[Ubuntu 6.10] nVidia driver-installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey even vraagje over de nvidia drivers

ik wil de linux driver van nvidia (1.0-9746 x86) installeren op ubuntu met gnome
dit staat op de site:
Type "sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9746-pkg1.run" to install the driver.
Als ik dat doe krijg ik deze melding:
You appear to be running an X Server; please exit X before installing.
Nou heb ik in de System Monitor gekeken en het enigste process met een X was x-session-manager; en als ik die afsluit kom in de inlogscreen, ik heb nog geprobeerd om dan in te loggen in het safe-terminal session, dan dit uitvoeren:

sudo su
password
sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9746-pkg1.run

Maar dan krijg ik hetzelfde probleem

Wat moet ik doen om de driver te installeren? Ik zie vast iets doms over het hoofd, maar ik vind nergens een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zolang je grafisch inlogt, zal er altijd een X-server draaien, die zet namelijk onder andere gnome op je scherm :)
Ook vraag ik me af waarom je het handmatig probeert te installeren, en niet volgens de normale route met apt-get :)
Ook vermoed ik dat je ubuntu 6.10 hebt, en niet 6.1 dus ik verander de topictitel even.

[ Voor 16% gewijzigd door blaataaps op 08-01-2007 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh ja dat dacht ik al, dat die x-server er altijd is haha

maar ik deed het zo omdat het hier stond: [step3]
http://www.nvidia.com/obj...isplay_ia32_1.0-9746.html

ik ga nu maar lekker die atp-get uitvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je moet naar een CLI tty. Dat doe je met bijv. Ctrl+Alt+F1. Dan typ je in:
sudo /etc/init.d/gdm stop
cd /map/van/NVIDIA-Linux-x86-1.0-9746-pkg1.run
sudo sh ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-9746-pkg1.run
En dan moet het goed gaan :)
offtopic:
Je kan met [tab] een bestandsnaam (dus ook die van een map) en van een commando aanvullen. Het typen van "sudo sh ./N [tab]" is dus al genoeg ;)
blaataaps schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:32:
Zolang je grafisch inlogt, zal er altijd een X-server draaien, die zet namelijk onder andere gnome op je scherm :)
Ook vraag ik me af waarom je het handmatig probeert te installeren, en niet volgens de normale route met apt-get :)
Ook vermoed ik dat je ubuntu 6.10 hebt, en niet 6.1 dus ik verander de topictitel even.
1.0-9746 is de nieuwste driver die niet met Ubuntu wordt meegeleverd. Een speciale repo loopt geloof ik nog iets achter, maar een manual install kan nooit kwaad toch?

edit:
Je hebt gelijk jvf: iets teveel gekilled vandaag aan processen :+

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 08-01-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overbodig ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mithras schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:37:
Je moet naar een CLI tty. Dat doe je met bijv. Ctrl+Alt+F1. Dan typ je in:
sudo /etc/init.d/gdm stop
cd /map/van/NVIDIA-Linux-x86-1.0-9746-pkg1.run
sudo sh ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-9746-pkg1.run
En dan moet het goed gaan :)
offtopic:
Je kan met [tab] een bestandsnaam (dus ook die van een map) en van een commando aanvullen. Het typen van "sudo sh ./N [tab]" is dus al genoeg ;)
oke dit heb ik gister gedaan, eerste keer kreeg ik de melding dat ik de libc dev tools niet had, dus ik had alles met libc ervoor maar effe erop gezet
2e keer lukte de installatie; er werd een kernel gecompiled (al heb ik nog geen idee wat dat allemaal betekend enzo ;) ) maar... toen rebootte ik, en hoepla de x-server was niet goed geconfigd dus ik kom gnome niet meer in

ik kreeg de boodschap tijdens de installatie al om als het fout ging dit te doen:
>iets met de pkg-config doen, ik geloof installeren ofzo (ik had meer aantekeningen moeten maken)
>de X.Org SDK/development package installeren
>driver herinstalleren

nou zegt dit me niet veel maar ik neem aan dat dat met dat software installatie programma wel lukt (of google) maar hoe moet ik dit doen als ik gnome niet in kom?
of (als dit niet de goeie oplossing is) wat moet ik anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wanneer je met een (CLI)teksteditor het bestand /etc/X11/xorg.conf de eerste regel vervangt door de tweede regel:
Driver         "nvidia"
Driver         "nv"
dat staat in de sectie Device. Dan kan je weer grafisch inloggen. Het is denk ik handig als je er in het vervolg een tutorial of howto bij pakt: daar staat alles in uitgelegd :)
Pagina: 1