[Laptop] WinXP --> Gentoo [De pwnage, de problemen]

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:21
Ik heb een Compaq C300EA laptop, met celeron 420 1.6 Ghz cpu,
1GB ram en een 15,4" 1280x800 scherm. Deze gebruik ik enkel voor school.
Beetje internetten, chatten, downloaden, brieftikken, photoshoppen.
(Dit is dus de reden waarom ik met een celeron af kan.)

Hier draait tot nu toe winXP SP2 op, maar ik ben van plan om Gentoo te gaan draaien.
Waarom Gentoo? Ik snap Linux sowieso al niet, en dan is het denk ik beter om
er in het begin wat meer moeite in te moeten stoppen, en weten welke config file waar
voor dient, dan dat alles achter een mooie schil wordt gestopt, en ik nooit echt leer
hoe linux nu precies werkt. Verder issie lekker te optimaliseren voor je hardware.

Qua software heb ik al vrij veel OS software, en wilde dit gaan draaien:

De windows desktop --> GNOME
Firefox --> Firefox
Thunderbird --> Thunderbird
Gaim --> Gaim
MS Office --> OpenOffice
Photoshop --> The Gimp
uTorrent --> ? weet ik nog niet, het liefst een met een gui.
Verder nog Beagle ftw.

Ik denk verder dat ik tegen de volgende problemen aan ga lopen:

Intel 945 onboard graka gaat een probleem worden met 1280x800.
Hier schijnen workarounds voor te zijn die je kan haxen, maar geen idee of ik dit
ook aan de gang krijg... Sowieso start de Gentoo livecd al de X niet.

Mijn school heeft een beveiligd WLAN met certificaten enzo.
Ik gebruik atm van die Ariss software om te connecten.
Ga ik een verbinding kunnen maken onder Linux?

Nog meer problemen misschien die ik nu over het hoofd zie?

There is no replacement for displacement!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Google zoeken: Linux on Compaq C300EA

Helpt ook vaak om specifieke problemen op te lossen. Ik weet trouwens niet of je de juiste insteek ervoor hebt (Ik heb ook al vaak Ubuntu op m'n laptop geinstalleerd, maar er dan weer afgegooid omdat ik het niet snapte, en omdat ik het te moeilijk vond), en of je de laptop echt elke dag nodig hebt voor school want het kan best dat je soms dingen mist.

• _eXistenZ_
Ik heb 'm niet echt hard nodig, maar vind het wel erg handig ipv de braque school pc's.

Die google query kon idd wel es handig zijn ja :P

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou zeggen, pak het Gentoo Handbook er bij, volg het handbook, en ga gewoon installeren! Kom je niet verder: Google of forums.gentoo.org (met name de Search daar) helpt vast!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
_eXistenZ_ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:10:
Waarom Gentoo? Ik snap Linux sowieso al niet, en dan is het denk ik beter om
er in het begin wat meer moeite in te moeten stoppen, en weten welke config file waar
voor dient, dan dat alles achter een mooie schil wordt gestopt, en ik nooit echt leer
hoe linux nu precies werkt. Verder issie lekker te optimaliseren voor je hardware.
_O- Ik denk dat je met de combinatie laptop&Linux al snel tegen problemen aan gaat lopen; ook met een easy-to-use distro. Daarom raad ik je toch _echt_ aan eerst lekker (bijv.) Ubuntu te pakken.

Je hebt dan niet twee dingen tegelijk: een andere gui, maar wel nog makkelijk te gebruiken. Oók met Ubuntu moet je soms de terminal in, dus dan leer je al wat basiscommando's. Denk je dat je alles zo'n beetje snapt, kan je altijd nog naar Gentoo.
Qua software heb ik al vrij veel OS software, en wilde dit gaan draaien:

De windows desktop --> GNOME
Firefox --> Firefox
Thunderbird --> Thunderbird
Gaim --> Gaim
MS Office --> OpenOffice
Photoshop --> The Gimp
uTorrent --> ? Deluge.
Verder nog Beagle ftw.

Ik denk verder dat ik tegen de volgende problemen aan ga lopen:

Intel 945 onboard graka gaat een probleem worden met 1280x800.
Hier schijnen workarounds voor te zijn die je kan haxen, maar geen idee of ik dit
ook aan de gang krijg... Sowieso start de Gentoo livecd al de X niet.
Voor Ubuntu heb ik op http://ubuntuforums.org al deze howto gevonden voor een Intel 945. Dat moet dus niet zo'n heel groot probleem zijn. Misschien moet je wel de alternate installatie cd gebruiken om Ubuntu te installeren.
Mijn school heeft een beveiligd WLAN met certificaten enzo.
Ik gebruik atm van die Ariss software om te connecten.
Ga ik een verbinding kunnen maken onder Linux?
Voor Gnome heb je NetworkManager. Die kan al best veel.
Nog meer problemen misschien die ik nu over het hoofd zie?
Het is vaak een kwestie van proberen en wat zoeken en klooien als het niet werkt. Het kan allemaal wel werken, maar misschien moet je wel wat moeite doen. Ook bij Ubuntu ;)

• _eXistenZ_
Hoppa, Deluge en NetworkManager :D

Ik ga toch voor Gentoo, Ubuntu werkt wellicht makkelijker maar met internet ernaast op een andere pc, en het handboek erbij, moet ik een heel eind komen :)

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
mithras schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:21:
[...]
_O- Ik denk dat je met de combinatie laptop&Linux al snel tegen problemen aan gaat lopen; ook met een easy-to-use distro. Daarom raad ik je toch _echt_ aan eerst lekker (bijv.) Ubuntu te pakken.

Je hebt dan niet twee dingen tegelijk: een andere gui, maar wel nog makkelijk te gebruiken. Oók met Ubuntu moet je soms de terminal in, dus dan leer je al wat basiscommando's. Denk je dat je alles zo'n beetje snapt, kan je altijd nog naar Gentoo.

[...]
Voor Ubuntu heb ik op http://ubuntuforums.org al deze howto gevonden voor een Intel 945. Dat moet dus niet zo'n heel groot probleem zijn. Misschien moet je wel de alternate installatie cd gebruiken om Ubuntu te installeren.

[...]
Voor Gnome heb je NetworkManager. Die kan al best veel.

[...]
Het is vaak een kwestie van proberen en wat zoeken en klooien als het niet werkt. Het kan allemaal wel werken, maar misschien moet je wel wat moeite doen. Ook bij Ubuntu ;)
TS wil juist weten hoe alles werkt zonder dat alles in een grafische schril zit.
Leuk dat je Ubuntu loopt te promoten maar dat is niet echt wat de TS vroeg.

hier een wiki van gentoo over intel 945 chipset, mocht dit het niet precies zijn is daar nog veel meer te vinden.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
a casema user schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:41:
[...]

TS wil juist weten hoe alles werkt zonder dat alles in een grafische schril zit.
Leuk dat je Ubuntu loopt te promoten maar dat is niet echt wat de TS vroeg.
offtopic:
Ik ga hier niet te lang op in, maar juist Gentoo is dé manier om af te knappen op Linux in zn algemeen. Het is jammer, en dan kan je volgens mij de ervaring met Linux wat geleidelijker laten lopen door eerst een andere distro te pakken, zoals Ubuntu, Suse, Fedora of Mandriva. En aangezien er een Ubuntu topic loopt op GoT is het dan het beste om díe te pakken: daar is dan de meeste informatie voorhanden.
Daarnaast is dit forum niet alleen om aan de wensen van een TS te voldoen, maar hem ook te adviseren wanneer jij denkt dat een andere oplossing of insteek wellicht beter zal zijn

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02-2025

denPes

delete account

http://securemind.org/Lin...300-FC6ZOD-LinforLap.html

gebruikers ervaring van iemand met idem laptop met fedora.

delete account

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

mithras schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:50:
[...]

offtopic:
Ik ga hier niet te lang op in, maar juist Gentoo is dé manier om af te knappen op Linux in zn algemeen. Het is jammer, en dan kan je volgens mij de ervaring met Linux wat geleidelijker laten lopen door eerst een andere distro te pakken, zoals Ubuntu, Suse, Fedora of Mandriva. En aangezien er een Ubuntu topic loopt op GoT is het dan het beste om díe te pakken: daar is dan de meeste informatie voorhanden.
Daarnaast is dit forum niet alleen om aan de wensen van een TS te voldoen, maar hem ook te adviseren wanneer jij denkt dat een andere oplossing of insteek wellicht beter zal zijn
Ja en dan ga ik er toch even wél op in, want imho is Gentoo juist dé manier om in korte tijd veel van Linux te leren. In het diepe springen is het, dat wel, maar Gentoo is wel redelijk gepolished.

Dat terzijde zou ik idd. niet met Gentoo beginnen, omdat het een laptop is. Je wilt niet constant dingen compileren op een laptop. Echt niet. Enig idee hoe lang een compile van Firefox duurt op een Celly? Langer dan je wilt, trust me. Van dergelijke grote programma's meet je de compiletime niet meer in een paar minuutjes. Voor Firefox ben je zo een half uur kwijt. Voor glibc ook, minstens. Voor Thunderbird ook. OOo is binary, dus dat gaat vrij rap. The Gimp, trek daar ook maar minimaal een kwartier voor uit. X.org: minimaal 25 à 30 minuten. Omdat Gentoo veel met relatief kleine increments werkt, moet je dus vrij vaak dat soort compiles draaien. Da's voor een desktop die 24/7 aanstaat niet zo erg, maar voor je laptop toch vrij irritant.

Toegegeven, Gentoo is een uistekende methode om Linux te leren, dus als dat je doen is, zou ik zeggen: doen. Veel lezen, veel prutsen, vaak de boel verneuken en zelf fixen. Ben je binnen een paar weken een redelijke expert. Maar als je wilt werken op dat ding, neem dan een binary distro. Want dit gaat je tijd kosten.

• _eXistenZ_
Ik vind het óók niet erg als mensen een manier weten die veel beter is, maar als eerst wil ik toch mezelf een keer in het diepe smijten, en gentoo op me bak zetten. De eerste paar weken zal me laptop wel totaal onbruikbaar zijn en blijven maar daarna denk ik dat ik dan ook met vrijwel alle linux distro's aan de gang kunnen :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Gentoo vind ik persoonlijk juist helemaal niet zo moeilijk :)
Heb een tijdje Slackware gedraaid, en vergeleken daarbij is Gentoo übersimpel :P
Portage is gewoon een geweldige packagemanager, wat'ie installeert werkt gewoon zonder veel gezeur.
Overigens zijn van Firefox en Thunderbird ook gewoon binaries, dus die heb je binnen 2 minuten ook geïnstalleerd :)
Eigenlijk vind ik persoonlijk het enige kritieke/moeilijke deel van Gentoo het starten van de NIC bij je eerste installatie. Als die niet met autodetect werkt kan het wat lastig zijn, voor de rest is het doodsimpel als je internetverbinding hebt, de install docs / wiki's / handbook zijn enorm groot en overduidelijk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:50:
[...]

offtopic:
Het geeft misschien een wat geleidelijkere intro tot linux, maar veel leren doe je er echt niet van. Ubuntu is leuk als je lui bent, je het niet interesseerd hoe het werkt en/of als je zonder moeite een OS wilt opzetten. Gentoo is leuk als je je verveelt, wilt weten uit welke componenten je pc precies bestaat, precies wilt weten wat je op je pc zet (ik heb helemaal geen OSS op mijn pc bijvoorbeeld, in geen enkel gecompileerd stukje software komt het terug) en meer controle wilt hebben over je pc in het algemeen. Ook voor de masochist is het de perfecte distro ;)

Ik heb vaak geswitcht tussen Gentoo en (K)ubuntu en ben nu uiteindelijk blijven hangen bij Gentoo (wie weet is het volgende week wel weer anders :D ).
wzzrd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:02:
Ja en dan ga ik er toch even wél op in, want imho is Gentoo juist dé manier om in korte tijd veel van Linux te leren. In het diepe springen is het, dat wel, maar Gentoo is wel redelijk gepolished.
Eens
Dat terzijde zou ik idd. niet met Gentoo beginnen, omdat het een laptop is. Je wilt niet constant dingen compileren op een laptop.
"omdat het een laptop is" _/-\o_
Ik heb hier een Pentium M 1.73 Ghz, 1 GB RAM en een 5400 RPM HDD. Die is sneller dan mijn Pentium 4 (zie verdere specs volgende comment). Niet alle laptops over 1 kam scheren graag, daar word ik een beetje moe van.
Enig idee hoe lang een compile van Firefox duurt op een Celly?Voor Firefox ben je zo een half uur kwijt.
Ook met een Pentium 4 3.0 GHz met 1.5 GB RAM en ruim voldoende HDD-space duurt het wel een half uur hoor als je een beetje deftige USE-flags gebruikt ;) Bij een Mobile Celeren kan je er zeker een kwartier tot een half uur bij optellen denk ik :o
Omdat Gentoo veel met relatief kleine increments werkt, moet je dus vrij vaak dat soort compiles draaien. Da's voor een desktop die 24/7 aanstaat niet zo erg, maar voor je laptop toch vrij irritant
Ook hier weer het laptop-verhaal. Ik draai Gentoo Unstable en heb (behalve bij GCC / KDE-updates) niet meer dan een 20 minuten werk eraan per dag (tenminste, het gebeurd op de achtergond terwijl ik werk).
Toegegeven, Gentoo is een uistekende methode om Linux te leren, dus als dat je doen is, zou ik zeggen: doen. Veel lezen, veel prutsen, vaak de boel verneuken en zelf fixen. Ben je binnen een paar weken een redelijke expert. Maar als je wilt werken op dat ding, neem dan een binary distro. Want dit gaat je tijd kosten.
Een Celeron is wel krapjes, maar als je het weekend gebruikt om up te daten valt het wel mee. De installatie gaat alleen hels lang duren waarschijnlijk.

Ik zou eerder Debian/Ubuntu aanraden. ArchLinux schijnt ook wel grappig te zijn qua configurability (maar daar heb ik absoluut geen ervaring mee).

0.0

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb hier een compaq armada m700, 700Mhz p3M, die gentoo draait. Het compileren daarvan kostte een halve week :) . Dat kostte mezelf niet eens zoveel tijd(emerge aanzetten en af en toe eens kijken waar-ie is), maar het laat wel zien dat je gentoo op ALLES kan installeren zolang je de machine voor een paar dagen kan missen. Het is ook nog altijd mogelijk om een andere machine te laten helpen met compileren(distcc).

Maar je hebt nu al voor gentoo gekozen dus als we nu ophouden met je andere distro's aan te smeren, dan komen we misschien nog ergens:)
Je WLAN zou moeten kunnen, daar heb je wpa_supplicant voor nodig. Die handelt de authenticatie en configuratie af. Ik heb eventueel nog wel een configuratie voor de UTwente, die de beveiliging doet via ieee802.1x.

en nog 2 handige gentoo-sites voor je:
gentoo-portage om makkelijk door de beschikbare packages te bladeren/zoeken
gentoo-wiki, lekker uitgebreide wiki met veel nuttige info

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05-2025
Voor utorrent heb je Azureus. Trek het naar binnen met emerge -avt azureus-bin of azureus.

TS, ik zou ook even goed uitzoeken welke hardware je precies in je pc hebt zitten (dan bedoel ik bijv. welke chip je mobo heeft voor het uitlezen van sensorsr), zodat je je kernel precies kan configureren. Mij kost (ik ben er wel een beetje langzaam in) kost het configureren van de kernel de 1e keer op een nieuwe hardware-config, wel 3 uur. (Natuurlijk kun je ook Gentoo de boel laten configureren -- staat uitgelegd in het handboek). Verder kan je misschien nog wel een kluif hebben aan wlan.

Aantal config files staan in /etc/conf.d/
Emerge ook gelijk even gentoolkit, eselect-* en esearch.
Een goede syslog met ingebouwde logrotation is metalog. equery, emerge en rc-update moet je eigenlijk wel een beetje masteren om met Gentoo te kunnen werken. Verder zou je je ook een beetje in "screen" kunnen verdiepen als je tijd over heb.

Verder is het werken in de console eigenlijk gewoon een hoop truckjes uitvoeren. Op http://ultra.ap.krakow.pl/~bar/DOC/ssh_backup.html staat bijv. uitgelegd hoe je files transfert. Als je dit soort dingen doorhebt, is het eigenlijk hardstikke makkelijk.

Nog een tip: installeer zsh en zsh-completion waarmee je hele gave autocompletion in huis haalt en wat het werken in de console een stuk makkelijker en fijner maakt!

Met je 1e install zal je best wat tijd kwijt zijn, maar je gaat er wel Linux door kennen, meer dan als je al het werk door een grafische installer laat uitvoeren. (Met redelijke vlotte inet verbinding kun je gewoon de minimal .iso gentoo cd kiezen)

Je kunt trouwens ook binary packages maken (zonder het echt te installeren -- kijk in manual via "man emerge") en installen op een tragere computer met emerge -K.

Verder zou ik alleen veilige CFLAGS (voor het optimaliseren van je software voor je cpu/arch) kiezen. Lijstje kun je vinden op gentoo-wiki.com. Kies geen -O3 of andere exotische flags tenzij je graag gentoobie genoemt wilt worden door debian aanhangers :+ :P)

Met een beetje doorzettingsvermogen moet het lukken! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door onox op 09-01-2007 03:55 ]

• _eXistenZ_
Na dit alles gelezen te hebben ga ik voor Gentoo, als ik dit nog niet gezegd had.

Op een gegeven moment tijdens de install is de bedoeling dat ik de use flags van GCC goed instell, zodattie optimized is voor me flaptop.

Ik zit te denken aan -O2, of is dit not-done en kan ik beter voor -O1 gaan? Schijnt dat Mozilla crashed als je dit heb, las ik ergens... Of is dit niet waar? (Of zelfs beter helemaal geen optimalisatie?)

Verder kan ik et lijstje niet vinden voor -march, heb gekeken op de gentoo site en op de GCC site... (ik zal wel scheel kijken...)

/edit
laurencevde schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:44:
Je WLAN zou moeten kunnen, daar heb je wpa_supplicant voor nodig. Die handelt de authenticatie en configuratie af. Ik heb eventueel nog wel een configuratie voor de UTwente, die de beveiliging doet via ieee802.1x.
Werkt dit dan samen met NetworkManager die hierboven genoemd wordt?

[ Voor 38% gewijzigd door _eXistenZ_ op 09-01-2007 17:47 ]

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:32:
Na dit alles gelezen te hebben ga ik voor Gentoo, als ik dit nog niet gezegd had.

Op een gegeven moment tijdens de install is de bedoeling dat ik de use flags van GCC goed instell, zodattie optimized is voor me flaptop.
Dat zijn geen USE flags, maar compiler flags, CFLAGS.
Hou het maar gewoon bij de default -O2, dat is prima.
Ik zit te denken aan -O2, of is dit not-done en kan ik beter voor -O1 gaan? Schijnt dat Mozilla crashed als je dit heb, las ik ergens... Of is dit niet waar? (Of zelfs beter helemaal geen optimalisatie?)

Verder kan ik et lijstje niet vinden voor -march, heb gekeken op de gentoo site en op de GCC site... (ik zal wel scheel kijken...)
Je hebt inderdaad niet heel goed gekeken, maar je hebt een Celeron op een Pentium-M core, dus als march neem je dan pentium-m.
Zie hier:
http://gcc.gnu.org/online...86-and-x86_002d64-Options

Je make.conf gaat er dan ongeveer zo uitzien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
CFLAGS="-O2 -pipe -march=pentium-m -fomit-frame-pointer"
CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"
MAKEOPTS="-j2"

GENTOO_MIRRORS="ftp://vlaai.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo/ http://vlaai.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo/ http://ftp.snt.utwente.nl/pub/os/linux/gentoo http://ftp.easynet.nl/mirror/gentoo/"

USE="<hier je USE flags>"

Vergeet vooral de USE flags niet, die zijn heel belangrijk voor het uiteindelijke systeem dat je over gaat houden.
Emerge hiervoor het liefst meteen na het chrooten "ufed", de USE flag editor, die laat je zien welke USE flags allemaal beschikbaar zijn en wat ze doen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Nog even over de binairy-builds:

emerge thunderbird-bin

doet precies dat ;) Daarna verwijderen, en snachts laten compileren. Verder denk ik dat je een perfecte keuze hebt gemaakt door het zo te leren. Hulde daarvoor.

Tip van mij: print die schizzle uit. Zelf gebruik ik alweer een half jaar een mac, werkt nmi lekkerder (NOFI)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• laurencevde
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:32:
Werkt dit dan samen met NetworkManager die hierboven genoemd wordt?
Nergens voor nodig. Allereerst is NetworkManager in Gentoo masked(nog een stapje minder 'stabiel' dan unstable). Als beginneling vragen om problemen.
NetworkManager is een front-end die een leuke GUI geeft om je netwerk mee te configureren, en automatisch netwerken kan selecteren. het 2e doet wpa_supplicant sowiso al, en voor het eerste heb je, als je voor wpa_supplicant de qt(3/4)-USEflag instelt, met wpa_gui ook een goede GUI in huis, die meer kan dan NM(die weet bijv. niet wat ieee802.1x is...)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• _eXistenZ_
Als ik je verhaal goed begrijp doe ik dus gewoon dit?
code:
1
2
USE="qt(3/4)" emerge wpa_supplicant
emerge wpa_gui

Overigens, guys, allemaaal hartelijk bedankt voor alle uitleg zover \o/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Je kan ook nog OSx86 op je laptop zetten :P Heb je ook een non-windows OS, en volgens mij kan je daar ook genoeg experimenteren. Maarja dat moet je allemaal zelf weten :P

Succes :)

• laurencevde
nee, niet helemaal. wpa_supplicant heeft de use-flags qt3 en qt4. kies er een, of allebei, en plaats dat dan in /etc/portage/package.use als volgt(als je qt3 kiest. denk er wel aan dat die qt-versie dan als dependency meegeinstalleerd wordt):
code:
1
net-wireless/wpa_supplicant qt3

verder:als je USE-flags op de commandline meegeeft is dat eenmalig, volgende keer dat het programma geupdate wordt, is-ie ze vergeten, en aangezien je gnome wilt gebruiken, en waarschijnlijk niet wilt dat elk programma met die moglijkheid met qt-widgets gecompileerd wordt, is het niet zo heel handig om deze flag in make.conf te zetten. Daarom dus in package.use.

• _eXistenZ_
Dat laatste wist ik, en ik had al vaker qt3 en qt4 voorbij zien komen, had et alleen even niet aan je qt(3/4) gelinkt :P

• _eXistenZ_
Atm staat me bak Gnome te emergen, echter loop ik tegen een probleem aan.
Resolven van hostnames duurt like 30 seconden per hostname, niet fijn als je bijna 400 packages moet emergen.
Ik heb dhcpcd in gebruik, in /etc/conf.d/net staat dat me eth0 via dhcp geconfigged moet worden, met daaronder nodns. Ik heb in /etc/resolv.conf staan

nameserver 195.18.114.5
nameserver 195.18.115.5

Als ik de DNS laat mee DHCPen, wordt me nameserver ongetwijfeld 192.168.1.1, maar de zaak blijft net zo sloom... Als de boel geresolved is haal ik wel de volle 1.2 MB/s...

[ Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-01-2007 11:12 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmmm wat gebeurt er bij een traceroute of ping naar die DNS?
als eens met wireshark gekeken wat er precies gebeurt?

en: al een andere mirror gebruikt? resolvt jouw DNS die ene mirror gewoon traag.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

zet anders even los je dns-server adressen in /etc/resolv.conf, kan ook weleens werken :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• _eXistenZ_
Ik heb inmiddels et ip in /etc/make.conf gezet, ipv de url. Problem solved, tijdelijk.

Verder heb ik Python geinstalleerd met de -tk useflag, anders wilde deze niet, en imagemagick met de useflag -perl. Hoe fout kan dit gaan als ik straks Gnome start? Volgens mij zijn de useflags enkel om bepaalde extensions aan je software toe te voegen, of juist uit te zetten als je ze toch niet gebruikt. Het kan volgens mij niet zo zijn dat ze verplicht gesteld worden voor Gnome of wel? (Ja de GTK useflags, anders zie je niks :+)

/edit

Wellicht vraag ik te veel maar ik ben wel weer iemand die naar OS ovestapt en de windows wereld verlaat, iig op zijn laptop, dus daar doe je et voor :P

[ Voor 47% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-01-2007 20:12 ]

• laurencevde
tk is weer een andere, ouderwetse, toolkit. niet nodig dus.
gnome gebruikt imagemagick(commandline plaatjeseditor) vziw vrij basaal, dus als die niet met perl gescript kan worden, is ook niet zo erg...
Als het ene pakket perse wil dat een ander pakket met een bepaalde use-flag geemerged wordt, controleert-ie daarop, en breekt-ie af.

Heb je trouwens al de FEATURES= -opties ondekt? staan beschreven in /etc/make.conf.example. parallel-fetch is bijvoorbeeld wel handig(gaat-ie alvast de volgende pakketjes downloaden terwijl-ie staat te compileren)

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

_eXistenZ_ schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:38:
Ik heb inmiddels et ip in /etc/make.conf gezet, ipv de url. Problem solved, tijdelijk.

Verder heb ik Python geinstalleerd met de -tk useflag, anders wilde deze niet, en imagemagick met de useflag -perl. Hoe fout kan dit gaan als ik straks Gnome start? Volgens mij zijn de useflags enkel om bepaalde extensions aan je software toe te voegen, of juist uit te zetten als je ze toch niet gebruikt. Het kan volgens mij niet zo zijn dat ze verplicht gesteld worden voor Gnome of wel? (Ja de GTK useflags, anders zie je niks :+)

/edit

Wellicht vraag ik te veel maar ik ben wel weer iemand die naar OS ovestapt en de windows wereld verlaat, iig op zijn laptop, dus daar doe je et voor :P
Dit klinkt inderdaad erg als een DNS-probleem. Zoals ik al zei, probeer even handmatig het DNS-adres van je provider (op openDNS als je een diehard bent :+ ) in /etc/resolv.conf te zetten. Zelf heb ik het probleem namelijk ook gehad, bij mij was het over nadat ik de DNS-adressen van (in mijn geval) xs4all erin had gezet.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• _eXistenZ_
icyx schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 08:46:
Dit klinkt inderdaad erg als een DNS-probleem. Zoals ik al zei, probeer even handmatig het DNS-adres van je provider in /etc/resolv.conf te zetten.
Had ik al ;) Maar dat werkt ook niet. Heb nu dus tijdelijk et IPadres in de /etc/make.conf staan.
Naar dit probleem kijk ik later nog, et lijkt alsof alleen portage er last van heeft, links doet et wel ok.
Eerst wil ik nu een fatsoenlijke Gnome desktop krijgen :P
laurencevde schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 05:01:
Heb je trouwens al de FEATURES= -opties ondekt? staan beschreven in /etc/make.conf.example. parallel-fetch is bijvoorbeeld wel handig(gaat-ie alvast de volgende pakketjes downloaden terwijl-ie staat te compileren)
Nice :D Ik had de make.conf.example nie geleze, moet ik toch maar es doen ja :P

Inmiddels heb ik met ufed een hele hoop dingen unchecked en een paar weer aangevinkt, nadat de eerste poging (van gisterochtend/middag) niet echt lekker liep.

Daarna emerge --depclean gedraaid, alles ging er toen weer af omdat gnome nog niet klaar was, en dus de packages die al klaar waren nog niet benodigd werden door gnome.

Daarna emerge gnome-light gedraaid, vannacht laten lopen, en vanochtend vond ik m terug met de melding dat Beagle niet kon emergen omdat een lib niet met de mono flag gecompiled was. Dit heb ik opnieuw gedaan, en nu issie dan toch eindelijk bezig met het emergen van firefox, de laatste beetjes dus :)

Wel valt me op dat er ontiegelijk veel warnings tijdens het compilen voorkomen. Is dit normaal?
Warnings over vanalles, een niet gezette variabele, waarden out of bounds, vanalles....

[ Voor 13% gewijzigd door _eXistenZ_ op 12-01-2007 10:35 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

_eXistenZ_ schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:25:
Wel valt me op dat er ontiegelijk veel warnings tijdens het compilen voorkomen. Is dit normaal? Warnings over vanalles, een niet gezette variabele, waarden out of bounds, vanalles....
Zolang het geen errors zijn hoef je je nergens druk om te maken ;) Warning zijn heel normaal.

0.0

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Jungian schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:29:
"omdat het een laptop is" _/-\o_
Ik heb hier een Pentium M 1.73 Ghz, 1 GB RAM en een 5400 RPM HDD. Die is sneller dan mijn Pentium 4 (zie verdere specs volgende comment). Niet alle laptops over 1 kam scheren graag, daar word ik een beetje moe van.
Nee, je mist mijn punt een beetje. Ik zal het uitleggen. Los van het feit dat ik niet in het katzwijm val als je een 1.7GHz laptop hebt, gaat het erom wil je dat ding in essentie meestal wilt meenemen. Als je dan net in een compile van FF zit,als je je trein moet gaan halen is dat tamelijk irritant. Daarom dus.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

wzzrd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:54:Nee, je mist mijn punt een beetje. Ik zal het uitleggen. Los van het feit dat ik niet in het katzwijm val als je een 1.7GHz laptop hebt
Ik probeer niet m'n E-penis te laten ofzo, maar dat ding trekt een Pentium 4 @ 3 Ghz er makkelijk uit. Het is niet mijn bedoeling je in katzwijm te laten vallen, alleen om aan te geven dat lang niet alle laptops baggerdingen zijn.
gaat het erom wil je dat ding in essentie meestal wilt meenemen. Als je dan net in een compile van FF zit,als je je trein moet gaan halen is dat tamelijk irritant. Daarom dus.
Je bedoelt dat een nieuwe versie van FF niet kan wachten tot je weer op een locatie bent waar je kunt compilen (systeem installeren doe je niet als je haast hebt en je favo browser binnenhalen lijkt me 1 van de eerste dingen, na het binnenslepen van je favo DE) ?

0.0

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
Toch als er een nieuwe versie is moet je hem weer compilen, heb een tijd terug Gentoo gedraaid op mijn laptop (P4 3GHz) maar werd het toch zat hoor dat wachten, heb er overigens wel een hoop van geleerd wat ik nu kan toepassen in kubuntu

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Shinji schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:31:
Toch als er een nieuwe versie is moet je hem weer compilen, heb een tijd terug Gentoo gedraaid op mijn laptop (P4 3GHz) maar werd het toch zat hoor dat wachten, heb er overigens wel een hoop van geleerd wat ik nu kan toepassen in kubuntu
Klik

En compilen kun je altijd tussendoor doen, of als je slaapt.Als je daar geen tijd voor kunt maken is een distro die alleen maar binaries gebruikt je enige optie (alhoewel je je dan wel tevreden moet stellen met de keuzes van degene die de package voor je gecompiled heeft ;)).

[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 12-01-2007 23:42 ]

0.0

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Jungian schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:01:
[...]

Ik probeer niet m'n E-penis te laten ofzo, maar dat ding trekt een Pentium 4 @ 3 Ghz er makkelijk uit. Het is niet mijn bedoeling je in katzwijm te laten vallen, alleen om aan te geven dat lang niet alle laptops baggerdingen zijn.
:) I know
Je bedoelt dat een nieuwe versie van FF niet kan wachten tot je weer op een locatie bent waar je kunt compilen (systeem installeren doe je niet als je haast hebt en je favo browser binnenhalen lijkt me 1 van de eerste dingen, na het binnenslepen van je favo DE) ?
Da's doorgaans waar, maar Gentoo doet nogal wat incremental updates. Als je dan emerge -u world doet en er komt (weer) een nieuwe versie firefox mee (of gtk, of evolution, of the gimp, of kdelibs of wat dan ook voor groot progsel) gaat je emerge tamelijk lang duren. Op een laptop is dat dan vervelend omdat je dat ding graag wilt meenemen, zo af en toe.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:22
Jungian schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:47:
[...]

Zolang het geen errors zijn hoef je je nergens druk om te maken ;) Warning zijn heel normaal.
Ehh... dat ben ik niet helemaal met je eens. Echte release-build software zou clean moeten bouwen op alle architecturen waarop deze gereleased is. De kernel zelf, bouwt over het algemeen vrijwel zonder warnings.
Warning geeft meestal aan dat het een en ander niet helemaal netjes in elkaar zit. Dus meer een release-candidate of debug build...

BTW, als de TS de compileertijden nog wat lang vindt duren, moet ie maar ff kijken naar distcc en ccache. Beide reduceren de compileer-tijd met een redelijke factor.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

GarBaGe schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:29:Warning geeft meestal aan dat het een en ander niet helemaal netjes in elkaar zit. Dus meer een release-candidate of debug build...
Firefox / KDE / Gnome (stable) builden zonder ook maar 1 warning te krijgen vind ik erg knap. Daarbij draai ik alleen nog maar unstable en daar vliegen de warnings me om de oren (vooral/ook omdat er veel stubs bijzitten).

0.0

• _eXistenZ_
Jungian schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:34:
[...]

Firefox / KDE / Gnome (stable) builden zonder ook maar 1 warning te krijgen vind ik erg knap. Daarbij draai ik alleen nog maar unstable en daar vliegen de warnings me om de oren (vooral/ook omdat er veel stubs bijzitten).
Hier hielp het veranderen van een paar exotische useflags die ontstaan waren toen ik tekeer ging met ufed ook al een hoop, maar een paar errors blijf ik wel houden... Och, zolang et maar werkt.
GarBaGe schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:29:
[...]

BTW, als de TS de compileertijden nog wat lang vindt duren, moet ie maar ff kijken naar distcc en ccache. Beide reduceren de compileer-tijd met een redelijke factor.
Me Core2duo bak ligt dood te wezen zonder videokaart :+ Helaas
Die ccache kende ik inmiddels, toch bedankt voor de info :)

Iig, Gnome-light staat er op, zo eens even aan de gang zien te poken met VESA driver en dan op me gemakje uitzoeken hoe mijn 945GM drivers gaat werken :)

Dit is btw de tweede keer dat ik m geinstalleerd heb, maar daar laat ik me nie van terughouden
Beetje werk is et wel, maar Gentoo is gaaf 8)

[ Voor 57% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-01-2007 20:06 ]

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 20:02:
Iig, Gnome-light staat er op, zo eens even aan de gang zien te poken met VESA driver en dan op me gemakje uitzoeken hoe mijn 945GM drivers gaat werken :)

Dit is btw de tweede keer dat ik m geinstalleerd heb, maar daar laat ik me nie van terughouden
Beetje werk is et wel, maar Gentoo is gaaf 8)
Mijn 945 kaartje in mijn laptopje werkt prima met Direct Rendering door te kiezen voor de i810 drivers, in make.conf en xorg.conf instellen en in de kernel aanvinken, volgens mij was dat alles. Zo niet: Google is je beste vriend. :)

En Gentoo is zeker gaaf 8)

• _eXistenZ_
Probeer ik hiero, maar hij spankt me vrij had omdat ik me kernel noggal schoon wilde hebben, en nu geen backup van de originele settings meer heb. Hij kan me /dev/sda nie meer vinde :P Iig, bedankt voor de uitleg, en ik geef toch nie op, dus we komen der wel :)

/edit

Overigens krijg ik na elke kernel compile:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/drm.ko needs unknown symbol unlock_kernel
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/drm.ko needs unknown symbol spin_unlock_irqrestore
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/drm.ko needs unknown symbol lock_kernel
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/drm.ko needs unknown symbol spin_lock_irqsave
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/drm.ko needs unknown symbol spin_lock
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/i830.ko needs unknown symbol unlock_kernel
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/i830.ko needs unknown symbol lock_kernel
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/i810.ko needs unknown symbol unlock_kernel
WARNING /lib/modules/2.6.18-gentoo-r6/x11-drm/i810.ko needs unknown symbol lock_kernel

wat best lame is, want i810 is natuurlijk de driver voor mijn graka en drm is direct rendering ondersteuning :P Geen wonder dat et niet werkt...

Hoe kan ik er voor zorgen dat deze error gesolved wordt? (Google biedt niet echt uitkomst enzo)

[UPDATE]

genkernel --menuconfig all werkt ook niet. Zodra ik direct rendering aanzet wordt ik gefokt :S

[ Voor 81% gewijzigd door _eXistenZ_ op 14-01-2007 17:29 ]

Verwijderd

Je hebt deze tutorial gevolgt?

http://www.gentoo.org/doc/en/dri-howto.xml

En genkernel zou ik snel links laten liggen. Alles handmatig doen als je weet welke hardware er in je pc zit. Stukken makkelijker en sneller.

• _eXistenZ_
Ik vermoed dat dat is wat ik nodig heb, mijn vermoeden wordt bevestigd doordat ik dit vanuit Gnome post 8)

De startup is wel bijzonder messy, zo kan je je FPS testen met een command vanaf de commandline, ik kan dit niet omdat er dan geen device gevonden kan worden, enzovoort...

Hier moet ik nog naar kijken.

Todo:

-MX510 muis aanslingeren
-Synaptics muis fatsoenlijke drivers geven
-Lettertypen
-geluid
-WLAN
- messy code opruimen, met enge errors enzo

8)

• _eXistenZ_
Ik merk dat hoewel ik nu Gentoo aan de gang heb, dit nog niet met DRI gebeurd is. Het lijkt er op dat de VESA drivers geladen worden. Heb bij compilen ook nog steeds dezelfde error als hierboven, Wie weet wat ik hier aan kan doen...?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

never mind

[ Voor 97% gewijzigd door wzzrd op 15-01-2007 22:51 ]

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-01 13:40
uTorrent draait (op een paar cosmetische dingen na) perfect met wine.

Gentoo is inderdaad een goeie manier .om Linux te leren kennen, het compilen daarentegen kan irritant worden, vooral bij grote pakketten
Je kan Archlinux uitproberen, dat is een binaire distro, maar vereist wel degelijk kennis van zaken.

[ Voor 63% gewijzigd door Zaggy op 05-04-2007 23:18 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik vind dat compilen juist heerlijk, vooral met pakketten die even duren.
Dan krijg ik zo'n gevoel van "ok, nu kan ik even niet meer aan mijn systeem knutselen. Dan ga ik nu aan het werk voor iets." en ga ik de mooiste verslagen tikken :+

Maar waarom per se uTorrent? s er geen enkele native linux client die je aanstaat? Ik ga binnenkort even KTorrent proberen omdat ik het er op screenshots wel aardig uit vond zien.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-01 15:24
Ik zie dat je al bezig bent met de installatie. Als tips had ik je nog iets mee willen geven, maar denk dat je er in de toekomst zeker nog wel iets aan hebt.

Als je met Gentoo werkt is de gentoo-wiki natuurlijk onmisbaar. Voor het installeren is de gentoo-install een handige reference.

Wat betreft CFLAGS, zoek eens naar de safe CFLAGS reference op de wiki: krijg je een lijst met veilig te kiezen compiler flags per architectuur.

Wanneer je packages gaat emergen is het handig om kennis te hebben van:
  • fix_libtool_files.sh
    de naam zegt het al, deze tool fixt je libtool als de filestructuur veranderd is en links naar bepaalde libs niet meer bestaan
  • Gentoo GCC Upgrade Guide
    voor wanneer je niet snapt dat packages niet meer compilen als je je gcc geupgrade hebt naar een nieuwe versie, zul je zeker mee te maken krijgen als je vanaf een stage3 bouwt
En verder: nooit commando's klakkeloos overtypen, altijd even opzoeken wat ze precies doen!

Verwijderd

cybersteef schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 02:47:
Ik vind dat compilen juist heerlijk, vooral met pakketten die even duren.
Echt??
Vind het redelijk belachelijk om alles te compilen.
Waarom? Van de tijdswinst tijdens de runtime van het programma merk je nauwelijks iets.
(als officegebruiker -en dat zijn de meeste mensen- iig niet)
In tegenstelling tot die enorm lange compile-tijden. Dat merk je wel. EN het is irritant.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:19

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik moet zeggen, ik heb een tijd lang Gentoo gehad en je leert er ontzettend veel van. Veel snelheidswinst is er niet te halen met de standaard packages. Ik denk dat Gentoo wel een goede opstap is voor "De gebruiker die Linux _echt_ wil leren kennen".

Overigens ben ik later van Gentoo overgestapt op Debian en inmiddels draai ik Ubuntu, maar dat heeft als reden dat ik vanuit mijn werk met Debian moest leren werken en ik dus op mijn privé laptop geen gezeur wil en dus een simpele distro (en geen windows).

Dus mensen die zeggen dat het onzin is om Gentoo te gebruiken en dat het niet handig is voor "de beginner" ben ik dus tegen. Gentoo is juist geschikt om te starten als je echt wilt leren hoe Linux werkt.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Pagina: 1