Acer Travelmate 8000 wordt warm bij belasting

Pagina: 1
Acties:

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 22:12
Hallo,

Ik wou eens vragen of je een fan kun vervangen door een nieuwere in een laptop? Want wanneer ik bijvoorbeeld een game speel (Guild Wars, Battle For Middle Earth, Anno 1701) dan begint ie te blazen als een gek en wordt de laptop heel warm. Wanneer je de laptop van tafel afpakt is dat gloeiend heet, je zou er spek op kunnen laten sudderen.

Hebben jullie dit ook en zijn er mogelijkheden om dit koeler te krijgen of moet ik er maar mee kunnen leven? Wel het geluid wat harder zetten tijdens het gamen anders krijg je de fan-geluid niet overstemd.

Thx

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Of je de fan kunt vervangen weet ik niet, maar het kan wel verstandig zijn om het stof uit je koeler te halen. Ik heb pas grote plukken stof uit een laptopkoelblok gehaald, en het duurt een stuk langer voordat de fan hard gaat draaien.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
ninc schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:48:
Hallo,

Ik wou eens vragen of je een fan kun vervangen door een nieuwere in een laptop? Want wanneer ik bijvoorbeeld een game speel (Guild Wars, Battle For Middle Earth, Anno 1701) dan begint ie te blazen als een gek en wordt de laptop heel warm. Wanneer je de laptop van tafel afpakt is dat gloeiend heet, je zou er spek op kunnen laten sudderen.

Hebben jullie dit ook en zijn er mogelijkheden om dit koeler te krijgen of moet ik er maar mee kunnen leven? Wel het geluid wat harder zetten tijdens het gamen anders krijg je de fan-geluid niet overstemd.

Thx
Er zit waarschijnlijk heel veel stof in je koeler, blaas dit er met je mond of een busje perslucht eens uit. Ikzelf heb ook een travelmate 8000 en deze wordt nooit warm! Zelfs niet na een paar uur 3d gamen.

• ninc
-ErikE- schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:04:
[...]

Er zit waarschijnlijk heel veel stof in je koeler, blaas dit er met je mond of een busje perslucht eens uit. Ikzelf heb ook een travelmate 8000 en deze wordt nooit warm! Zelfs niet na een paar uur 3d gamen.
Ow, bij mij begint ie al te blazen als ik een game pas opstart. Later is ie echt zo warm dan moet je hem niet meer op de schoot hebben, laat staan dat je je handen erop houdt. De laptop ligt dan gewoon op tafel.

Maar moet ik gewoon blazen in de ventilator of moet ie daarvoor opengeschroeft worden??

Owja, hoe doe ik de temperatuur checken van mijn laptop?

Thx.

[ Voor 7% gewijzigd door ninc op 09-01-2007 19:00 ]

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:18
ninc schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:43:
[...]

Ow, bij mij begint ie al te blazen als ik een game pas opstart. Later is ie echt zo warm dan moet je hem niet meer op de schoot hebben, laat staan dat je je handen erop houdt. De laptop ligt dan gewoon op tafel.

Maar moet ik gewoon blazen in de ventilator of moet ie daarvoor opengeschroeft worden??

Thx.
Meestal zit er aan de onderkant een klep die vastgeschroeft is. Hieronder bevind zich volgens mij de CPU en een Fan. Bekijk de onderkant eens of maak een mooi foto ervan en zet deze op de forum. Misschien dat we je dan beter kunnen helpen.

• -ErikE-
ninc schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:43:
[...]

Thx.
je kan het programma 'Notebook hardware control' gebruiken. Hiermee kan je ook de clockfrequenties van je VPU instellen en de voltages van je CPU verlagen om zo langer met je accu te doen. Je moet blazen in die gaatjes aan de onderkant van je laptop, niet in het rooster aan de achterkant.

De enige plaats waar de mijne warm wordt is de linkerpalmrest, want ik heb er een 7200rpm disc in gestopt. Die wordt na intensief gebruik ~ 48 graden. De CPU is nog nooit boven de 50 graden uitgekomen. Ook heb ik m`n VPU enigsinds overgeklokt in 3d modus (Ati Tray Tools) dus dat zou ook extra hitte op moeten leveren, maar dat doet het dus niet!

• ninc
Hier zijn wat afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/richiepower2/CamPic11nieuwe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/richiepower2/CamPic8nieuwe.jpg

Waar kan ik dan de specs van mijn laptop opvragen? Via dxdiag krijg ik niets te zien van de harde schijf.

Maar de temperatuur kan ik die ergens intern zien? Notebook hardware control heb ik er niet op.

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 18:30
Misschien ff downloaden of ander prog'je, Speedfan ofzo

Specs kun je ook zien in een prog'je, 'k gebruik zelf PCWizard.

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

• -ErikE-
ninc schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:32:
Hier zijn wat afbeeldingen.

[afbeelding]
[afbeelding]

Waar kan ik dan de specs van mijn laptop opvragen? Via dxdiag krijg ik niets te zien van de harde schijf.

Maar de temperatuur kan ik die ergens intern zien? Notebook hardware control heb ik er niet op.
naja je blaast dus vrij hard in de opening op foto 2, richting de opening die je ziet in foto 1 :+

Verder zijn de specs van je notebook te bekijken via een programma als everest Hierin staan ook de temperaturen, althans bij mijn laptop. Ik neem aan dat jou specs ongeveer hetzelfde zijn als de mijne". Als je specifieke vragen hebt over de laptop, kan je denk ik beter even mailen ;)

• ninc
Hier zijn wat gegevens:

Bij normaal gebruik aan de stroomadapter:

Sensors

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD

Temperaturen:
CPU 50 °C (122 °F)
IBM IC25N080ATMR04-0 29 °C (84 °F)

Wanneer ik guild wars heb gespeeld: (met stroomadapter)

Sensors

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD

Temperaturen:
CPU 74 °C (165 °F)
IBM IC25N080ATMR04-0 47 °C (117 °F)

Nouja ik post dit maar eens.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Je kunt ook een notebook cooler kopen. Die leg je dan onder je notebook. Zie bv:

http://www.extensiontech.net/reviews/hj/jetart/np5000/

• -ErikE-
ninc schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:01:
Hier zijn wat gegevens:

Bij normaal gebruik aan de stroomadapter:

Sensors

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD

Temperaturen:
CPU 50 °C (122 °F)
IBM IC25N080ATMR04-0 29 °C (84 °F)

Wanneer ik guild wars heb gespeeld: (met stroomadapter)

Sensors

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD

Temperaturen:
CPU 74 °C (165 °F)
IBM IC25N080ATMR04-0 47 °C (117 °F)

Nouja ik post dit maar eens.
leuk dat je je temps gevonden hebt. Alleen hoe heb je ze gevonden en heb je nou al die cooler schoon geblazen? Doe dit anders eerst even.

Verder is het zeker de moeite waard om Notebook Hardware Control te installeren. Als je dit hebt geinstalleerd, stel je bij CPU voltage de volgende waardes in (ik heb een Banias, dus als jij een Dothan hebt kan hij deze waardes zeker aan, heb je ook een Banias dan gaat het wss wel goed).

6x 0.748V
8x 0.780V
10x 0.940V
12x 1.052V
14x 1.100V
15x 1.212V

druk wel na het instellen op 'set' Hij test nu of je notebook deze voltages aan kan. Tevens staat onder het rijtje voltages je processor.

Verder stel je bij het tabje Hard Disk Settings je Acoustic Management (zo mogelijk) in op default (128).

Mochten je temperaturen na blazen en installeren van NHC nog niet gedaald zijn, dan is er wat anders aan de hand en moeten we verder zoeken, probeer dit eerst eens! :)

Mijn temperaturen zijn nu:
idle : 36 graden (zonder fan)
stressed: 44 graden (met fan -> standje 2)

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 14-01-2007 18:48 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:37
Probeer je laptop aan de bovenkant open te maken. Dit doe je door de beschermertjes van de scharnieren er aan de bovenkant af te halen. Vaak zie je dan schroefjes zitten en volgens mij kun je het hier loshalen - als ik het goed heb -. Haal nu het bovenste paneel eraf (letop, draadjes zitten meestal vast !) en daar zit meestal je koeler. Doe een keer goed uitstofzuigen en je kunt er weer een tijdje tegenaan.

Veel succes ermee !

• -ErikE-
Alex3305 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:53:
Probeer je laptop aan de bovenkant open te maken. Dit doe je door de beschermertjes van de scharnieren er aan de bovenkant af te halen. Vaak zie je dan schroefjes zitten en volgens mij kun je het hier loshalen - als ik het goed heb -. Haal nu het bovenste paneel eraf (letop, draadjes zitten meestal vast !) en daar zit meestal je koeler. Doe een keer goed uitstofzuigen en je kunt er weer een tijdje tegenaan.

Veel succes ermee !
dit gaat jammer genoeg niet met de travelmate 6xxx en 8xxx serie. Daar zit de fan 'op z`n kop', dus moet je aan de onderkant stofzuigen ipv de bovenkant.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
topictitel verduidelijkt

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• ninc
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:07:
Je kunt ook een notebook cooler kopen. Die leg je dan onder je notebook. Zie bv:

http://www.extensiontech.net/reviews/hj/jetart/np5000/
Had ik al aan gedacht, maar eigenlijk zou de laptop het zo ook al moeten kunnen.

'leuk dat je je temps gevonden hebt. Alleen hoe heb je ze gevonden en heb je nou al die cooler schoon geblazen? Doe dit anders eerst even.'

Ik heb ze gevonden met dat Everest programma. Ik moet die cooler even schoonblazen nog.
Jah, ik wou het veranderen maar wist niet meer hoe het moest. :P

Edit: Ik ga dit weekend mn laptop es uit elkaar halen, mijn bevindingen zal ik dan posten. :)
Alvast bedankt voor alle moeite die jullie voor mij hebben gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door ninc op 15-01-2007 18:35 ]

• ninc
Hallo,

Nou ik heb de laptop eens opgemaakt en er zat een grote zwarte pluk stof erin. Na de ventilator te hebben verschoont heb ik eens geprobeerd of het echt helpt.

De temperatuur wordt niet meer zo heet tijdens het gamen en het geluid is drastisch verminderd. Het is nu aangenamer omdat het stiller loopt.

Dat je zo'n pluk stof in je ventilator kan krijgen. :) :) Maar bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1