wel die MAC tabel kon ik terug vinden op de Tigerswitch onder:

Address Table > Dynamic Addresses

Daar zie ik de Current Dynamic Address Table met een heleboel MAC adressen.

De address aging staat op 300 seconden.

Ik heb al via de command line de tabel helemaal gecleared en wanneer ik dan de tabel weer opvraag staat het MAC adres van de probleem PC er meteen weer tussen (logisch want hij staat aan).

Het wijzigen van de linkspeed naar 10Mbit half/duplex bracht geen oplossing.

alvast bedankt.

• hellie-
Ik heb nog wat zitten testen en ik heb de probleem PC eens aangesloten op de SMC6726AL2 switch maar ook van hieruit kon ik de server niet pingen (time-out).

Daarna heb ik de probleem PC aangesloten op een poort van Unit 1 van de Stacked switches zonder resultaat (niet pingen - time-out).

Daarna heb ik de probleem PC aangesloten op een poort van Unit 2 van de Stacked switches zonder resultaat (niet pingen - time-out).

Daarna heb ik de probleem PC aangesloten op een poort van Unit 3 van de Stacked switches en vanaf hier kon ik de server wel pingen.

Blijbkaar zit er dus een probleem in de eerste 2 switches.

Ik zoek nog wat verder.

[ Voor 6% gewijzigd door hellie- op 12-01-2007 12:28 ]

Pagina: 1