[Matrox G450] Aansluiten op TV

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Mijn PC heeft een Matrox Millennium G450 videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/976410841.jpg

Dit is een dual head videokaart zonder TV out oid. Maar gelukkig zit er een S-VIDEO out kabel bij:

Afbeeldingslocatie: http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/cablesonline_1914_2858803

Mijn (al even oude) TV heeft alleen een scart aansluiting. Mijn vraag is: welke kabel / kabels / stekkers heb ik nodig om beelden vanaf mijn PC, direct naar de TV te sturen? Ik heb op verschillende sites gezocht, maar voor iemand die niet thuis is op dit gebied, zie je als snel door de boven het bos niet meer :+

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die gele is cvbs of video singaal (is hetzelfde met 2 vershillende namen)
die zwarte een Y/C of s-vhs (is ook hetzelfde met 2 vershillende namen)

de zwarte is kwalitatief iets beter

die 1e is makkelijker op een scart aan te sluiten
voor de 2e bestaan er tegen woordig ook al een heleboel verloopjes om ook op scart aan te sluiten (maar dan wordt ie intern weer naar cvbs geconerteerd in het verloopje)

voor de rest .. weten we niet welke aansluitingen je tv allemaal heeft ,, dat weet jij

[ Voor 45% gewijzigd door Fish op 08-01-2007 21:57 ]

Iperf

• Reveller
fish schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:55:
voor de rest .. weten we niet welke aansluitingen je tv allemaal heeft ,, dat weet jij
Reveller schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:50:
Mijn (al even oude) TV heeft alleen een scart aansluiting
:)

Is er een naam voor de stekkers / verloopjes die ik zoek? Is er een goede webshop waar ik ze kan kopen of is iets als de MediaMarkt het snelste / goedkoopste?

[ Voor 18% gewijzigd door Reveller op 08-01-2007 22:40 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh ja ... vraag een video(singaal) naar scart verloopje

zoeiets
Afbeeldingslocatie: http://www.vandenhul.com/other/scart_s-vhsL.jpg

dan stop je gele in de gele
of die zwarte in die (op het plaatje) gouden,

en zet de schakelaar op in

en dan moet je er nog een snoertje tussenin hebben tuurlijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 08-01-2007 22:50 ]

Iperf

• Reveller
Dank je :)

Maarre...zowel de VIDEO als S-VIDEO aan de kabel als dat scartblok is een "vrouwtje". Kan ik dan gewoon een tulpstekker kopen met twee "mannetjes" als stekkers? En is elke tulpstekker voldoende of moeten de stekkertjes daaraan ook geel zijn?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:51
Die RCA-kabels met 2 mannetjes is de default kabel zeg maar, als je 1 mannetje en 1 vrouwtje hebt dan is het een verlengkabel (ook wel vrij makkelijk te krijgen).

Op zich zal s-video naar s-video iets beter beeld geven, maar je hebt daar wel meer kans dat er iets 'mis' gaat (zwart-wit beeld ofzo). Op gewone tv's is het verschil niet zo groot, op mijn beamer zie ik het wel vrij goed.

• Reveller
Met RCA kabels bedoel je dus een kabel met tulpstekkers? En maakt de kleur van de stekkers nog uit?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Als je TV het ondersteund en je een beetje kan solderen dan is de beste optie om de TV via RGB aan te sluiten, dit geeft superieur beeld aan SVHS of composiet.

Het schemaatje (geldt ook voor de 450):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+schemes/g400rgb.gif

Het is even een klusje en je hebt er een oude monitor stekker voor nodig, maar als het eenmaal draait zal je er geen spijt van hebben...

Concrete Loop Watercooling

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kleur van de stekker maakt niet uit

maareu freeriders optie is een hele mooie natuurlijk...

Euh .. geld die ook voor de 200 reeks ?... kan ik m'n servertje aan de scart hangen ?

Iperf

• sewer
Reveller schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:33:
Met RCA kabels bedoel je dus een kabel met tulpstekkers? En maakt de kleur van de stekkers nog uit?
Ja, ik gebruikte expres de term RCA, omdat deze term op de doosjes voorkomt. Kleur maakt niet uit, het is precies dezelfde kabel als de rood/wit audiokabels (alleen enkel dus).

Die enkele kabels zijn voornamelijk geel om aan te geven dat het om composiet (video) gaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.anythingwholesaleaz.com/ProductImages/myronanddavis/13%20feet%20Video%20RCA%20Cable.jpg

Je kan ze ook gecombineerd kopen voor audio en video:
Afbeeldingslocatie: http://www.taiwanconnector.com/RCA%203m%20pic.jpg

Je moet alleen zorgen dat je niet een digitale coax kabel koopt, die gebruikt namelijk dezelfde RCA/tulp-stekker.

Vooral die van vivanco zijn de stekkers exact hetzelfde voor composiet, component en digitale coax. Dus even goed op de doosje kijken dat er geen 'digital' bijstaat enzo.

[ Voor 39% gewijzigd door sewer op 09-01-2007 00:34 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sewer schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:43:
[...]

knip

Vooral die van vivanco zijn de stekkers exact hetzelfde voor composiet, component en digitale coax. Dus even goed op de doosje kijken dat er geen 'digital' bijstaat enzo.
zijn beide 75 ohms toch ?
of ik snap het niet helemaal of iemand moet mijn even het technishe verschil tussen die 2 kabels uitleggen

los van wat hogere/lagere demping, betere/slechtere afscherming, en mooie gouwe randjes hebben ze de zelfde reactantie toch ?

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 09-01-2007 00:11 ]

Iperf

• sewer
Geen idee, ik heb het me ook wel eens afgevraagd of er echt verschil in de kabels zitten. Ze hebben er iig allerlei verschillende verpakkingen voor gecreeerd (analoog, digitaal coax, yPbPr, yCbCr), maar misschien is dat alleen marketing en kun je ze allemaal door elkaar gebruiken :?

edit:
Even verder gezocht, en hier staat er wel iets over:
The job of the cable in a digital signal circuit is clear enough: maintain the specified impedance, as tightly as possible. Video cable is designed for 75 ohm characteristic impedance, and analog video cables to that spec have been in production for many decades; but tolerances, in a world of analog composite video running at a bandwidth of a few megahertz, were not as tight as modern digital video signals require. The advent of high-bitrate digital video required cables with exceptionally tight impedance tolerance--that is, as little deviation from 75 ohms as possible. Solving this problem required cable manufacturers to address every aspect of coaxial cable design, from drawing wire to more consistent diameter to making the microscopic bubble size in polyethylene foam more consistent, to figuring out how to structure that foam to prevent the dielectric from distorting excessively when cables are flexed. The result is the modern "precision video cable," with specified impedance tolerance of +/- 1.5 ohms, and in-practice tolerance tighter still.
en
Can analog cables be used in digital applications? Yes, up to a point; but the looser tolerances of older analog cable designs will limit their run lengths, at least when used in high-bandwidth applications like SDI video. Can digital cables be used in analog applications? Yes, absolutely; the same tight tolerances which make digital cables appropriate for digital applications make them superb for analog applications. One may not "need" the improvement, but it will never hurt, and can help.
Ze zijn dus idd gewoon door elkaar te gebruiken, mits de analoge kabel niet te 'brak' is.

[ Voor 84% gewijzigd door sewer op 09-01-2007 00:33 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sewer schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 00:25:
Geen idee, ik heb het me ook wel eens afgevraagd of er echt verschil in de kabels zitten. Ze hebben er iig allerlei verschillende verpakkingen voor gecreeerd (analoog, digitaal coax, yPbPr, yCbCr), maar misschien is dat alleen marketing en kun je ze allemaal door elkaar gebruiken :?
sterker nog, ik gebruik die troep allemaal door elkaar :P
demping heb je op die afstand weing last van ...

mm cable specs

spdif http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Cable: 75ohm +/-5% (l<10m) or 75ohm +/-35% (l>10m)
Line driver:
Zout: 75ohm +/-20% (100kHz .. 6Mhz)
Vout: 0.4Vpp .. 0.6Vpp, <0.05Vdc (75ohm terminated)
Line receiver:
Zin: 75ohm +/-5%
Vin: 0.2Vpp .. 0.6Vpp

Iperf

• Reveller
Mooi :) Ik heb daarnet zo'n zwarte Y/C / s-video kabel gekocht. De kwaliteit zou iets beter zijn, en de prijs was toch gelijk aan een cvbs / video kabel.

In de winkel (MediaMarkt) zeiden ze trouwens dat deze kabel zowel beeld als geluid overbrengt, en dat ik dus geen aparte kabels hiervoor hoefde te kopen. Klopt dit, of was ik beter afgeweest met kabel als

Afbeeldingslocatie: http://www.taiwanconnector.com/RCA%203m%20pic.jpg

In de grote TV out FAQ gebruiken ze gewoon extra kabels voor het geluid:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/voorkant_tv.jpg

Heeft de MM weer eens verkeerde info gegeven?

[ Voor 63% gewijzigd door Reveller op 09-01-2007 18:50 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Reveller schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:18:
Mooi :) Ik heb daarnet zo'n zwarte Y/C / s-video kabel gekocht. De kwaliteit zou iets beter zijn, en de prijs was toch gelijk aan een cvbs / video kabel.

In de winkel (MediaMarkt) zeiden ze trouwens dat deze kabel zowel beeld als geluid overbrengt, en dat ik dus geen aparte kabels hiervoor hoefde te kopen. Klopt dit, of was ik beter afgeweest met kabel als

[afbeelding]

In de grote TV out FAQ gebruiken ze gewoon extra kabels voor het geluid:

[afbeelding]

Heeft de MM weer eens verkeerde info gegeven?
ja yc is beter .....
maar niet als het weer in die stekker die je gekocht hebt op een goedkope manier om wordt gefrot naar een video singaal ....

dat geluid zul je wel met een paar extra kabeltjes aan moeten sluiten, maar daar kom je zo wel achter ;)

Iperf

• Reveller
Ik heb nu alles aangesloten en de nieuwste Matrox G450 drivers gedownload en geinstalleerd. Zoals in de FAQ staat, heb ik bij de Display properties het TV-Out formaat op PAL gezet. Ik heb mijn computer toen opnieuw opgestart en een video gestart in de Windows Media player. Op mijn monitor (aangesloten op poort 1) zag ik gewoon de video, in een schermpje op mijn desktop. Op de TV, die in de tweede poort zit, bleef het beeld zwart. Ergens vind ik dit niet zo gek; ik ging er immers niet vanuit dat de video ook automatisch op de TV zou verschijnen. Dus mijn vraag is:
  • moet ik expliciet een bepaald signaal, bijvoorbeeld van mijn media player of realplayer naar de TV-Out sturen?
  • en zo ja, hoe doe je dat?

• sewer
Wat bedoel je met 'bleef het beeld zwart'. Lukt het je helemaal niet op je desktop op de TV te tonen, of lukt het je niet om de video te tonen (ipv de video krijg je dan een zwart vlak)?

• Reveller
sewer schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:03:
Wat bedoel je met 'bleef het beeld zwart'. Lukt het je helemaal niet op je desktop op de TV te tonen, of lukt het je niet om de video te tonen (ipv de video krijg je dan een zwart vlak)?
Ik zet de TV aan en zet hem op videokanaal. Ik heb dan een zwart beeld. Dat klopt ook, want er wordt nog geen signaal doorgegeven vanaf de PC. Als ik dan op de PC een video start in de Window Media Player, blijft het beeld op de TV zwart.

• sewer
Bij de eigenschappen van je beeldscherm, en dan bij de laatste tabblad onder het knopje 'advanced', dan krijg je een scherm met allerlei tabbladen van je matrox. Je moet daar bij het tabblad dualhead wel aangeven wat je wilt doen (multi-display, clone, zoom of dvdmax). Heb je dat gedaan?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

FreeRider schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:38:
Als je TV het ondersteund en je een beetje kan solderen dan is de beste optie om de TV via RGB aan te sluiten, dit geeft superieur beeld aan SVHS of composiet.

Het schemaatje (geldt ook voor de 450):

[afbeelding]

Het is even een klusje en je hebt er een oude monitor stekker voor nodig, maar als het eenmaal draait zal je er geen spijt van hebben...
is dit kabeltje ook ergens kant en klaar te bestellen (ebay al geprobeerd...)

• Reveller
sewer schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:01:
Bij de eigenschappen van je beeldscherm, en dan bij de laatste tabblad onder het knopje 'advanced', dan krijg je een scherm met allerlei tabbladen van je matrox. Je moet daar bij het tabblad dualhead wel aangeven wat je wilt doen (multi-display, clone, zoom of dvdmax). Heb je dat gedaan?
Ik heb "dvdmax" aangegeven.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Je moet even een hotkey aanmaken voor "clone". Als je daarna deze hotkey een keer indrukt dan heb je beeld op je TV-OUT. Als alleen DVDMax aanstaat dan krijg je alleen beeld bij het afspelen van een filmpje.

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1